Αρκεί ο νέος ΚΟΚ για να σταματήσουν τα τροχαία δυστυχήματα; Ποιες αλλαγές στις παραβάσεις θα δούμε

Άρτεμις Σκούφου
Pexels

Ο νέος ΚΟΚ φέρνει ριζικές αλλαγές, οι ποινές γίνονται πιο αυστηρές και η παραβίαση του κόκκινου ή του STOP μπορεί να τιμωρείται μέχρι και με αφαίρεση διπλώματος για 7 χρόνια. Ο μέχρι τώρα Κώδικας, πάντως, δεν ήταν αρκετός για να αποτρέψει τον 45χρονο στα Χανιά να οδηγήσει και τελικά να στερήσει τη ζωή ενός άλλου ανθρώπου. 

Σε διαβούλευση έχει τεθεί ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), που αναμένεται να ψηφιστεί και να τεθεί σε ισχύ στα μέσα της άνοιξης. Το νέο κυρωτικό πλαίσιο τίθεται «με γνώμονα την οδική ασφάλεια και την προστασία της ανθρώπινης ζωής, αλλά και σύμφωνα με τις ανάγκες της σύγχρονης κινητικότητας και τη σταδιακή ψηφιοποίηση των διαδικασιών», όπως ανακοίνωσε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Ξεχνάς πού παρκάρεις; Αυτός είναι ο τρόπος για να βρίσκεις πάντα το αυτοκίνητό σου

Οι αλλαγές που φέρνει ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ)

Στόχος του νέου Κώδικα είναι η ασφαλής κυκλοφορία και η βασικότερη αλλαγή είναι η επιβολή ποινών στους οδηγούς και όχι στα οχήματα όπως γινόταν μέχρι τώρα με την αφαίρεση πινακίδων. Έτσι λοιπόν, οι ποινές αφορούν κυρίως στον οδηγό (χρηματικό πρόστιμο, αφαίρεση άδειας οδήγησης, βαθμοί ποινής ΣΕΣΟ) και όχι στο όχημα (αφαίρεση άδειας κυκλοφορίας), καθώς αυτό μπορεί να χρησιμοποιείται από περισσότερους από έναν οδηγούς.

Οι ποινές πρέπει να είναι ανάλογες των παραβάσεων και κατατάσσονται ως προς την επικινδυνότητά τους σε:

  • αυτές που μπορεί να προκαλέσουν σοβαρό ατύχημα (π.χ. η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, η υπερβολική ταχύτητα ή η αντικανονική προσπέραση, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ).
  • λιγότερο επικίνδυνες παραβάσεις (π.χ. παράνομη στάθμευση και διοικητικές παραβάσεις, όπως η οδήγηση χωρίς ο οδηγός να φέρει μαζί του τα νόμιμα έγγραφα).

Επιπλέον, προβλέπεται κλιμάκωση των ποινών για τους οδηγούς που υποπίπτουν συχνά σε παραβάσεις.

Ποια τα βασικά σημεία στο Σχέδιο Νόμου «Νέο Κυρωτικό Πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και Λοιπές Διατάξεις για την Ασφαλή Κινητικότητα»;

  • Ο εξορθολογισμός των ποινών και η κατηγοριοποίηση των παραβάσεων ανάλογα με την επικινδυνότητα, καθώς και η επιβολή κυρώσεων που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις και ενισχύουν τον αποτρεπτικό χαρακτήρα τους.
  • Η κατηγοριοποίηση των παραβάσεων σε τρεις βασικές κατηγορίες καθιστά το κυρωτικό πλαίσιο ρεαλιστικότερο και ευκολότερα εφαρμόσιμο από τα όργανα ελέγχου και πιο κατανοητό από τους πολίτες.
  • Για τις σοβαρότερες παραβάσεις που αυξάνουν σημαντικά την πιθανότητα πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων τίθενται αποτρεπτικές κυρώσεις (πρόστιμα και διοικητικά μέτρα) προκειμένου να περιοριστούν δραστικά.
  • Η θέσπιση της υποτροπιάζουσας παραβατικής και αντικοινωνικής οδικής συμπεριφοράς και η αυστηροποίηση - κλιμάκωση του κυρωτικού πλαισίου για την αποτροπή τους αποσκοπεί στη βελτίωση της ασφαλούς οδικής συμπεριφοράς.
  • Η απενοχοποίηση του οχήματος (δεν αφαιρούνται τα στοιχεία του οχήματος) για παραβάσεις που αφορούν σε επικίνδυνες οδηγικές συμπεριφορές για τις οποίες πλέον τιμωρείται μόνο ο παραβάτης οδηγός (χρηματικό πρόστιμο, αφαίρεση άδειας οδήγησης, βαθμοί ποινής ΣΕΣΟ).
  • Η μείωση της ανώτατης ταχύτητας κίνησης εντός του αστικού ιστού και σε οδούς γειτονιάς στα 30 χλμ/ώρα, υπό τις ειδικές προϋποθέσεις που προβλέπονται κατά περίπτωση.
  • Η διαμόρφωση συνθηκών βιώσιμης αστικής κινητικότητας μέσω της μείωσης της ταχύτητας ενισχύεται με την παραχώρηση ζωτικού χώρου σε οχήματα μικροκινητικότητας και μηχανοκίνητα δίκυκλα στην κυκλοφορία και τη στάθμευση (κανόνες για υπό όρους διήθηση, χώρος αναμονής στις διασταυρώσεις, πρόβλεψη χώρων στάθμευσης).
  • Συνδυαστικά με το ανωτέρω, αυστηροποιείται το κυρωτικό πλαίσιο για τα οχήματα μικροκινητικότητας και τα μηχανοκίνητα δίκυκλα, καθώς η χρήση του κράνους και η τήρηση των ορίων ταχύτητας είναι αδιαπραγμάτευτα και τιμωρούνται αυστηρά.
  • Αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου για τη διεύρυνση της δυνατότητας αξιοποίησης τεχνικών ή ηλεκτρονικών μέσων για τη διαπίστωση των παραβάσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (κάμερες στα λεωφορεία).

Το διάστημα της δημόσιας διαβούλευσης ορίστηκε σε τρεις εβδομάδες.

Όπως αναφέρθηκε και στην πρωινή εκπομπή του Mega, οι ποινές είναι πιο αυστηρές και μπορούν να φτάσουν τα επτά χρόνια αφαίρεση διπλώματος για τρεις φορές παραβίαση του κόκκινου σηματοδότη ή του STOP μέσα σε 5 χρόνια.

Πλήθος παραβάσεων του ΚΟΚ από τον οδηγό στα Χανιά

Ο 22χρονος Παναγιώτης έχασε τη ζωή του στα Χανιά, όταν 45χρονος άνδρας οδηγούσε μεθυσμένος και δεν συνελήφθη από τους τρεις αστυνομικούς που τον σταμάτησαν για αλκοτέστ, τέσσερις ώρες πριν το θανατηφόρο δυστύχημα. Αντιθέτως, παρά το γεγονός ότι ο οδηγός βγήκε θετικός στο αλκοτέστ, το μόνο που του επιβλήθηκε ήταν διοικητικό πρόστιμο και οι αστυνομικοί τον άφησαν να φύγει, δίνοντας τα κλειδιά του οχήματος, στον συνοδηγό που ήταν αρνητικός στο αλκοτέστ. Το τροχαίο δυστύχημα σημειώθηκε τα ξημερώματα του Σαββάτου 11 Ιανουαρίου, όταν το αυτοκίνητου του 24χρονου συγκρούστηκε με το όχημα του 22χρονου.

Ο μεθυσμένος άνδρας βρισκόταν πίσω από το τιμόνι χωρίς δίπλωμα, αφού αυτό του είχε αφαιρεθεί πριν από τρεις μήνες. Οι αστυνομικοί που άφησαν τον οδηγό να φύγει, επιτρέποντας μόνο στον νηφάλιο συνοδηγό να οδηγήσει, υποστηρίζουν ότι αυτή είναι μια διαδικασία που ακολουθούν χρόνια.

Ο 45χρονος επιχειρηματίας που αφαίρεσε τη ζωή του νεαρού Παναγιώτη έχει δύο καταδικαστικές αποφάσεις για παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας στο παρελθόν.

Το 2002, το μονομελές πλημμελειοδικείο Χανίων του είχε επιβάλει φυλάκιση 30 ημερών για παραβίαση του ΚΟΚ. Όπως αναφέρεται στο ρεπορτάζ του Alpha, το 2018 το ίδιο δικαστήριο τον καταδίκασε σε φυλάκιση 10 μηνών με τριετή αναστολή, καθώς τότε οδηγούσε και πάλι υπό την επήρεια αλκοόλ, αρκετά πιο πάνω από τα επιτρεπόμενα όρια, ενώ του είχε επιβληθεί και χρηματική ποινή.

Ο ίδιος οδηγός έχει συλληφθεί επίσης στο παρελθόν μεταξύ άλλων για παράβαση του νόμου περί ναρκωτικών ουσιών, ενώ είναι ακόμα υπόδικος σε υποθέσεις ενδοοικογενειακής βίας σε βάρος της εν διαστάσει συζύγου του.

Ο μέχρι τώρα Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας δεν ήταν αρκετός ώστε να σταματήσει τον 45χρονο από το να βρεθεί πίσω από το τιμόνι - και μάλιστα υπό την επήρεια αλκοόλ, στερώντας τελικά τη ζωή από έναν άλλο άνθρωπο.

© 2014-2025 Queen.gr - All rights reserved
× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης