ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ! Μιλήσαμε με τον Daniel Parker, hair & makeup designer της σειράς The Queen’s Gambit
Μία διαφορετική κουβέντα για τα μαλλιά και το μακιγιάζ
ΜΑΛΛΙΑ
Το The Queen’s Gambit αναδείχθηκε ως η πιο δημοφιλής μίνι σειρά στο Netflix τις τελευταίες ημέρες. 62 εκατομμύρια συνδρομητές την απόλαυσαν και φυσικά το ίδιο έκανα και εγώ. Ήξερα ότι θα είναι μία υπέροχη σειρά αλλά, ξεκίνησα να τη βλέπω αρκετά σκεπτική γιατί το γούστο μου τείνει περισσότερο προς το Ratched παρά προς αυτή την κατεύθυνση. Ωστόσο, εθίστηκα και την τελείωσα μέσα σε ένα Σαββατοκύριακο.
Αν ακόμα δεν την έχεις δει, πρέπει οπωσδήποτε να τη βάλεις στο watch list σου, δεν χωράει αμφιβολία, αν μη τι άλλο για τη φωτογραφία, τα ρούχα και τα διακριτικά υπέροχα beauty looks της Beth Harmon αλλά κάτι μου λέει ότι, στο τέλος, θα σε κερδίσει η μοναδική ιστορία της. Έτσι έγινε, όπως είπα ήδη, και με εμένα και περίπου στη μέση της σειράς άρχισα να ψάχνω ποιος κρύβεται πίσω από την ομορφιά που έβλεπα στην οθόνη. Η έρευνά μου με οδήγησε σε ένα όνομα, Daniel Parker και από εκεί ξεκίνησε ένα συναρπαστικό ταξίδι.
Ο Daniel Parker, hair & makeup designer της σειράς, δεν είναι ένας makeup artist ή hair stylist. Είναι απλά ένας artist. Η πορεία του μάλιστα στο χώρο είναι τουλάχιστον συγκλονιστική. Ανάμεσα στα project επάνω στα οποία έχει δουλέψει συγκαταλέγεται το Chernobyl και το Zero Dark Thirty ενώ έχει προταθεί για Όσκαρ και Emmy αμέτρητες φορές. Όπως αντιλαμβάνεσαι, θεωρούσα ότι μπορεί να μην καταφέρω να αποσπάσω τη συνέντευξη που τόσο λαχταρούσα μαζί του όμως απάντησε άμεσα, δέχτηκε πολύ ευγενικά και κατέληξα να μιλώ στο τηλέφωνο με έναν ζωντανό θρύλο και υπέροχα ευγενή καλλιτέχνη. Να τι είπαμε…
«Eίμαι σε καραντίνα δυστυχώς. Μία από τις βοηθούς μου βγήκε θετική και μπήκαμε όλοι –όπως ήταν φυσικό- σε 14ήμερη καραντίνα. Δεν έχω συμπτώματα και το τεστ της βοηθού μου τελικά ήταν ψευδές θετικό. Εγώ έκανα τεστ και βγήκε αρνητικό αλλά μπήκα σε καραντίνα μαζί με τους υπόλοιπους και 4 ημέρες μετά ξαναέκανα τεστ και ήταν θετικό μόνο για να ξανακάνω άλλη μία φορά, τρίτη φορά, και να βγει αρνητικό. Έχουμε πολύ δρόμο με αυτόν τον ιο και επηρεάζει τη βιομηχανία του θεάματος. Σταματάμε τα γυρίσματα και είναι πολύ ακριβό όταν συμβαίνει αυτό ενώ είμαστε οn location». Όταν μιλήσαμε, βρισκόταν στην Πράγα, στα γυρίσματα της νέας παραγωγής του Steven Spielberg. Είχα τόσα πολλά να τον ρωτήσω αλλά με διέκοψε.
«Πριν ξεκινήσουμε πρέπει να σου θυμίσω ότι δεν είμαι glamour makeup artist, δημιουργώ χαρακτήρες για την οθόνη. Είναι διαφορετικό. Λατρεύω το glamour μακιγιάζ, απλά δεν είμαι γνωστός για αυτό» μου είπε αλλά το ήξερα ήδη. Είχα διαβάσει πραγματικά πολύ πριν να τον πάρω τηλέφωνο και η σημειώσεις μου ήταν άπειρες. Ξεκίνησα όμως με την πιο απλή ερώτηση, ποια ήταν άραγε η διαδικασία που ακολουθεί πριν δημιουργήσει έναν χαρακτήρα;
«Για όλα τα projects μου σχεδιάζω το μακιγιάζ, τα μαλλιά και τα στοιχεία προσθετικής που θα χρειαστούν, αν χρειαστούν. Η περίοδος του The Queen’s Gambit μου είναι πολύ γνώριμη, ξέρω πολύ καλά το μακιγιάζ και μου αρέσει πάρα πολύ. Είχα κάνει το The Little Shop of Horrors και πολλά άλλα projects πoυ απαιτούσαν μακιγιάζ εκείνης της περιόδου. Είναι από τις πιο ωραίες περιόδους για μαλλιά και μακιγιάζ σίγουρα. Είχα λοιπόν γνώση έτσι κι αλλιώς. Και πολλά στοιχεία εκείνης της περιόδου μάλιστα έχουν περάσει και στη μοντέρνα εποχή, στο μοντέρνο μακιγιάζ. Ακόμα και σκοτεινά projects όπως για παράδειγμα το Zero Dark Thirty για το οποίο έκανα το μακιγιάζ της Jessica Chastain ακολουθεί τους ίδιους κανόνες αλλά πολύ, ΠΟΛΥ πιο διακριτικά. Υπήρχε eyeliner και η Jessica λέει ότι κάνω το καλύτερο eyeliner στον κόσμο κάτι που με διασκεδάζει ιδιαίτερα γιατί είμαι τόσο γνωστός για την προσθετική ενώ λατρεύω το glamour μακιγιάζ, απλά το λατρεύω» η περίοδος λοιπόν του ήταν γνώριμη και η Jessica Chastain πιστεύει ότι κάνει το καλύτερο eyeliner look στον κόσμο δεν ήταν όμως αυτό το θέμα μας. Το θέμα ήταν τι καταφέρνει ή τι επιδιώκει κάθε φορά όταν προσεγγίζει έναν χαρακτήρα.
«Μεταμορφώνεσαι μέσα από το μακιγιάζ και τα μαλλιά . Ο χαρακτήρας της Μπεθ συγκεκριμένα, τη βλέπεις να μεταμορφώνεται από ένα θλιμμένο κοριτσάκι το οποίο έχει περάσει ένα σοβαρό τραύμα και έχει βρεθεί στο χειρότερο δυνατό περιβάλλον, ένα ορφανοτροφείο. Κάτι με το οποίο μπορώ να ταυτιστώ καθώς με έστειλαν σε οικοτροφείο όταν ήμουν μικρός, από τα έξι μου, από τότε που μπορώ να θυμηθώ τον εαυτό μου. Δεν ήταν ευχάριστο. Τη βλέπουμε λοιπόν να μεγαλώνει μπροστά στα μάτια μας και το μακιγιάζ, όπως και τα μαλλιά, της επιτρέπουν να μεγαλώσει, της επιτρέπουν να εξελίξει τον χαρακτήρα της και λένε μία ιστορία μόνα τους στην πραγματικότητα. Αυτό είναι και το πιο σημαντικό γιατί τα μαλλιά και το μακιγιάζ λένε μία ιστορία και δεν φοριούνται απλά για να φορεθούν. Φοριούνται για να τονίσουν και να διεγείρουν το ενδιαφέρον. Μεταμορφώνουν τον χαρακτήρα, βοηθούν τον ηθοποιό, το βάζουν μέσα στο ρόλο. Δεν είναι μόνο για ομορφιά ή για να συμβαδίζει το look με την περίοδο. Αυτό που κάνω λοιπόν είναι να κοιτάζω τον χαρακτήρα. Και την περίοδο ασφαλώς αλλά κυρίως τον χαρακτήρα».
Το look της Beth ήταν πολύ συγκεκριμένο και ιδιαίτερο. Ήταν κοκκινομάλλα, είχε πολύ κοντές αφέλειες. Πως άραγε έφτασε σε αυτό το τελικό αποτέλεσμα; Από το σενάριο; Το ζήτησαν οι συντελεστές; «Θα σου τα πω όλα. Όταν διάβασα το σενάριο τη διάβασα σαν κοκκινομάλλα. Μετά είπα στον Scott (Frank ο σκηνοθέτης) ότι πιστεύω πως είναι κοκκινομάλλα και μου είπε 100%, είναι κοκκινομάλλα! Μετά μίλησα με την Anya (Taylor-Joy η πρωταγωνίστρια) της είπα ότι τη βλέπω κοκκινομάλλα και μου είπε εννοείται Daniel, είναι κοκκινομάλλα. Το αστείο είναι ότι, πρόσφατα ανακάλυψα ότι στο βιβλίο είναι καστανή, για την ακρίβεια χθες το έμαθα. Και οι τρεις μας λοιπόν, είχαμε αποφασίσει πριν ακόμα το συζητήσουμε ότι η Elizabeth Harmon είναι κοκκινομάλλα. Ξέρεις, αυτό δεν συμβαίνει συχνά, συνήθως παλεύω για αρκετό καιρό μέχρι να πείσω τους συντελεστές για το όραμά μου.» και ήταν απόλυτα λογικό. Μία κοκκινομάλλα είναι φλογερή, εντυπωσιακή σαν το χαρακτήρα της Beth δηλαδή!
«Ακριβώς έτσι. Το κόκκινο στα μαλλιά την ξεχωρίζει από τον υπόλοιπο κόσμο επίσης, μπορείς πάντα να την εντοπίσεις μέσα σε ένα δωμάτιο, όσο κόσμο και αν έχει. Το κόκκινο ήταν τέλειο για τον χαρακτήρα και υπήρχε ομοφωνία, ήταν φλογερό, λίγο τρελό, ιδανικό. Και μετά φυσικά αφιέρωσα πολύ χρόνο στο να βρω το τέλειο κόκκινο, το κόκκινο που ήθελα. Έπρεπε να είναι πραγματικό κόκκινο, φυσικό, αληθινό και πήρε χρόνο να το βρω. Μετά φτιάξαμε όλες τις περούκες. Όλα τα μαλλιά της Beth είναι περούκες εκτός από τα μαλλιά της Isla, της νεαρής ηθοποιού που υποδύεται την Beth μικρή. Αυτά ήταν τα δικά της μαλλιά τα οποία έπρεπε να βάψουμε για να ταιριάζουν με τις άλλες περούκες. Το κόκκινο δε, είναι τόσο μα τόσο δύσκολο να γίνει σωστά αλλά είχα υπέροχη ομάδα και τα καταφέραμε. Την πιο κοντή περούκα μάλιστα την ονομάσαμε Sex Kitten ενώ την πιο μακριά Drop Dead Gorgeous ή Natalie» γελούσε πονηρά όσο έλεγε τα ονόματα και το ίδιο έκανα και εγώ αλλά έπρεπε να ρωτήσω, γιατί Natalie;
«Η Νatalie Wood, η Rita Hayworth, η Lauren Bacall… όλες αυτές οι ηθοποιοί ήταν σημεία αναφοράς για την εξέλιξη των μαλλιών της Beth όπως και οι φωτογραφίες από ορφανοτροφεία της εποχής ήταν σημεία αναφοράς για την αρχή των μαλλιών της Βeth αλλά και των μικρών ηθοποιών» μου απάντησε και στο mail μoυ έφτασαν φωτογραφίες που χρησιμοποίησε σαν έμπνευση για το σχεδιασμό των περουκών…
Οι αφέλειες όμως ήταν τόσο αυστηρές, τόσο έντονες, τόσο γραμμικές! Ήταν τάση εκείνη την εποχή ή απλά κατέληξε σε αυτό το αυστηρό κούρεμα μέσα από την έρευνά του; «Αυτό ήταν μία ιδέα που απλά είχα και το είπα στον σκηνοθέτη που μου απάντησε πως ακούγεται λίγο αυστηρό αλλά go for it και έπειτα άρχισα εκτενέστερη έρευνα και ανακάλυψα πως ήταν ό, τι έπρεπε για την εποχή αλλά και την κατάσταση της Beth. Στα ορφανοτροφεία τότε ήταν πολύ συνηθισμένες οι αφέλειες. Τα κοριτσάκια έφταναν και έπρεπε να έχουν πολύ low maintenance hair oπότε τα κούρευαν και έκοβαν αφέλειες, απλά. Η έρευνά μου λοιπόν στήριξε την ιδέα μου που ήρθε πριν την έρευνα. Πρέπει να ήταν στο πίσω μέρος του μυαλού μου αφού είχα ασχοληθεί τόσο πολύ με την εποχή και μάλιστα, ήθελα να κάνω τα μαλλιά ακόμα πιο αυστηρά αλλά όλα οι μητέρες όλων των άλλων μικρών ηθοποιών που υποδύονταν τις τρόφιμους στο ορφανοτροφείο δεν το επέτρεψαν. Θα έπρεπε, ήταν μικροί ηθοποιοί αλλά σε κάθε περίπτωση λειτούργησε όλο όπως έπρεπε» και πράγματι, τα μαλλιά της Beth λένε μία πραγματική ιστορία.
Βάζουν και αυτά τη δική τους, διακριτική αλλά τόσο σημαντική πινελιά στην εξέλιξη της ιστορίας και του χαρακτήρα. Είναι μέρος της ιστορίας ενηλικίωσης που παρακολουθούμε να εκτυλίσσεται στην οθόνη και αυτό ακριβώς είναι που κάνει ο Daniel Patrick. Δημιουργεί χαρακτήρες και δίνει υλικό στους ηθοποιούς για να δουλέψουν. Γι᾽αυτό άλλωστε λατρεύει τη δουλειά του και γι᾽αυτό έχει λάβει διθυραμβικές κριτικές και πολλά βραβεία. Είναι ο ηθοποιός που δεν βλέπεις, ο άνθρωπος που δίνει στους ηθοποιούς τα πιο σημαντικά props. Είναι εκείνος που αποδεικνύει πως, η ομορφιά, με κάθε της έννοια (κυριολεκτική ή μεταφορική) είναι ο αφανής ήρωας στην οθόνη.
Λίγο πριν κλείσουμε το τηλέφωνο τον ρώτησα αν μπορώ να τον ξανακαλέσω να μιλήσουμε για επόμενα projects του και μου είπε να τον καλέσω όποτε θέλω. Θα το κάνω, θέλω πολύ να μάθω για το project στην Πράγα για το οποίο δεν ρώτησα πολλά από διακριτικότητα. Θέλω να μάθω τα πάντα. Ως τότε, δες και εσύ το Τhe Queen’s Gambit αν δεν το έχεις δει και ξαναδιάβασε αυτή τη συνέντευξη. Εγώ πάω να το δω για δεύτερη φορά…
Διάβασε ακόμα: ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ! H makeup artist της πριγκίπισσας Diana μας παραχώρησε μία εφ᾽όλης της ύλης συνέντευξη