Το ρεκόρ της TV με τα βιβλία που έγιναν τηλεοπτικές σειρές, οι Πανθέοι & άλλα 6 βιβλία που θα «δεις»
Σχεδόν 170 βιβλία έχουν μεταφερθεί από το 1972 μέχρι σήμερα στην μικρή οθόνη. Κλασσικά βιβλία της ελληνικής λογοτεχνίας, αλλά και της νεότερης, έχουν ζωντανέψει μέσα από τις ερμηνείες πασίγνωστων ηθοποιών.
Όσο και αν σου φαίνεται περίεργο, είναι μεγάλος ο αριθμός των best sellers και των πιο κλασσικών μυθιστορημάτων, που έγιναν τηλεοπτικές σειρές.
Στην Ελλάδα από τη χρονιά της ασπρόμαυρης TV το 1972 μέχρι σήμερα, 170 περίπου (σύμφωνα με την καταμέτρηση στα αρχεία της δημόσιας και ιδιωτικής τηλεόρασης) βιβλία, έχουν γίνει σειρές που γνώρισαν οι περισσότερες μεγάλη επιτυχία, ενώ φέτος αναμένονται άλλες 6.
Σε αυτές έκαναν το ξεκίνημά τους πασίγνωστοι σήμερα ηθοποιοί και σκηνοθέτες, ενώ άλλοι παλαιότεροι, έδωσαν κύρος με τη συμμετοχή τους.
Από την Μαντάμ Σουσού στο Ναυάγιο και το Προξενιό της Ιουλίας
Την πρώτη δεκαετία της δημόσιας τηλεόρασης, λόγω και της απειρίας στο νέο μέσο, της προσπάθειας να κρατηθεί ο επιμορφωτικός χαρακτήρας της και της έλλειψης σεναριογράφων που γράφουν τηλεοπτικά και όχι λογοτεχνικά, τα κλασσικά αριστουργήματα της λογοτεχνίας, ήταν το υλικό που δημιούργησε επιτυχίες.
Από τον Δημήτρη Ψαθά, στον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη, στον Τάσο Αθανασιάδη, τον Νίκο Καζαντζάκη, τον Άγγελο Τερζάκη, τον Στρατή Μυριβήλη, τον Γιώργο Θεοτοκά, τον Γρηγόρη Ξενόπουλο, τον Μίμη Τσιφόρο και τόσους άλλους.
Το 1972 στην ΥΕΝΕΔ, κάνει την αρχή το αριστούργημα του Δημήτρη Ψαθά, «Μαντάμ Σουσού». Πριν γνωρίσει επιτυχία με την Άννα Παναγιωτοπούλου στον αντίστοιχο ρόλο, η Άννα Παϊτατζή (γνωστή μας από τον ελληνικό κινηματογράφο) γίνεται η αρχόντισσα του Μπίθουλα, της φτωχής συνοικίας των Αθηνών.
Στην αρχή φειδωλά, στη συνέχεια πιο θαρραλέα, μεγάλα ονόματα του θεάτρου εμπιστεύονται το νέο μέσο και γίνονται τηλεοπτικοί αστέρες.
Ο Άγγελος Αντωνόπουλος γνωρίζει πρωτόγνωρη επιτυχία ως γιατρός Ανδρέας Πανθέος, η Βούλα Ζουμπουλάκη και ο Δημήτρης Μυράτ συνεργάζονται με τον Νίκο Φώσκολο στο ιστορικό «Πορφύρα και Αίμα», ο Γιώργος Φούντας ως Παναγιώταρος στο «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται», ο Ανδρέας Μπάρκουλης στους «Εμπόρους των Εθνών» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη. Αυτή η παλαιότερη γενιά βλέπει τον κλασσικό ελληνικό κινηματογράφο να σβήνει και το θέατρο να αλλάζει λόγω και των κοινωνικών - πολιτικών συνθηκών παγκοσμίως.
Μία νέα γενιά ηθοποιών βγήκε από αυτές τις σειρές πριν την δεκαετία του '80 κατά την οποία άλλαξε το τηλεοπτικό τοπίο. Και τα ιδιωτικά κανάλια βέβαια στη συνέχεια, ακολούθησαν την ίδια πετυχημένη συνταγή μεταφοράς βιβλίων στην μικρή οθόνη. Τώρα πια και με την συμβολή κορυφαίων σεναριογράφων που έκαναν την προσαρμογή.
