Piet Mondrian:Ο κορυφαίος μοντερνιστής ζωγράφος που χάρισε στον Yves Saint Laurent 6 μυθικά φορέματα

Ναταλία Κατσακιώρη
(Photo by: Sepia Times/ Universal Images Group via Getty Images)

Ο ζωγράφος που ενέπνευσε μία από τις πιο θρυλικές συλλογές στην ιστορία της μόδας.

Σαν σήμερα γεννήθηκε ένας πολύ ξεχωριστός καλλιτέχνης, ο οποίος ξεκίνησε παραδόξως την καριέρα του ως ζωγράφος τοπίου. Και λέω παραδόξως, γιατί ο ίδιος αυτός άνθρωπος που πειραματίστηκε με την αποτύπωση του φυσικού περιβάλλοντος, κατέληξε να γίνει ένας από τους μεγαλύτερους μοντερνιστές ζωγράφους του 20ου αιώνα.

Η ζωή και το έργο του Piet Mondrian.

Ο Pieter Cornelis Mondrian γεννήθηκε το 1872, στο Kortegracht στο Amersfoor, της Ολλανδίας. Ήταν το δεύτερο παιδί της οικογένειάς του και γνώρισε την τέχνη από πολύ μικρός, αφού ο πατέρας του υπήρξε δάσκαλος εικαστικών. Σπούδασε Καλές Τέχνες στο Άμστερνταμ και δεν άργησε και ο ίδιος πολύ σύντομα να ακολουθήσει την επαγγελματική πορεία του πατέρα του. Ξεκίνησε, ωστόσο, όπως είπαμε να ζωγραφίζει τοπία κοντά στο ποταμό Gein, την περίοδο που ο νατουραλισμός και ο ιμπρεσιονισμός ήταν τα κυρίαρχα ρεύματα στη ζωγραφική της εποχής. Τα πρώτα του σχέδια δείχνουν απεικονίζουν με μια αφηρημένη αίσθηση τα δέντρα, που τόσο αγαπούσε και κάπου εκεί άρχισε να χρησιμοποιεί και πιο έντονα χρώματα, όπως το κόκκινο και το μπλε μέσα σε πίνακες με φυσικά τοπία, ξεφεύγοντας από τη νόρμα της εποχής.

Τα τεράστια μανίκια της Bella Baxter είναι το νέο it thing της μόδας και ένα σημάδι των καιρών μας

Το 1911 αποφασίζει να μετακομίσει στο Παρίσι και είναι η πόλη που θα αλλάξει τον τρόπο που ζωγραφίζει για πάντα. Εκεί θα έρθει σε επαφή με κορυφαίους ζωγράφους της εποχής, όπως ο Pablo Picasso, και θα αρχίσει να επηρεάζεται από τον μοντερνισμό, μπαίνοντας και ο ίδιος σε μια περίοδο κυβισμού, από το 1912 έως το 1917. Το 1914 επιστρέφει στην Ολλανδία και αποφασίζει να εγκατασταθεί εκεί μόνιμα, καθώς ξεσπά ο Α' Παγκόσμιος Πόλεμος που τον αναγκάζει να παραμείνει στην περιοχή. Εκείνη έμελλε όμως να είναι και η περίοδος μέσα από την οποία βρήκε την ταυτότητά του ως καλλιτέχνης. Σε αυτό σημαντικό ρόλο έπαιξαν και οι Bart Van Der Leck και Theo Van Doesburg, δύο ζωγράφοι που είχαν διανύσει ήδη μια δική τους καλλιτεχνική διαδρομή μέσα στην αποδομημένη τέχνη. Μετά από μία συζήτηση μαζί τους ο ίδιος είχε γράψει: «Η τεχνική μου, η οποία ήταν λίγο πολύ κυβιστική, και επομένως περισσότερο ή λιγότερο ζωγραφική, έπεσε κάτω από την επιρροή της ακριβούς μεθόδου του." Μαζί με τον Van Doesburg κυκλοφόρησαν μία εφημερίδα με τίτλο «Des Stijl Group» στην οποία δημοσίευσε για πρώτη φορά δοκίμια, που ορίζουν τη θεωρία του, την οποία ονόμασε νεοπλαστικισμό.

Αυτή έμελλε να είναι και η τομή στην τέχνη του. Ο ίδιος μετά τη λήξη του πολέμου εγκαταστάθηκε εκ νέου στο Παρίσι, όπου έχοντας θέσει πλέον τα θεμέλια της θεωρίας του μπόρεσε να δημιουργήσει και να ξεχωρίσει για τα έργα του, τα αφαιρετικά σχέδια, τα έντονα χρώματα, τα minimal σχήματα και τις λεπτές φιγούρες που συνήθιζε να δημιουργεί, ενώ οι μεγάλες χοντρές αλλά και λεπτές μαύρες γραμμές, που χώριζαν τους πίνακές του σε μικρά σχήματα ήταν ένα από τα στοιχεία που συνεπήραν του λάτρεις της τέχνης της εποχής.

Ο ίδιος πέρασε ένα διάστημα και στο Λονδίνο, για να καταλήξει στη Νέα Υόρκη, όπου και δημιούργησε τα καθαρά μοντερνιστικά έργα του με όλο το φιλότεχνο κοινό της πόλης να τον παρακολουθεί και να τον αποθεώνει. Πίνακές τους βρέθηκαν σε προθήκες του Museum Of Modern Art, ένα από τα πιο σημαντικά τελευταία του έργα είναι και οι πίνακες Boogie-Woogie. Σε αυτά τα έργα, οι φόρμες έχουν πράγματι σφετεριστεί το ρόλο των γραμμών, ανοίγοντας μια άλλη νέα πόρτα για την ανάπτυξη του Mondrian ως αφαιρετικού καλλιτέχνη. Οι πίνακες Boogie-Woogie ήταν σαφώς περισσότερο μια επαναστατική αλλαγή παρά μια εξελικτική, αντιπροσωπεύοντας την πιο βαθιά εξέλιξη στο έργο του Mondrian από τότε που εγκατέλειψε την αναπαραστατική τέχνη πίσω στο 1913.

Σήμερα στην Ολλανδία μπορεί να βρει κανείς ένα μουσείο αφιερωμένο εξολοκλήρου στη ζωή και το έργο του.

The Mondrian Collection: Η μυθική haute couture συλλογή του Yves Saint Laurent.

Όλη η πορεία και η ζωή του Piet Mondrian είναι φυσικά εξαιρετικά ενδιαφέρουσα και συγκινεί κάθε φιλότεχνο άνθρωπο. Όταν, όμως, είσαι ο Yves Saint Laurent, ένας πραγματικός εραστής της τέχνης, που έχεις μετατρέψει το ρετιρέ σου στο κέντρο του Παρισιού σε κανονικό μουσείο, αποκτώντας μοναδικά έργα τέχνης σε αστρονομικές τιμές, τότε -ναι!- δημιουργείς μια haute couture συλλογή αφιερωμένη στους μοντερνιστές ζωγράφους και συστήνεις στον κόσμο της μόδας την The Mondrian Collection.

(Photo by Terry Fincher/Express/Hulton Archive/Getty Images)

Eίμαστε πίσω στο 1965, όταν ο νεαρός τότε couturier και διάδοχος του monsieur Dior, Yves Saint Laurent, μια νέα διάνοια της μόδας, προσπαθεί να αποτινάξει από πάνω του την ιδέα του New Look του οίκου Dior με τη στενή μέση και τις ογκώδεις φούστες, και αποφασίζει να αφιερώσει μία haute couture συλλογή του στους μοντερνιστές καλλιτέχνες που τον συνεπαίρνουν. Η συλλογή ονομάστηκε The Mondrian Collection και μέσα σε αυτή συμπεριλαμβάνοντας έξι cocktail dresses, που αποτύπωναν τους πίνακες του κορυφαίου ζωγράφου σε όλο τους το μεγαλείο.

Σε ίσιες, λιτές γραμμές, χωρίς καμία καμπύλη του γυναικείου σώματος να προδίδει τις αναλογίες της, είδαμε έξι ίδια φορέματα, στα οποία χρησιμοποιήθηκε το ίδιο πατρόν και το ίδιο υλικό, ένα μείγμα από μαλλί και jersey. Οι χοντρές μαύρες γραμμές τους πάντα στο επίκεντρο και τα χρώματα του Mondrian, κόκκινο, μπλε, κίτρινο και λευκό, αναπαριστούσαν τους πίνακές τους πάνω στο γυναικείο σώμα. Η απόλυτη απλότητα και λιτότητα δοσμένη μέσα από την haute couture. Ο Yves Saint Laurent κατάφερε να ολοκληρώσει αυτή τη συλλογή, στην οποία υπήρχαν και looks αφιερωμένα σε άλλους μοντερνιστές καλλιτέχνες, με την πολύτιμη συμβολή της Claude Lalanne, με την οποία και συνέχισε να συνεργάζεται μέχρι το θάνατό του.

(Photo by: Sepia Times/ Universal Images Group via Getty Images)

Kαι κάπως έτσι είχαμε μπροστά μας μία από τις πλέον επιδραστικές συλλογές στην ιστορία της μόδας και έξι φορέματα, τα οποία διαμόρφωσαν το μέλλον της haute couture και συνεχίζουν ακόμα και σήμερα να εμπνέουν τον κόσμο της μόδας, αφού μιλάμε για ένα από τα ρούχα που έχουν αντιγραφεί περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο στον πλανήτη.

Στις 2 Ιανουαρίου του 2002, ο Yves Saint Laurent παρουσίασε το τελευταίο του haute couture show στο Παρίσι και εκεί χάρισε στο κοινό έναν μικρό επίλογο μιας τεράστιας καριέρας, επιτρέποντάς μας να δούμε στο catwalk αρχειακά δημιουργήματά του που ανήκουν στην προθήκη ενός μουσείου. Ανάμεσά τους και το Mondrian Dress, το φόρεμα που κέρδισε την καρδιά των 60s και έγινε σύμβολο της μόδας ως ανώτερη τέχνη.

(Photo by Victor VIRGILE/Gamma-Rapho via Getty Images)

Η The Mondrian Collection έχει βρεθεί σε πολλές μουσειακές εκθέσεις ανά τα χρόνια και εξακολουθεί να είναι ένα αιώνιο σημείο αναφοράς της παγκόσμιας μόδας. Την τελευταία φορά το είδαμε στο The Metropolitan Museum Of Art της Νέας Υόρκης, με τους curators να αναφέρουν ότι «ο Yves Saint Laurent έκανε μια ιστορική δήλωση για την καλλιτεχνική ευαισθησία της εποχής του». Και απέδειξε για άλλη μια φορά ότι πραγματικότητα και τέχνη συμπορεύονται μέσα από τη μόδα, ως την πιο κοντινή εκδοχή της τέχνης μέσα στην οποία μπορούμε κυριολεκτικά να ζήσουμε.

(Photo by Jean-Luc LUYSSEN/Gamma-Rapho via Getty Images)
© 2014-2024 Queen.gr - All rights reserved
× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης