Arty Summer: 5 εκθέσεις έργων τέχνης που μπορείς να απολαύσεις στα νησιά

Διονυσία Καλαποθαράκου
Arty Summer: 5 εκθέσεις έργων τέχνης που μπορείς να απολαύσεις στα νησιά

Από τη Λέρο και τη Μυτιλήνη, μέχρι την Άνδρο, την Πάτμο και τη Σαντορίνη, μπορείς να συνδυάσεις διακοπές με art sighting και να κάνεις μία πιο εναλλακτική βόλτα το βράδυ στο νησί.

Ο Εdgar Degas, ζωγράφος και γλύπτης, είχε πει πως «τέχνη δεν είναι αυτό που βλέπεις, αλλά αυτό που κάνεις τους άλλους να βλέπουν», γιατί η τέχνη έχει την ιδιότητα να σε παρασύρει, να σε ταξιδεύει νοητά… και πραγματικά! Και αυτό το καλοκαίρι μας ταξιδεύει μέσα από τις πιο ενδιαφέρουσες εκθέσεις καλλιτεχνών σε αγαπημένα νησιά των Κυκλάδων, των Δωδεκανήσων και του Βορείου Αιγαίου. Μας προτρέπει να συνδυάσουμε όχι «άρτο και θέαμα», αλλά χαλάρωση και πνευματική εξύψωση μέσα από έργα που θα γεμίσουν εικόνες τα μάτια μας και αγάπη την ψυχή μας. Αν, λοιπόν, μέχρι τώρα δεν είχες στη ρουτίνα των διακοπών σου το να περάσεις από gallery, φέτος ήρθε η ώρα να αναθεωρήσεις και να δεις ποιες εκθέσεις θα σε βγάλουν από το δρόμο «μπάνιο, φαγητό, ποτό» και θα σε βάλουν στην παράκαμψη «τέχνη και στο νησί».

Terras: Μία ζωγράφος από την Ιαπωνία μας μιλά για ένα κοινό στοιχείο της χώρας της με την Ελλάδα

Από την Άνδρο με αγάπη «Προς τη Χώρα των Εσπερίδων»

Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός ΠΛΟΕΣ διανύει εφέτος την 30η του χρονιά. Εκείνο που τον χαρακτηρίζει είναι η συνέπεια του προσανατολισμού του και η προοδευτική συνάφεια των εκθεσιακών του παρουσιάσεων, που στοχεύουν όχι μόνον στην υπεύθυνη αποκέντρωση και στην αντιπροσωπευτική παρουσίαση των πιο σημαντικών μεταπολεμικών δημιουργών μέσα από τα έργα τους, αλλά και των πλέον αξιοσημείωτων σύγχρονων καλλιτεχνών.

Φέτος, στις 27 Ιουλίου, παρουσιάζει τα εγκαίνια της επετειακής έκθεσης «Προς τη Χώρα των Εσπερίδων». Η τέχνη δεν πολιτικολογεί και δεν προπαγανδίζει. Ο άνθρωπος είναι εκείνος που κρίνει, παίρνει αποφάσεις κι αναλαμβάνει τις ευθύνες που του αναλογούν. Η τέχνη τον βοηθάει να σκεφτεί, να στοχαστεί ευρύτερα, πίσω και πέρα από τις εντυπώσεις όσων πρωτοβάθμια έλκουν την προσοχή του.

Elenh-Gklinoy.jpg

Ελένη Γκλίνου

Επειδή όμως ζούμε σε μια μεταβατική και κρίσιμη περίοδο, (οικονομική, περιβαλλοντική, πολιτισμική), με ριζικές αλλαγές κι άγνωστες επιπτώσεις ως προς την ανθεκτικότητα αυτής της καινοφανούς σήμερα πραγματικότητας, (με τα καλά και τα κακά της, ως παράγωγα της παγκοσμιοποίησης) αυτή η έκθεση προσβλέπει σε έναν νέο ανθρωπισμό με επίκεντρο την ελευθερία, αλλά φυσικά μέσα από τα ηθικά και πνευματικά της πρόσημα, στραφήκαμε στην αρχαιότερη παράδοση, ανιχνεύοντας μήπως εκεί είχαν προδιαγραφεί κι υπήρχαν αλληγορικά άραγε οι βάσεις-πρότυπα, όσον αφορά κάποιες θεμελιώδεις και διαχρονικές ουμανιστικές αξίες.

