Παγκόσμια Ημέρα Εκπαίδευσης: Είναι μια ταινία ικανή να διδάξει στα παιδιά ό,τι και ένα βιβλίο;

Άρτεμις Σκούφου
Παγκόσμια Ημέρα Εκπαίδευσης: Είναι μια ταινία ικανή να διδάξει στα παιδιά ό,τι και ένα βιβλίο;
Freepik

Μπορεί μια ταινία να διδάξει τα παιδιά; Το Queen μίλησε με δύο φορείς που έχουν ακριβώς αυτόν τον στόχο: να γίνει η χρήση ψηφιακών μέσων και συγκεκριμένα ταινιών μέσα στην τάξη ευρέως γνωστή σε εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές. Το Psaroloco Media Literacy και το CINEDU συζητούν μαζί μας και επαναπροσδιορίζουν την εκπαιδευτική διαδικασία.

Όλα λειτουργούν σήμερα σε ρυθμούς τεχνολογίας. Ακόμα και η εκπαίδευση μπορεί να γίνει μέσω μιας οθόνης, το μάθημα να γίνει online και τα παιδιά να διαβάζουν μέσω e-book. Σε μια εποχή, λοιπόν, που η πληροφορία είναι διαθέσιμη με το πάτημα ενός κουμπιού, ενός νέος τρόπος μάθησης είναι εδώ και αλλάζει την εκπαιδευτική διαδικασία όπως τη γνωρίζαμε.

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Εκπαίδευσης, αναρωτηθήκαμε αν οι ταινίες θα μπορούσαν να αποτελέσουν τρόπο εκπαίδευσης των παιδιών και μιλήσαμε με το Psaroloco Media Literacy και το CINEDU για να μας λύσουν την απορία.

Επηρεάζουν η τηλεόραση και ο κινηματογράφος τις συμπεριφορές στον πραγματικό κόσμο;

Τι μπορούν να προσφέρουν στα παιδιά οι ταινίες ως μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας;

Η Σουλτάνα Κουμούτση, Ιδρύτρια και Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Psaroloco Media Literacy, μας εξηγεί πώς τα παιδιά - από τη μικρή κιόλας ηλικία - καλλιεργούν τις δεξιότητές του, αναπτύσσουν την κριτική τους σκέψη και τελικά καταφέρνουν να ανταποκρίνονται στις ανάγκες της σύγχρονης εκπαίδευσης, με τη συμβολή ταινιών. Μάλιστα, αναλύει τις θεματικές που προβάλλονται μέσα στην τάξη μας δίνει παραδείγμα ταινιών, για τις οποίες παιδιά, γονείς και εκπαιδευτικοί έχουν δείξει ενδιαφέρον.

Στις μέρες μας, υπάρχει η δυνατότητα αξιοποίησης των οπτικοακουστικών μέσων στην εκπαίδευση. Πώς ανταποκρίνονται εκπαιδευτικοί και παιδιά σε αυτή τη διαφορετική εμπειρία στην τάξη;

Ως Psaroloco Media Literacy, αναγνωρίζουμε ότι τα οπτικοακουστικά μέσα αποτελούν έναν δυναμικό και διαδραστικό τρόπο εμπλουτισμού της εκπαιδευτικής εμπειρίας. Με τη χρήση τους, δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές να αναπτύξουν δεξιότητες κριτικής σκέψης, δημιουργικότητας και συνεργασίας.

Οι εκπαιδευτικοί ανταποκρίνονται θετικά, καθώς βλέπουν τα οπτικοακουστικά μέσα ως εργαλεία που όχι μόνο εμπλουτίζουν τη διδασκαλία αλλά και ενισχύουν την εμπλοκή και το ενδιαφέρον των μαθητών. Μέσα από τη σωστή επιμόρφωση, αποκτούν την ικανότητα να ενσωματώνουν ταινίες, ντοκιμαντέρ, και άλλες μορφές οπτικοακουστικού περιεχομένου με στόχο να μεταδώσουν πολύπλοκες έννοιες με τρόπο προσβάσιμο και ενδιαφέρον.

