Όσκαρ 2024: Οι γυναίκες σκηνοθέτες γράφουν φέτος τη δική τους ιστορία στα κινηματογραφικά βραβεία
Η Justine Triet, η Greta Gerwig και η Celine Song με τα «Anatomy of a Fall», «Barbie» και «Past Lives» φέρνουν για πρώτη φορά ταυτόχρονα 3 ταινίες γυναικών δημιουργών στην κατηγορία «Best Picture».
96 χρόνια ιστορίας της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου και 591 υποψηφιότητες, όμως, γιατί έχουν υπάρξει μόλις 11 γυναίκες υποψήφιες στην κατηγορία Καλύτερης Ταινίας;
Μοιάζει κάπως απίστευτο, αλλά αληθινό. Χρειάστηκε να περάσει σχεδόν ένας αιώνας για να βρεθούν -ταυτόχρονα- τρεις γυναίκες υποψήφιες στην κατηγορία Καλύτερης Ταινίας στα Όσκαρ, ενώ μόλις οχτώ ακόμα έχουν καταφέρει να δουν τα έργα τους να ανταγωνίζονται για τον τίτλο του «Best Picture». Η Lone Scherfig και η Kathryn Bigelow για το “The Hurt Locker” (2009), η Lisa Cholodenko για το “The Kids Are All Right” και η Debra Granik για το “Winter’s Bone” (2010), η Chloé Zhao για το “Nomadland”, η Emerald Fennell για το “Promising Young Woman” (2020), η Siân Heder για το “CODA” και η Jane Campion για το “The Power of the Dog” (2021).
Φέτος, η Justine Triet, η Greta Gerwig και η Celine Song θα πρέπει να αισθάνονται ιδιαίτερα περήφανες για τα «Anatomy of a Fall», «Barbie» και «Past Lives» αντίστοιχα, όχι μόνο επειδή τιμήθηκαν ως τρεις από τις δέκα καλύτερες ταινίες του 2023 αλλά και επειδή έγινε η πρώτη τριάδα γυναικών σκηνοθετών των οποίων οι ταινίες τέθηκαν την ίδια χρονιά υποψήφιες σε αυτή την κατηγορία.
Ανακοινώθηκαν οι υποψηφιότητες για τα Όσκαρ 2024: 11 υποψηφιότητες για το Poor Things του Λάνθιμου
Εκτός αυτών, η Emma Stone έγινε η δεύτερη γυναίκα που βρέθηκε υποψήφια στην κατηγορία Καλύτερης Ταινίας (ως παραγωγός με το Poor Things) και Α’ Γυναικείου Ρόλου. Πρώτη υπήρξε η Frances McDormand, η οποία στη 93η απονομή των Όσκαρ έγινε η πρώτη γυναίκα που βρέθηκε υποψήφια για ερμηνεία και παραγωγή την ίδια χρονιά, κερδίζοντας μάλιστα και τις δύο κατηγορίες.
Οι γυναίκες και οι θέσεις κλειδιά στον κινηματογράφο και την τηλεόραση
Αν το σκεφτείς, είναι πραγματικά απίστευτο το γεγονός ότι αν και οι γυναίκες ξεκίνησαν να εμπλέκονται στον κινηματογράφο από την αρχή της δημιουργίας του, συνεχίζουν να αποτελούν μειονότητα τόσο στους ομιλούντες και πρωταγωνιστικούς ρόλους, όσο και στην παραγωγή και σκηνοθεσία.
Έρευνα της Dr. Martha M. Lauzen με τίτλο «Γυναίκες στην οθόνη και πίσω από τις σκηνές στην τηλεόραση το 2022-23» επισημαίνει ότι το ποσοστό των γυναικών που εργάζονταν την περίοδο 2022-2023 πίσω από τις κάμερες σε streaming παραγωγές μειώθηκε σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Αυτό σημαίνει ότι οι γυναίκες αποτελούσαν το 34% των δημιουργών, σκηνοθετών, συγγραφέων, εκτελεστικών παραγωγών, μοντέρ και διευθυντών φωτογραφίας στα προγράμματα streaming της σεζόν 2022-23, σημειώνοντας μείωση κατά τρεις ποσοστιαίες μονάδες, σε σύγκριση με το 2021-22, όπου το ποσοστό ανερχόταν στο 37%.
Όπως φαίνεται, τα πράγματα δε διαφέρουν και πολύ στον κινηματογράφο, αφού η παρουσία των γυναικών σε θέσεις κλειδιά πίσω από τις κάμερες δεν φαίνεται να πλησιάζει το 50%, γεγονός που επιβεβαιώνεται και από την ενός αιώνα ιστορία των Όσκαρ και τις μόλις 11 υποψηφιότητες γυναικών στην πιο σημαντική κατηγορία του θεσμού.
Και μπορεί η φετινή χρονιά να γράφεται στην ιστορία λόγω της παρουσίας των τριών σκηνοθέτιδων στην κατηγορίας της Καλύτερης Ταινίας, ωστόσο, η «χαρά» μάλλον είναι μισή, αφού οι δύο εκ των τριών δημιουργών δεν τέθηκαν υποψήφιες στην κατηγορία «Καλύτερου Σκηνοθέτη».
Συγκεκριμένα, από τις τρεις, μόνο η Justine Triet βρέθηκε υποψήφια στην κατηγορία Καλύτερης Σκηνοθεσίας για το Anatomy of a Fall, ενώ η Greta Gerwig και η Celine Song νικήθηκαν από τους Martin Scorsese, Christopher Nolan, Γιώργο Λάνθιμο, Jonathan Glazer.