Ntalara-Gewrgianna.jpg

Γεωργιάννα Νταλάρα

Και πράγματι, στην μυθολογία (που είναι κωδικοποιημένη φιλοσοφία ζωής) ο 11ος άθλος του Ηρακλή, που ουσιαστικά είναι τριπλός και αφορά τον «Κήπο των Εσπερίδων», περιλαμβάνει τις πιο σημαντικές αξίες στην περίπτωση που θέλει κανείς, υπερακοντίζοντας τον κίνδυνο διάλυσης, να επανασυγκροτήσει (μέσα από τον συμβολισμό των τριών Χρυσών Μήλων αυτού του «Κήπου των Θεών»), μια υγιή κοινωνία, βασιζόμενη στις αρχές ενός νέου και φυσικά εκσυγχρονισμένου Ανθρωπισμού. Με άλλα λόγια πρόκειται για την μέγιστη προσπάθεια του ανθρώπου να θέσει τα θεμέλια μιας νέας ζωής, αφού συνειδητοποιήσει, μέσα από τις πολύμορφες περιπέτειες του βίου, τις δυνατότητές του της αυθυπέρβασης.

Πληροφορίες: Διάρκεια έκθεσης: Σάββατο 27 Ιουλίου έως και Κυριακή 29 Σεπτεμβρίου 2024

Ημέρες και ώρες λειτουργίας: 10.30 – 14.30 & 18.30 – 21.30 καθημερινά, εκτός Τρίτης.

"All Things Become Islands Before My Senses" από το νησί της Λέρου

Η καλλιτεχνική πλατφόρμα Perasma, με έδρα την Κωνσταντινούπολη, ανακοινώνει την ομαδική έκθεση "All Things Become Islands Before My Senses", που θα παρουσιάσει site-specific εγκαταστάσεις με μεικτά μέσα, σε 6 ιστορικά τοπόσημα της Λέρου.

Η έκθεση θα διαρκέσει από τις 30 Ιουνίου έως τις 18 Αυγούστου 2024 και θα παρουσιάσει έργα ξένων και Ελλήνων δημιουργών με διεθνή απήχηση, όπως οι William Kentridge, Goshka Macuga, Cevdet Erek, Maryam Turkey, Lindsey Mendick, Κωστής Βελώνης, Μαλβίνα Παναγιωτίδη, Φαρίντα ελ Γκαζάρ, κ.α.

Ο τίτλος της έκθεσης είναι ένας στίχος από το ποίημα «Πάθος για Μοναξιά» του σπουδαίου Ιταλού νεορεαλιστή λογοτέχνη, Τσέζαρε Παβέζε. «Σημείο εκκίνησης είναι η πολυεπίπεδη εμπειρία του χρόνου στη Λέρο», λένε οι δύο επιμελήτριες και ιδρύτριες της πλατφόρμας Perasma, Burcu Fikretoğlu και Gizem Naz Kudunoğlu. Η έκθεση διερευνά την πολύπλοκη σχέση μεταξύ του χρόνου, του νερού και της ιστορίας του νησιού της Λέρου.

BURCU-left_-GIZEM-right_c-Yiorgos-Mavropoulos.jpg

BURCU GIZEM, Yiorgos Mavropoulos

Η πλούσια αρχιτεκτονική φυσιογνωμία του νησιού, που χαρακτηρίζεται από τον αστικό νεοκλασικισμό και τον πρώιμο ιταλικό μοντερνισμό, σε συνδυασμό με την αρχαϊκή παράδοση και τη φύση του νησιού, αποτελεί το σκηνικό της έκθεσης "All Things Become Islands Before My Senses":

Στο Δημοτικό Σχολείο, τα εμβληματικά κτίρια της Ιταλικής Ρασιοναλιστικής Αρχιτεκτονικής που ολοκληρώθηκαν τη δεκαετία του 1930, ως μέρος της νέας αστικής ανάπτυξης του Portolago κατά την ιταλική κατοχή του νησιού.

