To Nesō studio δημιουργεί τα πιο μοναδικά κοσμήματα και «ξαναγεννά» μία αρχαία τεχνική

Ναταλία Κατσακιώρη

Η Ζωή Ξεμαντήλωτου είναι η σχεδιάστρια που δίνει ζωή στα κοσμήματα που λάτρεψε η βρετανική Vogue.

Τη Ζωή Ξεμαντήλωτου έτυχε να την γνωρίσω μέσα από έναν πολύ αγαπημένο μου άνθρωπο και η πρώτη φορά που μίλησα μαζί της ήταν στο showroom και εργαστήριό της στην περίφημη πολυκατοικία της Πραξιτέλους. Κάπου ανάμεσα στις δαιδαλώδεις σκάλες και τα κρυφά μαγαζιά και χώρους τέχνης αυτού του ιδιαίτερου σημείου στο κέντρο της Αθήνας, υπάρχει και το δικό της μικρό διαμέρισμα, όπου την είχαμε βρει να επεξεργάζεται ένα από τα κοσμήματά της, καθώς εγώ χάζευα τα έργα της στις βιτρίνες. Πριν ακόμη μάθω ότι η ίδια χρησιμοποιεί την τεχνική του «χαμένου κεριού», στο χώρο της εκείνο το χειμωνιάτικο απόγευμα μου είχαν κάνει εντύπωση τα αναμμένα κεριά και ο χαμηλός φωτισμός.

Εκείνη την περίοδο ήταν που είχε πρωτοανοίξει και το μαγαζί της στην Πάρο, το οποίο τώρα είναι εξαιρετικά επιτυχημένο, και την απασχολούσαν θέματα που ταλανίζουν κάθε νέα μαμά για το πώς να μοιράζει σωστά το χρόνο ανάμεσα στο παιδί και τη δουλειά της. Αυτή τη φορά, όμως, βρισκόμαστε για να μιλήσουμε μόνο για εκείνη και το Nesō, χωρίς «μεσάζοντες», παίρνοντας τα πράγματα από την αρχή, από τις πρώτες επιρροές της γύρω από το κόσμημα. Ήθελα εξάλλου πάντα να μου πει το πώς τελικά δημιούργησε ένα τόσο πρωτότυπο project.

AYEZI: To new age brand που κατασκευάζει τα κοσμήματα της ελληνικής rap σκηνής

Η Ζωή Ξεμαντήλωτου στο Queen.gr.

«Το κόσμημα ήταν πάντα στη ζωή μου, με είχε μυήσει από πολύ μικρή η γιαγιά μου Έλλη. Η αγάπη της για τον χρυσό και το κόσμημα κειμήλιο με έκανε "συλλέκτη". Πάντα θυμάμαι την ιδιαίτερη σχέση μου με το κόσμημα. Πέρα από το κομμάτι της δημιουργίας μου άρεσαν τα κοσμήματα σαν αντικείμενο. Θυμάμαι τον εαυτό μου στο νησί παιδάκι να φτιάχνω κοσμήματα από κουκούτσια πεπονιού, που τα αποξήρανα στον ήλιο και τα πέρναγα ευλαβικά σε κόκκινη κλωστή, να μαζεύω διάφορα στοιχεία από τη θάλασσα και τη στεριά και να σχεδιάζω στο χαρτί ιστορίες...για κοσμήματα! Η κατάληξη για εμένα, λοιπόν, να ασχοληθώ με τα κοσμήματα ήταν φυσικό επακόλουθο της αγάπης μου για αυτά!

«Το όνομα του (Νησώ) Nesō είναι εμπνευσμένο από το φυσικό δορυφόρο του πλανήτη Ποσειδώνα. Διαβάζω αστρονομία, με συνεπαίρνει το σύμπαν και έτσι ταυτίστηκα με τον δορυφόρο Νησώ, ο οποίος έχει ακανόνιστο σχήμα σαν τα γλυπτά κοσμήματα μου!», μου λέει καθώς μου αφηγείται την ανακάλυψη του ονόματός της. Η ίδια έχει εξάλλου κάνει κλασικές σπουδές και η σύνδεση της δουλειάς της με την αρχαία Ελλάδα και τη φιλοσοφία της είναι άρρηκτη. «Η αρχαία Ελλάδα πάλι έρχεται σαν το σύμπαν για εμένα, μία ατέλειωτη πληροφορία με διαφορετική ερμηνεία κάθε φορά, βάθος και ομορφιά, εκεί που η φιλοσοφία γίνεται ένα με τα μαθηματικά και την αστρονομία».

