Ακριβό μου «μ»: Το βυζαντινό logo του Μετρό Θεσσαλονίκης έγινε viral στο Χ με ή χωρίς παραλλαγές
Στις 30 Νοεμβρίου τα επίσημα εγκαίνια. 48 χρόνια μετά την πρώτη διάνοιξη - γνωστή ως τρύπα του Κούβελα -, οι Θεσσαλονικείς επιτέλους θα αποκτήσουν το δικό τους Μετρό που θα καλύπτει αρχικά έκταση 9,6 χιλιομέτρων. Αλλά τα ανέκδοτα που το αφορούσαν τόσα χρόνια, αυτή τη φορά συνεχίζονται και με το νέο λογότυπο που το αφορά.
Εδώ και 5 σχεδόν δεκαετίες οτιδήποτε αφορούσε στην κατασκευή του Μετρό της Θεσσαλονίκης, ήταν απλά ένα ακόμη ανέκδοτο σαν το δημοφιλές «Ωραίο το Μετρό της Αθήνας, αλλά σαν της Θεσσαλονίκης δεν υπάρχει». Και όντως δεν υπήρχε. Μετά την περιβόητη τρύπα (κυριολεκτικά) του πρώην δημάρχου της πόλης του Σωτήρη Κούβελα που υποτίθεται εγκαινίαζε τα μεγαλεπίβολα έργα των γραμμών, η πόλη επιτέλους μετά από 48 χρόνια, θα αποκτήσει το Μετρό της.
Η σημερινή παρουσίαση όμως του λογότυπου δίχασε. Παρά το Βυζαντινό συμβολισμό της, θεωρήθηκε πολύ απλό και με πολλαπλές ερμηνείες. Και πολύ ακριβό. Η δημιουργία του, ήταν μία μικρή περιπέτεια, αντίστοιχη σαν την περιπέτεια δημιουργίας του Μετρό.
«Μ» όπως Μπουγάτσα Θεσσαλονίκης
Μπορεί το Μετρό της Θεσσαλονίκης, λόγω έλλειψης χρημάτων και αρκετών δυσκολιών στην υλοποίησή του και λόγω μορφολογίας του εδάφους και των υπόγειων αρχαιολογικών χώρων της πόλης, να καθυστέρησε να δημιουργηθεί, αλλά επιτέλους θα γίνουν τα εγκαίνια στις 30 Νοεμβρίου και θα τεθεί σε λειτουργία για το κοινό. Τους τελευταίους μήνες έχουν γίνει αρκετές δοκιμαστικές διαδρομές και όλα είναι έτοιμα.
Τρεις λόγοι για να μπεις στο μετρό της Αθήνας αυτό το καλοκαίρι
Θα καλύπτει αρχικά έκταση 9,6 χιλιομέτρων, θα κινείται χωρίς οδηγό (driverless), θα έχει 13 σταθμούς και το εισιτήριο θα στοιχίζει 0,60 ευρώ. Θα λειτουργεί από τις 05.30 το πρωί μέχρι τις 00.30 το βράδυ, ενώ θα υπάρχει μία μικρή επέκταση ωραρίου λειτουργίας τα Σαββατοκύριακα.
Υπάρχει η προοπτική επέκτασης μίας γραμμής προς την Καλαμαριά στο μέλλον, ενώ υπάρχουν και άλλα πρωτότυπα στοιχεία που συμπληρώνουν το έργο. Όπως για παράδειγμα ο σταθμός Βενιζέλου, στον οποίο έχει δημιουργηθεί στον σταθμό και στις αποβάθρες, ένα μικρό μουσείο με όλα τα αρχαιολογικά εκθέματα που προέκυψαν από τις ανασκαφές για τα έργα της γραμμής.
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, παρουσίασε μάλιστα σήμερα και το λογότυπο του νέου Μετρό, ενός από τα πιο σύγχρονα της Ευρώπης. Με το πεζό «μ» που συμβολίζει τη γραφή του συγκεκριμένου γράμματος σε παλαιότερα Βυζαντινά και εκκλησιαστικά κείμενα, μέσα σε έναν απλό κύκλο που συμβολίζει τις σύραγγες των γραμμών. Σαφής μεν συμβολισμός για την ιστορία της πόλης, ακατανόητος για την γραφιστική του απλότητα από αρκετούς.
Στα social media και ειδικά στο Χ «στήθηκε» ένα διαδικτυακό πάρτι με τα σχόλια. Και αρκετοί τόλμησαν να κάνουν και κάποιες παραλλαγές. Με την κλασσική μπουγάτσα Θεσσαλονίκης και το γνωστό κουλούρι Θεσσαλονίκης.
Ο σχεδιασμός του λογότυπου, κρύβει μία μικρή περιπέτεια, σαν και αυτή που γενικότερα χαρακτηρίζει τη δημιουργία του Μετρό. Κόστισε 30 χιλιάδες ευρώ και έγινε με απευθείας ανάθεση στην εταιρεία MARKETING AND MEDIA SERVICES MON. IKE, μετά την ακύρωση των δύο προηγούμενων δημόσιων διαγωνισμών.
Η ακύρωση προέκυψε και από ενστάσεις (σ.σ Ένωση Εταιρειών Διαφήμισης & Επικοινωνίας Ελλάδος) καθώς δεν υπήρχε σαφήνεια στους όρους και τις προυποθέσεις για το λογότυπο της σήμανσης.
Ενώ στον πρώτο διαγωνισμό προβλεπόταν έπαθλα για την πρώτη, δεύτερη και τρίτη επιλογή και έγινε και νέος διαγωνισμός τον Ιούνιο του 2024, τελικά έγινε απευθείας ανάθεση στις αρχές Οκτωβρίου. Αυτό αποτελεί και ένα πολιτικό ζήτημα το οποίο απασχολεί, χωρίς ωστόσο να σκιάζει τη σπουδαιότητα του έργου.
Και κυρίως την αναγκαιότητά του, καθώς η λειτουργία του Μετρό θα αποσυμφορίσει κυκλοφοριακά την πόλη.