Στο Muro d’Ascolto, ή αλλιώς το ψ στην κορυφή του Όρους Πατέλα, που κατασκευάστηκε με σκοπό την ανίχνευση και τον εντοπισμό εχθρικών αεροσκαφών που προσέγγιζαν το νησί χρησιμοποιώντας ηχητικά κύματα.

Goshka-Macuga-2_c-Yiorgos-Mavropoulos.jpg

Goshka Macuga, Yiorgos-Mavropoulos

Στην αλλοτινή Ιταλική Πυροβολαρχία PL288 στο Διαπόρι -πλέον εγκαταλελειμμένη από την εποχή της ιταλογερμανικής κατοχής- όπου τοιχογραφίες ζωγραφισμένες από τους πρώην κατακτητές του νησιού, απεικονίζουν αντίγραφα έργων φημισμένων ζωγράφων, όπως του Brueghel the Elder.

Στον Ναυτικό Όμιλο Λέρου, που ιδρύθηκε το 1979, κτήριο αποθήκευσης πυρομαχικών στο 3ο Κουλούκι στο Λακκί.

Στο Perasma Space, έναν εκθεσιακό χώρο που διαμορφώθηκε στην Κατοικία Ε. Κανδιόγλου, ένα νεοκλασικό αρχοντικό χτισμένο, το 1886, στην Αγία Μαρίνα.

Η έκθεση θα περιλαμβάνει νέα και παλαιότερα έργα τέχνης, τα οποία θα εγκατασταθούν και θα προσαρμοστούν στους παραπάνω χώρους από τους καλλιτέχνες που «συνομιλούν» με το ιστορικό πλαίσιο του νησιού.

Πληροφορίες: www.perasma.istanbul @perasmaistanbul

«ON AN ISLAND», μια ανατρεπτική έκθεση του Κωστή Σταφυλάκη στη Μυτιλήνη

Η K-Gold Temporary Gallery μπαίνει στη δεύτερη δεκαετία λειτουργίας της στην Αγία Παρασκευή Λέσβου, παρουσιάζοντας την έκθεση «On an island» του Κωστή Σταφυλάκη, σε επιμέλεια του Νικόλα Βαμβουκλή. Περιλαμβάνει εγκαταστάσεις, γλυπτά, βίντεο και περφόρμανς σε ένα καθηλωτικό περιβάλλον, διαμορφωμένο με πρόσφατα έργα αλλά και νέες αναθέσεις. Η έκθεση πραγματοποιείται σε συνδιοργάνωση με την Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου και με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού.

Kostis-Stafylakis-GZPRM-GOPNIK-2023_4.jpg

Ο Σταφυλάκης, με μια μετα-διαδικτυακή γλώσσα, συλλέγει και συνθέτει εικόνες από τον ψηφιακό χώρο, οι οποίες, έπειτα, ενσωματώνονται κυριολεκτικά και μεταφορικά στη δουλειά του με καινούργιες μορφές ή νοήματα. Το διαδίκτυο και ο αδιάλειπτα συνδεδεμένος «κόσμος», που ολοένα και διαρρηγνύει τα όρια με τον φυσικό, στην πρακτική του καλλιτέχνη αποτελούν υλικό που μας βοηθά να μεταβολίσουμε την πραγματικότητα. Οι χαρακτήρες που δημιουργεί μέσα από την έρευνα του — δημιουργήματα που φλερτάρουν με το «αληθινό» και το «εικονικό» — γίνονται όχημα για να φέρει στο προσκήνιο άλλες υλικότητες και σχέσεις, μακριά από τη σοβαροφάνεια μιας τέχνης που ασκεί αποστασιοποιημένη κοινωνική κριτική.

