H Justine Triet κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες και ξεσήκωσε πολιτικούς και όχι μόνο

Στελίνα Θεοδοσοπούλου
H Justine Triet κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες και ξεσήκωσε πολιτικούς και όχι μόνο

Κάννες 2023: Ο Χρυσός Φοίνικας για φέτος έχει μια δυναμική σκηνοθέτρια που προκάλεσε σάλο στην Γαλλία με τον λόγο της για ένα θέμα που το φεστιβάλ είχε απαγορέψει.

Το "Anatomy of a Fall" ήταν για φέτος ο μεγάλος νικητής που έφυγε από τις Κάννες με τον Χρυσό Φοίνικα. Η σκηνοθέτριά του, Justine Triet, βρήκε την ευκαιρία για να μιλήσει για τις αναταραχές στην Γαλλία που μέχρι τώρα το φεστιβάλ τόσο επιτυχημένα είχε αποφύγει.

https://www.instagram.com/p/CswxBKRAxLn

Κάννες 2023: Το φεστιβάλ έριξε αυλαία με τα τελευταία red carpet looks της σεζόν να εντυπωσιάζουν

Ποιος κέρδισε φέτος τον Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες

Ο μεγάλος νικητής για φέτος ήταν το "Anatomy of a Fall", ένα δικαστικό δράμα που διερευνά το αν μια δημοφιλή συγγραφέας δολοφόνησε τον σύζυγό της ή όχι. Όμως η ταινία είναι εξίσου μια έρευνα για τον γάμο τους, φέρνοντας ιδιωτικές λεπτομέρειες από την προσωπική ζωή του ζευγαριού στην αίθουσα του δικαστηρίου, ώστε ο Τύπος, το κοινό και οι θεατές να τις αναλύσουν, σαν να βρίσκονται κάτω από ένα μικροσκόπιο.

Όσο για τους φετινούς νικητές, από τα βραβεία δεν έλειψαν και οι Aki Kaurismaki, Jonathan Glazer και Sakamoto Yûji. Δείτε παρακάτω όλους όσους βραβεύτηκαν:

Κάννες 2023: Οι φετινοί νικητές του φεστιβάλ

Διαγωνιστικό
Χρυσός Φοίνικας: “Anatomy of a Fall,” Justine Triet
Grand Prix: “The Zone of Interest,” Jonathan Glazer
Σκηνοθέτης: Tran Anh Hung, “The Pot au Feu”
Ανδρικός: Kōji Yakusho, “Perfect Days”
Γυναικείος: Merve Dizdar, “About Dry Grasses”
Βραβείο επιτροπής: “Fallen Leaves,” Aki Kaurismaki
Σενάριο: Sakamoto Yûji, “Monster”

Εκτός διαγωνιστικού
Camera d’Or: “Inside the Yellow Cocoon Shell,” Thien An Pham
Ταινίες Μικρού Μήκους Palme d’Or: “27,” Flóra Anna Buda.
Ταινίες Μικρού Μήκους Special Mention: “Fár,” Gunnur Martinsdóttir Schlüter
Golden Eye Documentary Prize: TBA

Ένα Κάποιο Βλέμμα
Un Certain Regard Award: “How to Have Sex,” Molly Manning Walker
Επιτροπής: “Hounds,” Kamal Lazraq
Σκηνοθέτης: “The Mother of All Lies,” Asmae El Moudir
Freedom Prize: “Goodbye Julia,” Mohamed Kordofani
Ensemble Prize: “The Buriti Flower,” João Salaviza, Renée Nader Messora, cast and crew
New Voice Prize: “Omen,” Baloji

Δεκαπενθήμερο Σκηνοθετών
Europa Cinemas Label: “Creatura,” Elena Martín
Society of Dramatic Authors and Composers Prize: “A Prince,” Pierre Creton

Εβδομάδα Κριτικής
Grand Prize: “Tiger Stripes,” Amanda Nell Eu
French Touch Prize: “It’s raining in the house,” Paloma Sermon-Da
GAN Foundation Award for Distribution: Pyramide Films, “Inshallah a boy”
Louis Roederer Foundation Rising Star Award: Jovan Ginić, “Lost Country”

Η Jane Fonda είχε φέτος αναλάβει να δώσει τον Χρυσό Φοίνικα επί σκηνής, η οποία θέλησε να τονίσει το πόσο έχουν προχωρήσει οι Κάννες μιας και φέτος είχαν ρεκόρ γυναικείας εκπροσώπησης (7 γυναίκες σκηνοθέτες υποψήφιες). Βέβαια, αξίζει να σημειωθεί ότι η Triet είναι μόλις η τρίτη γυναίκα στην ιστορία του θεσμού που κερδίζει το μεγάλο βραβείο (μετά την Jane Campion του "The Piano" και την Julia Ducournau του "Titane").