Όσο για τους ρόλους τους; Η Μπέττυ Βαλάση θα μείνει για πάντα στη μνήμη μας ως η Λωξάντρα. Ο Αντώνης Καφετζόπουλος ως Άγγελος Γιαννούζης στην «Αστροφεγγιά», η Μιμή Ντενίση στον «Συμβολαιογράφο» ως Αγγελική Βοράτη πριν την δούμε στους «Φρουρούς της Αχαΐας» ως Μελιώ Βίλλη. Από αυτή τη σειρά γνωρίσαμε άλλωστε τον Στράτο Τζώρτζογλου, τον Χριστόφορο Παπακαλιάτη, αλλά και τον Βλαδίμηρο Κυριακίδη.
Στα νεότερα χρόνια τα «Βαμμένα κόκκινα μαλλιά» του Κώστα Μουρσελά το 1992, γνωρίζουν τεράστια επιτυχία στον ΑΝΤ1 με την Καριοφυλλιά Καραμπέτη και τον Γιώργο Νινιό. Το ομότιτλο τραγούδι από τον Γιώργο Νταλάρα, επίσης γίνεται το hit της εποχής.
Κάτι αντίστοιχο και με την «Πρόβα Νυφικού» το 1995 με την Μαρινέλλα να τραγουδά για τους τίτλους αρχής. Μία σειρά εποχής του Κώστα Κουτσομύτη που αποτελεί ένα μεγάλο κεφάλαιο της τηλεοπτικής μας ιστορίας για την ποιότητά της.
Σε αυτή την κατηγορία των σειρών που έγιναν κλασσικές στην έγχρωμη TV, παίρνοντας τη θέση που κάποτε είχαν άλλες («Γιούγκερμαν», «Η δασκάλα με τα χρυσά μάτια», «Μενεξεδένια πολιτεία», «Μεθυσμένη Πολιτεία», το «Φως του Αυγερινού» είναι μερικές μόνο από αυτές) είναι η «Αίθουσα του Θρόνου», «Το Νησί», το «Τρίτο Στεφάνι», ο «Κίτρινος Φάκελος», «Ο μεγάλος θυμός» «Το 10», «Παιδιά της Νιόβης», «Μάγισσες της Σμύρνης» και αρκετές ακόμη.
Την τελευταία 3ετία επίσης η νεότερη ελληνική λογοτεχνία δίνει υλικό για τηλεοπτικές επιτυχίες. Ο «Σασμός» το «Μαύρο Ρόδο», η «Κάρτ Ποστάλ»,«Αυτή η νύχτα μένει», «Το βραχιόλι της φωτιάς» είναι σειρές οι οποίες είχαν ως πρώτη ύλη γνωστά best sellers.
Αν και σε μερικές περιπτώσεις, η ιστορία του βιβλίου, είναι μόνο η αφορμή για το σενάριο. Όπως είθισται - με την άδεια του συγγραφέα - έχουν αλλάξει όχι μόνο οι ήρωες αλλά και το φινάλε. Θέλει μία ιδιαίτερη τεχνική για να κρατηθεί η ισορροπία, γιατί καταλαβαίνεις την απογοήτευση του αναγνώστη μόλις δει κάτι εντελώς διαφορετικό στην οθόνη του από αυτό που έχει διαβάσει.
Φέτος εκτός από: το «Ναυάγιο» στο Mega, το «Προξενιό της Ιουλίας» στον Alpha, τη «Μεγάλη Χίμαιρα στην ΕΡΤ, τη σειρά «Η παραλία» επίσης στην ΕΡΤ (σ.σ από το βιβλίο «Το κορίτσι με το σαλιγκάρι», τις «17 κλωστές» στην Cosmote TV, θα έχουμε την επαναφορά των Πανθέων μετά 46 χρόνια και σε άλλη μορφή στον ΣΚΑΙ.
Οι «17 κλωστές» του Σωτήρη Τσαφούλια και τα πρώτα πλάνα με τον αγνώριστο Πάνο Βλάχο
Η παγκόσμια πρωτοτυπία είναι πως η Κάτια Δανδουλάκη είναι η μόνη ηθοποιός που έπαιξε και τότε και τώρα. Στο παρελθόν ως η Μάρμω Πανθέου και τώρα ως Χρυσοστόμη Πανθέου.
Ενώνοντας μοναδικά το παρελθόν με το μέλλον της τηλεόρασης.