Mastercard και Women On Top μας δείχνουν τον δρόμο της έμφυλης ισότητας στη σύγχρονη αγορά εργασίας
Ποιες είναι οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες σήμερα κατά την είσοδό τους στην αγορά εργασίας;
Ποια είναι τα βασικά εμπόδια που στερούν από μία νέα γυναίκα την καριέρα που ονειρεύεται; Πώς μπορούμε να εξαλείψουμε τις ανισότητες στην αγορά εργασίας, ώστε να γίνει καλύτερη η καθημερινότητα των γυναικών στη χώρα μας;
Αν λάβουμε υπόψη μας ότι το 45% των νέων γυναικών θεωρεί ότι, λόγω του φύλου του, δεν έχει τις ίδιες επαγγελματικές ευκαιρίες με τους άντρες, ακόμα και όταν διαθέτει αντίστοιχες ικανότητες, μπορούμε να κατανοήσουμε τη σημασία της νέας έρευνας «Γυναίκες σε αναζήτηση επαγγελματικών ευκαιριών».
Η συγκεκριμένη έρευνα έγινε στη χώρα μας από τη Mastercard και το Women On Top, με τη συνεργασία της Focus Bari, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας Live A Legacy, δηλαδή του σημαντικού προγράμματος της Mastercard το οποίο έχει ως κύριο στόχο την ενδυνάμωση των νέων γυναικών και την προετοιμασία τους για να μπορέσουν να διεκδικήσουν μία ισότιμη θέση εργασίας στον επαγγελματικό κλάδο.
Στο πλαίσιο αυτό, λοιπόν, εμείς μιλήσαμε με τη Λουκία Χωραφά, Υπεύθυνη Μάρκετινγκ και Επικοινωνιών για τη Mastercard Ελλάδος, Κύπρου και Μάλτας. Και τα όσα μας είπε αναφορικά με τη νέα αυτή έρευνα, έχουν σίγουρα μεγάλο ενδιαφέρον και αφορούν κάθε γυναίκα, που θέλει να ζει αξιοποιώντας στο έπακρο κάθε ευκαιρία, κάθε δυνατότητα και κάθε ταλέντο της.
Ολόκληρη η συνέντευξη της Λουκίας Χωραφά στο Queen.gr
Ποιες είναι οι βασικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες μπαίνοντας στην αγορά εργασίας σήμερα;
Στην Ελλάδα, ακόμα και σήμερα, οι γυναίκες έρχονται συχνά αντιμέτωπες με ιδιαίτερες προκλήσεις καθ’ όλη τη διάρκεια της επαγγελματικής τους καριέρας. Η έρευνα που διεξήγαμε σε συνεργασία με το Women On Top, ανέδειξε τις προκλήσεις τις οποίες οι γυναίκες επαγγελματίες ανεξαρτήτου ηλικίας πρέπει να αντιμετωπίσουν στον εργασιακό χώρο. Μεταξύ άλλων, μερικές από αυτές είναι η συγκριτικά μεγαλύτερη ανεργία, το μισθολογικό χάσμα και η απουσία γυναικών από θέσεις ευθύνης και από επαγγελματικά πεδία, όπως η τεχνολογία.
Συγκεκριμένα, το 37% των συμμετεχουσών στην έρευνα ανέφερε το χαμηλό εισόδημα ως μια από τις πιο σημαντικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει ή έχει αντιμετωπίσει στην επαγγελματική της πορεία, φέρνοντας στη δεύτερη θέση τις τοξικές συμπεριφορές (26%), το ανελαστικό ωράριο (21%) στην τρίτη θέση, και ακολουθούν η έλλειψη ευκαιριών και ο σεξισμός. Ακόμα μία πρόκληση που ανέδειξε η έρευνα είναι η έλλειψη ισορροπίας μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής, καθώς και η επαγγελματική ανασφάλεια και αστάθεια, ευρήματα τα οποία είναι ιδιαίτερα αυξημένα στις γυναίκες ηλικίας 31-35 ετών.
Πώς θα περιγράφατε το ιδανικό εργασιακό περιβάλλον για μία γυναίκα και πόσο απέχουν τα σημερινά δεδομένα από αυτό; Η Ελλάδα είναι μία χώρα που προσφέρει επαγγελματικές ευκαιρίες στις γυναίκες εν έτει 2022;
Τα θέματα της συμπερίληψης και της γυναικείας ενδυνάμωσης, αποτελούν ζητήματα τα οποία βρίσκονται πλέον πολύ ψηλά στην ατζέντα συζήτησης σε όλα τα επίπεδα (κοινωνικό, πολιτειακό, επαγγελματικό). Πλέον, η ευθύνη των επιχειρήσεων γίνεται ακόμα πιο βαρύνουσα, για τον ρόλο που οφείλουν να έχουν. Το ιδανικό εργασιακό περιβάλλον για μία γυναίκα, είναι αυτό το οποίο δεν καταπατά τα βασικά δικαιώματά της, ενώ ταυτόχρονα της προσφέρει διαρκείς ευκαιρίες επαγγελματικής ανέλιξης και εξέλιξης.
Παράλληλα, η σταθερότητα, τόσο στην εργασιακή ασφάλεια, όσο και στη ροή εισοδήματος αποτελούν βασικούς πυλώνες για τη δημιουργία ενός ιδανικού εργασιακού περιβάλλοντος, όπως ανέδειξε η έρευνα της Mastercard. Στην Ελλάδα, υλοποιούνται ήδη αρκετές δράσεις για την ίση μεταχείριση των δύο φύλων στον εργασιακό χώρο και τη γυναικεία ενδυνάμωση. Υπάρχει όμως ακόμα, αρκετό περιθώριο ώστε να μπορούμε να θεωρήσουμε πως οι γυναίκες απολαμβάνουν ίσες επαγγελματικές ευκαιρίες με τους άντρες συναδέλφους τους.
Πώς η Mastercard συμβάλλει στην ενδυνάμωση των γυναικών στην Ελλάδα μέσα από τα προγράμματά της και το Live A Legacy;
Μέσα από τις δράσεις και τα προγράμματά μας, καταφέρνουμε να στηρίξουμε ακόμα περισσότερα κορίτσια και γυναίκες, που θέλουν να διεκδικήσουν το δικαίωμά τους για μία σπουδαία καριέρα, σε όποιον τομέα επιθυμούν, χωρίς να βρίσκουν μπροστά τους εμπόδια που έχουν να κάνουν με το φύλο τους. Στην Ελλάδα, μέσα από την πρωτοβουλία του Live A Legacy, η οποία υλοποιείται κάθε χρόνο από το 2018, στοχεύουμε στην ουσιαστική ενδυνάμωση των νέων γυναικών, αλλά και στην προετοιμασία τους, για να μπορέσουν να διεκδικήσουν μία ισότιμη θέση εργασίας στον επαγγελματικό κόσμο.
Επίσης, οι νέες γυναίκες έχουν τη δυνατότητα να πάρουν μέρος σε mentoring και εκπαιδευτικά sessions, αποκτώντας έτσι ουσιαστικά εφόδια για το επόμενο βήμα τους. Επιπλέον, μέσα από το συγκεκριμένο πρόγραμμα, στεκόμαστε δίπλα στις νέες γυναίκες που επιθυμούν να κάνουν το δικό τους επαγγελματικό ξεκίνημα, προσφέροντάς τους θέσεις έμμισθης πρακτικής άσκησης τόσο ως ισότιμα μέλη των ομάδων μας, όσο και στο ευρύ δίκτυο συνεργατών μας.
Μία ακόμα δράση στο πλαίσιο αυτό, είναι και το παγκόσμιο πρόγραμμα Girls4Tech που υλοποιεί η Mastercard, το οποίο αποτελεί πρόγραμμα εκπαίδευσης στον τομέα του STEM. Στόχος μας μέσα από το Girls4Tech είναι η δημιουργία μίας νέας γενιάς γυναικών, οι οποίες θα μπορούν εφόσον το επιθυμούν, να ακολουθήσουν και να διεκδικήσουν μία καριέρα σε έναν παραδοσιακά ανδροκρατούμενο τομέα, όπως είναι αυτός της τεχνολογίας. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι μέχρι σήμερα, πάνω από 2 εκατομμύρια κορίτσια σε 51 χώρες έχουν παρακολουθήσει τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία, κάτι που μας κάνει ιδιαίτερα χαρούμενους και υπερήφανους.
Ποιο είναι κατά την άποψή σας το πιο σημαντικό συμπέρασμα που προέκυψε από την έρευνα σας με το Women On Top;
Τα ευρήματα της έρευνας δεν μας εξέπληξαν, αλλά επιβεβαίωσαν την ανάγκη για περισσότερες πρωτοβουλίες από εταιρείες και φορείς. Για εμάς, τα συμπεράσματα της έρευνας αποτέλεσαν κινητήριο έναυσμα όχι μόνο για να συνεχίσουμε, αλλά και να εξελίξουμε τις δράσεις μας πάνω σε αυτόν τον τομέα, ώστε κάθε νέα γενιά γυναικών που ξεκινάει την επαγγελματική της καριέρα να έχει την ευκαιρία να μπει σε αυτήν με τις αξιώσεις και τις προοπτικές που θα της επιτρέψουν να την κάνει ακόμα καλύτερη, από κάθε πτυχή.
Ίσως ένα από τα πιο ενδιαφέροντα συμπεράσματα που προέκυψε μέσα από την έρευνα είναι το γεγονός ότι ένα μεγάλο ποσοστό γυναικών παραμένει επιφυλακτικό σε ό,τι αφορά στα προγράμματα επιμόρφωσης και ενδυνάμωσης, καθώς εξακολουθεί να υπάρχει η λανθασμένη άποψη ότι το να παρακολουθήσεις ή να συμμετάσχεις σε ένα τέτοιο πρόγραμμα είναι ένδειξη «αδυναμίας».