Το φεστιβάλ αυτό όμως μαζεύει τους πιο αναγνωρισμένους και ανερχόμενους καλλιτέχνες από όλο τον παγκόσμιο κινηματογράφο. Που σημαίνει ότι τα απρόοπτα και το πότε κάποιος θα εκμεταλλευτεί το βήμα του για να εκφραστεί και να μεταδώσει το μήνυμά του ή να δείξει την υποστήριξή του, είναι πάντα ένα μυστήριο. Μπορεί να συμβεί ανά πάσα στιγμή.

Η Jennifer Lawrence φέρνει στις Κάννες τις γυναίκες που αψηφούν τους Ταλιμπάν κάθε μέρα

Εκείνη τη στιγμή αποφάσισε και η σκηνοθέτρια να μιλήσει για τις διαμαρτυρίες κατά της γαλλικής συνταξιοδοτικής μεταρρύθμισης, οι οποίες μάλιστα είχαν απαγορευτεί από το φεστιβάλ.

Τι είπε η Justine Triet στις Κάννες και ξεσήκωσε κοινό και πολιτικούς

Παραλαμβάνοντας το βραβείο και αφού ευχαρίστησε τους συνεργάτες και την κριτική επιτροπή, η Justine Triet είπε π ως η Γαλλία "κλονίστηκε από ένα πρωτοφανές κίνημα διαμαρτυρίας που ήταν εξαιρετικά ισχυρό και ομόφωνο κατά της μεταρρύθμισης των συντάξεων".

"Η διαμαρτυρία κατεστάλη με σοκαριστικό τρόπο και αυτό το μοτίβο της όλο και πιο ανεμπόδιστης κυριαρχικής εξουσίας λειτουργεί τώρα σε διάφορους τομείς- προφανώς στον κοινωνικό τομέα είναι το πιο σοκαριστικό, αλλά το βλέπουμε επίσης σε όλες τις σφαίρες της κοινωνίας, και η κινηματογραφική βιομηχανία δεν έχει γλιτώσει", είπε η σκηνοθέτης, αποσπώντας επευφημίες αλλά και αποδοκιμασίες από το κοινό που βρισκόταν στο θέατρο Lumiere.

Κατηγορώντας τη "νεοφιλελεύθερη κυβέρνηση" ότι προωθεί την "εμπορευματοποίηση του πολιτισμού" και ότι "καταρρίπτει το γαλλικό μοντέλο πολιτιστικής εξαίρεσης", η Triet αφιέρωσε το βραβείο της "σε όλες τις νέες σκηνοθέτιδες και σκηνοθέτες και σε όσους σήμερα δεν μπορούν να γυρίσουν ταινίες".

"Πρέπει να τους κάνουμε χώρο και να τους δώσουμε τη θέση που πήρα εγώ πριν από 15 χρόνια όταν ξεκίνησα, σε έναν κόσμο που ήταν λίγο λιγότερο εχθρικός, στον οποίο ήταν δυνατόν να κάνεις λάθη και να ξεκινήσεις από την αρχή".

https://www.instagram.com/p/CswSOy2AICJ

Οι αντιδράσεις για τον λόγο της Triet

Η Rima Abdul Malak, η υπουργός Πολιτισμού της Γαλλίας ήταν η πρώτη που αντέδρασε στο Twitter, λέγοντας ότι είναι "κατάπληκτη από την τόσο άδικη ομιλία της". "Αυτή η ταινία δεν θα είχε δει το φως της δημοσιότητας χωρίς το γαλλικό μας μοντέλο χρηματοδότησης ταινιών που επιτρέπει μια μοναδική ποικιλομορφία στον κόσμο. Ας μην το ξεχνάμε".

Eva Longoria: «Ένας λευκός άντρας μπορεί να σκηνοθετήσει μια αποτυχία. Εγώ δεν μπορώ»

Το ίδιο συνέχισαν και κάποιοι άλλοι, λέγοντας πως η ταινία της που κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες δεν θα είχε δημιουργηθεί χωρίς τις επιδοτήσεις του Εθνικού Συμβουλίου Κινηματογράφου, καθώς και με περιφερειακή υποστήριξη και προ-αγορές από τον γαλλικό ραδιοτηλεοπτικό οργανισμό France Televisions.

Η Triet εξήγησε αργότερα την ομιλία της λέγοντας ότι "οι Κάννες ήταν πάντα ένα μέρος όπου οι κινηματογραφιστές μπορούν να εκφράσουν τις πολιτικές ή κοινωνικές τους ανησυχίες". Είπε ότι είναι σημαντικό για τους ανερχόμενους σκηνοθέτες να δημιουργούν ταινίες χωρίς να πιέζονται για τις εισπρακτικές επιδόσεις και την κερδοφορία. Αν και η δεύτερη ταινία της, "Victoria", ήταν εμπορική επιτυχία -έχοντας πουλήσει πάνω από 700.000 εισιτήρια στη Γαλλία- είπε ότι οι ταινίες της δεν ήταν πάντα επιτυχίες- ωστόσο, της δόθηκε η ευκαιρία να συνεχίσει να γυρίζει ταινίες.