Κωνσταντίνα Ψαρράκου: «Οι γυναίκες πρέπει να έχουν θέση στο τραπέζι των αποφάσεων»
Η Κωνσταντίνα Ψαρράκου, Γενική Διευθύντρια Marketing & Digital της Παπαστράτος
Σε όποιο στάδιο της καριέρας σου και αν βρίσκεσαι, είναι σίγουρο πως έχεις ήδη κατανοήσει – εάν δεν το έχεις βιώσει κιόλας – πως σε έναν χώρο εργασίας, η ισότητα, η συμπερίληψη και ο ρόλος των γυναικών βρίσκονται αυτή τη στιγμή στο επίκεντρο μίας μεγάλης συζήτησης. Ακριβώς αυτό το θέμα ανέπτυξε η Γενική Διευθύντρια Marketing & Digital της Παπαστράτος, Κωνσταντίνα Ψαρράκου, στο πλαίσιο του φετινού Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών: Το συμπεριληπτικό μέλλον της εργασίας, ο ρόλος των γυναικών σε αυτό και – κυρίως – οι εταιρικές πολιτικές που μπορούν να συμβάλουν στην επίτευξή του.
«Φιλοδοξία μας στην Παπαστράτος είναι να έχουμε ηγετική θέση σε ζητήματα διαφορετικότητας και συμπερίληψης. Η ισότητα για εμάς δεν είναι απλά και μόνο ένας ακόμη εταιρικός στόχος, αλλά μια σταθερή δέσμευσή μας απέναντι στην κοινωνία», δήλωσε η ίδια, δίνοντας με αυτή τη δήλωση, το στίγμα της παρουσίας της στο πάνελ του φετινού Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών, με κεντρικό θέμα συζήτησης τη συμπεριληπτική ηγεσία. Η Κωνσταντίνα Ψαρράκου μοιράστηκε -μεταξύ άλλων- παραδείγματα από την προσωπική της πορεία και εξήγησε γιατί κάθε απάντηση στο «δίλημμα» μητρότητα ή καριέρα που αντιμετωπίζει κάθε γυναίκα είναι λάθος – καθώς η ίδια η ερώτηση αυτή, είναι λάθος.
Πώς μπορούν οι εταιρικές πολιτικές να συμβάλλουν σε ένα πιο συμπεριληπτικό εργασιακό μέλλον;
Στο πλαίσιο του Φόρουμ, η Κωνσταντίνα Ψαρράκου ανέπτυξε συγκεκριμένα, μέσα από το παράδειγμα της Παπαστράτος, πώς οι εταιρικές πολιτικές μπορούν να συμβάλλουν στην επίτευξη των στόχων αυτών: «Οι εταιρικές πολιτικές μπορούν σίγουρα να βοηθήσουν, παρέχοντας ένα κοινό σύνολο κανόνων, ειδικά όσον αφορά τις μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες. Ωστόσο, αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία, είναι η δέσμευση των ηγετών μιας εταιρείας να δείξουν σεβασμό στη διαφορετικότητα.
»Στην Παπαστράτος, π.χ., έχουμε θέσει έναν επίσημο στόχο για το ποσοστό των γυναικών σε διευθυντικούς ρόλους. Για να το πετύχουμε, γνωρίζουμε ότι πρέπει να είμαστε τολμηροί και ότι δεν αρκεί να στοχεύουμε σε 50% άντρες - 50% γυναίκες όσον αφορά τις νέες προσλήψεις. Πρόσφατα δημοσιεύσαμε μια αγγελία για Μηχανικούς, προκειμένου να γίνουν μέρος της επιχειρησιακής μας λειτουργίας, ζητώντας συγκεκριμένα μόνο γυναίκες υποψήφιες.
»Ένα ακόμη έμπρακτο παράδειγμα από την Παπαστράτος αφορά τις αμοιβές, καθώς έχουμε δεσμευτεί για ίσες αμοιβές μεταξύ ανδρών και γυναικών. Και είμαστε περήφανοι που αποτελούμε μέρος της Philip Morris International, της πρώτης εταιρείας που έχει ποτέ πιστοποιηθεί σε παγκόσμιο επίπεδο ως Equal-Salary certified.
»Tέλος, όσον αφορά τις προαγωγές, προσφέρουμε ενεργά ίσες ευκαιρίες ανεξάρτητα από το φύλο. Αποτελώ απόδειξη αυτής της πολιτικής καθώς πήρα την προαγωγή μου αμέσως μετά τη δεύτερη άδεια μητρότητας μου».
Εργασιακό μέλλον που να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των γυναικών
Ακολούθως, η ίδια αναφέρθηκε στο μέλλον της εργασίας και το πώς μπορεί αυτό να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των γυναικών: «Είναι βέβαιο ότι ζούμε ακόμη σε έναν ανδροκρατούμενο κόσμο («Τhis is a man’s world», όπως λέει και το τραγούδι). Οι γυναίκες δεν αποκλείονται πλέον από αυτόν τον κόσμο. Καλούνται, όμως, να προσαρμοστούν προκειμένου να ταιριάξουν σε αυτόν. Οπότε εδώ έρχεται το ζήτημα της επιλογής και της θυσίας. Να είσαι μητέρα ή να κάνεις καριέρα; Να κάνεις οικογένεια ή να κυνηγήσεις μια προαγωγή; Όποια απάντηση και να δώσεις θα είναι λάθος. Επειδή η ίδια η ερώτηση είναι λάθος. Η πραγματικότητα είναι ότι μπορείς να συνδυάσεις τα πάντα. Να γίνεις τα πάντα. Αρκεί το περιβάλλον στο οποίο εργάζεσαι να σου δώσει την ευκαιρία.
»Η Παπαστράτος σέβεται και, κυρίως, δίνει κίνητρα όχι απλώς για να έχουμε προσωπικό χρόνο αλλά για να τον απολαμβάνουμε κ όσο γίνεται περισσότερο. Ένα τέτοιο παράδειγμα αποτελεί η άδεια μητρότητας. Η μητέρα λαμβάνει επιπλέον 3 εβδομάδες άδειας μητρότητας, δηλαδή 8 εβδομάδες πριν και 12 μετά τη γέννηση του παιδιού της. Αντίστοιχα, ο πατέρας, λαμβάνει επίσης 4 εβδομάδες πλήρους αμειβόμενης άδειας πατρότητας. Κάτι που μεταφράζεται σε περίπου 30 ημέρες επιπλέον βοήθεια στις νέες μητέρες. Αρκεί αυτό για να πάρει κάποιος την απόφαση να αποκτήσει παιδί; Από μόνο του όχι. Αλλά είναι σημάδι μιας εταιρικής κουλτούρας που χαιρετίζει και ενισχύει όλους αυτούς τους διαφορετικούς ρόλους που έχουμε ως γυναίκες.
»Κοιτάζοντας μπροστά θεωρώ ότι το σύστημα απομακρυσμένης εργασίας που έγινε η νέα μας πραγματικότητα, εξαιτίας του Covid-19, θα αποτελέσει έναν επιταχυντή για ένα εργασιακό μέλλον που θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες των γυναικών. Οι γυναίκες θα έχουν έτσι περισσότερες ευκαιρίες να αναπτυχθούν στο εργασιακό περιβάλλον και να είναι σε θέση να αξιολογήσουν τις επιλογές τους με βάση τις προτιμήσεις τους και όχι τις οικογενειακές υποχρεώσεις».
Πώς μπορούν να συμβάλουν ενεργά τα ΜΜΕ στην προώθηση ενός συμπεριληπτικού ηγετικού μοντέλου;
Όσον αφορά στον ρόλο των ΜΜΕ, προς την κατεύθυνση αυτή, η κυρία Ψαρράκου ανέφερε: «Πιστεύω ότι οι ηγέτες δεν είναι κατασκευασμένοι από ατσάλι. Όταν, όμως, τους παρουσιάζεις με αυτόν τον τρόπο, τότε αυτόματα τοποθετείς ένα όριο, το οποίο αποθαρρύνει τις γυναίκες που δεν μπορούν να το περάσουν. Πιστεύω ότι πρέπει να εστιάσουμε στην ουσία του τι σημαίνει να είσαι ηγέτης. Αναδεικνύοντας τα πραγματικά χαρακτηριστικά της επιτυχημένης εταιρικής ηγεσίας.
»Δεν χρειάζεται να «χτίσουμε» πρότυπα. Υπάρχουν σήμερα πολυεθνικές εταιρείες που ακολουθούν εξαιρετικά επιτυχημένα μοντέλα συμπεριληπτικής ηγεσίας. Αρκεί τα ΜΜΕ να τα επισημάνουν, απελευθερώνοντας την τεράστια δυναμική που κρύβεται μέσα τους.
»Διότι ο κόσμος χρειάζεται γυναίκες-ηγέτες καθώς διαθέτουν ικανότητες που δεν θα βρείτε εύκολα στους άνδρες, όπως: ενσυναίσθηση, εξαιρετικές επικοινωνιακές δεξιότητες, υψηλές δυνατότητες να ηγηθούν ενός μετασχηματισμού και, φυσικά, αντοχή. Στο τέλος της ημέρας, εμείς ως γυναίκες, δεν σταματάμε ποτέ να μετασχηματίζουμε τον εαυτό μας από τον ένα ρόλο στον άλλο. Για αυτό και πρέπει οι γυναίκες να έχουν θέση στο τραπέζι των αποφάσεων».