Τα παιδιά ενθουσιάζονται, καθώς τα οπτικοακουστικά μέσα συνδέονται με την καθημερινότητά τους και τον τρόπο που καταναλώνουν πληροφορίες και ψυχαγωγία. Η εμπειρία τους μέσα στην τάξη γίνεται πιο διαδραστική, καθώς καλούνται να συμμετάσχουν ενεργά μέσω συζητήσεων, αναλύσεων ή ακόμα και δημιουργίας δικών τους πολυμέσων. Επιπλέον, μέσα από την καλλιέργεια του γραμματισμού στα μέσα, μαθαινουν να αναγνωρίζουν κριτικά τα μηνύματα που λαμβάνουν από αυτά. Ως Psaroloco, ενισχύουμε αυτή τη δυναμική, προσφέροντας ΔΩΡΕΑΝ εργαλεία και προγράμματα που βοηθούν εκπαιδευτικούς και μαθητές να χρησιμοποιούν τα οπτικοακουστικά μέσα με ουσιαστικό και δημιουργικό τρόπο, ενδυναμώνοντας την εκπαίδευση και τη μαθησιακή διαδικασία.

download-(2).jpg

Ποιες θεματικές θίγουν οι ταινίες που προβάλλονται στην τάξη; Μπορείτε να τις βάλετε σε προτεραιότητα;

Οι ταινίες που προβάλλονται στο πλαίσιο των προγραμμάτων του Psaroloco Media Literacy θίγουν ποικίλες θεματικές που ανταποκρίνονται στις ανάγκες της σύγχρονης εκπαίδευσης, καλλιεργώντας δεξιότητες, αξίες και κριτική σκέψη στους μαθητές. Οι θεματικές μπορούν να ιεραρχηθούν με βάση τη σημασία τους για την ενδυνάμωση των παιδιών και την καλλιέργεια της κοινωνικής και πολιτισμικής τους συνείδησης:

1. Κριτική Σκέψη και Ψηφιακός Γραμματισμός

Αυτή η θεματική είναι θεμελιώδης για την εκπαίδευση στον γραμματισμό στα μέσα. Οι ταινίες διερευνούν τη σημασία της αξιολόγησης των πληροφοριών, της αναγνώρισης ψευδών ειδήσεων και της υπεύθυνης χρήσης του διαδικτύου.

2. Ανθρώπινα Δικαιώματα και Κοινωνική Δικαιοσύνη

Οι ταινίες αγγίζουν θέματα όπως η ισότητα, η ανεκτικότητα, ο σεβασμός στη διαφορετικότητα, τα δικαιώματα των παιδιών και η καταπολέμηση των διακρίσεων. Αυτή η θεματική ενισχύει την ενσυναίσθηση και τη συνειδητότητα για τις κοινωνικές προκλήσεις.

3. Περιβάλλον και Βιωσιμότητα

Οι μαθητές εισάγονται σε ζητήματα που αφορούν την προστασία του περιβάλλοντος, την κλιματική αλλαγή και την οικολογική συνείδηση. Η συγκεκριμένη θεματική ενθαρρύνει την υπευθυνότητα απέναντι στον πλανήτη και την ενεργό συμμετοχή σε λύσεις για ένα βιώσιμο μέλλον.

4. Συναισθηματική Νοημοσύνη και Ψυχική Υγεία

Μέσα από ιστορίες που προβάλλονται, εξετάζονται θέματα όπως η διαχείριση των συναισθημάτων, η φιλία, η συνεργασία, ο εκφοβισμός και η ενδυνάμωση της αυτοπεποίθησης. Αυτή η θεματική έχει ιδιαίτερη σημασία για τη διαμόρφωση υγιών σχέσεων και τη στήριξη της ψυχικής υγείας των μαθητών.

5. Πολιτιστική Κληρονομιά και Διαπολιτισμικότητα

Οι ταινίες αναδεικνύουν τη σημασία της πολιτιστικής ποικιλομορφίας, την αξία της παράδοσης και της κληρονομιάς, καθώς και τη σύνδεση μεταξύ διαφορετικών πολιτισμών.

6. Δημιουργικότητα και Έκφραση

Προβάλλεται η δύναμη της φαντασίας, της τέχνης και της προσωπικής έκφρασης, ενθαρρύνοντας τους μαθητές να δημιουργήσουν και να πειραματιστούν με νέες ιδέες.

Η ιεράρχηση μπορεί να προσαρμοστεί ανάλογα με το προφίλ της ομάδας μαθητών, τις εκπαιδευτικές ανάγκες και τα κοινωνικά ζητήματα που είναι πιο επίκαιρα ή σημαντικά σε κάθε σχολική κοινότητα. Στο Psaroloco, κάθε θεματική επιλέγεται με προσοχή, ώστε να ανταποκρίνεται στις εκπαιδευτικές προτεραιότητες και στις αξίες μας.

download-(6).jpg

Τι στόχο έχει η προβολή μιας θεματικής ενότητας;

Η προβολή μιας θεματικής ενότητας στο Psaroloco Media Literacy έχει ως κύριο στόχο να ενισχύσει την εκπαιδευτική εμπειρία των μαθητών, καλλιεργώντας κριτική σκέψη, ενσυναίσθηση και δεξιότητες που είναι απαραίτητες για την κατανόηση και διαχείριση του σύγχρονου κόσμου.

Οι θεματικές ενότητες αξιοποιούν την τέχνη των οπτικοακουστικών μέσων για να καταστήσουν την εκπαιδευτική διαδικασία πιο ενδιαφέρουσα, δημιουργική και διαδραστική. Μέσα από την αισθητική εμπειρία της προβολής, οι μαθητές αποκτούν βαθύτερη κατανόηση των θεμάτων που θίγονται.

Οι προβολές συνοδεύονται από εκπαιδευτικό κιτ με συζητήσεις ή δραστηριότητες που ενθαρρύνουν τη συμμετοχή και τη συνεργασία. Οι μαθητές εκφράζουν τις σκέψεις τους, ακούν τους άλλους και μαθαίνουν να διαμορφώνουν κοινές απόψεις.

Κάθε θεματική ενότητα σχεδιάζεται για να αγγίζει ζητήματα που είναι επίκαιρα και σημαντικά. Εστιάζει σε τομείς όπως τα ανθρώπινα δικαιώματα, το περιβάλλον, η διαφορετικότητα, ή η ψυχική υγεία, παρέχοντας ουσιαστικά εφόδια στους μαθητές για τη ζωή τους.

Συνολικά, η προβολή μιας θεματικής ενότητας δεν αποτελεί μόνο μια προβολή ταινίας, αλλά μια ολιστική εκπαιδευτική εμπειρία που συνδυάζει τη γνώση, τη δημιουργικότητα και την ανάπτυξη κρίσιμων δεξιοτήτων ζωής.

Μπορείτε να μας δώσετε μερικά παραδείγματα ταινιών που προβλήθηκαν το 2024 στις τάξεις;

Το Psaroloco Media Literacy παρουσίασε το 2024 μια σειρά από ταινίες μικρού μήκους που προβλήθηκαν στο πλαίσιο του καθιερωμένου παιδικού και εφηβικού φεστιβάλ κινηματογράφου PSAROLOCO που επιλέχθηκαν με στόχο να προάγουν την παιδεία στα μέσα, την κριτική σκέψη και την πολιτισμική ευαισθητοποίηση των μαθητών, ενισχύοντας την εκπαιδευτική διαδικασία με δημιουργικό και διαδραστικό τρόπο. Ενδεικτικά μπορούμε να σας αναφέρουμε τις βραβευμένες ταινίες του φεστιβάλ “Ο Πέτρινος Λόφος” ("Pebble Hill") που μπορείτε τώρα να παρακολουθήσετε στο Disney + καθώς και την ταινία “ Swimming with Wings” σε σκηνοθεσία Daphna Awadish Golan που βρίσκεται τώρα στο ταξίδι της για τα Όσκαρ στην κατηγορία Καλύτερης Ταινίας Ντοκιμαντέρ μικρού μήκους.

Γονείς και εκπαιδευτικοί έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφερον για το εκπαιδευτικό κιτ με θέμα την ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ και την ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΨΗ που παρέχουμε ΔΩΡΕΑΝ στην Εκπαιδευτική Τάξη Psaroloco. Πρόκειται για ένα εκπαιδευτικό κιτ που δίνει χώρο στην ιστορία του αυτισμού με αφορμή την βραβευμένη με όσκαρ ταινία μικρού μήκους "Τα παπούτσια του Λουίς" που επικεντρώνεται σε ένα οκτάχρονο αυτιστικό αγόρι κατά την πρώτη του μέρα σε ένα νέο σχολείο.

download-(3).jpg

Πότε θα λέγατε ότι είναι η κατάλληλη ηλικία για να ξεκινήσουν να προβάλλονται ταινίες στην τάξη, ώστε τα παιδιά να μπορούν να ανταποκριθούν;

Η κατάλληλη ηλικία για να ξεκινήσουν να προβάλλονται ταινίες στην τάξη εξαρτάται από την πολυπλοκότητα του περιεχομένου της ταινίας, τη διάρκεια και τη θεματική της. Ωστόσο, τα παιδιά μπορούν να αρχίσουν να εκτίθενται σε ταινίες εκπαιδευτικού χαρακτήρα από πολύ μικρή ηλικία των 4 ετών με την κατάλληλη προσέγγιση.

Η χρήση ταινιών από την προσχολική ηλικία με σωστά επιλεγμένο περιεχόμενο και σταδιακή προσαρμογή στις ανάγκες των μαθητών μπορεί να έχει μακροπρόθεσμα οφέλη, προετοιμάζοντάς τους για έναν κόσμο γεμάτο πολυμέσα.

download-(4).jpg

Πώς τα σχολεία αξιοποιούν τελικά τις ταινίες στην τάξη;

Το CINEDU είναι μία ψηφιακή πλατφόρμα εθνικής εμβέλειας που συνδέει τη μαθησιακή διαδικασία με την ψυχαγωγία, δίνοντας τη δυνατότητα στους/τις εκπαιδευτικούς να αξιοποιήσουν τα κατάλληλα οπτικοακουστικά ερεθίσματα. Φιλοξενεί κινηματογραφικές ταινίες, εκπαιδευτικά βίντεο για την τέχνη του κινηματογράφου και παρέχει πολλές συνοδευτικές δραστηριότητες για χρήση από τους εκπαιδευτικούς.

Ο Ηλίας Τασόπουλος, Συντονιστής Έργου του CINEDU, μας μίλησε για το πώς η πλατφόρμα παρέχει δωρεάν πρόσβαση σε ειδικά διαμορφωμένο εκπαιδευτικό και διαθεματικό υλικό και κατά πόσο τελικά οι ταινίες αξιοποιούνται ουσιαστικά σήμερα στα σχολεία.

Σε τι βαθμό τα σχολεία αξιοποιούν τις κινηματογραφικές ταινίες ως εκπαιδευτικά εργαλεία και πώς κάτι τέτοιο μπορεί να δώσει μια διαφορετική προσέγγιση στην εκπαίδευση;

Συνολικά, περισσότερες από δύο χιλιάδες σχολικές μονάδες σε όλη τη χώρα έχουν αποκτήσει πρόσβαση στις ταινίες και το συνοδευτικό εκπαιδευτικό υλικό του CINEDU. Μέσα σε δύο περίπου χρόνια πλήρους λειτουργίας, πάνω από έξι χιλιάδες εκπαιδευτικοί πολλών ειδικοτήτων, έχουν εγγραφεί και χρησιμοποιούν την πλατφόρμα στη διδασκαλία. Η ανταπόκριση από τα σχολεία της χώρας είναι αξιοσημείωτη. Όλο και περισσότεροι/ες εκπαιδευτικοί αξιοποιούν αυτό το εκπαιδευτικό εργαλείο, που επιτρέπει την προσέγγιση θεμάτων με αμεσότητα, προσελκύοντας το ενδιαφέρον των μαθητών και των μαθητριών.

To ενδιαφέρον για τον κινηματογράφο στην εκπαίδευση είναι πολύ μεγάλο, ιδιαίτερα σε περιοχές που δεν υπάρχουν (ή είναι περιορισμένες) οι παραδοσιακές μεγάλες οθόνες. Πέρα από τα αστικά κέντρα, χαρακτηριστικό είναι πως ένα μεγάλο ποσοστό των σχολείων που χρησιμοποιούν το CINEDU βρίσκονται σε απομακρυσμένες ή δυσπρόσιτες περιοχές. Πάνω από 10% των σχολικών μονάδων που έχουν εγγραφεί στην πλατφόρμα βρίσκονται στα νησιά του Αιγαίου. Ανάλογα είναι τα ποσοστά στην Ανατολική Μακεδονία και τη Θράκη.

cinedu_social_15templates

Υπάρχουν ταινίες που απευθύνονται εξολοκλήρου στη μαθησιακή διαδικασία μέσα στην τάξη;

Οι ταινίες του CINEDU συνδέονται άμεσα με τη διδακτική ύλη των μαθημάτων του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών, όπως παρέχεται από το Υπουργείο Παιδείας. Έτσι, κάθε εκπαιδευτικός μπορεί να βρει τις ταινίες που έχουν συσχετιστεί με το μάθημα του/της και έχει δημιουργηθεί το ανάλογο συνοδευτικό εκπαιδευτικό υλικό. Βέβαια, το CINEDU λειτουργεί επικουρικά στο έργο των εκπαιδευτικών. Για αυτό και προσφέρεται θεματική αναζήτηση, ώστε οι εκπαιδευτικοί να επιλέγουν τις ταινίες και το παιδαγωγικό υλικό που κρίνουν κατάλληλο, με βάση τα ζητήματα που διαπραγματεύεται κάθε ταινία. Ο/η διευθυντής/τρια κάθε σχολείου άλλωστε έχει την ευθύνη για τη λειτουργία της σχολικής μονάδας.

Θεωρείτε πως αυτός είναι ένας καλός τρόπος για να ξεκινήσουν τα παιδιά να έρχονται μεταξύ άλλων σε επαφή και με τον κινηματογράφο;

Είναι σημαντικό να υπάρχουν έργα που απευθύνονται σε νεανικό κοινό, που καλλιεργούν τις έμφυτες ικανότητες των παιδιών, σε μία εποχή υπερπροσφοράς οπτικοακουστικού περιεχομένου μέσα από το διαδίκτυο και τα social media.

Το εγχείρημα του CINEDU άλλωστε στοχεύει στην εξοικείωση του νεανικού κοινού με την ελληνική και διεθνή, ποιοτική κινηματογραφική παραγωγή και τη δημιουργία των προϋποθέσεων ανάπτυξής της στην Ελλάδα. Επιδιώκει δηλαδή την ανάπτυξη του «κινηματογραφικού αλφαβητισμού» στο σχολείο. Για παράδειγμα, για κάθε ταινία που μπορεί να προβληθεί στις σχολικές αίθουσες, υπάρχει ανάλυση για την κινηματογραφική γλώσσα που χρησιμοποιείται, ανάλογα με την ηλικία, ώστε οι εκπαιδευτικοί να διευκολύνουν τις πρώτες επαφές των παιδιών με το σινεμά.

cinedu_social_15templates

Στο πλαίσιο ποιου μαθήματος στο σχολείο εντάσσονται κατά κύριο λόγο οι ταινίες;