«Την τεχνική του χαμένου κεριού αρχικά την γνώρισα από τα βιβλία, στα είκοσι δύο μου πέρασα στην πράξη τελείως ερασιτεχνικά και δέκα χρόνια μετά έκανα χυτήριο τα πρώτα μου κεριά, που τα είχα κλεισμένα στο συρτάρι μου! Άπειρες ώρες στον πάγκο κάνοντας γλυπτά στο κερί. Μόλις ξεκίνησα υπήρχε τέτοια ροή που δεν μπόρεσα μέχρι και σήμερα να σταματήσω!»

Αυτές είναι οι πρώτες περιγραφές της για το πώς κατέληξε να αναγεννήσει αυτή την πανάρχαια τεχνική, που βασίζεται στη μικρογλυπτική με μία ιδιαίτερη διαδικασία. Το κερί σκαλίζεται και παίρνει τη μορφή του κοσμήματος και αμέσως μετά το μέταλλο πέφτει επάνω του για να πάρει το σχήμα του κεριού. Φυσικά, ακολουθούν και άλλες διεργασίες γυαλίσματος, σμίλευσης κ.τ.λ., που γίνονται στο χέρι, καθιστώντας τα κοσμήματά της κυριολεκτικά μοναδικά. Οι περισσότεροι τεχνίτες με τους οποίους προσπάθησε να συνεργαστεί στην αρχή την κοίταγαν σαν είναι τρελή! Και μάλλον στα μάτια τους ήταν.

«Ναι, η αλήθεια είναι πως στην αρχή το κόσμημά μου φαίνονταν σε πολλούς κάπως περίεργο, ημιτελές και άγριο, δεν ξέρω αν είναι ακριβώς τα σωστά λόγια να το περιγράψω αλλά η κλασική ερώτηση ήταν "Ζωή ποιος θα το βάλει αυτό; Αφού δεν είναι σωστά τελειωμένο! Μήπως είναι πολύ βαρύ; Πολύ μεγάλο;”. Στην αρχή φοβήθηκα λίγο, είχα ένα όραμα, μια ιδέα στο μυαλό μου, που είχα αρχίσει να αναρωτιέμαι αν μόνο εγώ την καταλαβαίνω! Βέβαια σήμερα, εφτά χρόνια μετά είμαι πολύ χαρούμενη που δεν άκουσα κανέναν και δεν σταμάτησε τίποτα αυτό που αρχικά είχα στο μυαλό μου!»

Το κεφάλαιο πέτρες και ενέργεια.

«Στο εργαστήρι τα κοσμήματα που φτιάχνουμε με τις πέτρες τις περισσότερες φορές είναι one of a kind, είναι φυλαχτά και μου αρέσει πολύ που ο καθένας έχει πάντα κάτι ξεχωριστό!», μου λέει η Ζωή, καθώς ξεκινάμε να μπαίνουμε σε ένα αγαπημένο της κεφάλαιο. Αυτός των κρυστάλλων και της ενέργειας. Προσωπικά δεν είμαι ακριβώς γνώστης αλλά μάλλον θαυμαστής αυτής της φιλοσοφίας και εκτιμώ ιδιαιτέρως μία δημιουργό που βλέπει την κάθε μία πέτρα που φθάνει στα χέρια της ως ένα ξεχωριστό κομμάτι στη ζωή ενός ανθρώπου.

«Η σχέση μου με της πέτρες …σχέση ζωής θα έλεγα! Το ταξίδι αυτό στον κόσμο των πετρών και των ιδιοτήτων τους ξεκίνησε περίπου στα δεκαεφτά μου. Φυσικά επηρεασμένη από τον πατέρα μου τον «σαμάνο» (πλάκα κάνω, μου λέει γελώντας) άρχισα να καθαρίζω ενεργειακά τα κοσμήματα μου, τον χώρο μου, την αύρα μου. Είναι μια αλληλένδετη διαδικασία όλο αυτό. Η αγάπη και η καλοσύνη που προέρχεται από το κέντρο μας και εκπέμπει στο σύμπαν μπορεί να επηρεάσει το οτιδήποτε. Έτσι ενεργοποιούμε και τις πέτρες! Δεν είμαι μοιρολάτρης καθόλου, πιστεύω όμως ότι από εμάς ξεκινούν και τελειώνουν όλα. Ο καθένας από εμάς είναι μια πολύ δυνατή ενεργειακή μπάλα. Η επιλογή είναι ξεκάθαρα δική μας, δηλαδή με ποιο τρόπο θα χρησιμοποιήσει αυτό το ενεργειακό φορτίο!».

«Λατρεύω κάθε τι που μπορώ να βρίσκω στη φύση. Αγαπημένη μου πέτρα είναι ο οψιδιανός που προέρχεται από τη λάβα, πολύ δυνατή πέτρα ενεργειακά και θέλει ιδιαίτερη μεταχείριση. Επίσης, αγαπημένη το διαμάντι χέρκιμερ και ο αραγωνίτης, πέτρες για θεραπευτές!».

Όσο την ακούω να μου διηγείται τις ιστορίες γύρω από τις πέτρες και τα κοσμήματα που έχει δημιουργήσει, τόσο περισσότερο νιώθω την ενέργειά της να περνάει μέσα στη δουλειά της και τη μοναδικότητα ενός κοσμήματος από το εργαστήριό της. «Κάθε κομμάτι που φτιάχνω έχει ένα κομμάτι από εμένα. Αυτό που ίσως κάνει ξεχωριστά τα γλυπτά μου είναι ότι για όλους η διαδικασία στο εργαστήρι είναι πολύ "προσωπική" υπόθεση. Κανέναν δεν αφορά η μαζική παραγωγή».

«Όποιος αναγνωρίζει και αγκαλιάζει τη δουλειά μου με κάνει να νιώθω χαρά, περηφάνεια και ευγνωμοσύνη», μου λέει όταν φτάνουμε στο κεφάλαιο της μούσας. Έχει κάποια γυναίκα στο μυαλό της όταν δημιουργεί; Ποια είναι η γυναίκα αυτή που θα φορέσει Nesō; «Σχεδιαστικά και συμβολικά αναφέρομαι στη μητριαρχία και τη Μεγάλη μητέρα, συνεπώς σε κάθε γυναίκα που φοράει Νησώ, γιατί κάθε γυναίκα είναι ένα ολόκληρο σύμπαν από μόνη της!».

Η τελευταία της συλλογή έχει το όνομα «Ad lunam» και είναι αφιερωμένη στη σελήνη και η Ζωή έχει πάντα έναν πολύ συγκεκριμένο λόγο που επιλέγει την έμπνευσή της σε συνάρτηση με τη φάση που βιώνει η ίδια κάθε φορά. «Η Σελήνη αποτέλεσε και αποτελεί για την ανθρωπότητα ένα παγκόσμιο και διαχρονικό πνευματικό σύμβολο. Η σημαντική επιρροή της αναγνωρίσθηκε από αρχαιοτάτων χρόνων και αποτυπώθηκε στις λατρείες όλων των λαών. Σύμβολο της, είναι η ημισέληνος, (ημικύκλιο ή μηνίσκος), που είναι το κατ' εξοχήν σύμβολο της Μεγάλης Μητέρας, της σεληνιακής Βασίλισσας του Ουρανού και αποτελεί γνώρισμα όλων των θεαινών. Συμβολίζει επίσης την Ψυχή, το ένστικτο, την ατμώδη, πτητική και συνεχώς μεταβαλλόμενη ύλη,» μου ανέλυσε καθώς φτάνουμε τη συζήτησή μας στο τέλος.

Εκτός από την εξαιρετική επιτυχία του Nesō στην Ελλάδα και τα δύο της καταστήματα, η Ζωή έχει γευτεί και την αναγνώριση στο εξωτερικό, όταν τα κοσμήματά της βρέθηκαν στις σελίδες της βρετανικής Vogue, του Vanity Fair και των The New York Times. Ποιο είναι άραγε οι στόχοι της και τα όνειρά της για τη συνέχεια; «Το όνειρο μου για το Νησώ και γενικά για την ζωή, είναι να μην σταματήσω να ονειρεύομαι! Η ανθρωπότητα περνάει από τις πιο δύσκολες στιγμές της, το να παραμένεις υγιής σε νου και σε σώμα, άνθρωπος και μαζί με όλα αυτά ρομαντικός, ώστε να μπορείς να ονειρεύεσαι είναι η ευλογία που θα ζήταγα από το σύμπαν να συμβεί στον καθένα!». Ας κάνουμε όλοι μαζί μία αντίστοιχη ευχή στο σύμπαν.

Μία μέρα στο Μουσείο Κοσμήματος Ηλία Λαλαούνη είναι μία διαδρομή στην παγκόσμια ιστορία τέχνης

Διαβάστε ολόκληρο το αφιέρωμα εδώ.

© 2014-2024 Queen.gr - All rights reserved
× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης