Μήπως τελικά το θέμα δεν είναι ούτε ο Will Smith ούτε ο Chris Rock αλλά η Ακαδημία;

Νατάσσα Σχοινά
Μήπως τελικά το θέμα δεν είναι ούτε ο Will Smith ούτε ο Chris Rock αλλά η Ακαδημία;

Όχι, αλήθεια, πού ήταν η διοργάνωση σε όλο αυτό;

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Τα φετινά βραβεία Όσκαρ είχαν σκοπό να φέρουν πίσω όλη τη λάμψη που τους στερήθηκε τα προηγούμενα χρόνια. Εδώ και καιρό, η διοργάνωση είχε εξαγγείλει πως πολλές εκπλήξεις θα μας περίμεναν, ωστόσο, πού να φανταστούμε το τελικό απολογισμό; Όλα τα μεγάλα ονόματα του Hollywood περπάτησαν στο κόκκινο χαλί σαν να μην είχε περάσει μία μέρα, ενώ μέσα στο Dolby Theatre θρύλοι του χώρου ντυμένοι με τα καλά τους χαμογελούσαν και παρακολουθούσαν το σόου.

Ξαφνικά, ο Chris Rock ανέβηκε στη σκηνή και, αφού έκανε ένα επιεικώς μέτριο αλλά τουλάχιστον όχι προσβλητικό αστείο στο ζεύγος Penelope Cruz – Javier Bardem, έπιασε την Jada Pinkett Smith. Αυτό που βρήκε να της πει ήταν ότι μοιάζει με την G.I.Jane και ότι περιμένει να τη δει στην επόμενη ταινία. Φάουλ. Μεγάλο. Γιατί η γυναίκα έχει ξυρισμένο κεφάλι επειδή πάσχει από αλωπεκία, μία πάθηση για την οποία πολλάκις έχει μιλήσει δημόσια και ήταν -το λιγότερο- άκομψο να το διακωμωδήσει. Δείχνει έλλειψη ενσυναίσθησης. Πώς να το κάνουμε.


Στην αρχή, ο Will Smith φάνηκε να γελάει κι εκείνος, ωστόσο, όταν είδε την ενόχληση της Jada, ξαφνικά σηκώθηκε από την καρέκλα του, ανέβηκε στη σκηνή και χτύπησε τον κωμικό μπροστά σε όλον τον πλανήτη live. Έπειτα, άρχισε να φωνάζει -ή καλύτερα να ουρλιάζει- να μην ξαναπιάσει το όνομα της συζύγου του στο στόμα του. Kατά τον ευχαριστήριο λόγο του, ζήτησε συγγνώμη από τους πάντες πλην του Rock που δέχτηκε το χτύπημά του -κάτι που έκανε τελικά μία μέρα μετά μέσω ανάρτησής του στον λογαριασμό του στο Instagram-. Και, έκτοτε, ξεκίνησε ένα debate σχετικά με το ποιος είχε δίκιο και με ποιανού το μέρος είσαι.

Ο Will Smith, το χαστούκι στον Chris Rock, το beef που ξεκίνησε το 2016 και η λάθος συγγνώμη

Ούτε ο Chris ήταν σωστός ούτε ο Will. Δίκιο είχε μόνο η Jada

Προσωπικά, δεν είμαι με κανέναν από τους δύο και πιστεύω ότι το μεγαλύτερο λάθος και για τις δύο περιπτώσεις είναι της Ακαδημίας, η οποία ήταν απλά απούσα. Και πριν και μετά. Αρχικά, όταν έχεις stand up κωμικούς, οι οποίοι ναι μεν έχουν κάποια αστεία στο μυαλό τους από πριν αλλά ενδεχομένως να αυτοσχεδιάσουν εκείνη την ώρα δεν μπορείς να είσαι σίγουρος τι θα προκύψει. Ειδικά αν τους έχεις δώσει το ελεύθερο να το κάνουν και να μην έχεις εγκρίνει κάποιο script από πριν (σ.σ. Κάτι που δεν είναι καν σίγουρο, γιατί λέγεται ότι έναν έλεγχο των σεναρίων τον κάνουν και βγάζει νόημα. Ένα εντελώς τραγικό νόημα). Τα πράγματα είναι στην τύχη και πηγαίνει στη διακριτική ευχέρεια του καθενός το πώς θα το προσεγγίσει. Ίσως μιλάμε για την ευτυχή περίπτωση που ο κωμικός μπορεί να διακρίνει το όριο του αστείου από την προσβολή και έχει διατηρήσει την ενσυναίσθησή του χωρίς να θέλει να φέρει κάποιον άνθρωπο σε δύσκολη θέση, πόσο μάλλον με ένα πρόβλημα υγείας στη μέση. Και είναι πραγματικά πολλοί αυτοί οι ταλαντούχοι κωμικοί. Ωστόσο, ο Rock δεν ήθελε ή δεν μπορούσε να σκεφτεί ότι αυτό που θα έλεγε είχει τη δυνατότητα να αγγίξει μία πολύ ευαίσθητη χορδή για την Jada και την όποια Jada. Δεν έπρεπε να το πει. Δεν ήταν αστείο. Ήταν αναίσθητο.

will smith chris rock academy

Error283: Academy not found.

Από την άλλη, έχουμε τώρα τον Will Smith. Έναν άντρα που ένιωσε άσχημα με τη θέση στην οποία ήρθε η γυναίκα του και θέλησε να βάλει τα πράγματα στη θέση τους. Και ορθώς το σκέφτηκε. Ορθώς του βγήκε το ένστικτο της προστασίας. Όπως βγαίνει σε κάθε σύντροφο που αγαπά την οικογένειά του και θέλει να την προστατέψει. Το να ανεβαίνεις, όμως, πάνω στη σκηνή και να χτυπάς τον φταίχτη, σε κάνει κι εσένα φταίχτη. Έχασε όλο το δίκιο που μέχρι πριν από μερικά δευτερόλεπτα είχε με το μέρος του και κανείς δε θα μπορούσε να του πει και κάτι. Γιατί μη μου πεις ότι δεν υπήρχαν άλλοι τρόποι να αντιδράσει και να «βουλώσει» τον απαράδεκτο Rock. Ήξερε, ας πούμε, ότι εκτός απροόπτου θα έπαιρνε το Όσκαρ Α’ Ανδρικού λίγο μετά. Μπορούσε εκεί πάνω στην αποδοχή του βραβείου να πάρει λίγο χρόνο και να πει δύο λόγια που θα «βούλωναν» και τον Rock και την ίδια την Ακαδημία που πρώτα του επέτρεψε να πει ό,τι ήθελε και που, όταν συνέβη, δεν πήρε καμία θέση για να το καταδικάσει και να υπερασπιστεί το δίκιο της Jada που προσβλήθηκε σε ένα γεγονός και από έναν άνθρωπο που η ίδια η Ακαδημία επέλεξε. Είχε χρόνο στο ενδιάμεσο να ετοιμάσει στο μυαλό του έναν λόγο που θα τα έβαζε με αυτό που έγινε στην Jada αλλά και σε άλλους παρευρισκόμενους της βραδιάς. Όχι μόνο της φετινής αλλά και κάθε έτους, γιατί αυτά τα «αστεία» πλέον είναι μία «παράδοση» των Όσκαρ. Και, τότε, όλοι θα τον επευφημούσαν που πήρε τη δύσκολη απόφαση να συγκρατηθεί εκείνη την ώρα και να διαλέξει τη στιγμή που θα είχε ουσία και θα ενέπνεε και μελλοντικά.

will smith chris rock academy7

Η δημόσια συγγνώμη του Will Smith στον Chris Rock και η δήλωση του πραγματικού King Richard

Error283: Academy not found.

Να πούμε κιόλας ότι η Ακαδημία έχει βρεθεί και στο στόχαστρο του Ricky Gervais που κοροϊδεύει με περισσή αυτοπεποίθηση και θάρρος τις τσάντες που φυσικά προνόησε η παραγωγή να δώσει στους ηθοποιούς και κοστίζει 140.000 δολάρια έκαστη. Μάλλον η χλιδή ήταν πιο σημαντική από την ουσία. Το «φαίνεσθαι» και το «είναι» που λέμε. Στην ερώτηση, λοιπόν, στον Gervais τι θα έλεγε αν ήταν οικοδεσπότης τον Όσκαρ φέτος, εκείνος απάντησε: «Θα ξεκινούσα με ‘Γεια. Ελπίζω αυτό το σόου να βοηθάει στο να δίνει χαρά στους κοινούς ανθρώπους που παρακολουθούν από το σπίτι. Αν είστε άνεργοι, για παράδειγμα, πάρετε λίγη παρηγοριά με το γεγονός ότι, ακόμα και να είχατε δουλειά, ο μισθός σας λογικά δε θα έφτανε το κόστος της τσάντας (των Όσκαρ) που έχει μόλις δοθεί σε όλους τους ηθοποιούς. Είμαι υπερήφανος να ανακοινώσω ότι αυτά είναι τα πιο ποικιλόμορφα και προοδευτικά Όσκαρ που έχουν υπάρξει ποτέ. Κοιτώντας τριγύρω, βλέπω ανθρώπους από κάθε μονοπάτι της ζωής. Κάθε τόπο κάτω από τον ήλιο. Εκτός από τους φτωχούς ανθρώπους, φυσικά. Να πάνε να γ******ν αυτοί».

ricky gervais oscars slam

Πλέον, το ζήτημα είναι πολύ απλό και ουσιαστικό: Ποια είναι τα όρια του χιούμορ και του κωμικού από το προσβλητικό και ποιος τα καθορίζει; Γιατί σαφώς και κάποιος δεν μπορεί να προσβάλει και μετά να λέει ‘εγώ κάνω χιούμορ, εσύ δεν το καταλαβαίνεις’ ούτε και να φτάνουμε να λύνουμε τις διαφορές μας με μπουνίδια, εκτός κι αν απειλείται η ζωή μας. Η Ακαδημία ξέχασε μάλλον ότι ήταν διοργανώτρια και έμεινε μόνο στον ρόλο του παρατηρητή. Από την αρχή μέχρι το τέλος. Δε σκέφτηκε ότι πέρα από το να περάσουν οι καλεσμένοι και οι θεατές καλά, έπρεπε να έχει διασφαλίσει ότι υπό την εποπτεία της, υπό τη σκέπη της, καμία μορφή βίας, είτε αυτή είναι σωματική είτε λεκτική και συναισθηματική, δε θα έπρεπε να έχει τον χώρο ούτε και τη σκέψη να υπάρξει. Άφησε τους ηθοποιούς να βγάλουν άκρη, τα νούμερα να ανεβαίνουν και το κοινό να παρακολουθεί το σόου. Ένα άλλο από αυτό για το οποίο είχε «υπογράψει», αλλά μάλλον δεν πειράζει. Σόου είναι κι αυτό. Ξέχασε και την πραγματική σημασία των ανθρώπων που υπηρετεί, των ηθοποιών. Αυτών που ποιούν ήθος. Αλλά κι αυτό δεν πειράζει.

Error283: Ήθος not found.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Troy Kotsur: O πρώτος κωφός άνδρας ηθοποιός που παίρνει βραβείο Όσκαρ

Oscars 2022: Οι νικητές και η μεγάλη ανατροπή! Το CODA Καλύτερη Ταινία και όχι το Power of the Dog