Οι ταινίες του CINEDU καλύπτουν σχεδόν όλο το φάσμα του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών. Ένα σημαντικό μέρος της φιλμογραφίας σχετίζεται με τα μαθήματα Γλώσσας, Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, Λογοτεχνίας και Μελέτης Περιβάλλοντος, δηλαδή στις Ανθρωπιστικές και Κοινωνικές επιστήμες, όπου μπορούν να παρέχουν ερεθίσματα στους νεαρούς μαθητές. Οι εκπαιδευτικοί μπορούν επίσης να βρουν ταινίες για τα Μαθηματικά, τη Χημεία και τη Φυσική στο CINEDU για να προβληθούν στην τάξη, αν και σίγουρα στα διδακτικά πεδία θετικής κατεύθυνσης χρειάζεται μία επένδυση, ώστε να προστεθούν περισσότερες ταινίες.

Θεωρείτε ότι στην Ελλάδα είμαστε μπροστά ή πίσω στην εκπαίδευση μέσω ψηφιακών εργαλείων σε σχέση με την Αμερική και την υπόλοιπη Ευρώπη;

Η χρήση ταινιών στην εκπαίδευση αποτελεί μία διαδεδομένη πρακτική σε όλη την Ευρώπη, με ψηφιακές πλατφόρμες από τη Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Δανία μέχρι την Πορτογαλία και τη Σλοβενία.

Όσο κι αν μία θεσμοθετημένη ένταξη του κινηματογράφου στην εκπαίδευση θα έπρεπε να υπάρχει από καιρό στη χώρα, το CINEDU πρωτοπορεί σε ένα σημείο, σε σχέση με την Ευρώπη. Η άμεση σύνδεση της κάθε ταινίας με μαθήματα του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών και η παροχή προσαρμοσμένου εκπαιδευτικού υλικού προσφέρει τη δυνατότητα για άμεση χρήση, παρέχοντας ένα πολύτιμο εργαλείο στα χέρια των εκπαιδευτικών.

Dhmotikos-Kinhmatografos-Trikalwn.jpg

Στη Σουηδία υπάρχει η τάση της απομάκρυνσης από τα τάμπλετ και της επιστροφής στα βιβλία, για τη βελτίωση των βασικών δεξιοτήτων των παιδιών. Έχουν τελικά τα οπτικοακουστικά μέσα θέση στην εκπαίδευση;

Παν μέτρον άριστον. Ο ήχος και η εικόνα προσφέρουν στους/τις εκπαιδευτικούς πλήθος επιλογών, τις οποίες μπορούν να αξιοποιήσουν στον κατάλληλο χώρο και χρόνο.

Το σινεμά άλλωστε διαχρονικά είναι ένα σημείο σύνδεσης της τεχνολογικής προόδου και της ταυτόχρονης ανάπτυξης της συναισθηματικής νοημοσύνης, της κριτικής σκέψης και του πολιτισμού σε όλο τον κόσμο.

Όσον αφορά στη βελτίωση των μαθητικών δεξιοτήτων, είναι σημαντικό να αναφερθούν οι πρωτοβουλίες καλλιέργειας δεξιοτήτων οπτικοακουστικής και κινηματογραφικής παιδείας του ΕΚΚΟΜΕΔ-Creative Greece, όπως οι μαθητικοί διαγωνισμοί, τα εργαστήρια οπτικοακουστικής παιδείας, η παροχή προσβάσιμου υλικού για μαθητές και μαθήτριες με αναπηρίες, τα εγχειρίδια για τα σχολεία και η πρόσβαση που παρέχεται σε διεθνείς πρωτοβουλίες (BFI, UNESCO κ.α.)

Βέβαια, ο κόσμος γύρω μας αλλάζει. Το EKKOMEΔ-Creative Greece σχεδιάζει και επεξεργάζεται την Εθνική Στρατηγική για την Παιδεία στα Μέσα και την Πολιτιστική Δημιουργία στην Εκπαίδευση, η οποία θα κατατεθεί προς έγκριση και υιοθέτηση από τα καθ’ ύλην αρμόδια Υπουργεία, το Υπουργείο Τουρισμού και το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Θρησκευμάτων.