Διεθνής Ημέρα Εκπαίδευσης: Τρεις viral εκπαιδευτικοί μιλούν για τα social media ως μέσο διδασκαλίας

Γεωργία Βλαχοπούλου
Διεθνής Ημέρα Εκπαίδευσης: Τρεις viral εκπαιδευτικοί μιλούν για τα social media ως μέσο διδασκαλίας

Με κοινό χαρακτηριστικό την αγάπη για τα παιδιά και με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Εκπαίδευσης, τρεις εκπαιδευτικοί που διδάσκουν και μέσα από τα social media λύνουν τις απορίες μας για την εκπαίδευση μέσα από το Internet.

Όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος στις 24 Ιανουαρίου γιορτάζεται η Διεθνής Ημέρα Εκπαίδευσης. Η Παιδεία είναι από τους πιο σημαντικούς τομείς για μια χώρα, αφού είναι μια «επένδυση» που συμβάλλει στην ευημερία τόσο της κοινωνίας όσο και των πολιτών της ξεχωριστά. Με την ανάπτυξη της τεχνολογίας και το γεγονός πως η Gen-Ζ γεννήθηκε ουσιαστικά «με τα smartphones στο χέρι», οι εκπαιδευτικοί προσπαθούν να βρουν ολοένα και περισσότερους τρόπους για να γεφυρώσουν το χάσμα με τους μαθητές τους και να κάνουν ακόμα πιο λειτουργική την εκπαίδευση. Γι' αυτό πλέον αρκετοί καθηγητές έχουν προφίλ στα social media με περιεχόμενο όμως, εκπαιδευτικού χαρακτήρα.

Η Χριστίνα ΚαραθανάσηPhilologist-ina, όπως είναι στο Instagram) που είναι Φιλόλογος λύνει με εύκολο τρόπο μέσω των αναρτήσεών της κάθε απορία σχετικά με το πώς γράφονται σωστά πολλές λέξεις που λέμε στην καθημερινότητά μας, εξηγώντας παράλληλα την προέλευσή τους. Αντίστοιχα, ο Δημήτρης Κουλουμάσης (ή αλλιώς Μr Chem) που είναι Χημικός μέσα από τα διασκεδαστικά βίντεο με πειράματα που δημοσιεύει κάνει τη Χημεία απόλυτα κατανοητή σε σημείο που οι χημικές ενώσεις μοιάζουν παιχνιδάκι. Το ίδιο κάνει όμως και η Βίβιαν Ταρσούνα (γνωστή και ως Proper Education) μέσα από τα tips που δίνει στο κανάλι της στο YouTube για να μπορείς να αποστηθίζεις πιο εύκολα την προπαίδεια ή τα είδη των προτάσεων.

Οι τρεις αυτοί εκπαιδευτικοί μίλησαν στο Queen.gr λύνοντας πολλές απορίες μας για τα social media και τη σχέση τους με την εκπαίδευση.

Χριστίνα Καραθανάση aka Philologist-ina

Philologistina1.png

Στο προφίλ σας εξηγείτε από το «κριντζάρω» μέχρι την «αρνησικυρία». Το εύρος και το στυλ του λεξιλογίου μας αλλάζει όσο περνούν τα χρόνια;

Οι αναρτήσεις του προφίλ πληθαίνουν με τον καιρό και έτσι καλύπτουν ένα ευρύ λεξιλογικό φάσμα. Άλλωστε, η ελληνική γλώσσα είναι από τις πλουσιότερες – αν όχι η πλουσιότερη. Αν αναλογιστούμε και το γεγονός ότι οι εποχές αλλάζουν και συναντάμε διαρκώς νέες έννοιες, οι οποίες πρέπει να προσδιοριστούν, τότε είναι εύκολο να δεχτούμε αυτό που υποστηρίζουν πολλοί, δηλαδή ότι η γλώσσα είναι ένας ζωντανός οργανισμός και εξελίσσεται, διευρύνοντας το λεξιλόγιό μας.

Το στυλ του λεξιλογίου μας, όμως, θεωρώ ότι είναι θέμα του εκάστοτε ομιλητή. Ένα από τα πρώτα μαθήματα που κάνουμε με τα παιδιά του λυκείου είναι οι ποικιλίες της γλώσσας – ποικιλίες γεωγραφικές και κοινωνικές. Είναι αναμενόμενο, για παράδειγμα, οι νέοι να δημιουργούν δικούς τους κώδικες επικοινωνίας και να χρησιμοποιούν λέξεις (όπως «κριντζάρω») που μας ξενίζουν. Κάθε γενιά το έκανε και θα συνεχίσουν και οι επόμενες. Αποτελεί κι αυτό κομμάτι της γοητείας της γλώσσας.