Ποια είναι μία συμβουλή που θα δίνατε σε μία νέα γυναίκα που σχεδιάζει τώρα τα πρώτα της επαγγελματικά βήματα;
Θεωρώ πως η πιο σημαντική συμβουλή που θα μπορούσε να δώσει κανείς σε μία νέα γυναίκα που ξεκινάει την επαγγελματική της σταδιοδρομία είναι να έχει αυτοπεποίθηση. Σε πιο πρακτικό επίπεδο, οι νέες γυναίκες μπορούν να βελτιώσουν στοχευμένα τις «ήπιες δεξιότητές» τους (soft skills), δηλαδή τις δεξιότητές τους στην αναζήτηση εργασίας, τις διαπραγματευτικές τους ικανότητες και τις ικανότητες διαμοιρασμού ευθυνών καθώς και τις δεξιότητες σχεδιασμού της σταδιοδρομίας τους κ.ο.κ. Με τον τρόπο αυτό θα έχουν ένα ακόμα εφόδιο για μία ακόμα πιο δυναμική επαγγελματική εξέλιξη.
Ωστόσο, οι γνώσεις και οι δεξιότητες δεν αρκεί να αποκτηθούν μία φορά, μέσα από μια μεμονωμένη εκπαιδευτική δράση, αλλά χρειάζεται να εμπλουτίζονται συστηματικά ώστε να αφομοιώνονται και να καλλιεργούνται μέσω πρακτικής εξάσκησης. Για τον λόγο αυτό, στο πλαίσιο του Live A Legacy, προσφέρουμε τις θέσεις έμμισθης πρακτικής άσκησης στη Mastercard και δίνουμε την ευκαιρία στις νέες γυναίκες να γίνουν ισότιμα μέλη τόσο στην ομάδα μας, όσο και στο ευρύ δίκτυο συνεργατών μας.
Προσωπική ζωή και καριέρα: Πόσο εύκολο είναι για μια γυναίκα να συνδυάσει και τα δύο σήμερα, χωρίς να «θυσιάσει» κάτι;
Η ισορροπία μεταξύ καριέρας και προσωπικής ζωής είναι ακόμα μια πρόκληση την οποία πολλές γυναίκες καλούνται να ξεπεράσουν. Δεν είναι τυχαίο ότι ένα μεγάλο ποσοστό συμμετεχουσών θεωρεί την έλλειψη ισορροπίας μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής ως ένα από τα βασικά εμπόδια που αντιμετωπίζει ή έχει αντιμετωπίσει στην επαγγελματική της πορεία.
Παράλληλα, η ισορροπία μεταξύ οικογένειας και καριέρας είναι μια εξίσου λεπτή γραμμή. Έχει ενδιαφέρον το γεγονός ότι η συντριπτική πλειονότητα των συμμετεχουσών (72%) δήλωσε πως η δημιουργία οικογένειας αποτελεί ίσως το βασικότερο εμπόδιο στην καριέρα μιας γυναίκας. Είναι σοκαριστικό πως, σύμφωνα με στοιχεία της Επιτροπής Ισότητας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, 54.000 γυναίκες κάθε χρόνο, αναγκάζονται να εγκαταλείψουν τη δουλειά τους λόγω εγκυμοσύνης, ενώ η καριέρα και η μητρότητα δεν θα πρέπει να αποκλείουν η μία την άλλη. Την αρχή λοιπόν, την κάνουμε μέσα από την ίδια μας την εταιρεία, όπου υλοποιούμε σε παγκόσμιο επίπεδο μία σειρά από προγράμματα και πρωτοβουλίες με στόχο την επιτυχημένη ένταξη των εργαζομένων σε όλα τα επίπεδα της εταιρείας.
Στο πλαίσιο αυτό, δίνουμε την ευκαιρία σε έμπειρους εργαζομένους, συμπεριλαμβανομένων των γυναικών που μπορεί να έκαναν ένα διάλειμμα για να φροντίσουν τις οικογένειές τους, να επιστρέψουν στην αγορά εργασίας και να ενταχθούν στην ομάδα μας, προσφέροντάς τους κατάλληλα εργαλεία και υποστήριξη προκειμένου να διευκολυνθεί η επιστροφή τους στην επαγγελματική ζωή, θέτοντας έτσι την προσπάθεια για ισοτιμία των ευκαιριών και συμπερίληψη στην αγορά εργασίας στο επίκεντρο της φιλοσοφίας μας. Στη Mastercard, θεωρούμε πως είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε τις αδυναμίες που εντοπίζονται σήμερα στην αγορά εργασίας και να επενδύσουμε στη συστηματική αντιμετώπισή τους, έτσι ώστε να μην περιορίζουν τις προοπτικές των νέων γυναικών που ξεκινούν τώρα την επαγγελματική τους ζωή.
Το σίγουρο είναι πως μπορεί σε ό,τι αφορά στη γυναικεία ενδυνάμωση στη σύγχρονη εργασιακή πραγματικότητα να έχουμε ακόμη πορεία να διανύσουμε όμως, τα πρώτα σταθερά βήματα για να ξεπεραστούν οι προκλήσεις και τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες στον επαγγελματικό στίβο, έχουν ήδη γίνει. Και δεν υπάρχει αμφιβολία πως η ενδυνάμωση των γυναικών συνεπάγεται ενδυνάμωση ολόκληρης της κοινωνίας μας.