Kostis-Stafylakis-GZPRM-GOPNIK-2023_5.jpg

Στη νέα του έκθεση, πρωταγωνιστής είναι ο «GZPRM GOPNIK», μια περσόνα που βρίσκουμε και στα τελευταία έργα του, βγαλμένη από την υποκουλτούρα των Σλάβων και συγκεκριμένα των Ρώσων γκόπνικ. Η απόμακρη αυτή κοινωνική ομάδα χαρακτηρίζεται από τις σουρεαλιστικές αναρτήσεις τους στο ίντερνετ: ντυμένοι με αθλητικά Adidas και τραγιάσκα, χορεύουν πρώιμη τέκνο, άλλοτε ταΐζουν και αγκαλιάζουν αρκούδες ή ποζάρουν με τεράστια ψάρια στο σαλόνι τους. Στο χώρο της Gallery, τα στοιχεία αυτά συγκλίνουν και δημιουργούν ένα εμβυθιστικό σκηνικό — μια φωλιά αρκούδας. Με χιούμορ, αλλά και ωμότητα, σε μια ιδιόμορφη σάτιρα του δυτικού στερεότυπου για τη μετά-σοβιετική Ρωσία, ο Σταφυλάκης μας καλεί να συναντήσουμε το «πολιτικό», τον συγκρουσιακό ορίζοντα των πραγμάτων.

Πληροφορίες: Ωράριο λειτουργίας: Παρασκευή έως Κυριακή, 11:00-14:00 και 19:00-22:00-Είσοδος ελεύθερη

Εγκαίνια έκθεσης: Τετάρτη 10 Ιουλίου στις 20:00 με περφόρμανς στην αυλή της Gallery. Θα ακολουθήσει cocktail party σε συνεργασία με την Ελληνική Βιομηχανία Αποσταγμάτων.

Διεύθυνση: Αγία Παρασκευή, 81102 Λέσβος

Πιάνουμε το «Μοmentum» στην Οικία Σταύρακα, στη Χώρα Πάτμου

Η Μαρίνα και ο Γιάννης, ο Γιάννης και η Μαρίνα. Ένα ζευγάρι που 20 χρόνια τώρα ζει μαζί ελεύθερα και χωρίς προκαταλήψεις. Ανήκει και δεν ανήκει ο ένας στον άλλον, ακριβώς όπως γίνεται και με την τέχνη. Ανήκει το έργο στον δημιουργό του ή στον θεατή του, τον ακροατή του; Η Μαρίνα Κοριολάνο-Λυκουρέζου και ο Γιάννης Ζαγοριανάκος ζουν μαζί από επιλογή και επέλεξαν την Αίγινα για τόπο τους – εκεί η ελευθερία που αποζητούν, η ησυχία της ενδοσκόπησης, η επαφή με το σύμπαν και τη φύση συμβαίνουν απλώς χωρίς να τα επιζητάς. Δουλεύουν μαζί 12 χρόνια.

MCL_Photo_Myrto_Apostolidou.jpg

Μαρίνα Κοριολάνο-Λυκουρέζου

Η Μαρίνα καταπιάνεται με κεραμικές δημιουργίες, αντικείμενα καθημερινής χρήσης, ευτελή κατά πολλούς που διηγούνται τη δική τους ιστορία ή σε προσκαλούν σε μια προσωπική αναζήτηση. Το πιάτο, το μπολ, η κούπα. Όλα δοχεία: ρηχά και βαθιά. Επιφάνειες, ανοιχτές στο κάλεσμα της τροφής, στις στιγμές του μοιράσματος. Ένα σχήμα, συνήθως στρογγυλό, άλλοτε παραλληλόγραμμο ή και τρίγωνο. Μία επιφάνεια, ανοιχτή στο κάλεσμα του χρώματος, της διακόσμησης ή απλώς μαύρα. Πιάτα με κοβάλτιο και μαύρα δοχεία διαφόρων σχημάτων στον ρόλο που ο καθένας τα αισθάνεται.

Ο Γιάννης παρουσιάζει τις σειρές Night Blues & States of Μind σαν μια μεγάλη κουρτίνα-αγκαλιά των στιγμών που η Μαρίνα πλάθει τις δικές της ιστορίες.

US_photo_TraceyHeppner_01(1).jpg

Night Blues: Mπλε περίοδος, απαλή και σκοτεινή. Νύχτα. Όταν όλα είναι πιο ήσυχα, όταν ο χώρος και ο χρόνος δεν έχουν διάσταση, τότε έρχονται όλα όσα προσπερνάμε τη μέρα. Και θα βρεθούμε απέναντι στους δαίμονές μας, τους φόβους μας, τις αδυναμίες. Αφηνόμαστε στην αγκαλιά της νύχτας και βουτάμε σε κάθε απόχρωση του μπλε της, κάθε απόχρωση-δύναμη για να ανακαλύψουμε τα βάθη της αντοχής μας, να ξεκλειδώσουμε την αυτογνωσία.

