Ο John Malkovich έκανε το Ηρώδειο να υποκλιθεί με το σαρκαστικά απολαυστικό project The Music Critic
Σε αυτή την ιστορία ο 68χρονος και υποψήφιος δύο φορές για Όσκαρ ηθοποιός έδωσε τις χειρότερες κριτικές στους μουσικούς και τη μουσική τους και το κοινό είχε την επιλογή ποιον θα πιστέψει. Εν προκειμένω, εκείνον.
Ένας από τους κορυφαίους καλλιτέχνες που πάτησε το πόδι του σε τούτο τον πλανήτη αλλά και σε τούτο το ιερό Ωδείο Ηρώδου του Αττικού, ο John Malkovich, μάγεψε το κοινό στο ραντεβού που δόθηκε την Πέμπτη 6 Οκτωβρίου στις 21:00. Το σαρκαστικά απολαυστικότατο project «The Music Critic» σε σύλληψη και δημιουργία του διάσημου βιολιστή, συνθέτη, παραγωγού και ηθοποιού Aleksey Igudesman, είναι μια παράσταση που συνδυάζει με χιουμοριστικό και προκλητικό τρόπο ερμηνείες διάσημων έργων διαφορετικών κορυφαίων συνθετών (Bach, Beethoven, Piazzolla, Kancheli κ.λπ.) και τις πρώτες αντιδράσεις των κριτικών, οι οποίες σήμερα φαίνονται το λιγότερο προσβλητικές και παράξενες λόγω του αποδοκιμαστικού τους τόνου.
Στο αφηγηματικό κοκτέιλ που περιελάβανε ξεκαρδιστικές ατάκες με τη σοβαρότητα που τις έλεγε ο 68χρονος ηθοποιός το κοινό υποκλίθηκε στο ταλέντο τόσο του ίδιου όσο και όλων των συντελεστών, η χημεία των οποίων ήταν κάτι παραπάνω από υψηλού επιπέδου. Όχι! Δεν ήταν καθόλου τυχαίο πως η σκηνική επικοινωνία των Malkovich - Igudesman σήκωσε όρθιο το κοινό.
Ο Malkovich υποδύθηκε με μαεστρία την υποτιμητική και μερικές φορές χλευαστική στάση των κριτικών μουσικής απέναντι στα έργα των κορυφαίων μουσικών δασκάλων τους οποίους θα απολαμβάνουμε για πάντα να ακούμε. Αυτή η παράσταση, με το πρωτότυπο concept και τους εξαιρετικούς μουσικούς και ηθοποιούς μάς συνεπήρε και ταυτόχρονα μάς υπενθύμισε ότι οι κριτικοί τέχνης πάντα πατούν στον λεπτό πάγο των προσωπικών πεποιθήσεων, των κοινωνικών κανόνων και της αληθινής τέχνης.
Στο «The Music Critic» υπάρχουν μερικά από τα κορυφαία όλων των εποχών κομμάτια δυτικής μουσικής, ωστόσο υπήρχαν και εκείνοι οι άνθρωποι που τα μισούσαν. Το έργο των Bach, Mozart, Beethoven είναι απλά θλιβερό και κουραστικό ή για παράδειγμα: ο Schumann «απλώς φαντάζεται τον εαυτό του συνθέτη», ενώ ο Brahms είναι «ένας μπάσταρδος χωρίς κανένα μουσικό χάρισμα» και ο Debussy είναι «έτσι απλά, άσχημος».
Εδώ, σε αυτή την παράσταση υπάρχει όμως ένα μήνυμα: Έτσι είναι η ζωή. It is what it is που λένε. Και αυτό δεν είναι απαραίτητα ένα αρνητικό μάθημα. Αντιθέτως! Μπορεί να σε επικρίνουν, αλλά πρέπει να προχωράς και να ακολουθείς πάντα τη μούσα σου, τα ένστικτά σου, τα ενδιαφέροντά σου και την αίσθηση του τι θέλεις να κάνεις, μέχρι να καταλάβεις πού έχεις φτάσει για να πετύχεις τους στόχους σου. Και όπως λέει και ο ίδιος -ο διπλά υποψήφιος για Όσκαρ, Malkovich: «Είμαι το καλύτερο απόσπασμά μου… γιατί αυτό είναι το μόνο που έχω».
«Ο Μουσικός Κριτικός είναι μια ιστορία μουσικής κριτικής: αυτή η παράσταση έχει μερικά από τα πιο άγρια σχόλια εναντίον των πιο σημαντικών συνθετών και την πιο όμορφη μουσική σε ολόκληρη την ιστορία της κλασικής μουσικής. Πολλές από τις συνεργασίες μου είναι κλασικής μουσικής: υβριδικές ιστορίες, άλλες είναι θεατρικά κομμάτια, ακόμα κι αν δεν είναι. Σε αυτή την ιστορία δίνω τις χειρότερες κριτικές στους μουσικούς και τη μουσική τους και το κοινό μπορεί να επιλέξει ποιον θα πιστέψει. Δημιουργήθηκε από έναν φίλο μου, τον Aleksey Igudesman, έναν εξαιρετικό συνθέτη και βιολιστή. Όταν μου το σύστησε πριν από μερικά χρόνια στη Βιέννη, όπου δούλευα, λάτρεψα την ιδέα αμέσως!», John Malkovich.
Ακολουθούν φωτογραφίες από τη βραδιά όπως τις κατέγραψε ο φακός του NDP.
Η βραδιά έκλεισε με το «Βασανιστήριο του Malkovich», μια φρικτή κριτική που γράφτηκε κάποτε για τον ίδιο. Στην παράσταση ακούσαμε ζωντανά αποσπάσματα από μουσικές των Bach, Mozart, Beethoven, Chopin, Brahms, Schumann, Debussy, Prokofiev, Ysaÿe, Kancheli, Piazzolla και του δημιουργού της παράστασης Aleksey Igudesman. Στο εξαιρετικό μουσικό σύνολο που συνόδευσε τον John Malkovich ήταν και ο διάσημος πιανίστας Hyung-ki Joo.
Η σημαντική αυτή μετάκληση αποτελεί σύμπραξη του Πολιτιστικού Οργανισμού «Λυκόφως» του Γιώργου Λυκιαρδόπουλου σε συνέχεια των σπουδαίων μετακλήσεων που πραγματοποιεί από το εξωτερικό (Monica Bellucci, Μαρία Κάλλας: επιστολές και αναμνήσεις, Ηρώδειο 2021 κ.ά.) και της Intershow Productions.
Οι συντελεστές στους οποίους υποκλίθηκε το κοινό ήταν οι:
John Malkovich – Αφήγηση
Aleksey Igudesman - Violin 1
So-Ock Kim - Violin 2
Max Baillie - Viola
David Cohen - Cello
Hyung-ki Joo - Piano
«Να επιστραφούν τα Γλυπτά του Παρθενώνα»
Λίγες ώρες πριν την εμφάνισή του στο Ηρώδειο ο John Malkovich επισκέφτηκε το Μουσείο της Ακρόπολης και ξεναγήθηκε από τον Γενικό Διευθυντή της Ακρόπολης Νίκο Σταμπολίδη, συνοδευόμενος από τον θεατρικό παραγωγό Γιώργο Λυκιαρδόπουλο.
Ο Malkovich εντυπωσιάστηκε από το αρχαίο ελληνικό κάλλος, ρωτούσε με μεγάλο ενδιαφέρον να μάθει όλο και περισσότερες λεπτομέρειες, ενώ σε ερώτηση κατά την έξοδό του από τον δημοσιογράφο Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για το αν πιστεύει ότι πρέπει να επιστραφούν στην Ελλάδα τα μάρμαρα στον Παρθενώνα απάντησε με ένα απόλυτο και εμφατικό «I do» («το πιστεύω»).
Θυμίζουμε ότι και στη συνέντευξη Τύπου που έδωσε την Τρίτη 4 Οκτωβρίου, ο John Malkovich τοποθετήθηκε για το θέμα επιστροφής των Γλυπτών του, λέγοντας ότι «θα συμφωνούσα με την επιστροφή».