«Πού είναι ο Τζούμας, πού τον έχετε κρύψει»; Η «συνέντευξη» στη Σκουφά και η πολυτάραχη ζωή του
Το ακραίο και αντισυμβατικό προφίλ & το «Βρε άιντε από κει χάμω» που θα έλεγε -πιθανότατα- σήμερα που έγραψε τον επίλογό του βάζοντας την καπαρντίνα του -κι ας είναι Ιούνιος.
«Πού είναι ο Τζούμας, πού τον έχετε κρύψει;»
Επειδή ο Κωνσταντίνος Τζούμας ήταν ένας πολυσχιδής και ιδιαίτερος άνθρωπος κατά πάσα πιθανότητα τη σημερινή ημέρα που έγραψε τον επίλογό του αν έβλεπε τα -κατά τα άλλα εξαιρετικά- αφιερώματα που έγιναν στη μνήμη του σε κάποια site θα έλεγε το εξής: «Βρε άιντε από κει χάμω». Το ετερόκλιτο κοινό του, τα τελευταία χρόνια έδινε ραντεβού καθημερινά στον Εν Λευκώ, 10 με 12 το πρωί, μέχρι το Φθινόπωρο του 2021 όπου και αποχώρησε προσωρινά για επαγγελματικούς λόγους. Τον Δεκέμβριο του ίδιου έτους επέστρεψε τα σαββατοκύριακα και τον Ιανουάριο του 2022 σταμάτησε οριστικά και όλοι ξέρουν τον λόγο.
Αξέχαστο παραμένει το σπικάζ της Αφροδίτης Σημίτη το διάστημα της αποχής του, πριν το απαράδεκτο σχόλιο (που δεν έπρεπε και να μεταδοθεί): «Πού είναι ο Τζούμας, πού τον έχετε κρύψει». Και η αλήθεια είναι πως εκείνο το διάστημα έλειψε πολύ στο κοινό του. Ας συμφωνήσουμε τώρα, πως το ετερόκλιτο κοινό του στο ραδιόφωνο (ήμουν και εγώ μέλος αυτού), συμφωνεί σε ένα πράγμα, μπορεί και σε δύο. 1. Το καλλιτεχνικό ύφος της ελευθερίας του λόγου του δημιουργούσε μια οικειότητα και τελοσπάντων 2. δεν άκουγες Τζούμα για να συμφωνήσεις με ό,τι λέει: άκουγες επί χρόνια Τζούμα γιατί -Τζούμας είναι ό, τι θέλει λέει. Όλα αυτά μέχρι τον Ιανουάριο του 2022.
Η άποψή μου για τον dark άντρα των Εξαρχείων που «πίναμε μαζί» καφέ σε διαφορετικά τραπέζια στο Φίλιον στη Σκουφά αλλά και μέσω ραδιοφώνου
Τα τελευταία χρόνια πίναμε μαζί καφέ (και ας μη το ήξερε εκείνος) είτε 10 με 12 μέσω ραδιοφώνου είτε κάποια απογεύματα στο Φίλιον ως θαμώνες στο ίδιο μαγαζί. Στην εξ αποστάσεως αυτού του είδους επαφή εγώ έχω να πω τα παρακάτω:
Πιο καυστικός από καυστικός, πολλές φορές σνομπ, κοινωνικά ανένταχτος, σε κάποιους έμοιαζε μισάνθρωπος, ακραίος, πότε μοναχικός ή πολύ κοινωνικός, αντιφατικός, σπάταλος, αντιδραστικός, υπεράνω, αθυρόστομος που μίλαγε τα «γαλλικά» με συγγραφικό λεξιλόγιο και που όταν ένιωθες ότι τον «έπιανες» -έβαζε το καπέλο του και έφευγε.
Άνθρωπος που έβγαζε μια απέχθεια σε ό, τι του χάλαγε την αισθητική -απ' όπου κι αν προέρχονταν. Άνθρωπος που συνειδητά έγραψε το λάθως με ωμέγα στη ζωή του και όταν δεν τον «έπαιρνε» να συνεχίσει στον δρόμο με τις έξεις, έβαζε το φουλάρι του και έφευγε.
Γνωστός για την ιδιαίτερη συμπεριφορά και την εκκεντρικότητά του όσο και για την καλλιτεχνική του πορεία σε υποκριτική, συγγραφή, ραδιόφωνο, αυτός και η περσόνα που «έχτισε» ήταν αντανακλάσεις του ενός και του άλλου. Ισοπεδωτικός λόγος, που τα χρόνια που έζησε στη Νέα Υόρκη δια της sex, drugs n rock n roll οδού, είδε τα πράγματα αλλιώς και πολύ μπροστά από την εποχή, και τα τελευταία χρόνια ίσως έμεινε κολλημένος σε μια άλλη δεκαετία και από το πρόσωπό του καταλάβαινες πως είχε το υπεράνω του γνήσιου Αθηναίου και πως εκείνος αποτελεί τον άνθρωπο της πόλης. Αθηναίου που αν δεν σε συμπαθούσε, έβαζε την iconic καπαρντίνα του και έφευγε.
Ο αντισυμβατικός αυτός τύπος, με τους δικούς τους δαίμονες, ήταν πολύ dark, και μέσα από την εκπομπή του πήρε πολλές φορές θέση για τους μη γνήσιους Αθηναίους με έναν σνομπισμό που έμενα προσωπικά που είμαι από την επαρχία δεν με ενοχλούσε -στο πλαίσιο των χαρακτηριστικών που προανέφερα και του «Τζούμας είναι ό, τι θέλει λέει». Ο ίδιος άνθρωπος, πήρε πολλές φορές θέση για το MeToo και για politically correct ζητήματα, υποστηρίζοντας τις γυναίκες. Μέσω του ραδιοφώνου, μίλησε επίσης άκρως αποκαλυπτικά για τη μητέρα του και τον πατέρα του, για την ίδια του τη ζωή και πάντα με το black χιούμορ και τον αυτοσαρκασμό που τον διέκρινε.
Στα τόσα χρόνια που τον άκουσα στο ραδιόφωνο -σε όσα είπε αλλά και στις παύσεις του, δεν θα ήθελα να σταθώ και να αναπαράξω το απαράδεκτο σχόλιο που έκανε τον Ιανουάριο του 2022 περί γυναικοκτονιών. Η θέση μου ήταν από την αρχή η ίδια: αυτό το σχόλιο έπρεπε να κοπεί στο μοντάζ. Και όφειλε να κοπεί στο μοντάζ σε μια μαγνητοσκοπημένη συνέντευξη. Διότι ξέρουμε πάρα πολύ καλά πως τέτοιες δηλώσεις σε μια βίαιη εποχή για τη γυναίκα, δεν κολακεύουν κανέναν.
Η απάντηση στην απαράδεκτη δήλωση για τις γυναικοκτονίες
Μαύρο χιούμορ, έκανα μαύρο χιούμορ, όπως κάνω σε όλες τις περιπτώσεις. Είναι δυνατόν… πρέπει να ξέρεις πολύ λίγο τον Τζούμα… Το τελευταίο που θα περνούσε στο μυαλό κανενός για μένα είναι ότι είμαι μισογύνης.
Παλαιότερες δηλώσεις του σε διάφορα Μέσα όλα αυτά τα χρόνια:
Για τη μητέρα του
Αισθάνθηκα ότι χωρίς τη μητέρα μου δεν είχε κανένα νόημα πια. Μια νεαρή, πάντως, σε ένα δωμάτιο στη Στοκχόλμη, πριν χρόνια, μου είπε ότι ενώ είμαι κοινωνικός, δεν ξανοίγομαι, σαν να υπάρχει μια λεπτή γραμμή που δεν ξεπερνώ. Κι αυτό μου συμβαίνει γιατί έχασα τη μητέρα μου μικρός και δεν θέλω να πονέσω. Ξέρω όμως ότι οτιδήποτε έχω κάνει που έχει προκαλέσει εντύπωση, έχει γίνει με την γυναικεία μου πλευρά. Και τα βιβλία που έγραψα, και οι ταινίες που έπαιξα και το θέατρο, έχουν γίνει με τη δική της ευαισθησία, ματιά, κομψότητα. Ο μπαμπάς ήταν ένας άλλος τύπος, ωραία φιγούρα, αλκοολούχα αναπνοή, κομψά κοστούμια.
Ο γάμος που κράτησε 3,5 χρόνια
Έφτασα στο Μανχάταν το χειμώνα του 1971, με τριάμισι δολάρια στην τσέπη. Και έζησα εκεί τέσσερα χρόνια, ως έρμαιο. (...) Ο γάμος μου στη Νέα Υόρκη ήταν δώρο για να βγάλω αμερικανικό διαβατήριο που μου έγινε από την Ίζαμπελ Γουόρντ, κόρη ενός Άλεξ Γουόρντ –τρία phd στην οικονομία, τη φιλοσοφία και την ιστορία– και μιας Αμερικανίδας σταρ που πέθανε σε τρελοκομείο στο Λος Άντζελες.