Από που προκύπτουν τα λεξιλογικά διλήμματα στα οποία δίνετε τη σωστή απάντηση; Σας ρωτούν στα social;

Η αλήθεια είναι ότι έχει δημιουργηθεί μία κοινότητα ανθρώπων με κοινό σημείο την αγάπη για την Ελληνική. Λαμβάνω, λοιπόν, αρκετά μηνύματα με απορίες γλωσσικού περιεχομένου και ομολογώ πως με χαροποιεί ιδιαίτερα. Πρωτίστως, γιατί δίνεται και σ΄ εμένα η ευκαιρία να κάνω μια έρευνα για κάθε προβληματισμό. Να θυμηθώ, να εμπεδώσω ή και να λάβω μία νέα γνώση!

Ποια είναι τα πιο συνηθισμένα λεξιλογικά και συντακτικά λάθη που κάνουν τα σημερινά παιδιά;

Θεωρώ ότι οι περισσότεροι φιλόλογοι έχουν κουραστεί να διορθώνουν τη χρονική αύξηση στην προστακτική (π.χ. «αντέγραψε αυτό που βλέπεις» αντί για το ορθό «αντίγραψε»), αλλά και το «στις μία», όταν προσδιορίζουν την ώρα, έναντι του ορθού «στη μία». Να τονίσουμε, βέβαια, πως λαθάκια γίνονται συχνά και από όλους μας. Το σημαντικό είναι ότι δεν είναι λίγα τα σημερινά παιδιά που θέλουν να διορθώσουν τα λάθη τους και να βελτιώσουν τον λόγο τους!

Πώς σκεφτήκατε να δημιουργήσετε το διαδικτυακό προφίλ της «philologistinas»; Yπάρχουν αντίστοιχα προφίλ στο εξωτερικό που ακολουθείτε;

Ήδη τους πρώτους μήνες της πανδημίας, καλλιεργήθηκε μέσα μου η ιδέα να δημιουργήσω μία ιστοσελίδα εκπαιδευτικού περιεχομένου, που να παρέχει φιλολογικό υλικό σε καθηγητές και μαθητές. Δημιούργησα, λοιπόν, τη Philologist-ina.gr! Ο λογαριασμός στο Instagram ήρθε ως συνέχεια της ιστοσελίδας αυτής. Όλα αυτά τέσσερα χρόνια πριν. Έκτοτε, έχουν δημιουργηθεί πολλά ελληνικά προφίλ με ανάλογο περιεχόμενο από εξαιρετικούς συναδέλφους. Ακολουθώ τους ανθρώπους αυτούς και θαυμάζω τη δουλειά τους. Αναμφίβολα, θα υπάρχουν και στο εξωτερικό για διάφορους τομείς.

H Gen Z πιστεύετε πως «εκπαιδεύεται» μέσα από τα social;

Και όχι μόνο η Gen Z! Οποιοσδήποτε χρήστης του διαδικτύου, σε οποιαδήποτε γενιά ανήκει, μπορεί να επωφεληθεί από αυτή την πτυχή των social, την εκπαιδευτική. Όλοι περνάμε πολύ από τον ελεύθερο μας χρόνο μπροστά σε μία οθόνη, γιατί μας χαλαρώνει. Αυτό μπορεί να γίνει το πλεονέκτημα που θα κερδίσουμε από τα social. Να εκπαιδευτούμε, χωρίς να ακολουθούμε το παραδοσιακό μοντέλο διδασκαλίας, αλλά κοιτάζοντας μία φωτογραφία ή παρακολουθώντας ένα βίντεο που μας κέντρισε το ενδιαφέρον. Απλά και διασκεδαστικά!

https://www.instagram.com/p/C0zFggGINy9/

Υπάρχει «ιδανικός» μαθητής και «ιδανική» εκπαιδευτικός;

Ρητά και μονολεκτικά: Όχι! Υπάρχει ένας άνθρωπος που θέλει να αποκομίσει γνώσεις και ένας άνθρωπος που θέλει να τις προσφέρει. Αυτό είναι μία ιδανική κατάσταση! Με θέληση και αγάπη θα συμβούν υπέροχα πράγματα.

Από την εποχή της «Ασυμβίβαστης Γενιάς» και του «Κύκλου των Χαμένων Ποιητών» έχει αλλάξει πολύ η καλλιτεχνική απεικόνιση μίας τάξης διδασκαλίας. Δώστε μας τη δική σας οπτική.

Δε θα διαφωνήσω ότι οι εποχές και τα δεδομένα αλλάζουν. Ωστόσο, σε κάθε περίπτωση – όπως και σε αυτές που αναφέρετε – εγώ εντοπίζω έναν δάσκαλο - καθηγητή, ο οποίος κάνει προσπάθεια για να γίνει το μάθημά του πιο ελκυστικό προς τους μαθητές. Εισάγει πρωτοποριακές μεθόδους διδασκαλίας, «σπάει» τα καθιερωμένα και θέτει στο επίκεντρο τον μαθητή. Ευτυχώς, εντοπίζονται τέτοιοι εκπαιδευτικοί και στη σύγχρονη εποχή.

Η εξ αποστάσεως διδασκαλία σε τι υπερτερεί και σε τι μειονεκτεί έναντι της φυσικής παρουσίας του καθηγητή και του μαθητή μέσα σε μία τάξη;

Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση προσφέρει λύσεις σε πρακτικά θέματα. Οι συμμετέχοντες σε αυτή επωφελούνται από άποψη χρόνου και κόπου, καθώς αποφεύγονται οι μετακινήσεις. Είναι σημαντική η ευελιξία που προσφέρει για να οργανώσει κανείς το πρόγραμμά του. Απαιτεί, όμως, και γνώσεις σε τεχνολογικά ζητήματα, ώστε να δημιουργηθεί το κατάλληλο περιβάλλον μίας ηλεκτρονικής τάξης. Οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να είναι καλά προετοιμασμένοι σε ζητήματα που δε θα αντιμετώπιζαν στη φυσική τάξη, να έχουν πρόσβαση σε ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό και να κρατούν αμείωτο το ενδιαφέρον του μαθητή πίσω από την οθόνη.

Τα social media έχουν αλλάξει τις προσλαμβάνουσες των σημερινών παιδιών. Αυτό σε τι βαθμό επηρεάζει τη σύγχρονη διδασκαλία;

Μπορούν να τη βοηθήσουν. Το πρώτο πράγμα που κάνουμε με τους μαθητές μου είναι να δημιουργούμε μία ομάδα επικοινωνίας σε κάποιο μέσο κοινωνικής δικτύωσης. Εκεί λύνουμε απορίες, ενημερωνόμαστε για εξελίξεις ή διάφορες δράσεις και γνωριζόμαστε καλύτερα. Μέσα από αυτή την αλληλεπίδραση, δημιουργείται ένα συνεργατικό κλίμα μάθησης και ενισχύεται το κίνητρο του μαθητή για ενεργή δράση σε αυτή!

Ποια είναι η ευχή σας για τη «Διεθνή Ημέρα Εκπαίδευσης»;

Να μην υπάρξει ούτε ένα παιδί που θα στερηθεί το δικαίωμα στην εκπαίδευση, γιατί «Η εκπαίδευση είναι το πιο ισχυρό όπλο για να αλλάξεις τον κόσμο» (Ν. Μandela).

Δημήτρης Κουλουμάσης aka Μr Chem

kouloumasis.jpeg

Μπορεί η χημεία να είναι «ευφάνταστη»; Τι σας έχει διδάξει η εμπειρία σας μέσα στην τάξη;

Οι φυσικές επιστήμες δημιουργήθηκαν για να εξηγήσουν τα φυσικά φαινόμενα και να δώσουν απαντήσεις στον άνθρωπο για τη δημιουργία της ζωής. Η χημεία βρίσκεται στην καθημερινή μας ζωή και τη χρησιμοποιούμε στα καλλυντικά, στα καθαριστικά, στα τρόφιμα, ρούχα, τα φάρμακα κλπ. Σκεφτείτε έναν μαθητή να βρίσκεται στο χώρο του εργαστηρίου και το μάθημα της ημέρας να ασχολείται με τα διάφορα χρώματα φλόγας. Ξεκινώ το μάθημα με επίδειξη πυροτεχνήματων διαφόρων χρωμάτων. Εκτός από «ευφάνταστο», καταλαβαίνετε ότι είναι και εύκολο για τον χημικό να απαντήσει στο εύλογο ερώτημα των μαθητών: «Ωραία, να το μάθω, αλλά που θα μου χρειαστεί στη ζωή μου;».

Οι μαθητές σας σας ώθησαν να ασχοληθείτε με το Instagram και το TikTok;

Εδώ και καιρό έκανα πειράματα σε digital περιβάλλον και στην τηλεόραση, με σκοπό να κάνω τις φυσικές επιστήμες πιο "φιλικές" προς τον αμύητο χρήστη. Τον Ιούνιο του 2021 όμως μια μαθήτριά μου μου έβαλε την ιδέα του TikTok λέγοντάς μου ότι από το συγκεκριμένο μέσο έλειπε το ποιοτικό επιστημονικό περιεχόμενο. Κάπως έτσι ξεκίνησαν όλα… Διατηρώ επίσης λογαριασμό με μεγάλη παρέα (followers) στο Instagram και πρόσφατα άνοιξα κανάλι και στο YouTube. Εκτιμώ πολύ την πλατφόρμα του TikTok όχι μόνο διότι αναδείχθηκα από εκεί, αλλά και επειδή νομίζω ότι μπορεί κάποιος να είναι δημιουργικός και να διασκεδάζει ταυτόχρονα στη συγκεκριμένη πλατφόρμα.

Ποια είναι τα τρία απαραίτητα προσόντα που πρέπει να έχει κάποιος που θέλει να γίνει εκπαιδευτικός;

Ένας εκπαιδευτικός πρέπει να αγαπά τα παιδιά. Χαρακτηριστικά όπως η υπομονή, η νηφαλιότητα, η αντικειμενικότητα και η δικαιοσύνη απορρέουν από την αγάπη προς τα παιδιά.

Mπορούν τα social media να γίνουν επιμορφωτικά ή ο ρόλος τους είναι αποκλειστικά να είναι διασκεδαστικά;

Τα social media είναι το μέσο το οποίο προβάλλει το υλικό των δημιουργών του. Εξαρτάται, λοιπόν, από το είδος του περιεχομένου που παράγουν οι χρήστες. Το δικό μου κανάλι ανήκει στην κατηγορίας EduTainment, έχει δηλαδή εκπαιδευτικό περιεχόμενο το οποίο παρουσιάζεται με ψυχαγωγικό τρόπο. Συνεχώς αυξάνεται ο αριθμός των λογαριασμών με επιμορφωτικό χαρακτήρα.

Σας στέλνουν απορίες μαθητές στα social media;

Οι ερωτήσεις και οι απορίες είναι καθημερινές. Μαθητές από όλη την Ελλάδα αλλά και άνθρωποι όλων των ηλικιών με εμπιστεύονται και με ρωτούν οτιδήποτε σχετικό με τη Χημεία. Προσπαθώ να απαντώ σε όλα τα μηνύματα. Χρειάζεται μελέτη σε κάποια ερωτήματα καθώς η ευθύνη είναι μεγάλη για μια επιστημονικά τεκμηριωμένη απάντηση. Με τους μαθητές μου χρησιμοποιούμε την πλατφόρμα του σχολείου.

Έχουν αλλάξει τα social media τους τρόπους που ενημερώνονται τα σημερινά παιδιά;

Τα social media έχουν αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο ενημερωνόμαστε όλοι. Ακόμα περισσότερο έχει επηρεάσει τον τρόπο που ενημερώνονται τα σημερινά παιδιά καθώς αποτελεί το πρώτο και ίσως το μοναδικό εργαλείο που χρησιμοποιούν για την ενημέρωσή τους.

Η «Διεθνής Ημέρα για την Εκπαίδευση» είναι μία αφορμή να επαναπροσδιορίσουμε τους τρόπους διδασκαλίας σήμερα; Πόσο εναρμονισμένοι είναι με τις ανάγκες και τις προσλαμβάνουσες των σημερινών παιδιών;

Οι ανάγκες των παιδιών μεγαλώνουν συνεχώς. Ο τρόπος διδασκαλίας έχει αλλάξει από τη δική μου εποχή από το δασκαλοκεντρικό μοντέλο προς τον ομαδοσυνεργατικό. Τα σημερινά παιδιά ζουν μέσα σε μια οθόνη. Το χάσμα που δημιουργείται μεταξύ παιδιών και ενηλίκων ολοένα και οξύνεται, διότι τα παιδιά μεγαλώνουν πια με έναν πολύ διαφορετικό και πρωτόγνωρο τρόπο. Είναι υποχρέωση των εκπαιδευτικών να δώσουμε το ερέθισμα σε κάθε παιδί, να έρθει σε επαφή με τον κόσμο της μάθησης και να δει τη χρησιμότητά της στην καθημερινότητά του.

Tι σας ώθησε να ασχοληθείτε με τη Χημεία;

Το πείραμα είναι αναπόσπαστο κομμάτι της Χημείας και μου τράβηξε το ενδιαφέρον από μικρή ηλικία. Στη 2α Λυκείου αποφάσισα να ασχοληθώ με τη χημεία, καθώς κατάλαβα ότι ο χημικός μπορεί να φτιάξει οποιοδήποτε υλικό με τις ιδιότητες που θέλει. Ήταν συναρπαστικό να ακολουθώ μια συνταγή και να φτιάχνω σαπουνάκια, αντισηπτικά και liposan.

Μπορεί ένα παιδί να διαλέξει τον επαγγελματικό του προσανατολισμό σε τόσο νεαρή ηλικία (16-17 ετών) και να μείνει πιστό σε αυτήν του την επιλογή;

Η επιλογή του επαγγελματικού προσανατολισμού χρειάζεται να γίνει σε μικρή ηλικία. Αυτό που πρέπει να γνωρίζουν οι νέοι είναι ότι η επιλογή των σπουδών ή της κατεύθυνσης που θα ακολουθήσουν δε συνεπάγεται αναγκαστικά και μελλοντική εργασιακή ενασχόληση. Για παράδειγμα αν κάποιο παιδί θέλει να σπουδάσει θα πρέπει να το κάνει επειδή του αρέσει το προσωπικό ταξίδι της μάθησης και το διάβασμα. Είναι υποχρέωση όλων μας να δείξουμε στα παιδιά ότι δεν έχει νόημα η ερώτηση «τι θα γίνουν όταν θα μεγαλώσουν», αλλά έχει νόημα να γίνουν ευτυχισμένοι άνθρωποι.

Ταρσούνα Βίβιαν aka Proper Education

tarsoyna.jpeg

Είστε οπαδός της «θεωρίας της πολλαπλής νοημοσύνης», τι ακριβώς λέει και τι σημαίνει αυτό για την εκπαίδευση ενός παιδιού;

Η θεωρία της πολλαπλής νοημοσύνης διατυπώθηκε από τον Χάουαρντ Γκάρντνερ (Howard Gardner) και υποστηρίζει ότι δε γεννιόμαστε όλοι με ένα και μοναδικό είδος νοημοσύνης, αλλά με τουλάχιστον εννέα διαφορετικά είδη, τα οποία μάλιστα στον καθένα μας αναπτύσσονται με διαφορετικούς τρόπους και σε διαφορετικό βαθμό. Έτσι, έχουμε την μουσική/ρυθμική νοημοσύνη, την χωροταξική, τη γλωσσική, την λογικομαθηματική, την κιναισθητική, τη διαπροσωπική, την ενδοπροσωπική, την φυσιοκρατική και την υπαρξιακή νοημοσύνη. Δείτε πόσα διαφορετικά είδη! Και λέω «τουλάχιστον» γιατί υπάρχει και ένα ενδεχόμενο να υπάρχουν και άλλα, πράγμα το οποίο πιστεύω.

Αν δεχτούμε οτι η θεωρία ισχύει, στο σχολείο δίνεται έμφαση μόνο στα δύο από τα εννέα ειδη! Αυτό πρακτικά σημαίνει πως ο κάθε μαθητής μπορεί να έχει αναπτύξει κάποια είδη νοημοσύνης που δεν έχουν θέση στο σχολείο και ούτε αναπτύσσονται ούτε βαθμολογούνται. Το σχολείο δίνοντας βάση μόνο στα δύο από τα εννέα είδη, αποκλείει από την εκπαίδευση μαθητές που έχουν διαφορετικές κλίσεις. Δηλαδή, μπορεί στο σπίτι μας να έχουμε ένα παιδί που δεν παίρνει καλούς βαθμούς αλλά είναι αριστούχος σε κάτι που απλά δε διδάσκεται και δεν εξετάζεται.

Η online διδασκαλία μπορεί να αντικαταστήσει τη φυσική παρουσία του δασκάλου στη ζωή ενός μικρού μαθητή;

Η online διδασκαλία έχει ανοίξει πόρτες που ούτε φανταζόμασταν ότι υπήρχαν. Ενδεικτικά να πω ότι λόγω της τηλεκπαίδευσης που γνωρίσαμε στην εποχή του Covid-19 έχω την δυνατότητα να κάνω μάθημα στο παιδί μιας παιδικής μου φίλης που ζει μόνιμα στη Νορβηγία, σε μαθητές μου που το καλοκαίρι μετακομίζουν στο εξωτερικό αλλά θέλουν να κάνουν θερινά και σε πολλές περιοχές της Ελλάδας, πράγμα που βρίσκω υπέροχο!

Με βάση την εμπειρία μου, όμως, θα πω ότι δεν θα επέλεγα την εξ αποστάσεως διδασκαλία σε πολύ μικρές ηλικίες και σε περιπτώσεις που τα παιδιά έχουν μαθησιακές δυσκολίες ή ΔΕΠΥ. Έχω παρατηρήσει πως αυτοί οι μαθητές λειτουργούν πολύ καλύτερα στα μαθήματα δια ζώσης. Επίσης, είναι πολύ βασικό να είναι πολύ καλή η σύνδεση του Internet για να μην υπάρχουν διακοπές και οπωσδήποτε πίνακας για σχήματα και ασκήσεις.

Tα social media έχουν επηρεάσει το περιεχόμενο αλλά και τις μεθόδους διδασκαλίας;

Τα social media έχουν επηρεάσει όλη μας τη ζωή και η εκπαίδευση δεν θα μπορούσε να ξεφύγει από αυτό. Το περιεχόμενο όχι και τόσο, θα έλεγα, καθώς η διδακτέα ύλη είναι προκαθορισμένη από το Υπουργείο Παιδείας και δεν μπορούμε να βγάλουμε τον «καλλιτέχνη» από μέσα μας και να αυτοσχεδιάζουμε. Τα social media, όμως, μας δίνουν την ευκαιρία να επικοινωνούμε με ολόκληρη την μαθητική κοινότητα, αφού πλέον μπορούμε να μοιραστούμε μαζί τους πανεύκολα βίντεο και συμβουλές. Επίσης, μέσα από αυτά επικοινωνούμε πιο εύκολα οι εκπαιδευτικοί μεταξύ μας και ανταλλάσσοντας ιδέες και προβληματισμούς βοηθάμε ο ένας τον άλλο. Φυσικά, τα social media μας έφεραν και για πρώτη φορά κοντά στους γονείς. Τέλος, νομίζω πως ήρθαμε πιο κοντά στην ιδιοσυγκρασία των μαθητών μας και έτσι καταφέραμε να προσαρμόσουμε κάπως περισσότερο τη διδασκαλία στην εποχή μας. Προσωπικά, μέσα από τα social media έχω βοηθηθεί στο να πιάσω τον παλμό των μαθητών μου και να φερω το στιλ της διδασκαλίας μου πιο κοντά τους.

Λαμβάνετε μηνύματα στα social; Τι σας ρωτούν συνήθως;

Η αλήθεια είναι πως λαμβάνω πολλά μηνύματα καθημερινά και χαίρομαι για αυτό. Συνήθως είναι από γονείς ή εκπαιδευτικούς που ζητούν τη γνώμη μου για κάτι που τους απασχολεί είτε για να κανονίσουμε κάποια συνέδρια, από μαθητές που έχουν απορίες ή από κόσμο που θέλει να μου πει έναν καλό λόγο για τη σελίδα μου ή το κανάλι μου στο YouTube. Επίσης, πολλές φορές οι άνθρωποι μοιράζονται μαζί μου τις δικές τους ιστορίες και απόψεις, πολλές από τις οποίες έχω κάνει και ανάρτηση. Κατά καιρούς έχω λάβει και μηνύματα μαθητών που ζητούν να τους πίσω ασκήσεις, αλλά σε αυτό είμαι κάθετη πως αποκλείεται. Προφανώς έχω δεχτεί μηνύματα με αρνητική κριτική, ακόμα και με προσβολές, αλλά πρόκειται για μειοψηφία.

Ποιες είναι οι δυσκολίες όταν έχετε να κάνετε μάθημα σε έναν μαθητή Δημοτικού σε σχέση με έναν μαθητή Γυμνασίου;

Δεν είναι τυχαίο που το Δημοτικό και το γυμνάσιο είναι άλλες βαθμίδες, καθώς οι διαφορές είναι μεγάλες. Στους μαθητές του Δημοτικού δυσκολεύομαι περισσότερο στο κομμάτι του κινήτρου και της συνέπειας, καθώς (ειδικά στις μικρές τάξεις) δεν έχουν καταλάβει καν γιατί πηγαίνουν στο σχολείο και γιατί πρέπει να διαβάζουν, ξεχνούν συχνά τι μαθήματα έχουν, χάνουν φυλλάδια κτλ. Δηλαδή, δεν είναι ακόμα ιδιαίτερα ώριμοι και πολλές φορές μπορεί να χρειαστεί να εξηγήσουμε κάτι πολλές φορές μέχρι να το κάνουν κτήμα τους.

Με τους μαθητές του Γυμνασίου υπάρχει μια πολύ καλύτερη συνεννόηση, αλλά σε αυτές τις ηλικίες έχουμε και έναν ακόμη καλεσμένο στο τραπέζι: την εφηβεία. Η εφηβεία για ένα παιδί είναι σαν ρουλέτα: δεν ξέρεις ποιο θα είναι το αποτέλεσμα. Οπότε πολλές φορές βλέπουμε τους μαθητές μας να αλλάζουν, να είναι αδιάφοροι ή νωχελικοί, να μην ενδιαφέρονται για το σχολείο και να θεωρούν μαγκιά το να μην κάνουν τίποτα. Αν βάλουμε στην εξίσωση και τους πρώτους έρωτες, καταλαβαίνετε τι γίνεται…. Συχνά «χάνουμε σήμα» για μεγάλο διάστημα.

Εκτός από Instagram account έχετε και κανάλι στο ΥοuTube. Είναι αυτό ένα περιβάλλον στο οποίο νιώθει οικεία η Gen Z και η Gen A; Μπορεί να «μάθει» μέσα από αυτό;

Το κανάλι μου το αγαπώ! Μέσα από εκείνο, νιώθω πως μπορώ να είμαι δίπλα στους μαθητές μου, αλλά και σε αγνώστους μαθητές, ανά πάσα στιγμή. Θεωρώ ότι είναι ένα περιβάλλον πολύ οικείο για τις γενιές που αναφέρατε και μάλιστα μου το λένε και πολύ συχνά ότι βοηθιούνται πολύ από τα βίντεό μου, τόσο οι μαθητές, όσο και οι γονείς. Θετικά σχόλια έχω πάρει επίσης και από νέους συναδέλφους που προσπαθούν να βρουν έναν επαρκή τρόπο για να διδάξουν κάτι που δεν έχουν διδάξει ξανά. Κατά κανόνα, όταν κάποιος θέλει να μάθει, μπορεί να μάθει από παντού! Κι εγώ έχω μάθει πολλά ακολουθώντας βίντεο άλλων δημιουργών. Φυσικά το κανάλι μου δεν μπορεί να υποκαταστήσει σε καμία περίπτωση το σχολείο και τα φροντιστήρια, είναι σαν ένα συμπλήρωμα ή ένα γρήγορο φρεσκάρισμα όταν θέλουμε να θυμηθούμε κάτι.

Πώς επιλέγετε την ύλη που θα προβάλλεται στα social;

Τα βίντεο για το κανάλι μου επιλέγονται με βάση την σχολική ύλη. Θέλω να είναι επίκαιρα, οπότε επιλέγω κάτι που διδάσκεται στα σχολεία όταν το βιβλίο κυκλοφορεί. Στο Instagram, από την άλλη, τα πράγματα είναι πιο ελεύθερα, καθώς βασίζομαι καθαρά στην έμπνευση που έχω. Μπορεί να δω μια ταινία ή να διαβάσω ένα βιβλίο, ένα άρθρο και να γεννηθεί η επόμενη ανάρτηση, να γίνει κάτι μέσα στην τάξη, να μου πούνε μια ιστορία, να συμβεί κάτι έξω στον δρόμο. Η σελίδα μου είναι περισσότερο τρόπος έκφρασης για εμένα και όχι συγκεκριμένης ύλης που πρέπει «να βγει».

Αφηγηθείτε μας μία ιστορία που να αναδεικνύει την ουσία της σχέσης μαθητή-εκπαιδευτικού για εσάς

Εννοείται πως με τον κάθε μαθητή μου το ταξίδι είναι μοναδικό, αλλά έχω ξεχωρίσει μια περίπτωση, τον Νίκο, που ήρθε σε εμένα όταν ήταν στην Ε’ Δημοτικού έχοντας πολύ χαμηλούς βαθμούς. Ο Νίκος είχε διάγνωση για δυσλεξία, δυσαριθμησία και διάσπαση, καθώς και αρκετά κενά. Και όλα αυτά σε συνδυασμό με έναν δάσκαλο που τον αποκαλούσε «χαζό» (ναι, καλά ακούσατε), γιατί δεν καταλάβαινε. Η θέληση και η επιμονή αυτού του παιδιού μου έκαναν τρομερή εντύπωση. Καθόταν για μάθημα κυριολεκτικά όσο χρειαζόταν. Στην αρχή υπήρξαν μέρες που καθόταν 5-6 ώρες, αλλά αν δεν ήταν έτοιμος, δεν έφευγε. Μετά από καιρό αρχίσαμε να βλέπουμε αποτελέσματα.

Στο γυμνάσιο ο Νίκος ήταν ένας από τους καλύτερους και επιμελέστερους μαθητές και μάλιστα στα μαθηματικά (που μας ταλαιπωρούσαν ιδιαίτερα στην αρχή) έφτασε να βγάζει πολύ καλούς βαθμούς. Δεν ήταν όμως μόνο αυτό. Όλη αυτή η προσπάθεια σε συνδυασμό με τον απίστευτα καλό του χαρακτήρα, με κλόνισε βαθιά, γιατί συνειδητοποίησα πως δεν είναι για όλους τους μαθητές το ίδιο εύκολο να μαθαίνουν ή να αποστηθίζουν πράγματα. Ο Νίκος μας έδειξε πως με την απαραίτητη προσπάθεια γίνονται όλα. Φυσικά, με τον καιρό αγαπηθήκαμε και όταν το ταξίδι μας έφτασε στο τέλος του, επειδή μεγάλωσε κλαίγαμε και οι δυο. Μιλάμε για πολλή συγκίνηση. Είμαι βέβαιη πως θα τα πάει εξαιρετικά στη ζωή του γιατί τέτοιοι άνθρωποι δε χάνονται. Κρατάω κάτι πολύ σημαντικό που μου είπε η μαμά του: ο Νίκος τα κατάφερε γιατί εσύ πίστεψες σε αυτόν και έτσι μπόρεσε και ο ίδιος να πιστέψει στον εαυτό του. Τα γράφω τώρα και συγκινούμαι απίστευτα.

Έχετε πρότυπα σε ό,τι αφορά τη δουλειά σας; Πιστεύετε ότι τα παιδιά πρέπει να έχουν;

Εννοείται πως έχω πρότυπα, δεν γίνεται να μην έχουμε πηγές έμπνευσης. Θα περίμενε κανείς να αρχίσω να απαριθμώ εκπαιδευτικούς ως πρότυπα, αλλά όχι. Εννοείται πως έχω και εκπαιδευτικούς, αλλά για εμένα πρότυπο είναι ο κάθε άνθρωπος που κάποτε έβαλε έναν στόχο και τον πέτυχε, ο κάθε άνθρωπος που άλλαξε τον κόσμο προς το καλύτερο, η κάθε γυναίκα μιας παλαιότερης εποχής που πρωτοπόρησε και σπούδασε, ο κάθε άνθρωπος που κάνει κάτι καλό για τους γύρω του, ο κάθε άνθρωπος που ακτινοβολεί. Βέβαια, θα ξεχωρίσω δυο πρότυπα που έχω από μικρή: το πρώτο είναι η Μαρί Κιουρί. Όταν μικρή διάβασα την ιστορία της, συνειδητοποίησα ότι θέλω να γίνω κι εγώ μια γυναίκα που θα έχω να δώσω κάτι στον κόσμο, πέρα από το να κάνω παιδιά. Ότι θα ήθελα κι εγώ να γίνω πρότυπο.

Το άλλο μου πρότυπο είναι ένας φανταστικός χαρακτήρας, ο Willy Wonka από το «Τσάρλι και το εργοστάσιο σοκολάτας». Έβλεπα την ταινία ξανά και ξανά και μου έκανε εντύπωση το πάθος που είχε ο Wonka για τη δουλειά του ως σοκολατοποιός, ξεκινώντας από παιδί να ψάχνεται και να δημιουργεί, φτάνοντας να χτίσει την αυτοκρατορία του. Δημιουργικός, ταλαντούχος και με πάθος για τη δουλειά του. Το πήρα απόφαση από τότε πως θα κάνω ακριβώς το ίδιο με τη δική μου δουλειά χωρίς να συμβιβαστώ με τίποτα λιγότερο, όπως και έγινε. Αυτό το πρότυπο ήταν για εμένα πολύ σημαντικό για να αφήσω δουλειές που δεν μου άρεσαν (αλλά ήταν σίγουρες) και να κυνηγήσω το όνειρό μου.

H «Διεθνής Ημέρα Εκπαίδευσης» μπορεί να γίνει μία πολύ καλή αφορμή για να αναρωτηθούμε: τι είναι εκπαίδευση; Γίνεται σωστά; Τι θα άλλαζα; Τι θα πρόσθετα; Τι θα ήθελα από την εκπαίδευση αν ήμουν τώρα παιδι; Και, κυρίως, τι μπορώ να κάνω εγώ για να κάνω την εκπαίδευση καλύτερη;