Ενδέχεται η πανδημία του κορονοϊού να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο ντυνόμαστε;
Τι δείχνουν οι έρευνες;
Η πανδημία του κορονοϊού έχει αλλάξει όλο τον τρόπο ζωής, την καθημερινότητα και τη σκέψη μας. Βιώνουμε κάτι πρωτόγνωρο που ποτέ δεν είχαμε φανταστεί ότι θα μας συμβεί. Μέσα σε όλη αυτή την παγκόσμια αλλαγή δε θα μπορούσε να μείνει ανέγγιχτος και ο χώρος της μόδας, αλλά και ο τρόπος με τον οποίο ντυνόμαστε.
Ειδικότερα, όλη η περίοδος που περάσαμε σε καραντίνα κλεισμένες μέσα στο σπίτι φαίνεται ότι άλλαξε δραματικά τον τρόπο με τον οποίο επιλέγουμε τι θα φορέσουμε και κατ’ επέκταση θα αλλάξει και τον τρόπο με τον οποίο ενεργούμε ως καταναλωτές. Ας μην ξεχνάμε, άλλωστε, ότι η καθημερινότητα του εγκλεισμού περιοριζόταν στυλιστικά σε άνετα και πρακτικά ρούχα, μεταξύ των οποίων φόρμες, φούτερ και leggings.
Τι θα συμβεί, όμως, από εδώ και στο εξής; Το loungewear ήρθε για να μείνει ή η νέα κανονικότητα θα μας δελεάσει να επανέλθουμε στις στυλιστικές μας συνήθειες; Ή μήπως θα πάμε στο άλλο άκρο και θα προσέχουμε ακόμα περισσότερο το καθημερινό μας ντύσιμο;
Σύμφωνα με έρευνα fashion ψυχολόγων, ο περισσότερος κόσμος θα ντύνεται πιο επίσημα από εδώ και στο εξής μόνο για συγκεκριμένες εκδηλώσεις. Τα σύνολα που θα επιλέγουν στην καθημερινότητά τους θα είναι πιο χαλαρά. Σε ψυχολογικό επίπεδο, ο κόσμος είναι ακόμα γεμάτος φόβο και άγχος. Αυτό τους έχει σημαδέψει και θα επηρεάσει και τον τρόπο με τον οποίο ο καθένας παρουσιάζει τον εαυτό του στον έξω κόσμο.
Στη μετά πανδημίας εποχή, τα ρούχα και τα αξεσουάρ μάλλον θα επιλέγονται υπό το πρίσμα της ασφάλειας και της λειτουργικότητας που μπορούν να προσφέρουν, με την αισθητική να έχει δευτερεύοντα ρόλο. Οι μάσκες και τα γάντια θα είναι πανταχού παρόντα αξεσουάρ και οι άνθρωποι θα υιοθετήσουν ένα πιο απλό στυλ σε παγκόσμιο επίπεδο. «Ίσως να δούμε ποικιλία από τουρμπάνια, περίτεχνες μάσκες και μαντήλια», λένε οι ερευνητές.
Γιατί τα σημαντικά ιστορικά γεγονότα αλλάζουν τον τρόπο ενδυμασίας μας;
«Οι ιστορικές στιγμές συνδέονται άμεσα με την ενδυματολογική απόκριση», επισημαίνει η fashion ψυχολόγος, Jean McElvain. Για παράδειγμα, οι γυναίκες μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο είχαν συνηθίσει να φορούν πιο κοντές φούστες σε Α γραμμή, γιατί δε διέθεταν πολύ ύφασμα και επικρατούσαν πολιτικές λιτότητας. Λίγο καιρό αργότερα, όμως, όταν ο Christian Dior λάνσαρε τις μακριές πλισέ φούστες το 1947, το γυναικείο κοινό ήταν έτοιμο να τις αγκαλιάσει.
Κάτι αντίστοιχο συνέβη και μετά τη Γαλλική Επανάσταση. Κατά τη διάρκεια της κυριαρχίας της τρομοκρατίας, τα παιδιά των αριστοκρατών χρησιμοποίησαν τη μόδα για να δημιουργήσουν μια κοινότητα και να προκαλέσουν την κοινωνία να στρέψει την προσοχή της στις οικογένειες και τις περιουσίες που χάθηκαν. Φορούσαν διάφανα ρούχα και κυκλοφορούσαν στους δρόμους, ενώ είχαν μια υπερβολή στο στυλ επιλέγοντας extravagant καπέλα. Ήταν γνωστοί ως «Les Incroyables et Les Merveilleuses». Τελικά, αυτό το υπερβολικό στυλ οδήγησε στην «απλοποίηση της μόδας» με το πέρασμα των ετών.
Πώς θα αλλάξει το shopping μετά τον κορονοϊό;
«Η πανδημία του κορονοϊού και ο εγκλεισμός στο σπίτι μάς έκανε να συνειδητοποιήσουμε ένα πράγμα: ότι έχουμε πολλά ρούχα στις ντουλάπες μας, τα οποία και δε φοράμε. Όλο αυτό, λοιπόν, ίσως τώρα μας βάλει στη διαδικασία να σκεφτούμε αν χρειάζεται να ψωνίσουμε κάτι άλλο, τι πρέπει να είναι αυτό και από πού θα το αγοράσουμε», εξηγεί ο καθηγητής fashion management, Joshua Williams. Με λίγα λόγια, από εδώ και στο εξής ο κόσμος θα εξετάζει πιο συγκεκριμένα τον τρόπο με τον οποίο ο καταναλωτισμός, ιδίως λόγω της γρήγορης μόδας, επηρεάζει τις επιλογές του.
Αυτή η συνειδητοποίηση, μαζί με την επιφυλακτικότητα που έχουμε να βγαίνουμε και να αρχίζουμε ξανά τις αγορές στα καταστήματα, μπορεί τελικά να αλλάξει τον τρόπο και τα είδη που αγοράζουμε. Ήδη, ακούμε από πολλά brands ότι δε θα συμμετάσχουν στις Εβδομάδες Μόδας και θα αρχίσουν να λανσάρουν νέα στυλ, τα οποία θα έχουν σκεφτεί πολύ καλά πριν τα παρουσιάσουν. Ζούμε άραγε την αρχή μιας νέας εποχής στη μόδα;
Διάβασε ακόμα: Η Nike στηρίζει έμπρακτα τους επαγγελματίες υγείας που μάχονται ενάντια στον κορονοϊό