«Εβδομάς Κινηματογράφου» και το μοναδικό βραβείο της Αλίκης 52 χρόνια πριν
Τα πρώτα βραβεία του Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου το 1960
Με αφορμή το Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου που πραγματοποιείται στην Θεσσαλονίκη αυτές τις μέρες θυμόμαστε τους πρώτους νικητές, ττότε που το σινεμά ήταν πραγματικό ελληνικό σινεμά και έκανε τον κόσμο μέσα στις σκοτεινές αίθουσες να ξεχειλίζει από αισιοδοξία και δημιουργικότητα, σβήνοντας από τις μνήμες το σκοτάδι του πολέμου.
Ξεκίνησε το 1960 ως Εβδομάδα του Ελληνικού Κινηματογράφου (20-26 Σεπτεμβρίου στον κινηματογράφο Ολύμπιον). Το 1961 μετονομάστηκε σε Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου και το 1992, έγινε διεθνές φεστιβάλ κινηματογράφου με διευθυντή τον Μισέλ ∆ηµόπουλο.
Μια ομάδα από διανοουμένους της Θεσσαλονίκης με επικεφαλής τον ακαδημαϊκό Παύλο Ζάννα,είχαν το σχέδιο να οργανώσουν προβολές ταινιών σε κινηματογράφο και να διαλέξουν τους καλύτερους .Ο θρίαμβος ήταν πρωτοφανής από το ενδιαφέρον του κόσμου και έτσι καθιερώθηκε ο θεσμός .
Στην επιτροπή ήταν ο Στρατής Μυριβήλης , η Κατίνα Παξινού ,ο Πέτρος Χάρης ,η Ελένη Βλάχου ,η Λένα Σαββίδη ,ο Αχιλλέας Μαμάκης ,ο Μάριος Πλωρίτης και ο Γιάννης Μόραλης
Η «Μανταλένα» του Ντίνου Δημόπουλου χάρισε στην Αλίκη Βουγιουκλάκη το πρώτο βραβείο γυναίκειου ρόλου, ενώ ο Δημήτρης Χορν κέρδισε το πρώτο βραβείο ανδρικού ρόλου για την ταινία «Μια του κλέφτη» του Δημήτρη Ιωαννόπουλου.
Το Α' φεστιβάλ ελληνικού κινηματογράφου έκλεισε με μια επίσημη δεξίωση που έδωσε στην αίθουσα της στρατιωτικής λέσχης Θεσσαλονίκης η διεύθυνση της διεθνούς εκθέσεως.
Στην ίδια δεξίωση ανακοινωθήκαν και τα βραβεία.
Ο Νίκος Κούνδουρος (για το "Δράκο" ),ο Αλέκος Σακελάριος (για το "Ξύλο βγήκε απ' τον παράδεισο") και ο Τάκης Κανελλόπουλος (για τον "Μακεδονικό γάμο") ήταν οι σκηνοθέτες που πήραν βραβεία. Τα υπόλοιπα βραβεία έλαβαν ο Παντελής Ζερβός (β ανδρικού ρόλου για την Μανταλένα),η Ζωρζ Σαρρή (β γυναικειου ρολου για το έγκλημα στα παρασκήνια),ο Μάνος Χατζιδάκις(μουσική για την ταινία το ποτάμι) ,ο Αριστείδης Καρύδης –Φουκς (φωτισμοί για το έγκλημα στα παρασκήνια) και ο Γεώργιος Ρούσσος(για το σενάριο της Μανταλένας).
Γεγονός ήταν ότι η Ελλάδα της αθωότητας αναζητούσε τα αστέρια του, το glam και μ αυτόν τον τρόπο άρχισε να μαγεύεται και να ονειρεύεται και η Αλίκη είχε το μοναδικό τρόπο να στρέφει τα φλας πάνω της, ένα μυστικό που κανείς δεν κατάφερε να αποκαλύψει.