Τα αρώματα που «μυρίζουν καλοκαίρι»… των 90’s

Χριστίνα Αναστασία Χρόνη
Τα αρώματα που «μυρίζουν καλοκαίρι»… των 90’s

Από το Clinique Happy ως το Axe Africa που μας προκαλούσε καρδιοχτύπι (#dontjudgeus), δεν αφήνουμε νότα (και καμπάνια) που να μην θυμηθούμε σε αυτή την αρωματική αναδρομή.

Είμαι η Χριστίνα (η Χρόνη) και αν αναρωτιέσαι γιατί υπογράφω εγώ αυτό το κείμενο και όχι η Ευαγγελία (η Αλπίδου) θέλω να ξαναδιαβάσεις τον τίτλο. Η Ευαγγελία μας γεννήθηκε το 1998 και όπως αντιλαμβάνεσαι, τα δικά της καλοκαίρια των 90’s μάλλον μύριζαν πούδρα και μανούλα. Τα δικά μου, από την άλλη, ήταν γεμάτα αρώματα από τα παλιά και… ως παλιά, θα τοποθετηθώ σχετικά. Αν λοιπόν είσαι στην ηλικία της Ευαγγελίας κάτσε αναπαυτικά και ταξίδεψε πίσω στον χρόνο μαζί μας. Αν είσαι στη δική μου ηλικία, βάλε ένα ακόμα μαξιλάρι στη μέση σου και ετοιμάσου να θυμηθείς τα νιάτα σου.

Calvin Klein CK One

resim-5.jpg

To CK One είναι φρουτώδες με νότες από ανανά, μανταρίνι, περγαμόντο, κάρδαμο, λεμόνι και παπάγια. Ξέρω τι σκέφτεσαι αν δεν το έχεις μυρίσει: «Να δεις θα είναι ξινό…!». Κι όμως δεν είναι. Είναι απίθανα φρέσκο και κατάφερε να κερδίσει την -νεαρή τότε- Gen X, αλλά όχι μόνο εξαιτίας της μυρωδιάς του. Βλέπεις, CK One ήταν ένα από τα πρώτα προϊόντα ομορφιάς που προωθήθηκε ανοιχτά ως ξεκάθαρα unisex με την ατάκα «One for All», τo 1994.

a12f7642a8e6a15da114e3e574277282d4-10-CK-one-ad.2x.h473.w710.webp

Ωστόσο, μιλάμε για τον Calvin Klein στα 90’s και έτσι, δεν περίμενε κανείς ότι οι ειδικοί μάρκετινγκ του brand θα άφηναν το άρωμα να «μιλήσει» μόνο του. Κάπως έτσι γεννήθηκε μία αρωματική καμπάνια που όρισε το στιλ και το attitude μίας ολόκληρης γενιάς, της δικής μου. Με φωτογράφο τον Steven Meisel (look him up) και την εμμονή με το -τότε εκκολαπτόμενο- grunge στα ύψη, ο Calvin Klein φωτογράφισε τα μοντέλα με ατημέλητα μαλλιά, φθαρμένα τζιν, τοπ και σουτιέν - ή ακόμα και χωρίς πουκάμισα. Και το καλύτερο; Η Kate Moss πρωτοστατούσε σε κάθε εικόνα, πράγμα που ήταν statement από μόνο του, καθώς ήταν το αντίθετο των κυρίαρχων, υπερ-θηλυκών σούπερ μοντέλων της δεκαετίας του '90 όπως οι Cindy Crawford, Naomi Campbell και Linda Evangelista.

Το πρώτο μου ever μπουκάλι Ck One δεν το αγόρασα με τα χρήματά μου, δεν έφτανε το χαρτζιλίκι. Μου το αγόρασε η μητέρα μου, αφού με είχε δει να τρίβω τις αρωματισμένες σελίδες της Vogue στο λαιμό μου με μανία. Ναι, στα 90’s τα περιοδικά είχαν σελίδες που ξεκολλούσες ένα αυτοκόλλητο και από κάτω είχε το άρωμα. Το λουζόμουν φορώντας το Levi’s jean μου, μέσα από το οποίο φορούσα ένα -τρύπιο από τα πλυσίματα- ανδρικό σλιπ Calvin Klein, και ένιωθα ότι είμαι η κολλητή της Kate Moss στην Ελλάδα ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ! Φυσικά το θέαμα ήταν -οριακά- αστείο γιατί ποτέ δεν ήμουν ΤΟΣΟ cool κορίτσι αλλά μοσχοβολούσα.

AXE Africa

axe-africa.jpg

Κυκλοφόρησε το 1995 και αν το πρώτο σου αγόρι δεν φορούσε AXE Africa τότε μάλλον μύριζε… εφηβεία (για να το πω κομψά); Το AXE Africa έχει σημαδέψει τη μνήμη χιλιάδων κοριτσιών και δεν πρόκειται καν για άρωμα, είναι ένα αποσμητικό. Το λούζονταν τα αγόρια στο γυμνάσιο και το λύκειο και, παρ’ όλο που δεν είναι κάτι το σπουδαίο ή ανεπανάληπτο, επειδή το φορούσαν τα παιδιά, κάθε φορά που το μυρίζω θυμάμαι καμένα καλοκαίρια βαρεμάρας στα πάρκα της γειτονιάς, με ένα πακέτο Camel (μην καπνίζετε παιδιά, it’s bad for you) για την παρέα και καρδιοχτύπι κάθε που πλησίαζε αγοροπαρέα.

