Ελένη Γκασούκα, πες μου ποια είσαι χωρίς να πεις και πολλά πολλά: «Μια αιώνια φοιτήτρια στο θέατρο»

Ανθή Μιμηγιάννη
www.pavlosmavridis.com

Με αφορμή την παράσταση «Ήρωες», η Ελένη μοιράζεται στο Queen.gr την ιδιαίτερη οπτική της και τη βαθιά καλλιτεχνική της συνείδηση εξυψώνοντας αυτό που που πρέπει να εξυψωθεί: τους Ήρωες εντός κι εκτός σκηνής. Ελένη Γκασούκα, τι είναι δήθεν; «Δήθεν είναι να ντρέπεσαι γι' αυτό που είσαι. Έτσι γίνεσαι δήθεν. Κάποιος άλλος που παριστάνει ότι καταλαβαίνει αυτό που δεν καταλαβαίνει και που του αρέσει κιόλας. Διαχρονικό φαινόμενο η ντροπή του εαυτού».

«Για μένα ο μεγαλύτερος σύγχρονος επαναστάτης στην τέχνη είναι ο Χατζιδάκις. Και για το πριν και για το τώρα και για το μετά». Η αντισυμβατική, στοχαστική και πολύπλευρη προσωπικότητα της Ελένης Γκασούκα συνοψίζεται στην τοποθέτησή της για τον Μάνο και η φιλοσοφημένη προσέγγισή της στη ζωή και την τέχνη την κάνει να απορρίπτει κάθε «δήθεν» στάση, προβάλλοντας αυθεντικότητα και τόλμη σε όσα εκφράζει.

Ίσως γι’ αυτό μιλάει σπάνια, παρόλο που έχει τόσα να πει.

Δυναμική και ευαίσθητη, επίμονη, πειθαρχημένη και συνεπής, η αέναη αναζήτησή της για ουσιαστική έκφραση τροφοδοτεί τη δημιουργία της με μια καθαρή αλήθεια, που φτάνει στον θεατή χωρίς φίλτρα. Για εκείνη, κάθε καλλιτεχνικό έργο δεν είναι απλώς προϊόν έμπνευσης, αλλά ένας ζωντανός διάλογος με τον κόσμο· ένας διάλογος που τη βοηθά να «σμιλεύει» την πραγματικότητα, αναζητώντας συνεχώς την αυθεντικότητα σε κάθε τι που παρουσιάζει στη σκηνή.

Δηλώνοντας αιώνια φοιτήτρια στο θέατρο, η ηθοποιός, χορογράφος και σκηνοθέτης, παραμένει ένα πρόσωπο χαμηλών τόνων και ουσιαστικότητας, που η αφοσίωσή της στην τέχνη και όσα αυτή πρεσβεύει είναι αντιστρόφως ανάλογη των ανούσιων και υπερβολικών δηλώσεων που σαμποτάρουν ένα έργο και όσα αυτό έχει να «πει». Με αφορμή την παράσταση «Ήρωες», η Ελένη μοιράζεται την ιδιαίτερη οπτική της και τη βαθιά καλλιτεχνική της συνείδηση εξυψώνοντας αυτό που που πρέπει να εξυψωθεί: τους Ήρωες εντός κι εκτός σκηνής.

Γιώργος Φασουλάς: «Οι σχέσεις δυσκόλεψαν γιατί όλοι έχουμε ένα ατομικό όραμα, αλλά σπάνια συλλογικό»

Κυρία Γκασούκα, ποια είναι η μεγαλύτερη συνειδητοποίηση που έχετε αποκτήσει για τον εαυτό σας κατά τη διάρκεια της πορείας σας; Αισθάνεστε ολοκληρωμένη μέσα από την τέχνη που επιλέξατε; Υπάρχει κάτι που θεωρείτε ότι λείπει;

Έχω κατανοήσει απόλυτα την έννοια της συνεργασίας. Για να πάρω αγάπη και πίστη από τους ανθρώπους εγώ πάντα κάνω το πρώτο βήμα, δεν περιμένω από τους άλλους.

Η ευτυχία και η δυστυχία μου πάντα είναι πηγή έμπνευσης για μένα. Νομίζω ότι τις ελλείψεις μου τις φτιάχνω θέατρο.

Σαφώς, οι «Ήρωες» παραμένουν πάντα επίκαιροι. Μετά από 12 χρόνια, προσαρμοσμένοι στα σημερινά δεδομένα και με νέους συντελεστές, καθιστούν σαφή τον στόχο τους, που δεν είναι άλλος από την ίδια τη ζωή. Ποιος είναι ο βασικός λόγος που επέστρεψαν το 2024 και ποια είναι η πιο σημαντική δήλωση που θέλετε να κάνετε μέσω αυτής της επιστροφής;

Η παράσταση των Ηρώων με γεμίζει απίστευτη χαρά. Αυτή τη χαρά θέλω να τη μοιραστώ και με τους νέους θεατές που δεν μπόρεσαν μέχρι τώρα να τη δουν αλλά θέλω να ξαναβρεθώ και με τους παλιούς μας θεατές που την αγάπησαν, τη στήριξαν και είναι πια ένα μεγάλο κομμάτι από αυτήν. Έχω μεγάλη αγωνία, επίσης, για το πώς θα αντιμετωπίσουν την παράσταση οι θεατές που τότε ήταν 14 ετών και δεν μπορούσαν να τη δουν.

Πώς οι έννοιες των ονείρων, της ματαίωσης, της μοναξιάς και της ενοχής επηρεάζουν την αφήγηση των «Ηρώων»; Πώς εκφράζουν αυτές οι ανθρώπινες καταστάσεις την παραλογικότητα και τη γελοιότητα της ζωής;

Όλες οι έννοιες που αναφέρετε αν λογιστούνε ως αφετηρίες είναι ζωοδόχες. Ακόμα και αυτή του θανάτου. Που προηγείται της Αναστάσης. Όλα είναι ευκαιρίες και ως τέτοιες οφείλουμε να τις αναγνωρίζουμε. Το παράλογο της ζωής έγκειται στην έλλειψη νοηματοδότησης, η οποία με τη σειρά της προοικονομεί τη γελοιότητα. Η νοηματοδότηση της ζωής είναι βίωμα κι όχι ορθολογιστική τοποθέτηση.

Πώς επηρεάζει, κατά τη γνώμη σας, η πολιτική ορθότητα την ελευθερία της καλλιτεχνικής έκφρασης, ειδικά στο θέατρο και τον κινηματογράφο; Θέτει όρια ή ανοίγει νέους ορίζοντες για τους δημιουργούς;

Η λογοκρισία- γιατί αυτό υπονοείτε- ήταν ιστορικά ένα δώρο στους δημιουργούς οι οποίοι μη έχοντας ανάγκη να πουν κάτι άλλο από αυτό που είχαν να πουν, αναγκαζόμενοι πλέον, το υπαινίσσονταν.

Έτσι, το έργο τους αποκτούσε κύρος κι ερωτηματικά. Ας θυμηθούμε, για παράδειγμα, ένα κραυγαλέο έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη από την πρόσφατη ιστορία μας «Το μεγάλο μας τσίρκο». Θέλω να πω, εντέλει, πως όλα για καλό γίνονται.

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά που συνθέτουν το προφίλ ενός σύγχρονου επαναστάτη στην τέχνη και ποια η δική σας θέση μέσα σε αυτή; Είστε ηθοποιός, σκηνοθέτης, χορογράφος, δασκάλα.

Για μένα ο μεγαλύτερος σύγχρονος επαναστάτης στην τέχνη είναι ο Μάνος Χατζιδάκης. Και για το πριν και για το τώρα και για το μετά.

Όταν μεγαλώνοντας άφησα τον χορό, άρχισα να σκέφτομαι ένα μέλλον που να με περιέχει. Ξεκίνησα να γράφω να σκηνοθετώ και να χορογραφώ τα δικά μου πράγματα.

Ως δασκάλα ασχολούμαι μόνο με τον χορό. Στο θέατρο είμαι αιώνια φοιτήτρια.

Ποιες είναι οι πιο σημαντικές αδυναμίες και δυνάμεις που έχετε αναγνωρίσει κατά τη διάρκεια της καριέρας σας, και πώς σας έχουν διαμορφώσει ως καλλιτέχνη;

Οι αδυναμίες μου ήταν η πηγή της δύναμης μου. Αυτό που δεν ήξερα πριν ήταν το κίνητρο για να ψάξω.

Ποιος είναι ο αγαπημένος σας ήρωας και ποιος ο αντιήρωας;

Ο αγαπημένος μου ήρωας είναι ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης. Αντί -ήρωες, όλοι της γης οι κατατρεγμένοι. Γι' αυτούς γράφω.

Κυρία Γκασούκα, τι θεωρείτε «δήθεν»;

Δήθεν είναι να ντρέπεσαι γι' αυτό που είσαι. Έτσι γίνεσαι δήθεν. Κάποιος άλλος που παριστάνει ότι καταλαβαίνει αυτό που δεν καταλαβαίνει και που του αρέσει κιόλας. Διαχρονικό φαινόμενο η ντροπή του εαυτού.

ΟΙ "ΗΡΩΕΣ" ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΨΥΡΡΗ

Μια μουσικοσατυρική παράσταση στα όρια της επιθεώρησης. Εδώ που οι Ήρωες εμπνέονται από τα όνειρα, τη ματαίωση, τη μοναξιά, την ενοχή, από δραματοποιημένα από την αιφνιδιαστική ύπαρξη του παραλόγου και της ανθρώπινης γελοιότητας. Η επιθεώρηση στα καλύτερα της!

Στόχος των Ηρώων η ίδια η ζωή.

Τα διαχρονικά σατιρικά κείμενα των «Ηρώων» εμπνέονται από την ανθρώπινη αντίφαση, το κιτς, τον έρωτα, τη φθορά, τον θάνατο αναζητώντας το γελοίο του δράματος. Ο χώρος που τους αναλογεί είναι ο χώρος που ζει και κινείται ο απλός άνθρωπος μέσα στη σύγχρονη κοινωνία η οποία διαμορφώνει συνειδήσεις, ρόλους, ηθική, αναδεικνύοντας τα ευρήματα και τις παρατηρήσεις της συγγραφέως.

Σημείωμα της δημιουργού

Έφτιαξα τους Ήρωες μου το 2006. Ήταν η πρώτη φορά που ένιωσα τη δύναμη να αναλάβω την ευθύνη να παρουσιάσω συνολικά γράφοντας, σκηνοθετώντας, χορογραφώντας, ένα πλαίσιο χαράς αγάπης και εμπιστοσύνης. Φτου κι από την αρχή δηλαδή; Ναι. Το παράλογο και το άγνωστο μας κάνουν να διαφέρουμε από τα άλλα ζωάκια. Η ομορφιά της αβεβαιότητας γεννάει την αγάπη. Έψαξα και ξαναβρήκα νέους ταλαντούχους ανθρώπους για να σας παρουσιάσω πάλι τους Ήρωες! Μαζί με την «Νατάλια» θα σας συστήσω κι άλλους. Απ´ όλα τα είδη θεάτρου το βαθύτερο βίωμα πραγματικής απόλαυσης και γι’ αυτούς που την κάνουν και γι’ αυτούς που την βλέπουν είναι η επιθεώρηση. Πόσο μάλλον μια επιθεώρηση στηριγμένη σε όνειρα και εφιάλτες.
Μαζί με τους αγαπημένους μου performers Δημήτρη Φιλιππίδη, Χρήστο Γεωργαλή, Γιώργο Φασουλά, Κωνσταντίνο Γεωργαλή, Πάνο Αποστολόπουλο, Ντένια Στασινοπούλου και Ιωάννα Καλλιτσάντση και τους μουσικούς μας επί σκηνής, θα είμαστε στο Θέατρο Ψυρρή, φέτος το φθινόπωρο, για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων!

Ελένη Γκασούκα

Συντελεστές

Ιδέα - Κείμενα- Σκηνοθεσία: Ελένη Γκασούκα
Ήρωες: Δημήτρης Φιλιππίδης, Χρήστος Γεωργαλής, Γιώργος Φασουλάς, Κωνσταντίνος Γεωργαλής, Πάνος Αποστολοπουλος, Ντένια Στασινοπούλου, Ιωάννα Καλλιτσάντση
Τα τραγούδια διαλέγει ο Πάνος Σουρούνης
Ήρωες μουσικοί: Eυριπίδης Ζεμενίδης, Θοδωρής Κοντάκος,
Σταύρος Τσαντές, Λευτέρης Πορτοκάλογλου
Ενορχήστρωση: Ευριπίδης Ζεμενίδης
Σκηνογράφος – Ενδυματολόγος: Ανθή Πετρουλάκη
Φωτιστικός σχεδιασμός: Κατερίνα Μαραγκουδάκη
Κίνηση: Ελένη Γκασούκα
Χορογραφία: Πάνος Χαλκιάς
Φωτογραφίες: Παύλος Μαυρίδης
Βοηθοί σκηνοθέτη: Πάνος Σουρούνης, Πάνος Χαλκιάς
Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις: Walnut Entertainment
Οργάνωση - Εκτέλεση Παραγωγής: Γιάννης Βολιώτης

Παραγωγή: Θέατρο Ψυρρή

Διάρκεια 120’ (με διάλλειμα)

Έναρξη Παραστάσεων: 6 Νοεμβρίου 2024
Ημέρες και ώρες Παραστάσεων

Τετάρτη:20:00
Πέμπτη:21:00
Παρασκευή :21:00
Σάββατο:21:00
Κυριακή:20:00

Εισιτήρια στο ticketplus.gr και στο ταμείο του Θεάτρου

Τιμές εισιτηρίων
Πλατεία
Ζώνη Α 26€
Ζώνη Β 22€
Ζώνη Γ 19€

Εξώστης
Ζώνη Α 19€
Ζώνη Β 17€
Εξέδρα 15€

Μειωμένα
Μειωμένο Πλατεία (Φοιτητικό, ΑΜΕΑ, Άνω 65 ετών κλπ.) 18€
Μειωμένο Εξώστης (Φοιτητικό, ΑΜΕΑ, Άνω 65 ετών κλπ.) 16€

© 2014-2024 Queen.gr - All rights reserved
× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης