Τελικά τι μάθαμε για τη βιώσιμη μόδα μέσα στο 2022;
Photo: Unsplash
Τα κορυφαία γεγονότα γύρω από τη βιωσιμότητα, που σημάδεψαν το 2022. Υπάρχει, λοιπόν, ελπίδα να γίνουμε σοφότεροι;
Στο τέλος της κάθε χρονιάς συνηθίζουμε να κάνουμε κάποιες ανασκοπήσεις. Μερικές ευχάριστες, κάποιες δυσάρεστες και άλλες που γίνονται μαθήματα για την πορεία μας στο νέο έτος. Μέσα σε μια χρονιά με πόλεμο, κοινωνικές αλλαγές, φυσικές καταστροφές και τεράστια προσφυγικά κύματα να συρρέουν σε ολόκληρο το λεγόμενο, δυτικό κόσμο, μάλλον η προστασία του πλανήτη δεν είναι ένα από τα projects που πέτυχαν ιδιαίτερα και το 2022. Αν και πλέον δεν μιλάμε για προστασία, αλλά για διάσωση, αφού σύμφωνα με τους επιστήμονες μέχρι το 2030 η κλιματική αλλαγή θα έιναι μη αναστρέψιμη, αν η ανθρωπότητα συνεχίσει την τρελή πορεία της.
Η βιομηχανία της μόδας είναι μία από τις πλέον ρυπογόνες βιομηχανίες στον πλανήτη, με τοξικά απόβλητα και έναν τεράστιο όγκο σκουπιδιών να μολύνει την ατμόσφαιρα, το έδαφος και το υπέδαφος. Δεν είναι λίγες οι χώρες, στις οποίες έχουν αρχίσει να ξεβράζονται και να πλημμυρίζουν κυριολεκτικά οι ακτές τους με εκατομμύρια ρούχα, που θάφτηκαν στους ωκεανούς μας. Εικόνες που κάποτε μας φαινόντουσαν επιστημονική φαντασία, έρχονται τώρα να γίνουν πραγματικότητα. Και το «δεν το ήξερα» δεν είναι πλέον δικαιολογία, για κανέναν μας.
Στο εργαστήριο της Χριστιάνας Βαρδάκου η έννοια της κυκλικής οικονομίας είναι προτεραιότητα
Τι μάθαμε, λοιπόν, μέσα στο 2022 γύρω από τη βιωσιμότητα; Ποια ήταν τα μεγάλα γεγονότα στο χώρο της μόδας; Υπάρχει ελπίδα να δημιουργήσουμε μια μόδα φιλική προς το περιβάλλον;
2022: Τα πιο σημαντικά fashion facts γύρω από τη βιωσιμότητα.
Shein: Το πιο αμφιλεγόμενο fast fashion brand.
Τα στοιχεία που ήρθαν στο φως από την έρευνα του Channel 4 σόκαραν την κοινή γνώμη. Απάνθρωπες συνθήκες εργασίας, εξευτελιστικές αμοιβές, τοξικές μέθοδοι κατασκευής και βαφής ενδυμάτων είναι μόνο κάποιες από τις αποκαλύψεις τους ρεπορτάζ. Η υποκρισία, βέβαια, από πλευράς μας είναι δεδομένη, αφού πώς μπορεί να πιστεύει κανείς ότι παράγεται το νεό του μπλουζάκι, το οποίο αγοράζει σε τρία χρώματα, σε απίστευτα χαμηλή τιμή, χωρίς να πρέπει να πληρώσει καν τα μεταφορικά από την Κίνα; Παρά τη συζήτηση που άνοιξε, το Shein ανακηρύχθηκε το πιο εμπορικό brand του 2022, εκτοπίζοντας κολοσσούς όπως το Zara και την H&M. Μάλλον κάτι πάει λάθος.
Τι σημαίνει αλήθεια μια fast fashion παραγωγή;Νέα έρευνα για τις συνθήκες εργασίας στο Shein σοκάρει
Μεγάλα fast fashion brands κατηγορήθηκαν για green washing.
Ξέρω ότι έχει απαλύνει κάπως τη συνείδηση σου, αγοράζοντας τα αγαπημένα σου items από τη sustainable, eco friendly ή concious σειρά των Zara και H&M. Αλλά σου έχω νέα. Καταγγελίες που είδαν το φως της δημοσιότητας μέσα στο 2022 καταδικάζουν την όποια προσπάθεια των εν λόγω εταιριών να δημιουργήσουν μία sustainable εικόνα, μέσω του marketing. Το γνωστό μας green washing. Ελπίζουμε ότι οι πρακτικές τους θα αλλάξουν πράγματι στο μέλλον.
Οι νέοι, μικροί σχεδιαστές κέρδισαν την εμπιστοσύνη του κοινού.
Ένα μεγάλο θετικό βήμα στη χώρα μας, αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο, είναι η στροφή των καταναλωτών στα εγχώρια προϊόντα, δίνοντας και πάλι προτεραιότητα στις επιχειρήσεις, που δραστηριοποιύνται κοντά τους. Στην Ελλάδα έχουμε τη χαρά να διαθέτουμε πολλά, εξαιρετικά sustainable brands και σχεδιαστές, που προσπαθούν να αλλάξουν τη μόδα, όπως την ξέρουμε. Στο αφιέρωμα του Queen.gr για τη βιωσιμότητα μιλήσαμε για πολλούς παράγοντες της διαδικασίας δημιουργίας ενός βιώσιμου label μόδας στην Ελλάδα.
Η Patagonia απέδειξε τη σημαίνει κοινωνική προσφορά.
Ήταν πολλές οι εταιρίες που προσπάθησαν και τελικά έκαναν κάποιες κινήσεις υπέρ της διάσωσης του πλανήτη. Αλλά ο 83 δισεκατομμυριούχος ιδιοκτήτης της Patagonia, Yvon Chouinard, τάραξε τα νερά για τα καλά. Με μία εκτενή ανακοίνωση ο ιδρυτής και ιδιοκτήτης του outdoor brand, Patagonia, έκανε γνωστή την απόφαση της οικογένειας του να μεταβιβάσει όλη την ιδιοκτησία σε δύο νέες οντότητες, την Patagonia Purpose Trust και την Holdfast Collective. Μέσω του Patagonia Trust, η οικογένεια Chouinard θα κατέχει μόνο το δύο τοις εκατό του συνόλου των μετοχών της και η ίδια η Patagonia θα δωρίσει 87 εκατομμύρια λίρες ετησίως σε περιβαλλοντικούς σκοπούς, ανάλογα με την πορεία της εταιρείας. «Μπορούμε να σώσουμε τον πλανήτη μας, αν δεσμευτούμε σε αυτό,» δήλωσε. Τελικά, υπάρχει ελπίδα.
Οι παγκόσμιες δράσεις είναι πλέον γεγονός.
Η λέξη απεργία και διαμαρτυρία ήταν κάποτε άγνωστη για ορισμένους εργαζόμενους. Όμως μέσα στο 2022 έγιναν πάρα πολλές απεργίες από εργαζόμενους, που απαιτούσαν τα δικαιώματα τους. Ένα από τα μεγάλα θετικά της ύπαρξης των social media στη ζωή μας είναι και η μαζική συσπείρωση γύρω από σημαντικά ζητήματα, που παίρνουν συχνά τη μορφή κινήματος. Και κανείς μας δεν θα σταματήσει εδώ. Αυτό ήταν μόνο η αρχή.