Σα να μην έφτανα όλα αυτά, στο διαφημιστικό clip πρωταγωνιστούσε η Charlize Theron (μωρό τότε) και με κάθε προβολή ξεπουλούσαν τα σούπερ μάρκετ και τα Hondos Center. Συνδυαστικά, η χρήση του AXE Africa από τα teen αγόρια, θεωρώ ότι ευθύνεται σε μεγάλο βαθμό για την τρύπα του όζοντος, για πονοκεφάλους και για λιποθυμικά επεισόδια.

Clinique Happy

IMG009.jpg

Αχ… το Happy! Ένα άρωμα που πραγματικά, αν το μυρίσω ακόμα και τώρα, ξαναγίνομαι έφηβη παρ’ όλο που το φόρεσα μόνο για λίγο. Το Happy, που λες, ήταν (και είναι, ακόμα κυκλοφορεί) μία ανάσα δροσιάς μετά τα πνιγηρά αρώματα των 80’s που έμπαινε στο δωμάτιο πριν ακόμα μπεις εσύ. Ήταν όμως και το αντίθετο από το grunge CK One: Δεν ήταν cool… ήταν Happy! Κυριολεκτικά Happy μάλιστα αφού, για τη δημιουργία του, η Estée Lauder χρησιμοποίησε για πρώτη φορά μία διαδικασία που ονομάζεται «χαρτογράφηση διάθεσης»! Είναι μια διαδικασία δοκιμής κατά την οποία ζητείται από έναν συμμετέχοντα να μυρίσει ένα άρωμα και στη συνέχεια να το συνδυάσει με ένα συναίσθημα. Οι νότες από κόκκινο γκρέιπφρουτ, λεμόνι και μιμόζα μυρίζουν τελικά «Happy» γιατί όλοι οι συμμετέχοντες περιέγραψαν τη μυρωδιά με αυτή τη λέξη.

IMG008.jpg

Αυτό έμελλε να είναι και το όνομα του αρώματος που λανσαρίστηκε το 1998, αλλά για έναν άλλο λόγο! Το όνομα Happy, το σκαρφίστηκε ο αντιπρόεδρος της Clinique, Jim Nevins, ο οποίος παρακολουθούσε μια βιογραφία της Judy Garland στην οποία υπήρχε ένα απόσπασμα όπου η Judy τραγουδούσε το το «Get Happy».

1721913146387-555995133-Untitled.png

Ακόμα κι αν δεν έχεις μυρίσει ποτέ το Clinique Happy ωστόσο, πολύ πιθανό να έχεις πέσει επάνω στις θρυλικές εικόνες της καμπάνιας του. Σε αυτή, για ακόμα μία φορά, ο Steven Meisel φωτογράφισε 17 μοντέλα (συμπεριλαμβανομένης της νεαρής τότε Karen Elson μαζί με το κύριο πρόσωπο, την Kylie Bax). Σύμφωνα με άρθρο της Vogue του '97, τα μοντέλα έπαιζαν σαν κοριτσάκια στο σετ, ενώ ο Meisel φώναζε «Happy» ξανά και ξανά.

Το Clinique Happy έφτασε στα χέρια μου ως δώρο και με έκανε πραγματικά χαρούμενη. Μύριζε φρεσκάδα και ανεμελιά, όμως με είχε ήδη «καταπιεί» το coolness της Kate και του CK One, επομένως δεν το αγόρασα ξανά. Για πάντα όμως θα μου θυμίζει καλοκαίρια στη Σίφνο μαζί με τη μαμά μου (δεν χρειαζόταν να είμαι cool), στο παλιό μας Honda Civic με ανοιχτά παράθυρα και την Madonna να τραγουδά «Take a Bow» στο ραδιόφωνο.

Jean Paul Gaultier Classique

FwQrtNWWYAAc0ke.png

Το 1993, ο Jean Paul αποφάσισε να δημιουργήσει το πρώτο του άρωμα. Ήθελε κάτι αισθησιακό, διαφορετικό και… κλασικό. Δημιούργησε λοιπόν το, Classique, έναν συνδυασμό βανίλιας, ανθών πορτοκαλιάς και τζίντζερ, που έγινε … εχμ… κλασικό μόλις εμφανίστηκε στην αγορά. Εγώ, έμελλε να το παραβλέψω αφού είχα εμμονή με το CK One, όμως από την ημέρα που το μύρισα δεν το έχω βγάλει από πάνω μου. Ναι, ακόμα και σήμερα βρίσκεται στο μπουντουάρ μου και το αγοράζω παρ’ όλο που μου στέλνουν όλα τα αρώματα που μπορείς να φανταστείς. Γιατί; Αφενός εξακολουθεί να είναι ένα αρωματικό αριστούργημα. Αφετέρου, είναι ένα άρωμα σύμβολο και θα καταλάβεις γιατί.

jean-paul-gaultier-perfume-ad.jpg

Βλέπεις, ο Jean Paul Gaultier το έβλεπε ως την ουσία της ζωής και των επιθυμιών του. Μια αρωματική «αλχημεία»-ωδή στις γυναίκες που τον ενέπνευσαν. Από την αγαπημένη του γιαγιά μέχρι τη Madonna, όλες οι γυναίκες που του ενέπνευσαν κλείστηκαν μέσα στο εμβληματικό, αισθησιακό μπουκάλι και εμένα με κέρδισαν με την πρώτη μυρωδιά… αν και καθυστερημένα. Όσο για την καμπάνια… Το μοντέλο με το καπάκι του τενεκέ-κουτί για καπέλο και η anti-classique γυναικοπαρέα του σουρεαλιστικού τηλεοπτικού σποτ είναι ό, τι καλύτερο έχει κυκλοφορήσει εκεί έξω!

Το Classique έχει μία ΑΚΡΑΙΑ αισθησιακή μυρωδιά. Έτσι φανταζόμουν ότι μυρίζουν οι σαγηνευτικές γυναίκες μετά από μία βραδινή έξοδο στο studio 54 (άσχετο, αλλά αυτό σκεφτόμουν) ήθελα να γίνω αυτή η γυναίκα και μαζί μου, το ήθελαν και χιλιάδες άλλες. Προφανώς και δεν έγινα ποτέ μία femme fatale αλλά το Classique έγινε το άρωμά μου και κάθε καλοκαίρι των 90’s από την ημέρα που το ανακάλυψα, «ντύθηκε» με τη μυρωδιά του και έκανε τους οδηγούς ταξί που με πήγαιναν στο Venue (#iykyk) τον Ιούλιο να ασφυκτιούν.

Thierry Mugler Angel

thierry-mugler-angel-edp-50ml-3097-1000x1000-1.jpg

To άρωμα Angel έκανε το ντεμπούτο του το 1992 και ήταν το πρώτο άρωμα του master Thierry. Όπως αντιλαμβάνεσαι λοιπόν, το Angel δεν είχε έρθει για να μπει στη σειρά με τα άλλα αρώματα… Ο Thierry Mugler οραματίστηκε ένα οσφρητικό μανιφέστο που θα αντικατοπτρίζει τον τρόπο που βλέπει τον κόσμο και τη μόδα: Να είσαι εκεί που δεν σε περιμένουν, να είσαι απρόβλεπτος. Το αποτέλεσμα ήταν ένα signature άρωμα που δεν έμοιαζε με τίποτα που είχε ξαναμυρίσει –ούτε και ονειρευτεί- κανείς.

22.png

Διαφορετικό, μοναδικό, συναρπαστικό, ανεξήγητο… το Angel άνοιξε μία νέα οσφρητική κατηγορία, τα gourmand oriental στην οποία εντάχθηκαν και άλλα αρώματα όμως κανένα δεν κατάφερε να μιμηθεί την επιτυχία του. Σύμφωνα με την Vera Straubi, πρόεδρο της Thierry Mugler Perfumes, «Το Angel δεν ήταν ένας θρίαμβος για την ομάδα marketing. Ήταν ένα άρωμα που φτιάχτηκε για να εκπλήσσει και να ιντριγκάρει ανθρώους ταυτόχρονα. Είναι τόσο διαφορετικό που κάποιοι το βρίσκουν σοκαριστικό, ενώ άλλοι εθίζονται σε αυτό».

Κάπως έτσι συνέβη και στην δική μου περίπτωση. Έχοντας αναπτύξει ένα κάποιο addiction στα αρώματα, ήθελα να το δοκιμάσω και με σόκαρε. Δεν το ήθελα, μου προκαλούσε πονοκέφαλο! Μόνο όταν πλέον πήγα στο πανεπις΄τημιο που το φορούσαν όλοι, έφτασε να μου θυμίζει μερικά από τα πιο χαρούμενα χρόνια της ζωής μου… και μερικά από τα χειρότερα hangover. Βλέπεις, το Angel ΔΕΝ ΦΕΥΓΕΙ όταν το φορέσεις. Φαντάσου λοιπόν ένα καλοκαίρι στη Σαντορίνη, να ξυπνάς από τη ζέστη και την υγρασία μετά από επικό ξενύχτι και το Angel να πλανάται στον αέρα, να είναι μέσα στον καφέ σου, να είναι σε κάθε μπουκιά του κρουασάν που τρως. Όχι δεν θα το άλλαζα με τίποτα.

Αυτά τα 5 αρώματα έχω για εσένα σήμερα και αυτό γιατί, αν έγραφα για όλα όσα θα ήθελα να βάλω στη λίστα θα διάβαζες μέχρι τις 15 Αυγούστου. Θέλω να σου ευχηθώ, λοιπόν, καλές διακοπές και να σε συμβουλεύσω να διαλέγεις με προσοχή τα αρώματα που φοράς τα καλοκαίρια γιατί θα είναι για πάντα μέρος της νιότης σου.

Δες όλο το αφιέρωμα εδώ