Τα πέντε παιδιά που δεν απέκτησε
Έχω ζήσει 5 ανεπιθύμητες εγκυμοσύνες στην ζωή μου. Ήταν όλες με διάφορες τύπισσες που ήταν πιο ροκ από εμένα και που καμία τους δεν ήθελε να τα κρατήσει γιατί δεν ήθελαν να αναλάβουν το ρόλο του γονιού. Η αλήθεια είναι ότι αν είχα την οικονομική επιφάνεια του Μικ Τζάγκερ δεν θα είχα καμία αντίρρηση να έχω πέντε παιδιά.
Η περιπέτειά του με τον καρκίνο το 2004
Είδα τους Ολυμπιακούς από τον Ευαγγελισμό με τον ορό στην φλέβα μέσα, κάνοντας χημειοθεραπεία. Ξεκίνησα μέσα Ιουλίου και πήγε μέχρι αρχές Δεκεμβρίου. Και μετά το ξέχασα. Ήταν σαν όνειρο. Δεν ήταν το καλύτερο, αλλά όχι και το χειρότερο γιατί μου προέκυψε ένα είδος ξανακοιτάγματος της ζωής.
Για την αγάπη
Δεν ξέρω αν αγάπησα ποτέ. Ήμουν κάθε φορά ερωτευμένος, αν και τότε ήταν λίγο και σκέτο κορμί, μόνο για την πράξη. Δεκαετία του ’60, ’70 στη Νέα Υόρκη το σεξ ήταν απενεχοποιημένο και προς κάθε κατεύθυνση.
Για τον έρωτα σε μεγάλη ηλικία
Όταν μεγαλώνεις η πιθανότητα να σου προκύψουν ερωτικές συνευρέσεις χλωμιάζουν κάπως. Η στύση όταν είναι απαραίτητη δεν προκύπτει κι όταν σου προκύπτει δεν έχεις κανέναν να τη μοιραστείς.
Η μηδενική αποταμίευση χρημάτων
Η διαθήκη μου θα έχει μέσα αέρα κοπανιστό! Δεν έχει μείνει τίποτα! Δεν θα βρουν απολύτως τίποτα. Θα είναι αυτό που περίμενες να… αλλά δεν…
Το δικό μου τηλεφώνημα στον Κωνσταντίνο Τζούμα τον Φεβρουάριο του 2022
Τον Φεβρουάριο του 2022, λίγες ημέρες μετά τις απαράδεκτες δηλώσεις, και τα ατοπήματα που έγιναν και από πλευράς πολλών άλλων, έψαξα το τηλέφωνό του και το βρήκα. Επειδή ήξερα πως είχε απαίσια σχέση με το κινητό του και μετά από όλον αυτόν το ντόρο πίστευα πως δεν θα το σήκωνε. Τελικά, το σήκωσε:
- Κύριε Τζούμα καλησπέρα σας, ονομάζομαι Ανθή Μιμηγιάννη και είμαι δημοσιογράφος, που χρόνια σας παρακολουθώ αλλά δεν έτυχε ποτέ να σας κάνω συνέντευξη.
-Κάνω ...αφωνία αυτό το διάστημα, φαίνεται πως είπα πολλά, κυρία Μιμηγιάννη.
- Μα δεν θέλω να σας κάνω συνέντευξη. Θέλω να με ακούσετε.
- Θα είμαι αύριο μετά τις 18:00 στο Φίλιον.
Η ερώτηση «πού είναι ο Τζούμας» τρείς μήνες μετά τη συνάντηση
Έχοντας ακούσει διάφορα για την κατάσταση της υγείας του, τον περασμένο Μάιο έπινα τον καφέ μου στο Φίλιον και ρώτησα για εκείνον έναν σερβιτόρο του καταστήματος: «Δεν έρχεται πια τόσο συχνά. Και όταν έρχεται το στιλ του δεν είναι το ίδιο».
*Ο Κωνσταντίνος Τζούμας γεννήθηκε το 1944 και μεγάλωσε στον Πειραιά. Σπούδασε υποκριτική στην Αθήνα και χορό στη Νέα Υόρκη. Στις 25 Ιουνίου φόρεσε για τελευταία φορά την καμπαρντίνα του και έφυγε. Ρούφηξε τη ζωή, έζησε και πέθανε με στιλ - όσο και αν είχε χάσει από αυτό. Για το εν λόγω αφιέρωμα πιστεύω πως θα έλεγε 100% «Βρε άιντε από εκεί χάμω», ωστόσο εγώ αυτά κατάλαβα ως ακροάτρια και θαμώνας του Φίλιον.