Η πλειοψηφία της Gen Z επηρεάζει την πορεία της σύγχρονης μόδας -Τουλάχιστον έτσι πιστεύουν εκείνοι
Εσύ θα αγόραζες κάτι που φοράνε οι φίλοι σου; Ή μήπως το κάνεις ήδη;
Μία από τις τότε φίλες μου, ξέρεις ποιες λέω, αυτές τις κολλητές του λυκείου, που μετά τις πανελλήνιες δεν είδες ποτέ ξανά, παρά μόνο στα social media, παραπονιόταν διαρκώς για τα κορίτσια εκείνα, που έπαιρναν το ίδιο ρούχο ή παπούτσι με εκείνη. Γενικά αυτό ήταν ένα ζήτημα στα σχολικά μου χρόνια, ποια δηλαδή το φόρεσε πρώτη, αφού όπως καταλαβαίνεις η «ατομικότητα» στην επαρχία υπάρχει είτε το θέλεις, είτε όχι. Από την άλλη έβλεπες παντού τα ίδια ακριβώς αθλητικά, φόρμες, denims και hoodies, που φοράγαμε όλοι με μανία. Σχήμα οξύμωρο; Εννοείται πως ναι, αλλά δείχνει παράλληλα και όλη την κοινωνική χρειά της μόδας και το πώς λειτουργούσε στα 00s.
Αν έρθουμε στο σήμερα η νέα, αναδυόμενη γενιά, η λεγόμενη Gen Z, έχει ήδη στοχοποιηθεί από νωρίς από τον εμπορικό και επιχειρηματικό κόσμο της μόδας, καθώς εξελίχθηκε αμέσως σε τεράστια αγοραστική δύναμη. Επενδύοντας, μάλιστα, πολύ μεγαλύτερα ποσά στα fashion αποκτήματα τους από ότι οι Millennials, κάνοντας τους οίκους μόδας και τα luxurious brands να στρέψουν το marketing πάνω τους. Πώς ψωνίζει, λοιπόν, τελικά αυτή η γενιά και τι ψάχνει από τη μόδα.
Σημαντικά ερωτήματα, που δεν μπορούμε να απαντήσουμε φυσικά, αλλά αυτό που θα σου πούμε είναι ότι σύμφωνα με νέα έρευνα του BOF (Business Of Fashion), σε 1000 νέους των ΗΠΑ, η Gen Z ξοδεύει το μεγαλύτερο ποσοστό των χρημάτων της για διασκέδαση στη μόδα, και ότι αυτό περιλαμβάνει: από shopping, μέχρι σχετικές εκδηλώσεις και events.
Ομοιομορφία ή κοινότητα; Δύσκολο να πει κανείς.
Στη συνέχεια της έρευνας διαβάζουμε το πιο ενδιαφέρον της στοιχείο. Ότι, δηλαδή, ένα ποσοστό της τάξης του 61% θεωρεί ότι επηρεάζει το τι αγοράζουν οι φίλοι του, ενώ το 59% πιστεύει ότι ασκεί αντίστοιχη επιρροή στις αγορές της οικογένειας του. Με άλλα λόγια οι περισσότεροι έχουν μια εικόνα influencer για τον εαυτό τους, ακόμη και αν αυτό περιορίζεται στο στενό φιλικό ή οικογενειακό τους περιβάλλον. Για ένα παιδί που γεννήθηκε και μεγάλωσε μέσα από τα social media, η κοινότητα είναι το παν. Το να ανήκει, δηλαδή, κάπου, να φοράει τα ίδια ρούχα, να έχει το ίδιο στυλ, γούστο και life style.
Μια γενιά, που παρόλο που μιλάει διαρκώς για τον «εαυτό» και τη μοναδικότητα, ζει και στηρίζεται στα communities πιο πολύ από ποτέ. Αυτό το δίπολο αντικατοπτρίζεται κατά κάποιο τρόπο και στο αποτέλεσμα της έρευνας, που ενώ από τη μία φαίνεται να μιλάει για το ρόλο του influencer, τον οποίο πολύ επιθύμησαν αλλά λίγοι κατάκτησαν, και παό την άλλη για τη στυλιστική συνύπαρξη, την ταύτιση του γούστου και της αισθητικής με τους ανθρώπους, τους οποίους έχουμε επιλέξει για «οικογένεια» μας. Μια έρευνα με πολλά στοιχεία, που θα φέρουν συζητήσεις.