States of Μind: Η σειρά αφηρημένων πορτραίτων States of Mind είναι μια εξερεύνηση των εσωτερικών και εξωτερικών δυνάμεων που μας διαμορφώνουν. Τα αφηρημένα πορτρέτα γεννιούνται σε μια στιγμή και δεν επανεξετάζονται. Παραπέμπουν σε ένα συναίσθημα, μια κατάσταση ύπαρξης, μια στιγμή στο χρόνο.

Μια πρόκληση να αντιμετωπίσουμε τη λεπτή γραμμή μεταξύ της ουσιαστικής γνώσης και του θορύβου που συνοδεύει την πρόοδο και την τεχνολογία σε αυτόν τον ψηφιακό, εικονικό κόσμο του 21ου αιώνα. Ένας διάλογος μεταξύ τέχνης και επιστήμης που απασχολεί πάντα τον καλλιτέχνη.

Πληροφορίες: Διάρκεια έκθεσης: 4-14 Αυγούστου 2024 | Aνοιχτά, καθημερινά 10.30-13.30 & 19.30-21.30, Website: www.yzagor.co.uk, Instagram: @yzagor

Η 1η Μπιενάλε Σύγχρονης Κεραμικής Τέχνης στην Ελλάδα γίνεται στη Σαντορίνη

Κάθε κεραμικό αντικείμενο αφηγείται μια ιστορία, την ιστορία του δημιουργού του, των υλικών του, του τόπου του. Είναι η ιστορία των ανθρώπινων χεριών που έρχονται σε επαφή με το ταπεινό υλικό, μια επαφή προσωπική, χέρια που καθοδηγούν τον πηλό με προσεκτικές κινήσεις σε απρόσμενες μεταμορφώσεις. Είναι η ιστορία των ματιών που μετρούν, υπολογίζουν και χαϊδεύουν τον πηλό. Είναι η ιστορία ενός προσώπου που σκύβει τρυφερά πάνω στο χώμα που πλάθει, που του μιλά, συχνά μονολογεί, που κοντοστέκεται να σκεφτεί, να απολαύσει, να θαυμάσει. Να ακούσει την ιστορία και μαζί με το υλικό του να δημιουργήσουν μια νέα ιστορία. Μαζί.

001_Museum-of-Prehistoric-Thera_images-by-Lambros-Papanikolatos.jpg

Η BCK 2024, η πρώτη Μπιενάλε Σύγχρονης Κεραμικής στην Ελλάδα, δεν θα μπορούσε να παραλείψει από την ονομασία της τη χώρα η οποία αποτελεί ορόσημο πολιτισμού, την Ελλάδα. Έτσι, το Ceramics έρχεται να ακουμπήσει στην ιστορία, να αγγίξει τις ρίζες του και να αντικατοπτρίσει τον «Κέραμο», δανείζοντας το αρχικό του «Κ» στο θεσμό Biennale of Contemporary Keramics (BCK).

Η διοργάνωση αναδεικνύει μια διπλή ανάγκη. Αφενός την ανάγκη της υποστήριξης της ελληνικής κεραμικής και αφετέρου την ανάδειξή της σε ευρύτερο κοινό. Στοχεύει στη δημιουργία ερεθισμάτων για νέες αισθητικές τάσεις, στην προώθηση της έρευνας και στην ενίσχυση της επικοινωνίας μεταξύ δημιουργών και κοινού.

Baraklianou-Stella-1.jpg

Baraklianou Stella

#SB

Πληροφορίες: Με διάρκεια πέντε μηνών, από τον Ιούνιο έως τον Οκτώβριο 2024, οι επισκέπτες θα έχουν τη δυνατότητα να θαυμάσουν την κεντρική έκθεση, να παρακολουθήσουν workshops, ομιλίες και να επισκεφθούν παράλληλες εκθέσεις στο Εργοστάσιο Τεχνών Σαντορίνης (SAF).

07.06 – 26.10.2024

20 Καλλιτέχνες – 20 Πρωτότυπα Έργα

Preview: 6.6 2024 | Εγκαίνια: 7.6 2024 | Closing: 26.10 2024

Μουσείο Προϊστορικής Θήρας, Σαντορίνη

Διοργάνωση: Big Blue Dot