Συνέντευξη: Μιλήσαμε με την Ορσαλία Παρθένη για την ελληνική μόδα σήμερα
H γνωστή σχεδιάστρια του ιστορικού οίκου μόδας μας έλυσε όλες τις fashion απορίες τόσο για τις τάσεις σήμερα, όσο και για το στυλ της σύγχρονης Ελληνίδας.
Ενώ σπουδάσατε ιστορία της τέχνης, αποφασίσατε να ασχοληθείτε με το σχέδιο μόδας και να αναλάβετε το οίκο του πατέρας σας. Σε τι οφείλεται αυτή η μεταστροφή;
Νομίζω πως χωρίς να το καταλάβω προετοιμαζόμουν από πολύ μικρή για αυτή τη δουλειά. Η Ιστορία της Τέχνης ήταν και αυτή μέρος της προετοιμασίας μου. Άλλωστε το μεταπτυχιακό μου ήταν στην Ιστορία του Ενδύματος.
Σας γεμίζει με ένα εξτρά άγχος το ότι έχετε να συνεχίσετε και να εξελίσσεται έναν ιστορικό οίκο μόδας; Σας στερεί ίσως την δυνατότητα να εκφραστείτε με απόλυτη ελευθερία μέσα από τα σχέδιά σας;
Τώρα πια όχι μια και είναι κάτι που κάνω εδώ και 20 χρόνια ήδη. Η ιστορία ενός οίκου λειτουργεί θετικά ως προς την σχεδιαστική κατεύθυνση γιατί η ταυτότητα είναι δεδομένη. Όλοι οι καθιερωμένοι οίκοι παγκοσμίως δεν θυσιάζουν την ταυτότητά τους στο βωμό του πειραματισμού. Ακόμα και όταν αναλαμβάνουν νέοι σχεδιαστές η ανανέωση του οίκου έχει πάντα να κάνει και με την ταυτότητά του.
Οι αρχαιοελληνικές γραμμές και οι πτυχώσεις είναι το σήμα κατατεθέν σας. Εμπνέεστε από την ιστορία της Αρχαίας Ελλάδας;
Πρώτα απ΄ όλα με εμπνέει το υλικό που στο 90% των ρούχων Parthenis είναι jersey και οι πτυχώσεις το αναδεικνύουν. Οι αρχαιοελληνικές οπτικές αναφορές δεν είναι η πρωταρχική μου έμπνευση γιατί θεωρώ πως είναι περιοριστική. Αρχαιοελληνικές έννοιες όπως δωρικότητα, ο λακωνισμός, το αθλητικό σώμα σίγουρα με εμπνέουν αλλά δεν με οδηγούν απλά να κάνω ρούχα με πτυχώσεις και έναν ώμο αλλά να επιμένω σε ένα στυλ ρούχων που πρεσβεύει την ποιότητα, τη διαχρονικότητα και δεν βασίζεται στο εντυπωσιασμό.
Ποια είναι τα αγαπημένα σας υλικά;
Σίγουρα το βαμβάκι και το μετάξι σε off white.
Ποια γραμμή θεωρείτε κολακευτική για τον μεσογειακό σωματότυπο;
Οι μεσογειακές γυναίκες συνήθως προσπαθούν να αναδείξουν την σεξουαλικότητά τους και αυτό πολύ συχνά τις οδηγεί σε στιλιστικά λάθη. Επίσης δεν έχουν πια όλες οι Ελληνίδες μεσογειακό σώμα.
Mία γυναίκα πρέπει να φοράει τις σύγχρονες τάσεις ή αυτό με το οποίο αισθάνεται εκείνη άνετα;
Μια γυναίκα πρέπει να ενημερώνεται από τις τάσεις αλλά να είναι πάντα ο εαυτός της.
Aπό την δεκαετία του 80 που μεσουρανούσε ο οίκος του πατέρα σας μέχρι και σήμερα, τι έχει αλλάξει στην ελληνική fashion σκηνή;
Οι σχεδιαστές σήμερα είναι περισσότεροι αλλά σίγουρα η μόδα δεν είναι τόσο κερδοφόρα όσο ήταν τότε. Η χρυσή εποχή του ρούχου όχι μόνο στην Ελλάδα ήταν τα τέλη του ’70 μέχρι τα τέλη του ’80.
Ποιον οίκο/σχεδιαστή του εξωτερικού θαυμάζετε και γιατί;
Θαύμαζα και θαυμάζω ακόμα τον Jean Paul Gaultier για την δημιουργικότητά του, τον θεατρινισμό του και την τόσο αναγνωρίσιμη ταυτότητά του. Μου αρέσει επίσης πολύ η δουλειά της Phoebe Philo.
Aν μπορούσατε να είχατε σχεδιάσει εσείς ένα iconic κομμάτι ποιο θα ήταν αυτό;
Το φόρεμα φανελάκι Parthenis είναι για μένα ένα iconic κομμάτι γιατί συνεχίζει να είναι επίκαιρο μετά από 40 χρόνια.
Στυλ είναι...
Κάτι που δεν μπορεί να ειπωθεί με λόγια!
Tι θα συμβουλεύατε σήμερα μία νέα κοπέλα που θέλει να ασχοληθεί με το σχέδιο μόδας; Ποια είναι τα υπέρ και ποια τα κατά του επαγγέλματος;
Όπως είπα και νωρίτερα οι χρυσές εποχές της μόδας έχουν περάσει και η μόδα σήμερα βασίζεται πρωτίστως στη εικόνα και όχι στο ρούχο. Σίγουρα όμως οι τεχνικές γνώσεις γύρω από το ρούχο όπως το πατρόν, η ραφή και η κοπή είναι πολύτιμες και εξακολουθούν να αμείβονται καλά.
*H συνέντευξη πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του Fashion Business Course που υλοποιούν το MBA του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, μέσω του Κέντρου Επαγγελματικής Κατάρτισης, σε συνεργασία με την εταιρία στρατηγικού μάρκετινγκ και επικοινωνίας, Ally.