Η Jennifer Lawrence φέρνει στις Κάννες τις γυναίκες που αψηφούν τους Ταλιμπάν κάθε μέρα
Vianney Le Caer/Invision/AP
Το νέο ντοκιμαντέρ που γύρισε στα κρυφά η Jennifer Lawrence πήγε Κάννες και έφερε στην επιφάνεια τον σκληρό αγώνα των γυναικών ενάντια στους Ταλιμπάν.
"Bread and Roses": Το ντοκιμαντέρ της Jennifer Lawrence για τον σκληρό αγώνα των γυναικών ενάντια στους Ταλιμπάν έκανε το ντεμπούτο του τις Κάννες και έφερε στο φως ιστορίες γυναικών που θα έπρεπε να λέγονται πιο συχνά και πιο φωναχτά.
Εμβληματικό, ρομαντικό, διαχρονικό το νέο πόστερ των Καννών με την Catherine Deneuve
Η Jennifer Lawrence φέρνει στις Κάννες το ντοκιμαντέρ για τις Αφγανές γυναίκες που πολεμούν καθημερινά
Η 32χρονη Αμερικανίδα ηθοποιός με την εταιρεία παραγωγής της, Excellent Cadaver, τη φίλη της και παραγωγό, Justine Ciarrocchi και τη σκηνοθέτρια Sahra Mani, γύρισαν στα κρυφά ένα ντοκιμαντέρ για τη ζωή τριών γυναικών που ζουν υπό το καθεστώς των Ταλιμπάν, το οποίο έκανε το ντεμπούτο του στο φετινό Φεστιβάλ Καννών.
Το φιλμ της Jennifer Lawrence, που έχει τίτλο "Bread and Roses" και προβλήθηκε σε ειδική προβολή την Κυριακή, παρακολουθεί τρεις Αφγανές γυναίκες τις εβδομάδες μετά την επιστροφή των Ταλιμπάν στην εξουσία το 2021 μετά την αποχώρηση των αμερικανικών στρατευμάτων.
"Η πρώτη αντίδραση της Τζεν ήταν να βρει έναν Αφγανό σκηνοθέτη και να του δώσει μια πλατφόρμα", δήλωσε η Ciarrocchi στο THR. "Αυτή η ταινία έχει ένα μήνυμα από τις γυναίκες στο Αφγανιστάν, ένα ήσυχο μήνυμα: παρακαλώ γίνετε η φωνή τους που είναι άφωνες υπό τη δικτατορία των Ταλιμπάν", δήλωσε η σκηνοθέτρια στην πρεμιέρα προσθέτοντας "Τώρα που οι γυναίκες δεν μπορούν πλέον να βγουν από το σπίτι χωρίς μπούρκα, σκέφτηκα ότι πρέπει να πούμε τις ιστορίες τους."
Σε σκηνοθεσία της Sahra Mani, της οποίας το ντοκιμαντέρ "A Thousand Girls Like Me" (Χίλια κορίτσια σαν εμένα) του 2018 εξέτασε την αναζήτηση μιας σεξουαλικά κακοποιημένης γυναίκας για δικαιοσύνη, η ταινία είχε ως στόχο να δείξει πώς άλλαξε η ζωή των γυναικών μέσα σε μια νύχτα υπό την κυριαρχία των Ταλιμπάν.
Με μια θρυλική γυναίκα που δεν πρέπει να ξεχάσουμε ξεκινάει το 25ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
"Εντάξει, σκότωσέ με! Κλείσατε σχολεία και πανεπιστήμια! Είναι καλύτερα να με σκοτώσετε!"
Αυτό είναι ένα από τα πολλά στιγμιότυπα που κατέγραψε ένα κρυμμένο κινητό. Τα παραπάνω λόγια είναι μιας γυναίκας που απαντάει σε έναν Ταλιμπάν, η οποία μόλις είχε συλληφθεί μετά από διαμαρτυρία και θα μεταφερόταν σε κελί κράτησης στην Καμπούλ.
Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός μίλησε στο BBC ενόψει της πρεμιέρας του ντοκιμαντέρ, σημειώνοντας το γιατί θεώρησε την παραπάνω σκηνή τόσο σημαντική: "Η καρδιά μου χτυπούσε τόσο γρήγορα βλέποντας αυτές τις γυναίκες να αψηφούν τους Ταλιμπάν. Δεν βλέπεις αυτή την πλευρά της ιστορίας, τις γυναίκες που αντιστέκονται, στις ειδήσεις κάθε μέρα και είναι ένα σημαντικό μέρος της ταινίας μας και των ιστοριών αυτών των γυναικών", συμπληρώνοντας το πόσο οδυνηρό πρέπει να είναι να βιώνεις την απώλεια ελέγχου τόσο ξαφνικά όπως τον έχασαν και τόσες Αφγανές γυναίκες. "Αυτήν τη στιγμή δεν έχουν καμία αυτονομία μέσα στη χώρα τους. Είναι τόσο σημαντικό να τους δοθεί η ευκαιρία να καταγράψουν τη δική τους ιστορία, με τον δικό τους τρόπο".
"Αυτό το ντοκιμαντέρ γεννήθηκε μέσα από το συναίσθημα και την ανάγκη" είπε η ηθοποιός, η οποία τόνισε το πόσο αβοήθητη και απογοητευμένη αισθανόταν για όσα έβλεπε στις ειδήσεις.
"Καταπιέζετε μόνο τις γυναίκες", λέει η νεαρή γυναίκα στον μαχητή των Ταλιμπάν.
"Σου είπα να μη μιλάς", της φωνάζει εκείνος, "θα σε σκοτώσω εδώ και τώρα!".
"Εντάξει, σκότωσέ με! "Κλείσατε σχολεία και πανεπιστήμια! Είναι καλύτερα να με σκοτώσεις!"
"Οι γυναίκες πρέπει να γράψουν τη δική τους ιστορία"
"Οι γυναίκες πρέπει να γράψουν τη δική τους ιστορία" λέει κάποια στιγμή μια συγγραφέας στο ντοκιμαντέρ δίνοντας ίσως μία από τις πιο ουσιαστικές και αληθινές ατάκες. Η σκηνοθέτρια του φιλμ γνώριζε καλά τις προκλήσεις του να γυρίσεις κάτι με τόση μυστικότητα και με τόσο κοντά τον κίνδυνο, λέγοντας: "Καταλαβαίνω πώς να αντιμετωπίζω τις δυσκολίες επειδή είμαι μία από αυτές. Δεν είναι θύματα, είναι ηρωίδες."
Αλλά το να βρεθεί η σωστή ισορροπία μεταξύ της ασφάλειας των γυναικών και της αφήγησης της ιστορίας τους δεν ήταν εύκολο όπως λέει και στο μέσο. Γι' αυτόν τον λόγο, η Mani χρησιμοποίησε πολλές κρυφές κάμερες, ενώ ζήτησε ακόμη και από τις γυναίκες να καταγράψουν τους εαυτούς τους τους στα καταφύγια με τους φίλους και τις οικογένειές τους.. Η ίδια παραδέχτηκε ότι υπήρξαν αρκετές νυχτερινές συζητήσεις μεταξύ της ίδιας, της Ciarrocchi και της Jennifer Lawrence κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων. "Ήταν εκεί κάθε φορά που αντιμετώπιζα οποιοδήποτε θέμα ή πρόβλημα."
"Όταν οι γυναίκες ενώνονται, όλα είναι δυνατά."