Θριαμβευτική πρεμιέρα για τη «Λυσσασμένη Γάτα»- Μία ρεαλιστική ματιά σε ένα κλασσικό αριστούργημα
Ο Πέτρος Λαγούτης, ο Γιάννης Βούρος, η Μάρθα Λαμπίρη Φεντόρουφ, η Μαρία Κατσανδρή, η Μένη Κωνσταντινίδου, ο Κώστας Ανταλόπουλος, δημιούργησαν ένα μοναδικό θεατρικό σύνολο στη Λυσσασμένη Γάτα.
Το έργο «Η Λυσσασμένη Γάτα» (σ.σ Cat on a Hot Tin Roof) αποτελεί ένα από τα κορυφαία έργα της παγκόσμιας δραματουργίας. Και εκείνο που το 1955 χάρισε το βραβείο Πούλιτζερ στον Τενεσί Ουίλιαμς. Αποτέλεσε χαρακτηριστικό δείγμα της ποιητικής και συνάμα σκληρής γραφής του συγγραφέα. Στην ελληνική μεταφορά του ο Δημοσθένης Παπαδόπουλος που υπογράφει και τη σκηνοθεσία της παράστασης, όχι μόνο σεβάστηκε το πρωτότυπο κείμενο, αλλά με σχεδόν χειρουργικές παρεμβάσεις, το έκανε να μοιάζει σύγχρονο και ρεαλιστικό.
Η χθεσινή θριαμβευτική πρεμιέρα και η αποδοχή του κοινού, έδειξε πως η αρχική πρόθεση του θιάσου και των δημιουργών της παράστασης, δικαιώθηκαν με τον καλύτερο τρόπο.
Το ψέμα, η αγάπη και οι αδύναμοι - δυνατοί
Το έργο «Η Λυσσασμένη Γάτα» του Τενεσί Ουίλιαμς έχει παιχτεί στις θεατρικές σκηνές όλου του κόσμου, από το 1955 και μετά που ανέβηκε για πρώτη φορά στη σκηνή του Μπρόντγουει. Σε αυτά τα 69 χρόνια ζωής του έργου, παραμένει μοναδικά διαχρονικό. Η μεταφορά του στον κινηματογράφο το 1958 με τον Paul Newman και την Elizabet Taylor στους πρωταγωνιστικούς ρόλους, το μετέτρεψαν και σε μία κλασσική κινηματογραφική αξία.
Πέτρος Λαγούτης: «Η αγάπη χρειάζεται ανανέωση. Βάζεις διαρκώς τη σφραγίδα σου σε όλες τις σχέσεις»
Στη φετινή του μεταφορά στο θέατρο Αθηνά, επιχειρήθηκε όμως με επιτυχία η πιο σύγχρονη εκδοχή του, με κύριο στόχο τον λόγο και τη λιτή εικόνα. Με το μαύρο σκηνικό, τους φωτισμούς με το λευκό led που εναλλάσονται ανάλογα με τις συναισθηματικές κορυφώσεις, ακόμη και με τη μουσική που ακούγεται σε όλη τη διάρκεια της παράστασης. Μία νότα στο πιάνο που θυμίζει μία άρρυθμη καρδιά, σαν μία σταγόνα που βασανιστικά πέφτει, για να καταδείξει το μαρτύριο των αποκαλύψεων και του ψυχικού αδιέξοδου της οικογένειας.
Η ιστορία ξεκινά την ημέρα των 70ων γενεθλίων του πατέρα μίας πλούσιας οικογένειας στο σπίτι του κτήματος όπου μένει εκείνος, οι δύο του γιοι με τις συζύγους τους, η μητέρα των παιδιών του και τα παιδιά του μεγαλύτερου γιου. Ο Γιάννης Βούρος υποδύεται τον ρόλο του πατέρα που μαθαίνει ετεροχρονισμένα πως του έχουν κρύψει την αλήθεια πως πάσχει από καρκίνο στο τελευταίο στάδιο, με μία αξιοθαύμαστη αρμονία σε κινήσεις και λόγο. Σκληρός όσο έπρεπε, όταν αντιμετωπίζει τον γιο του Μπρικ. Σε αυτή τη σύγκρουση είναι και η μόνη φορά που αντιλαμβάνεται και τα δικά του λάθη. Ο αυτοδημιούργητος επιχειρηματίας κέρδισε πλούτη, έχασε στην αγάπη και τώρα είναι πια τρωτός.
Ο Πέτρος Λαγούτης ήταν ρεαλιστικά συναισθηματικός στον ρόλο του Μπρικ, του αλκοολικού γιου, του αδύναμου αλλά και ευαίσθητου κληρονόμου, που είναι και ο μοναδικός που δεν ενδιαφέρεται για την περιουσία του πατέρα του. Στην σύγκρουση μαζί του τη στιγμή που κορυφώνεται η ιστορία, δείχνει για πρώτη φορά τη δύναμή του. Είναι ο μόνος που λέει σκληρές αλήθειες, για την υποκρισία της οικογένειας, την αγάπη που αναζητούσε από εκείνον αλλά δεν έλαβε, τη μόνη αυθεντική αγάπη που έχασε, όταν αυτοκτόνησε ο κολλητός του φίλος. Δεν αποδομεί την αξία της αγάπης και της οικογένειας, αλλά αποδομεί τα πρόσωπα που τις εκφράζουν.
Τους βάζει αντιμέτωπους με τις ευθύνες τους.
Ο Μπρικ εκ των συνθηκών στο τέλος του έργου, υποκύπτει στη χειριστική συμπεριφορά της Λυσσασμένης Γάτας, της συζύγου του Μάγκι που υποδύεται η Μάρθα Λαμπίρη Φεντόρουφ. Τον αγαπά πραγματικά, αλλά στο τέλος παίρνει και την απόφαση να τον σώσει, με τον μόνο τρόπο που μπορεί. Ακόμη και λέγοντας ένα ψέμα για την εγκυμοσύνη της, για να ικανοποιήσει τις προσδοκίες της αφελούς μητέρας του Μπρικ και την επιθυμία του πατέρα του να δει ένα εγγόνι από τον γιο του. Η ηθοποιός ακροβατεί σε ένα συναισθηματικά και υποκριτικά δύσκολο «μονοπάτι», με ιδιαίτερη μαεστρία.
Αξιοθαύμαστη η Μαρία Κατσανδρή στον ρόλο της μητέρας. Που εθελοτυφλεί στην πραγματική αλήθεια, γιατί έτσι έμαθε να ζει. Επειδή δεν μπορεί να διαχειριστεί την αλήθεια, ζώντας σε έναν πλασματικά ιδανικό κόσμο. Έχει και εκείνη αδυναμία στον Μπρικ, αλλά ποτέ δεν κατάλαβε τις πραγματικές ανάγκες και τον ψυχισμό του γιου της. Ακόμη και για τον αλκοολισμό του, έχει πείσει τον εαυτό της, ότι είναι απλά ένα ξέσπασμα.
Στον ρόλο του Γκούπερ, του πάντα δεύτερου στην αγάπη αν και πρωτότοκος γιος της οικογένειας που υποδύεται ο Κώστας Ανταλόπουλος και της συζύγου Μέη (Μένη Κωνσταντινίδου) αντικατροπτίζεται ο υλισμός και ο ρεαλισμός της οικογένειας. Δίχως ίχνος συναισθηματισμού, με μόνο στόχο την περιουσία του πατέρα τους. Οι πληγές των άλλων, τους αφήνουν αδιάφορους. Έχουν να αντιμετωπίσουν τις δικές τους πρακτικές ανάγκες, θεωρώντας ότι εκείνοι είναι οι μόνοι που εκπλήρωσαν το καθήκον τους ως μέλη της πανίσχυρης οικογένειας. Της τόσο αδύναμης, τελικά.
Το έργο βάζει τον θεατή να σκεφτεί, να προβληματιστεί, να έρθει αντιμέτωπος με τις δικές του ευθύνες και όχι τις ευθύνες των άλλων, αλλά και να λυτρωθεί και ο ίδιος όπως και οι ήρωες του, από το ψέμα και την υποκρισία.
Την πρεμιέρα τίμησαν με την παρουσία τους εκπρόσωποι του καλλιτεχνικού, δημοσιογραφικού και πολιτικού κόσμου.
Λίγα λόγια για την παράσταση
Συντελεστές
Απόδοση κειμένου– διασκευή, Εικαστική και Μουσική επιμέλεια: Δημοσθένης Παπαδόπουλος
Κοστούμια: Δημήτρης Ντάσσιος
Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης
Φωτογραφίες: Χάρης Γερμανίδης
Βοηθός Σκηνοθέτη: Λίνα Μπότη
Υπεύθυνη επικοινωνίας : Μαρίκα Αρβανιτοπούλου
ΔΙΑΝΟΜΗ
Μπρικ: Πέτρος Λαγούτης
Μάγκι: Μάρθα Λαμπίρη Φεντόρουφ
Πατέρας: Γιάννης Βούρος
Μητέρα: Μαρία Κατσανδρή
Γκούπερ: Κώστας Ανταλόπουλος
Μέη: Μένη Κωνσταντινίδου
Ιnfo
Έναρξη παραστάσεων: 24 Οκτωβρίου
Θέατρο Αθηνά: Δεριγνύ 10, Αθήνα 10434,210 8237330
Παραστάσεις: Από Πέμπτη έως και Κυριακή: Πέμπτη 21.00, Παρασκευή 21.00, Σάββατο 18.00 //21.00, Κυριακή 19.00
Εισιτήρια
Διακεκριμένες θέσεις: 22 ευρώ
Γενική είσοδος: 20 ευρώ
Εξώστης: 18 ευρώ
Μειωμένο εισιτήριο (φοιτητικό, ανέργων, άνω των 65): 16 ευρώ
Διάρκεια: 105’
Πλησιέστερο Πάρκινγκ:
Polis Park: Πλατεία Αιγύπτου 1Α, Αθήνα 10434- τηλ: 800 400 0013