Χριστιάνα Βαρδάκου: «Μέσα στην καραντίνα απέκτησα το κοινό που κατάλαβε τις αξίες του brand μου»

Ναταλία Κατσακιώρη
Photo Credits: Ioanna Morfinou

Πώς ένα ελληνικό βιώσιμο brand στήθηκε και κατάφερε να πετύχει εν μέσω Covid; Η Χριστιάνα Βαρδάκου μας εξηγεί.

Όταν μιλάς με τη Χριστιάνα Βαρδάκου οι λέξεις ηρεμία, σιγουριά και σοφία είναι μόνο κάποιες από αυτές που ξεπηδούν μέσα στο μυαλό σου. Και πώς γίνεται μια τόσο νέα δημιουργός να αποπνέει κάτι τέτοιο; Γιατί δεν βρίσκεται καθόλου τυχαία στην πορεία που έχει ακολουθήσει σήμερα. Έχοντας ξεκινήσει από νωρίς στο μυαλό της την ιδέα για ένα βιώσιμο, eco, ελληνικό brand αποφάσισε να το υλοποιήσει λίγο πριν η επιχειρηματικότητα στη χώρα μας και την παγκόσμια κοινότητα παγώσει λόγω της πανδημίας του Covid-19. Και αν σήμερα το Christiana Vardakou brand είναι σε αυτή τη θέση, το οφείλει ως ένα βαθμό και σε αυτόν τον αστάθμητο παράγοντα, ο οποίος αρχικά έμοιαζε με το απόλυτο ναυάγιο, αλλά κατάληξε στην πιο γόνιμη περίοδος της ζωής της.

Για τη Mia Papa η περίοδος της πανδημίας χάρισε στη μόδα την αξία της στιγμής

Η απομόνωση και η δημιουργικότητα ενώθηκαν σε ένα ιδιόμορφο και άκρως αποτελεσματικό μείγμα, που γέννησε ένα από τα πιο ενδιαφέροντα δημιουργικά studios της Ελλάδας αυτή τη στιγμή, το οποίο ασχολείται με τη βιώσιμη μόδα στην ουσία της. Και καθώς σήμερα συμπληρώνονται τέσσερα ολόκληρα χρόνια από εκείνο το πρώτο άκουσμα της λέξης «καραντίνα», εμείς μιλήσαμε με μία από αυτές τις Ελληνίδες σχεδιάστριες που ίδρυσαν το brand τους εν μέσω Covid-19 και κατάφεραν να συνεχίσουν το όνειρό τους στην post Covid εποχή. Χριστιάνα πώς είναι αλήθεια να είσαι μία από τις survivors της επιχειρηματικής «πανδημίας»;

H Χριστιάνα Βαρδάκου στο Queen.gr.

Το brand σου είναι μία από τις επιχειρήσεις που γεννήθηκε σχεδόν μέσα στην πανδημία του Covid-19. Πώς έγινε αυτή η αρχή για σένα;

«Ξεκίνησα την εταιρεία μου το 2019, πριν τη πανδημία, τότε κυρίως συνεργαζόμουν με αρχιτέκτονες και interior designers, και έφτιαχνα made to order αντικείμενα για το σπίτι όπως μαξιλάρια, κουρτίνες και runners, βαμμένα με φυτικές βαφές και κυρίως υφαντά. Λίγο πριν τη πανδημία είχα μόλις δημιουργήσει τη πρώτη μου collection με μεταξωτά κιμονό βαμμένα με φυτά καθώς και κάποια μικρότερα αξεσουάρ. Ακριβώς πριν την πανδημία, άρχισα να λαμβάνω παραγγελίες χονδρικής, και χρειάστηκα βοήθεια, και ήμουν έτοιμη να κάνω τη πρώτη μου πρόσληψη. Όμως, ήρθε ο Covid-19, όλα μου τα πλάνα άλλαξαν, όλα σταμάτησαν. Έπρεπε να αλλάξω τελείως αυτό που ήθελα να κάνω και να βρω καινούργιους τρόπους να συνεχίσω το όνειρο μου».

Είσαι μια νέα σχεδιάστρια και επιχειρηματίας. Δεν σε φόβισε αυτή η τόσο δύσκολη συνθήκη; Πώς αποφάσισες να συνεχίσεις το όνειρό σου;

«Φυσικά με φόβισε πάρα πολύ, είχα κάνει πολλά ανοίγματα το πρώτο χρόνο της επιχείρησης μου και μόλις είχα αρχίσει να βλέπω αποτελέσματα, παραγγελίες, συνεργασίες και ενώ είχαν αρχίσει να εμφανίζονται όλα αυτά, ξαφνικά όλοι μου είπαν “στοπ” και “περίμενε” και δεν είχαμε ιδέα τι θα γίνει και πόσο καιρό θα διαρκέσει όλο αυτό… Σίγουρα με άγχωσε πάρα πολύ, αλλά γενικά προσπαθώ να βρίσκω πάντα τη θετική πλευρά σε όλα. Η αλήθεια είναι ότι εγώ πέρασα πολύ ωραία στη καραντίνα. Το studio μου τότε ήταν ένα δωμάτιο στο σπίτι μου, είχα όλα μου τα υλικά, είχα τον αργαλειό μου, οπότε απλά αποφάσισα ότι θα χρησιμοποιήσω όσο χρόνο ήμασταν κλεισμένοι στο σπίτι για να δημιουργήσω, να μάθω και να διαβάσω για καινούργιες τεχνικές, να πάρω μέρος σε online μαθήματα και να πειραματιστώ. Έφτιαξα πολύ ωραία υφάσματα εκείνη τη περίοδο. Επίσης, ξεκίνησα να καλλιεργώ φυτά για βαφές στο μικρό κήπο του σπιτιού μου, κάτι που σίγουρα δεν είχα χρόνο να κάνω πριν. Κάνοντας το αυτό, συνδέθηκα σε διαφορετικό επίπεδο με τις φυτικές βαφές. Οπότε ενώ μου στέρησε πολλά εκείνη η περίοδος, ήταν εν τέλη πολύ κερδοφόρα για την εξέλιξη της επιχείρησης μου».

Πρακτικά πώς κύλησε η όλη διαδικασία όταν όλες οι υπόλοιπες επιχειρήσεις στην πραγματικότητα ήταν σχεδόν εκτός λειτουργίας; Ποιο ήταν το πιο δύσκολο κομμάτι;

«Ήμουν κάπως “τυχερή” διότι όλη σχεδόν η παραγωγή γινόταν τότε μόνο από εμένα. Μαζί με τον σκύλο μου πηγαίναμε μεγάλες βόλτες και μάζευα φυτά ή χρησιμοποιούσα φυτά από το κήπο μου ή υλικά από το μαγείρεμα που βάφουν (όπως φλούδες από κρεμμύδια ή κουκούτσια από αβοκάντο) για να δημιουργήσω τις βαφές μου. Παράλληλα είχα απόθεμα άβαφου μεταξιού και λινού, τα οποία έβαφα. Επειδή δεν ράβω εγώ, ουσιαστικά ετοίμαζα υφάσματα και σχεδίαζα αντικείμενα και ρούχα για να ραφτούν όταν επιτέλους θα επανερχόμασταν σε μία κανονικότητα. Το άλλο που επίσης έκανα τότε, ήταν να δω όλη μου τη παλιά δουλειά από το πανεπιστήμιο και εμπνευσμένη από το κίνημα του zero waste να βρω τρόπους να αξιοποιήσω όλα τα υφάσματα και δείγματα που είχα δημιουργήσει όσο σπούδαζα, αντί να τα αφήσω στα portfolio μου. Ουσιαστικά μέσα στη καραντίνα είχα το χρόνο να προετοιμάσω πολύ υλικό, αλλά η μεγαλύτερη δυσκολία ήταν ότι έπρεπε να περιμένω με υπομονή να δω την υλοποίηση των σχεδίων μου στην τελική τους μορφή, από την συνεργάτιδα μου, που τα έραβε».

Σκέφτηκες ποτέ να τα παρατήσεις και να το ξαναδείς μετά το τέλος της πανδημίας;

«Στη καραντίνα ναι το σκεφτόμουν, αλλά επέλεξα να συνεχίσω να δουλεύω όσο μπορούσα. Ύφαινα και έβαφα πάρα πολύ, είχα αποφασίσει ότι απλά θα αξιοποιούσα το χρόνο που είχα δημιουργικά. Επομένως, ενώ επιχειρηματικά μπορεί να ήμουν αγχωμένη και να μην είχα ιδέα τι θα ακολουθήσει, κάθε μέρα μάθαινα περισσότερα για τις τεχνικές που αγαπώ επομένως αυτό μου έδινε δύναμη. Ξυπνούσα κάθε πρωί και ανυπομονούσα να κάτσω στον αργαλειό μου, ή να πάω στον Υμηττό και να μαζέψω φυτά ή να περάσω όλη τη μέρα μου πάνω από τις κατσαρόλες με τις βαφές. Δεν υπήρχε κάτι άλλο που να μου αποσπούσε τη προσοχή, και κατάλαβα πόσο πολύ το αγαπώ αυτό που κάνω, γιατί πραγματικά ήμουν χαρούμενη που η μέρα μου απλά αποτελούνταν από αυτό».

Τι κέρδισες μέσα από αυτή τη διαδικασία ως επιχειρηματίας; Οι δυσκολίες αυτές ήταν μια πολύτιμη εμπειρία;

«Μέσα στη καραντίνα ήταν που άρχισα να είμαι πιο active με τα social media, άρχισα να δείχνω τα behind the scenes περισσότερο, τις τεχνικές που χρησιμοποιώ, και γενικά ένα πιο slow way of life, και αυτό άρεσε στο κόσμο: άρχισαν να με κάνουν follow, άρχισαν να μου στέλνουν μηνύματα, να με ρωτάνε για τις τεχνικές που χρησιμοποιώ, για το ποια λουλούδια βάφουν. Μέσα στη καραντίνα απέκτησα ένα κοινό που πραγματικά καταλάβαινε τις αξίες του brand μου. Αυτό δεν το σταμάτησα ποτέ, ακόμα και τώρα που το brand έχει μεγαλώσει, έχω έναν πολύ ωραίο χώρο που λειτουργεί σαν studio και showroom, έχω την ομάδα μου, συνεχίζω να είμαι υπέρμαχος της διαφάνειας, και σχεδόν καθημερινά δείχνω τα behind the scenes του τι συμβαίνει μέσα στο χώρο μας. Προσπαθώ να δείχνω καθημερινά τι φτιάχνουμε, απαντάω σε ερωτήσεις και να εξηγώ στο κόσμο πόσο σημαντική είναι η βιωσιμότητα στο χώρο της μόδας. Επίσης, αυτό το κοινό είναι που με τα μηνύματα του μου δίνει πολύ συχνά τη δύναμη να συνεχίσω και να μην τα βάζω κάτω. Τόσο τότε (εν μέσω Covid) όσο και σήμερα, αυτή η συμπαράσταση είναι για εμένα πολύτιμη».

DI PETSA: Η Δήμητρα Πέτσα μιλά για την οικειότητα του υγρού στοιχείου μέσα από το «Wet Look» της

Πώς κατάφερε να επιβιώσει εν μέσω Covid 19 ένα ελληνικό designer brand, όταν οι περισσότεροι ψώνιζαν από τις γνωστές fast fashion αλυσίδες;

«Τα social media με έσωσαν. Εκτός από το ότι έδειχνα το πως δημιουργούνται τα ρούχα και τα άλλα αντικείμενα που φτιάχνω, έκανα πολλά post και stories όπου μιλούσα για τη βιωσιμότητα, τα οργανικά υφάσματα, το slow design και το zero waste. Παράλληλα γνωστοποιούσα την καταστροφική πλευρά του fast fashion και των συνθετικών υφασμάτων, εξηγώντας για την ηθική διαδικασία παραγωγής ενός ρούχου, προτείνοντας ντοκιμαντέρ και άρθρα που μιλάνε για όλα αυτά τα θέματα. Η προσωπική μου άποψη είναι ότι λείπει η εκπαίδευση γύρω από τη βιομηχανία της μόδας και πιστεύω ότι είναι πολύ σημαντικό σαν sustainable designers να προσπαθούμε να εκπαιδεύουμε το κοινό για αυτά τα θέματα. Αυτό, σε συνδυασμό με το να δείχνω πως περνούσα τη μέρα μου δημιουργώντας, άρχισε να κάνει το κόσμο που με “παρακολουθούσε” να αγαπήσει αυτό που κάνω. Κάπως έτσι ξεκίνησα να δουλεύω σε custom orders - τότε δεν είχα καν ακόμα online shop. Επομένως, άρχισα να δέχομαι παραγγελίες από άτομα στο Instagram, που μου έστελναν μηνύματα και μου έλεγαν ότι τους αρέσει αυτό το χρώμα ή το ύφασμα και με ρωτούσαν αν μπορώ να τους το φτιάξω σε κορδέλα για τα μαλλιά, ή φόρεμα, ή μαξιλάρι. Αυτή τη στιγμή, ενώ έχουμε online store, δουλεύουμε πάρα πολύ με made to order παραγγελίες, που η αλήθεια είναι ότι είναι και το αγαπημένο μου, γιατί δημιουργώ πραγματικά ξεχωριστά ρούχα και αντικείμενα σχεδιάζοντας κάτι σε συνδυασμό με τους πελάτες μου. Δεν είναι μόνο δικές μου ιδέες αλλά κάτι που οραματιζόμαστε μαζί. Όλο αυτό ξεκίνησε μέσα στη καραντίνα και είναι κάτι που με έσωσε τότε, αλλά κάτι που πραγματικά μου δίνει ζωή τώρα».

Στο εργαστήριο της Χριστιάνας Βαρδάκου η έννοια της κυκλικής οικονομίας είναι προτεραιότητα

Δημιουργικά πώς λειτούργησε σε μία νέα σχεδιάστρια ο εγκλεισμός; Πώς γίνεται να διατηρήσεις το όραμά σου, όταν όλα γύρω μας καταρρέουν;

«Όπως είπα και παραπάνω, πραγματικά πέρασα πολύ ωραία στη καραντίνα. Μου έλειπαν πάρα πολύ η οικογένεια μου και οι φίλοι μου, αλλά πιστεύω ότι μου δόθηκε μία ευκαιρία να μάθω, να πειραματιστώ και γενικά να οραματιστώ λίγο καλύτερα το brand μου. Πάντα προσπαθώ να βλέπω το καλό μέσα από το κακό. Μπορεί κάποιες φορές να σκεφτόμουν ότι όλα καταρρέουν και να νιώθω μόνη μου, αλλά αντί να συνεχίσω να τα σκέφτομαι αυτά, σηκωνόμουν από τον καναπέ και καθόμουν στον αργαλειό μου. Η διαδικασία της ύφανσης λειτουργούσε σαν meditation για εμένα. Μετά από λίγο έβλεπα τι είχα υφάνει και χαμογελούσα. Πολλοί άνθρωποι μέσα στη καραντίνα άρχισαν κεραμική, πλέξιμο και κέντημα, και γενικά να ασχολούνται με δημιουργικές χειροτεχνίες. Το να βλέπεις κάτι που έχεις δημιουργήσει εσύ με τα χέρια σου τελειωμένο σου δίνει χαρά και υπάρχουν πολλές έρευνες που λένε ότι οι άνθρωποι που άρχισαν να κάνουν κάτι χειρωνακτικό μέσα στη καραντίνα ήταν πολύ καλύτερα ψυχολογικά. Είναι κάτι σαν διαφυγή, γιατί η προσοχή σου είναι όλη πάνω στο έργο σου, ότι και αν είναι αυτό, οι επαναλαμβανόμενες κινήσεις σε ηρεμούν και το τελικό αποτέλεσμα σου δίνει μία ιδιαίτερη ευχαρίστηση. Πολλές φορές μπορεί να νιώθουμε ότι όλα γύρω μας καταρρέουν (και όχι μόνο εν μέσω covid), το θέμα είναι να βρίσκουμε τρόπους να προχωράμε μπροστά και να μην μένουμε στάσιμοι».

Στην post Covid-19 εποχή πόσο θεωρείς ότι άλλαξε η μόδα και ο τρόπος που ντυνόμαστε μετά από το σοκ της πανδημίας;

«Πιστεύω ότι όλοι αρχίσαμε να ντυνόμαστε πιο άνετα. Πάρα πολύς κόσμος δούλευε και έκανε meetings από το καναπέ του με τις πιτζάμες για πολλούς μήνες. Νομίζω αυτό είναι αρκετά δύσκολο να το ξεσυνηθίσει κάποιος. Τα homeware ρούχα είναι σίγουρα πολύ της μόδας, προτιμάμε πιο μαλακά, comfy ρούχα που μπορούμε να φοράμε μέσα και έξω από το σπίτι καθημερινά. Ταυτόχρονα ο εγκλεισμός μας έκανε να νοσταλγούμε τα πιο special ρούχα που επιλέγουμε για βραδινές εξόδους και πάρτυ. Οπότε νομίζω ότι η μόδα αυτή τη στιγμή περιστρέφεται γύρω από το comfort για μέσα στη μέρα, και το πιο special και eye catching για το βράδυ».

Τι θα έλεγες σε κάθε νέο designer που θέλει να ξεκινήσει το δικό του brand και έρχεται αντιμέτωπος με τα διάφορα γνωστά εμπόδια της ελληνικής μόδας;

«Πρώτα πρώτα θα πω να το σκεφτεί πολύ καλά πριν το κάνει. Κάνε έρευνα, βρες καλό λογιστή, ίσως κάνε κάποιο short course σε business, ετοίμασε ένα business plan, μάθε τα βασικά για το marketing. Υπάρχουν πάρα πολλά καινούρια brands, και πολλοί σχεδιαστές - τι σε κάνει πραγματικά ξεχωριστό; Σκέψου το πολύ καλά πριν ξεκινήσεις το οτιδήποτε. Επίσης, κάτι πολύ σημαντικό είναι ότι αν μπορείς, βρες κάποιον συνεργάτη, μη το κάνεις μόνη σου ή μόνος σου. Η επιχειρηματικότητα, ειδικά σε αυτή τη χώρα, και ειδικά στο χώρο της μόδας, είναι πολύ δύσκολη σε όλους τους τομείς, και αν έχεις κάποιον συνεργάτη τουλάχιστον είναι πιο εύκολο ψυχολογικά να προχωρήσεις, γιατί ο ένας στηρίζει τον άλλον. Μη το βάζεις κάτω, και πίστεψε στον εαυτό σου και το όραμα σου».

Έχεις κάποιο moto που χρησιμοποιείς και σε έχει βοηθήσει να τα καταφέρεις μέχρι στιγμής;

«"Δεν μπορώ να με φανταστώ να κάνω κάτι άλλο και ούτε θέλω” αυτό επαναλαμβάνω στον εαυτό μου κάθε φορά που απογοητεύομαι ή δυσκολεύομαι. Το brand μου είμαι εγώ, οι αξίες του brand είναι οι αξίες μου. Πιστεύω πάρα πολύ στο brand μου και όσο δύσκολο και αν είναι να είμαι και επιχειρηματίας και σχεδιάστρια, το αγαπώ όσο τίποτα. Ξυπνάω και ανυπομονώ να μπω στο studio μου - δεν μπορώ να φανταστώ τη ζωή μου χωρίς αυτόν τον ενθουσιασμό. Είμαι πάρα πολύ πεισματάρα, και όταν βάζω στόχους τους πετυχαίνω».

Κλείνοντας τη συζήτησή μας η Χριστιάνα μας αποκάλυψε και τα σχέδια του brand για το 2024 και όλα τα νέα τους items που θα μπορείτε να βρείτε στο christianavardakou.com. «Η σειρά των λινών και μεταξωτών ρούχων που έχουμε δημιουργήσει θέλω να παραμείνει το χαρακτηριστικό στοιχείο του brand. Επομένως ενώ τα χρώματα, οι τεχνικές βαφής και το ύφασμα αλλάζουν, τα πατρόν θα παραμείνουν αυτά, ως χαρακτηριστικά μας και που και που θα προσθέτουμε κάποια καινούρια σχέδια. Δεν ακολουθούμε trends ή fashion seasons, γιατί θέλουμε τα ρούχα που δημιουργούμε να είναι καλής ποιότητας, μοναδικά και διαχρονικά κομμάτια. Έτσι ενώ συνεχίζουμε να παράγουμε καινούρια one of a kind ρούχα, αυτή τη περίοδο έχουμε επικεντρωθεί κυρίως σε συνεργασίες. Μέσα στο 2024 έχουμε συνεργαστεί με τρία ελληνικά fashion brands που αγαπάμε πολύ, όπου τους έχουμε βάψει εμείς τα υφάσματα και εκείνοι έχουν δημιουργήσει τα ρούχα και με δύο εστιατόρια όπου φτιάξαμε κομμάτια των στολών του προσωπικού, πετσέτες δείπνου και σουπλά. Συνεργαζόμαστε επίσης με αρχιτέκτονες για κάποια wall hangings στον αργαλειό και κουρτίνες bojagi καθώς και με ξενοδοχεία όπου φτιάχνουμε ειδικά one of a kind αντικείμενα αποκλειστικά για εκείνους. Και φυσικά είμαστε ανοιχτοί και σε μελλοντικές συνεργασίες!».

© 2014-2024 Queen.gr - All rights reserved
× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης