Το πρόβλημα με το «Μπορούμε να θάψουμε οποιονδήποτε» είναι βαθύτερο στην υπόθεση Lively - Baldoni

Ανθή Μιμηγιάννη
Getty Images

Το άρθρο στους New York Times αποκαλύπτει τη στρατηγική χειραγώγησης που φέρεται να εφαρμόστηκε, δημοσιεύοντας μηνύματα και αναρωτώμενο για την ακεραιότητα της δημοσιογράφου που δημοσίευσε τη viral συνέντευξη της ηθοποιού, στην οποία εμφανιζόταν αγενής. Επίσης, τονίζεται πόσο τυχαίο είναι το γεγονός ότι η δημοσιογράφος είχε στο παρελθόν αναρτήσει παρόμοιο περιεχόμενο για άλλους πελάτες της ίδιας PR ομάδας, όπως ο Johnny Depp. Το άρθρο εξετάζει πώς η Blake Lively βρέθηκε στο επίκεντρο του #Cancel και πώς ο Justin Baldoni κατάφερε να προβάλλει τον εαυτό του ως φεμινιστή σύμμαχο, ενισχύοντας την εικόνα του ως υποστηρικτή των γυναικών και της μάχης κατά της έμφυλης βίας.

Η έκφραση «Μπορούμε να θάψουμε οποιονδήποτε» ενσωματώνει ένα βαθύ και επικίνδυνο μήνυμα, το οποίο υπερβαίνει την αρχική του φαινομενική απλότητα. Δεν πρόκειται απλώς για μια ρητορική υπερβολή, αλλά για μια εξαιρετικά ανησυχητική ένδειξη της εύθραυστης θέσης στην οποία μπορεί να βρεθεί οποιοσδήποτε, καθώς η προσωπική του φήμη και η αξιοπιστία μπορούν να αμφισβητηθούν ή να ανατραπούν με μεγάλη ευκολία, πολλές φορές χωρίς αποδεικτικά στοιχεία και, το πιο επικίνδυνο, με την ίδια την προσωπικότητα να δίνει συνεχώς το πάτημα για αυτό.

H Blake Lively μήνυσε τον συμπρωταγωνιστή της, Justin Baldoni, για σεξουαλική παρενόχληση

Το άρθρο στους New York Times, με τίτλο «Μπορούμε να θάψουμε οποιονδήποτε», έρχεται να αναδείξει ακριβώς αυτή τη δυναμική χειραγώγησης, φωτίζοντας πώς η κοινή γνώμη μπορεί να διαστρεβλωθεί και να στραφεί υπέρ των ισχυρών ή των ανίσχυρων αλλά για ακόμα μια φορά -όπως αποδεικνύεται- κατά των γυναικών. Η περίπτωση της Blake Lively, που κατήγγειλε τον συμπρωταγωνιστή της και σκηνοθέτη Justin Baldoni για σεξουαλική παρενόχληση κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της ταινίας It Ends With Us, είναι χαρακτηριστική αυτής της αντιφατικής δυναμικής.

Η καταγγελία της έγινε αμέσως πρωτοσέλιδο και το κοινό στα social media διασπάστηκε άμεσα σε δύο στρατόπεδα: το Team Justin και το Team Blake. Ωστόσο, τα social media, όπως συχνά συμβαίνει, δεν διευκολύνουν την αναγνώριση της αλήθειας, αλλά αντίθετα διαμορφώνουν μια αρένα μάχης, όπου η λογική και οι ισχυρισμοί του ενός θυσιάζονται εύκολα στο βωμό της δημοφιλίας και της εξουσίας.

«Είναι μητέρα 4 παιδιών και σύζυγος, τι ανάγκη είχε εκείνος να κάνει κάτι τέτοιο;».

Και; Αναρωτιόμαστε από πότε η σεξουαλική παρενόχληση μπορεί να εκληφθεί με βάση το οικογενειακό status, το χρώμα του δέρματος ή την οικονομική επιφάνεια του θύματος. Από πότε η καταγγελία μιας γυναίκας δεν αντιμετωπίζεται ως σοβαρή υπόθεση, αλλά ως απλώς ένα ακόμα επεισόδιο που διαιωνίζει στερεότυπα και προκαταλήψεις;

«Έχει ναρκισσιστική συμπεριφορά, είναι αγενής, προσβάλλει τους δημοσιογράφους, χρησιμοποιεί ευαίσθητα θέματα για να βγάλει λεφτά, είτε μέσω μιας ταινίας με θέμα την ενδοοικογενειακή βία, είτε για να βγάλουν περισσότερα λεφτά οι εταιρίες της».

Όχι. Η σεξουαλική παρενόχληση είναι μια πρακτική που δεν διαχωρίζεται με βάση την προσωπικότητα, την κοινωνική θέση ή την επιτυχία του θύματος: είναι μια κατάχρηση εξουσίας που μπορεί να συμβεί σε οποιονδήποτε χώρο, από την καθημερινότητα μέχρι το Hollywood.

Ωστόσο, το μεγάλο πρόβλημα είναι ότι οι γυναίκες σαν την Blake, οι οποίες φαίνεται να τα έχουν όλα, όταν αποφασίσουν να μιλήσουν, αναγκάζονται να απολογηθούν για άλλες συμπεριφορές τους, για τις ορμόνες μιας εγκυμοσύνης, για το χιούμορ τους, και πάντα πρέπει να υπερασπιστούν τη δική τους «ηθική» και «αξιοπιστία», αντί να έχουν το δικαίωμα να επικεντρωθούν στην ουσία της καταγγελίας τους, η οποία είναι πολύ βαθύτερη από ένα μεθοδευμένο και υποκινούμενο #Cancel.

Η Στρατηγική χειραγώγησης στην περίπτωση της Blake Lively

Η περίπτωση της Blake Lively είναι ενδεικτική για το πώς η κοινή γνώμη μπορεί να χειραγωγηθεί σε βάρος μιας γυναίκας. Η ηθοποιός κατήγγειλε τον Baldoni και τον Heath για ανεπιθύμητες συμπεριφορές, όπως ανεπιθύμητα φιλιά, εισβολή στον προσωπικό της χώρο ενώ ήταν γυμνή ή θήλαζε και ακατάλληλες συζητήσεις για τη σεξουαλική ζωή του 40χρονου συναδέλφου της. Αν και οι καταγγελίες της έγιναν αποδεκτές από τη Sony και η εταιρεία παραγωγής Wayfarer προχώρησε σε μέτρα ασφαλείας, το γεγονός ότι οι Baldoni και Heath φέρονται να επιδόθηκαν σε μια καμπάνια ψηφιακής δυσφήμισης εναντίον της -μέσω της χειραγώγησης της κοινής γνώμης στα social media και δημοσιευμάτων- δείχνει τις μεθόδους που χρησιμοποιούνται για να υπονομευθεί η αξιοπιστία μιας γυναίκας που καταγγέλλει σεξουαλική παρενόχληση.

«Τελειώνει με εμάς»: Κακή σχέση και διχόνοια μεταξύ Blake Lively - Justin Baldoni. Ποιος ο λόγος;

Το άρθρο στους New York Times αποκαλύπτει τη στρατηγική χειραγώγησης που φέρεται να εφαρμόστηκε, υπογραμμίζοντας πώς οι γυναίκες που καταγγέλλουν κακοποιητικές συμπεριφορές μπορούν να βρεθούν αντιμέτωπες με οργανωμένες εκστρατείες δυσφήμησης που τις καταστρέφουν επαγγελματικά και προσωπικά. Ο τίτλος του άρθρου, «Μπορούμε να θάψουμε οποιονδήποτε», αναφέρεται ακριβώς σε αυτήν τη δυναμική -τη δυνατότητα να πλήξεις τη φήμη ενός ατόμου χρησιμοποιώντας τις δημόσιες σχέσεις και τα μέσα για να διαστρεβλώσεις την πραγματικότητα και να χειραγωγήσεις την κοινή γνώμη υπέρ του καλού παιδιού που δικαίωμα δεν έδωσε ποτέ.

Η καμπάνια αυτή δείχνει πόσο εύκολο είναι να μετατρέψεις μια γυναίκα σε στόχο, χρησιμοποιώντας τα social media και την παραπληροφόρηση για να εξυπηρετηθούν πολιτικές ή επαγγελματικές ατζέντες. Οι γυναίκες στον χώρο του θεάματος δεν είναι οι μόνες που αντιμετωπίζουν αυτή την αδικία. Το πρόβλημα αυτό είναι ευρύτερο και αγγίζει όλες τις κοινωνικές και πολιτικές σφαίρες.

Το πρόβλημα είναι πολύ βαθύτερο

Οι άνθρωποι που κρύβονται πίσω από τις στρατηγικές δημοσίων σχέσεων και τη χειραγώγηση της κοινής γνώμης είναι σε θέση να σβήσουν τις φωνές των γυναικών, ανεξαρτήτως των γεγονότων. Το ζήτημα είναι ξεκάθαρο: η σεξουαλική παρενόχληση δεν είναι debate, ούτε image making, και πρέπει να αντιμετωπίζεται με σεβασμό και σοβαρότητα, χωρίς να γίνονται παιχνίδια εξουσίας ή ρητορικής μίσους γύρω από την αξιοπιστία της.

Η φερόμενη στρατηγική της ομάδας PR του Justin Baldoni και τα μηνύματα που αντάλλαξαν τα εμπλεκόμενα πρόσωπα αποκαλύπτουν έναν συντονισμένο μηχανισμό χειραγώγησης, στόχος του οποίου ήταν να δυσφημήσουν τη σκληρή ηθοποιό και να προστατεύσουν τη φήμη του ευαισθητοποιημένου άντρα.

Ας δούμε αναλυτικά τη στρατηγική:

Δημιουργία αρνητικού αφηγήματος για τη Blake Lively

Η στρατηγική της ομάδας PR φέρεται να περιλάμβανε συντονισμένες ενέργειες για να αμαυρώσουν τη φήμη της Lively, να την παρουσιάσουν ως δύσκολη στη συνεργασία και εγωκεντρική. Όπως φαίνεται στα μηνύματα που έδειξαν οι New York Times και που αντάλλαξε η Melissa Nathan (TAG PR) με άλλους συνεργάτες, υπήρξε μια συγκεκριμένη προσπάθεια να διαρρεύσουν ή να ενισχυθούν αρνητικές «ιστορίες» για την ηθοποιό, ενώ παράλληλα φρόντιζαν να μην αφήσουν ίχνη που να συνδέουν άμεσα την ομάδα PR με αυτές τις διαρροές. Αυτή η στρατηγική δυσφήμισης είχε στόχο να στρέψει την κοινή γνώμη εναντίον της ηθοποιού κάνοντάς την να φανεί ως ένα άτομο που δυσκολεύεται να συνεργαστεί και να χειριστεί τις επαγγελματικές σχέσεις της.

Ενίσχυση της δημόσιας εικόνας του Justin Baldoni

Παράλληλα, η ομάδα PR του Baldoni φέρεται να εφάρμοσε τακτικές για να προστατεύσει τη φήμη του και να αναστρέψει τις αρνητικές καταγγελίες για ανάρμοστη συμπεριφορά. Καθώς οι κατηγορίες για ανεπιθύμητες ενέργειες εναντίον του στο σετ του It Ends With Us άρχισαν να γίνονται γνωστές, η ομάδα κατάφερε να εμποδίσει τη δημοσίευσή τους ή να τις διαχειριστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να περιορίσει τις συνέπειες για την εικόνα του. Επίσης, ο Baldoni κατόρθωσε να προβάλλει τον εαυτό του ως φεμινιστή σύμμαχο, ενισχύοντας την εικόνα του ως υποστηρικτή των γυναικών και της μάχης κατά της έμφυλης βίας. Με αυτόν τον τρόπο, η στρατηγική του ήταν να προσελκύσει τη συμπάθεια του κοινού, συγκαλύπτοντας τις κατηγορίες σε βάρος του.

Χρήση social media για αλλαγή του αφηγήματος

Η φερόμενη στρατηγική της ομάδας PR εκμεταλλεύτηκε επίσης τα social media για να επηρεάσει τη δημόσια αντίληψη. Ο Jed Wallace, ειδικός στα social media, ανέλαβε να δημιουργήσει «νημάτια θεωριών» που θα βοηθούσαν να στραφεί το κοινό υπέρ του Baldoni. Η ομάδα ενίσχυσε τα σχόλια που υποστήριζαν τον Baldoni και έβλαπταν την Lively, ενώ χρησιμοποίησε εργαλεία όπως το «social boosting» για να προωθήσει επιλεγμένο περιεχόμενο που έδινε θετική εικόνα στον Baldoni και αρνητική στην Lively.

Διαχείριση δημοσιότητας μέσω δημοσιογράφων

Η ομάδα PR φέρεται να προχώρησε σε στρατηγικές διαρροών στα μέσα ενημέρωσης, χρησιμοποιώντας επαφές με δημοσιογράφους για να δημοσιεύσουν αρνητικά άρθρα για την Lively. Για παράδειγμα, η Melissa Nathan, σε συνεργασία με τη Daily Mail, δημοσίευσε άρθρα που παρουσίαζαν την ηθοποιό ως δύσκολη και αλαζονική. Παράλληλα, φρόντισαν να αποσιωπήσουν τις επικίνδυνες ιστορίες που θα μπορούσαν να βλάψουν τη φήμη του Baldoni, προλαμβάνοντας τη δημοσιοποίησή τους.

Στρατηγικά σχόλια του Baldoni για την οικογένεια Lively-Reynolds

Μετά τις αρνητικές δημοσιεύσεις για τον Baldoni, η φερόμενη στρατηγική της ομάδας PR περιλάμβανε και σχόλια του ίδιου του Baldoni που αποσκοπούσαν στην ανατροπή του αρνητικού αφηγήματος. Ο Baldoni, σε συνεντεύξεις, υποστήριξε ότι εκτιμά ιδιαίτερα την οικογένεια της Lively, παρουσιάζοντας την ως «εξαιρετική μητέρα» και τον Ryan Reynolds ως «παράδειγμα προς μίμηση για όλους τους άντρες». Αυτά τα σχόλια χρησιμοποιήθηκαν για να αποπροσανατολίσουν το κοινό και να μπερδέψουν την πραγματική φύση της σχέσης του με την Lively, δημιουργώντας την εντύπωση ότι είναι ένας υποστηρικτής της οικογένειάς της και της ενότητας.

Οικονομική ζημία της Blake Lively

Η φερόμενη στρατηγική της ομάδας PR είχε και σημαντικές οικονομικές συνέπειες για τη Blake Lively. Τα προϊόντα που προωθούσε η ηθοποιός, όπως τα προϊόντα περιποίησης μαλλιών, τέθηκαν στο στόχαστρο, με την ομάδα PR να ενισχύει τα αρνητικά σχόλια στα social media. Αυτή η εκστρατεία οδήγησε σε πτώση πωλήσεων που έφτασε μέχρι και το 78%, πλήττοντας σοβαρά την επιχειρηματική της δραστηριότητα.

Η στρατηγική χειραγώγησης από την Kjersti Flaa

Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα χειραγώγησης των δημοσιογράφων και των μέσων μαζικής ενημέρωσης για τη διαμόρφωση της δημόσιας εικόνας ήταν η περίπτωση της Kjersti Flaa, Νορβηγίδας δημοσιογράφου, η οποία ανέβασε μια συνέντευξη της Blake Lively από το 2016, ακριβώς τη στιγμή που η ηθοποιός αντιμετώπιζε αρνητικά σχόλια για την ταινία It Ends With Us. Η συνέντευξη αυτή, στην οποία η Lively αντέδρασε έντονα σε ερωτήσεις για την εγκυμοσύνη της και τα ρούχα της από την ταινία Café Society, δημοσιεύθηκε με τίτλο "The Blake Lively interview that made me want to quit my job" (Η συνέντευξη της Blake Lively που με έκανε να θέλω να παρατήσω τη δουλειά μου). Μέσα από αυτή την ανάρτηση, η Flaa ενίσχυσε το αφήγημα ότι η ηθοποιός ήταν δύσκολη στη συνεργασία και έδειχνε αλαζονική, κάτι που ταιριάζει με τις αρνητικές δημοσιεύσεις και τη γενική δυσφήμηση που η Lively υπέστη τη στιγμή εκείνη.

Η δημοσιογράφος υποστήριξε στα social media της ότι η ανάρτηση σε καμία περίπτωση δεν είχε συντονιστεί με την ομάδα PR του Justin Baldoni, αλλά ήταν προσωπική της πρωτοβουλία και δεν θα ριψοκινδύνευε ποτέ την ακεραιότητά της.

Ωστόσο, η ίδια η χρονική συγκυρία και η στρατηγική αυτής της δημοσίευσης δημιουργούν εύλογες αμφιβολίες. Η συνέντευξη δημοσιεύθηκε σε μια περίοδο που η Lively βρισκόταν στο επίκεντρο της δημόσιας κριτικής για τη στάση της γύρω από την ταινία και οι επιθέσεις εναντίον της ήταν έντονες.

Αυτό καθιστά την ανάρτηση της Flaa ένα εργαλείο ενίσχυσης της εικόνας της ομάδας PR του Baldoni, ανεξαρτήτως αν υπήρξε επίσημος συντονισμός ή όχι. Το γεγονός ότι η δημοσιογράφος είχε αναρτήσει παρόμοιο περιεχόμενο και στο παρελθόν για άλλους πελάτες της ίδιας PR ομάδας, όπως τον Johnny Depp, ενισχύει την υπόνοια ότι η Flaa, έστω και χωρίς άμεση καθοδήγηση, ήταν μέρος του μηχανισμού χειραγώγησης που χρησιμοποιούσε τα μέσα ενημέρωσης για την προώθηση ενός συγκεκριμένου αφηγήματος.

Η στρατηγική αυτής της δημοσίευσης φανερώνει πώς κάποιοι δημοσιογράφοι και οι PR ομάδες συνεργάζονται, μερικές φορές ακόμα και άτυπα, για να διαμορφώσουν την εικόνα μιας προσωπικότητας. Παρόλο που η Flaa δήλωσε ότι η ανάρτησή της δεν είχε συντονιστεί με την ομάδα του Baldoni, η ενέργειά της συνέβαλε στην ενίσχυση της αρνητικής εικόνας της Lively, προβάλλοντας την ως δύσκολη και αλαζονική. Αυτή η τακτική είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα της σύνθετης σχέσης μεταξύ δημοσιογράφων και PR ομάδων, όπου οι κινήσεις ενός δημοσιογράφου μπορεί να ενισχύσουν, εσκεμμένα ή όχι, τα συμφέροντα των πελατών του PR.

Τα λάθη της Blake Lively που ενίσχυσαν το αφήγημα

Χωρίς αμφιβολία, η ίδια η Lively έκανε πολλά λάθη που ενίσχυσαν το αρνητικό αφήγημα γύρω από την εικόνα της. Η εσφαλμένη προώθηση της ταινίας που θίγει ένα τόσο ευαίσθητο θέμα και οι ατάκες της, όπως «πάρε τις φίλες σου να τη δεις» ή «φορέστε τα καλά σας», ενίσχυσαν τις επικρίσεις εναντίον της.

Επιπλέον, το γεγονός ότι παράλληλα προωθούσε τα προσωπικά της προϊόντα την έφερε σε αρνητική θέση, καθώς φάνηκε να μην επικεντρώνεται στην ταινία αλλά στο κέρδος. Άλλοι επικριτές σημείωσαν επίσης την υποστήριξή της στο παρελθόν σε Harvey Weinstein και Woody Allen, καθώς και τη ειρωνική της στάση απέναντι σε φωτοσοπαρισμένες φωτογραφίες της Kate Middleton εν μέσω της μάχης της με τον καρκίνο.

Η υποστήριξη της Blake Lively έχει ήδη ξεκινήσει

Πιστές στον δεσμό που παρουσίασαν στην ταινία τους The Sisterhood of the Traveling Pants του 2005, οι America Ferrera, Amber Tamblyn και Alexis Bledel έγραψαν μια επιστολή για να στηρίξουν τη συμπρωταγωνίστριά τους μετά τη μήνυσή της κατά του Baldoni.

«Ως φίλες και αδελφές της Blake για περισσότερα από είκοσι χρόνια, στεκόμαστε αλληλέγγυες μαζί της καθώς αντιστέκεται στην αναφερόμενη εκστρατεία που αποσκοπεί στην καταστροφή της φήμης της», ξεκινά η κοινή δήλωση, η οποία δημοσιεύτηκε στο Instagram. «Κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της ταινίας It Ends With Us, την είδαμε να βρίσκει το θάρρος να απαιτήσει ένα ασφαλές εργασιακό περιβάλλον τόσο για την ίδια όσο και για τους συναδέλφους της στο πλατό. Είμαστε σοκαρισμένες και τρομοκρατημένες όταν διαβάσαμε τα στοιχεία μιας προμελετημένης και εκδικητικής προσπάθειας που ακολούθησε για να δυσφημιστεί η φωνή της».

Η συγγραφέας του βιβλίου It Ends with Us, Colleen Hoover, εξέφρασε τη στήριξή της στην Blake Lively εν μέσω των καταγγελιών της για σεξουαλική παρενόχληση εναντίον του Justin Baldoni. Ειδικότερα, το Σάββατο ανέβασε ένα μήνυμα συμπαράστασης μέσω των Instagram Stories της, υπό το πρίσμα των κατηγοριών που είχαν ανακύψει.

«Ήσουν πάντα ειλικρινής, ευγενική, υποστηρικτική και υπομονετική από την πρώτη μέρα που γνωριστήκαμε. Σε ευχαριστώ που είσαι ακριβώς ο άνθρωπος που είσαι. Ποτέ μην αλλάξεις. Ποτέ μην μαραζώσεις».

Domino effect για τον Justin Baldoni μετά την καταγγελία για παρενόχληση από την Blake Lively

Μετά την καταγγελία της Blake Lively για σεξουαλική παρενόχληση εναντίον του, το πρακτορείο ταλέντων στο οποίο ανήκει ο 40χρονος ανακοίνωσε τη διακοπή της συνεργασίας του με τον ηθοποιό και σκηνοθέτη. Η κίνηση αυτή ήρθε ως αποτέλεσμα των σοβαρών κατηγοριών που έθεσαν υπό αμφισβήτηση τη φήμη και την επαγγελματική του ακεραιότητα.

Παράλληλα, οι φήμες γύρω από τον Baldoni εντάθηκαν όταν αναφέρθηκε ο εθισμός του στο πορνογραφικό υλικό, με πηγές να υποστηρίζουν ότι αυτό είχε αρνητική επιρροή στις σχέσεις του γενικότερα.

Domino effect για τον Justin Baldoni μετά την καταγγελία για παρενόχληση από την Blake Lively

«Μπορούμε να θάψουμε οποιονδήποτε»;

Το πρόβλημα με το «Μπορούμε να θάψουμε οποιονδήποτε» στην υπόθεση Lively - Baldoni είναι ότι αυτή η στρατηγική όχι μόνο πλήττει την προσωπική ζωή των ανθρώπων, αλλά υπονομεύει και τη σοβαρότητα των καταγγελιών. Στην προσπάθεια να ενισχυθούν αρνητικά αφηγήματα, συχνά χάνεται η ουσία και η αλήθεια. Η περίπτωση αυτή δείχνει ότι κάποια πράγματα είναι πολύ πιο σοβαρά από ένα #Cancel—είναι θέματα που αφορούν την ασφάλεια, την αξιοπρέπεια και τη δικαιοσύνη. Κι όταν η δημόσια εικόνα ενός ατόμου χρησιμοποιείται ως όπλο για να εξυπηρετήσει στρατηγικές συμφέροντα, ξεχνάμε πως πίσω από κάθε ιστορία βρίσκονται άνθρωποι, και ότι οι πραγματικές αλήθειες είναι πιο σύνθετες από ένα απλό hashtag.

© 2014-2024 Queen.gr - All rights reserved
× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης