Άγιος Βαλεντίνος: Γιορτή των ερωτευμένων ή μέρα της εμπορευματοποίησης του έρωτα;
«Ας ξεκινήσουμε με μια μικρή ιστορική αναδρομή όπου θα εξηγήσουμε ποιος ήταν ο Άγιος Βαλεντίνος ή καλύτερα ποιοι ήταν οι τρεις υποψήφιοι άνδρες για τη θέση του Αγίου.» Γράφει η Νίνα Καραμολέγκου.
Αρχικά στην Αρχαία Ρώμη μεταξύ 13 και 15 Φεβρουαρίου, γιόρταζαν τα Λουπερκάλια, μία ποιμενική γιορτή της γονιμότητας. Τα Λουπερκάλια γιορτάζονταν προς τιμήν του Θεού Λούπερκους, προστάτη των βοσκών και της γονιμότητας. Επρόκειτο για μια παγανιστική γιορτή, κατά τη διάρκεια της οποίας θεωρούσαν πως αν ακουμπούσαν μία έγκυο θα είχε εύκολη γέννα, ενώ αν ακουμπούσαν μία άτεκνη, εκείνη θα αποκτούσε παιδί. Αυτή την γιορτή δεν την έβλεπαν με εκτίμηση οι ανώτερες κοινωνικές τάξεις, με αποτέλεσμα ο Πάπας Γελάσιος Α΄ να απαγορεύσει τον εορτασμό τους και να καθιερώσει τον Άγιο Βαλεντίνο. Όμως, ο Γελάσιος δεν ξεκαθάρισε ποιος ήταν ο Άγιος που ήθελε να τιμήσει και πως ο Άγιος Βαλεντίνος συνδυάζει τον βίο τριών ανδρών. Οι άνδρες αυτοί είχαν άσχημο τέλος γιατί ο ένας αποκεφαλίστηκε και οι άλλοι δύο μαρτύρησαν για την πίστη τους. Μέχρι τότε λοιπόν η γιορτή δεν συνδεόταν σε καμία περίπτωση με τον έρωτα όπως τη γνωρίζουμε στις μέρες μας.
Eσύ σε αγαπάς; Πώς να κατανοήσω τον εαυτό μου και να ενισχύσω το self love
Love History X
Η πρώτη αναφορά στον έρωτα και την αγάπη αρχίζει να γίνεται τον 14ο αιώνα όπου εξαιρετικά δημοφιλείς συγγραφείς μέσα από τα έργα τους στα αγγλικά και στα ισπανικά την καθιερώνουν ως ημέρα εορτασμού της βαθιάς αγάπης. Ενώ έχουμε αναφορές πως τον 18ο αιώνα κατοχυρώνεται η 14η Φεβρουαρίου ως η ημέρα του έρωτα, όταν ερωτευμένοι Βρετανοί και Αμερικανοί αρχίζουν να ανταλλάσουν κάρτες.
Τα χρόνια περνούν, οι επιχειρηματίες ποντάρουν μεγάλους τζίρους σε αυτή την ημέρα και κάθε λογής κατάστημα από τις αρχές Φεβρουαρίου αρχίζει να μας κατακλύζει με δώρα για τον έρωτα. Θεωρείται η δεύτερη μεγαλύτερη γιορτή μετά τα Χριστούγεννα, που τα μαγαζιά αυξάνουν τα κέρδη τους. Τα καταστήματα είναι ντυμένα στα κόκκινα, παντού βλέπεις καρδιές, αρκουδάκια, λουλούδια, σοκολατάκια, μπαλόνια και εσώρουχα που υπόσχονται να κάνουν αυτή τη μέρα μοναδική και αξέχαστη. Οι εταιρίες τα τελευταία χρόνια βγάζουν σειρές προιόντων ειδικά για αυτή την ημέρα, σε δελεαστικές συσκευασίες που δε σου αφήνουν πολλά περιθώρια επιλογής από το να τις αγοράσεις. Το μάρκετινγκ είναι μεγάλο και αποσκοπεί όχι μόνο στους ερωτευμένους, αλλά και σε αυτούς που θέλουν αυτή τη μέρα να δώσουν έξτρα αγάπη στον εαυτό τους. Οι singles, είναι ένα κοινό που απευθύνονται οι εταιρίες ακόμη και αυτή τη μέρα που είναι αποκλειστικά για ζευγάρια. Οι εταιρίες στοχεύουν στο αίσθημα απομόνωσης και μοναξιάς που θα καλυφθεί αν προσφέρουμε ένα ωραίο δώρο από μας για μας. Επομένως, όλα έχουν ως στόχο το συναισθηματικό κομμάτι των ανθρώπων και πως θα νιώσουμε την ανάγκη μέσα από τις αγορές να το καλύψουμε.
«Ο γάμος δεν σκοτώνει τον έρωτα»: Μύθος ή αλήθεια;
Τι δώρο θα μου πάρεις;
Η γιορτή αυτή αποτελεί μια μέρα να δείξουμε τον έρωτα, την αγάπη, το νοιάξιμο και καλώς υπάρχει. Από την άλλη όμως δεν θα ήταν πιο ενδιαφέρον να ανταλλάσσαμε δώρα και όμορφα λόγια μια μέρα που ο αποδέκτης δε θα το περίμενε; Θα ήταν ωραίο κάθε μέρα να τιμάμε και να γιορτάζουμε τον έρωτα με κάθε τρόπο, με ένα φιλί, μια αγκαλιά, ένα τραγούδι που θα αφιερώσουμε. Τα υλικά αγαθά αλλοιώνονται στο χρόνο, όμως οι αναμνήσεις μένουν και μας δένουν με τους ανθρώπους μας για μια ζωή. Η αγάπη και ο έρωτας είναι οι ύψιστες μορφές συναισθημάτων και όπως λέει και μια καλή μου φίλη «Η αγάπη θα σώσει τον κόσμο από τα σκοτάδια του», άρα ας είναι κάθε μέρα γιορτή.
Υ.Γ. Η 15η Φεβρουαρίου είναι η Παγκόσμια Ημέρα για τον Παιδικό Καρκίνο, μήπως να φύγουμε από τη φρενίτιδα του Αγίου Βαλεντίνου και να εστιάσουμε στην επόμενη μέρα, κι αυτή μια μέρα αγάπης, αλληλεγγύης και σεβασμού είναι για τα μικρά παιδιά.
Info: Νίνα Καραμολέγκου, Licensed Counselling Psychologist, MSc, Cognitive Behavioural Psychotherapist, MPH
Instagram: nina_karamolegou
Email: ninaka7@yahoo.com