Όταν τα παιδιά βλέπουν τον κόσμο «με άλλα μάτια»
Στην αίθουσα εκδηλώσεων ενός σχολείου στην Αργυρούπολη, η φωνή και η παρουσία του Παραολυμπιονίκη, Γιάννη Κωστάκη, γεμίζει τον χώρο. Τα παιδιά τον κοιτούν με δέος, καθώς περιγράφει την πρώτη του επαφή με την πισίνα μετά το τροχαίο που του άλλαξε τη ζωή.
«Η αναπηρία δεν είναι εμπόδιο. Είναι μια άλλη πραγματικότητα. Και εσείς μπορείτε να είστε μέρος αυτής της αλλαγής», λέει. Εξίσου εντυπωσιάζονται και από τον Βαγγέλη Αυγουλά, που κινείται στον χώρο, τους μιλάει με χιούμορ και δυναμισμό και μαθαίνουν ότι, αν και εκ γενετής τυφλός, είναι ένας ενεργός και επιτυχημένος δικηγόρος και Πρόεδρος της ΑΜΚΕ «Με Αλλα Μάτια».
Αυτές οι σκηνές αποτυπώνουν την καρδιά του εκπαιδευτικού προγράμματος «Δες τη ζωή με άλλα μάτια», που υλοποιείται στα σχολεία από την ΑΜΚΕ «Με Άλλα Μάτια» και στηρίζεται από την την LAMDA Development. Με βιωματικές δραστηριότητες, δυνατές προσωπικές αφηγήσεις και ανοιχτό διάλογο με άτομα με αναπηρία και Παραολυμπιακούς αθλητές, το πρόγραμμα στοχεύει να μεταδώσει αξίες όπως η ενσυναίσθηση, ο σεβασμός και η αποδοχή στους μαθητές και αυριανούς πολίτες.
Από τον Φεβρουάριο του 2024, το πρόγραμμα έχει ήδη αγγίξει 2.000 μαθητές σε 30 σχολεία των Δήμων Ελληνικού-Αργυρούπολης, Αλίμου και Γλυφάδας. Και αυτοί οι αριθμοί είναι μόνο η αρχή. Η LAMDA Development σχεδιάζει να επεκτείνει την πρωτοβουλία, ώστε περισσότερα παιδιά να βιώσουν αυτή την εμπειρία. «Οραματιζόμαστε ένα κόσμο περισσότερο φιλικό και συμπεριληπτικό για όλες και όλους και μέσα από τις πρωτοβουλίες μας θέλουμε να εμπνεύσουμε τη νέα γενιά να χτίσει έναν τέτοιο κόσμο, όπου η διαφορετικότητα δεν είναι απλώς αποδεκτή, αλλά γιορτάζεται», δηλώνει η Κατερίνα Κυπραίου, Υπεύθυνη Επικοινωνίας και Εταιρικής Υπευθυνότητας της LAMDA.
Αλλά το πρόγραμμα δεν αφορά μόνο αριθμούς. Αφορά τις ιστορίες, τις ερωτήσεις και τις αλλαγές που προκαλεί στις αντιλήψεις και τις συμπεριφορές των μαθητών. Ο Βαγγέλης Αυγουλάς, , θυμάται τη στιγμή που ένας μαθητής ρώτησε: «Μπορεί ένας τυφλός να δει όνειρα;» ή «Πώς νιώθει κάποιος που γεννήθηκε τυφλός;». «Αυτές οι ερωτήσεις δείχνουν πόσο βαθιά θέλουν τα παιδιά να κατανοήσουν τη διαφορετικότητα», σημειώνει.
Μια χορηγία με δυνατό αποτύπωμα
Το 2024, ήταν μια χρονιά ιδιαίτερης σημασίας για τους Παραολυμπιακούς αθλητές και γι’αυτό η LAMDA προχώρησε σε μια σημαντική στήριξη της Ελληνικής Παραολυμπιακής Επιτροπής. Δεν έμεινε όμως εκεί.
Αξιοποιώντας τη δύναμη και την έμπνευση των αθλητών αυτών, έγιναν κι εκείνοι μέρος της μετάδοσης του μηνύματος για ένα κόσμο χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς συμμετέχοντας και οι ίδιοι στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα.
Η συμμετοχή των Παραολυμπιονικών είναι το στοιχείο που κάνει το πρόγραμμα μοναδικό. Δεν είναι απλώς «εισηγητές». Είναι ζωντανά παραδείγματα επιμονής, ανθεκτικότητας, προσαρμοστικότητας και συνεργασίας, που αποτελούν τα πιο σύγχρονα και πολύτιμα «soft skills». «Όταν τα παιδιά βλέπουν πώς κολυμπώ ή συμμετέχω σε έναν αγώνα, καταλαβαίνουν ότι οι δυσκολίες δεν μας περιορίζουν. Μας κάνουν πιο δυνατούς», εξηγεί ο Γιάννης Κωστάκης, Παραολυμπιονίκης Κολύμβησης. Στις δράσεις αυτές οι μαθητές συμμετέχουν ενεργά, δοκιμάζοντας παραολυμπιακά αθλήματα, όπως το ποδόσφαιρο 5x5 για τυφλούς ή το μπότσια, και αντιλαμβάνονται τη σημασία της συνεργασίας.
«Τα παιδιά μαθαίνουν καλύτερα όταν νιώθουν. Και το πρόγραμμα αυτό τους προσφέρει μια βαθιά συναισθηματική σύνδεση με την πραγματικότητα της αναπηρίας. Είναι μια εμπειρία που αλλάζει την οπτική τους για τη ζωή», τονίζει η ψυχολόγος και Σύμβουλος Σχολικής Ζωής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Σμαράγδα Ματθαίου. Δεν είναι απλώς ένα ακόμα μάθημα στο σχολείο, αλλά ένα ταξίδι στη συμπερίληψη, την κατανόηση και την ενσυναίσθηση, χτίζοντας την κοινωνία της αποδοχής. Και για τους συμμετέχοντες, η εμπειρία είναι αμοιβαία. «Φεύγω πάντα από τα σχολεία γεμάτος ελπίδα. Τα παιδιά είναι η ελπίδα μας. Αν μπορούν να σκεφτούν έναν καλύτερο κόσμο, τότε αυτός ο κόσμος μπορεί να γίνει πραγματικότητα», λέει ο Βαγγέλης Αυγουλάς.
Στηρίζοντας πρωτοβουλίες όπως αυτές, η LAMDA Development αποδεικνύει έμπρακτα τη δέσμευσή της για δράσεις με έντονο και ουσιαστικό κοινωνικό αποτύπωμα.