Η Άννα της Λιλιπούπολης, η Παναγιωτοπούλου της TV μέσα από επικές ατάκες και αιχμηρές δηλώσεις

Κατερίνα Μπούσιου
Η Άννα της Λιλιπούπολης, η Παναγιωτοπούλου της TV μέσα από επικές ατάκες και αιχμηρές δηλώσεις
ndp photoagencythomasdask@yahoo.com

Από τον Μπύθουλα στο «Είναι η Βίκυ Σταυροπούλου ηθοποιός;». Και από τη συνεργασία της Άννας Παναγιωτοπούλου με τον Μάνο Χατζιδάκι στη διαχρονική αξία της Χριστίνας Μαρκάτου στα social media. 

Το κάνουμε από αγάπη, αλλά ίσως τις τελευταίες ώρες να αδικούμε την Άννα Παναγιωτοπούλου, όταν την αναφέρουμε κυρίως μέσα από τους τηλεοπτικούς της ρόλους. Από τη Μαντάμ Σουσού, στην Όλγα Χαρίτου στις «Τρεις χάριτες» και την Χριστίνα Μαρκάτου επιχειρηματία - χήρα ντοματοπαραγωγού στο «Nτόλτσε Βίτα», διαχρονικό meme στα social media. Αλλά είναι τόσο μεγάλη η δύναμη του μέσου και τόσο μεγάλη η ταύτιση όλων μας με αυτούς τους ρόλους, που μας είναι αδύνατο να τους προσπεράσουμε.

Η ηθοποιός και σεναριογράφος υπήρξε και πολλά άλλα πράγματα εξίσου σημαντικά. Το ελληνικό θέατρο της οφείλει πολλά και όχι μόνο από την επιτυχία των παραστάσεων της. Οι συνάδελφοί της καλλιτέχνες ακόμη περισσότερα, αν και υπήρξε έως και σκληρή (πάντα όμως ειλικρινής) με μερικούς από αυτούς.

https://www.instagram.com/reel/C6i49wdo72k/

Ατάκες, λόγια, ο σουσουδισμός, τα σενάρια και το «Εδώ Λιλιπούπολη»

Αν δεν επαναστατούσε στους γονείς της και αν δεν έδινε κρυφά εξετάσεις στη δραματική σχολή του Εθνικού Θεάτρου, πιθανόν η Άννα Παναγιωτοπούλου να έκανε το χατίρι τους και να σπούδαζε στην Ελβετία. Η αστική της παιδεία και η ευρεία της μόρφωση θα μπορούσαν να την οδηγήσουν σε άλλο μονοπάτι.

Μόνο που εκείνη έκανε αυτά τα εφόδια «όπλα» της στην τέχνη και στον αγώνα για δημιουργία και τη δημοκρατία, ειδικά όταν με άλλους συμφοιτητές της από τη σχολή (Φασουλής, Αρζόγλου, Χατζησάββας μεταξύ αυτών) δημιουργούσαν εν μέσω της δικτατορίας, το Ελεύθερο Θέατρο.

etnikotheatro.jpg

Η Άννα Παναγιωτοπούλου έφυγε από τη ζωή: Το «ευχαριστώ» του Θανάση Ευθυμιάδη και οι κορυφαίοι ρόλοι

Για να φέρουν αέρα ανανέωσης, σε κείμενα και τρόπο υποκριτικής προσέγγισης. Μίλησαν με τη γλώσσα του κόσμου και ο κόσμος τους άνοιξε την αγκαλιά τους. Η επιθεώρηση «...Και εσύ χτενίζεσαι» τον Ιούνιο του 1973 στο Άλσος Παγκρατίου, είναι μεγάλη κληρονομιά για το ελληνικό θέατρο. Για τη δομή του ως θεατρικό είδος.

Βαθύτατα δημοκρατικό, αν και είναι παιδικό έργο, είναι και η ιστορική επίσης Λιλιπούπολη έμπνευση του Μάνου Χατζιδάκι στο Γ' Πρόγραμμα. Αυτό που λίγοι γνωρίζουν είναι πως, η Άννα Παναγιωτοπούλου έγραψε πολλά από τα σενάρια των επεισοδίων, ως μέλος της μεγάλης δημιουργικής ομάδας στην οποία βρισκόταν και η Μαριανίνα Κριεζή, που έγραφε τους στίχους στα τραγούδια. Η Λιλιπούπολη είχε ξεσηκώσει πολιτικές αντιδράσεις αλλά ο σπουδαίος συνθέτης πάλεψε για να μείνει όσο το δυνατόν περισσότερο στα ερτζιανά, αυτό το μικρό ραδιοφωνικό θαύμα.

Η Άννα Παναγιωτοπούλου θα λάμψει με την παρουσία της στη συνέχεια στο θέατρο με εκατοντάδες παραστάσεις και ποιος θα ξεχάσει τον ρόλο της ως Ζερμαίν Λεσκαλιέ, της πασίγνωστης κουτσομπόλας στο «Έκτο Πάτωμα»; Κανείς, γιατί μας άφησε παρακαταθήκη και τη φωνή της στα τραγούδια που έγραψε για την παράσταση ο φίλος της Σταμάτης Κραουνάκης (εκείνος που μας ανακοίνωσε χθες και τον θάνατό της) σε στίχους της Λίνας Νικολακοπούλου.

Η βραχνή της φωνή και το μπλαζέ της ύφος είναι σήμα κατατεθέν όταν θα υποδυθεί τηλεοπτικά στην ασπρόμαυρη ακόμη ΥΕΝΕΔ τη Μαντάμ Σουσού, την πάμπτωχη κατά φαντασίαν αριστοκράτισσα το 1986. Το έργο του Δημήτρη Ψαθά γράφτηκε το 1939, είχε γίνει ταινία με τη Μαρίκα Νέζερ ως πρωταγωνίστρια στις αρχές της δεκαετίας του '50 και αργότερα θεατρική παράσταση. Ο Θανάσης Παπαγεωργίου (Ο Παναγιωτάκης και τηλεοπτικός της σύζυγος) σκηνοθετεί τη σειρά που σημειώνει τεράστια επιτυχία. Και οι ατάκες της γράφουν ιστορία.

Από το «Μπυθουλαίες τσοκαρίες» στο «Και τώρα...αλέ», στο «Παναγιωτάκη δώσε ένα αστακουδάκι στην κυρία» ή στο «Εγώ δεν είμαι μία απλή κυρία του Κολωνακίου, αλλά μία μεγάλη σνομπαρία» και το «Σιλάνς» και το «Ω, μοντιέ» που συνόδευε κάθε πρόταση. Ο σουσουδισμός ως διάλεκτος, είναι ένα εξαιρετικό κωμικό κείμενο με πολλά κοινωνικά μηνύματα.

Για την ιστορία, ο Μπύθουλας ήταν υπαρκτό μέρος, μία φτωχιά και λαϊκή συνοικία του Κολωνού, με λιμνάζοντα νερά, κάθε φορά που έβρεχε.

https://www.instagram.com/p/C6i6zKHoRyz/

Η Άννα Παναγιωτοπούλου ούτε φανταζόταν πως οι ατάκες και οι συνομιλίες της στο Ντόλτσε Βίτα, με την κολλητή τηλεοπτική Σάσα και αγαπημένη της φίλη Κατιάνα Μπαλανίκα, θα έγραφαν ιστορία. Eίναι διαχρονικά memes και τα συναντάς σε κάθε περίσταση στο Twitter/X.

Σε αυτή τη σειρά κάνει μία μικρή επανάσταση, καθώς είναι μία γυναίκα που αγαπά έναν μικρότερο σε ηλικία άντρα και μάλιστα τον πρώην αρραβωνιαστικό της κόρης της.

Το ότι είχε happy end, έδωσε στον ρόλο της ακόμη μεγαλύτερη αξία. Χρόνια αργότερα θα μάθουμε, ότι ο ρόλος προτάθηκε αρχικά στη Μίρκα Παπακωνσταντίνου, αλλά εκείνη τον αρνήθηκε. Και με την Άννα Παναγιωτοπούλου να λέει αφοπλιστικά: «Και αυτή η Μίρκα, κάνει βλακείες. Μα της είπα, το διάβασες το σενάριο; Θα το διαβάσω κάποια στιγμή μου λέει. Τώρα θα το κάνω εγώ, της απάντησα». Μη φανταστείς ότι ήρθαν σε κόντρα για αυτό. Ήταν πάντα πολύ καλές φίλες.

1714852298056-894079148-panagiotopoulou.jpg

Δεκάδες οι επικές σκηνές της σειράς, ας θυμηθούμε όμως και μία με την πεθερά Όλγα Μαρκάτου και τα γυαλιά. Το zapping σε άλλη διάσταση.

Και ας μη ξεχάσουμε και τις διαπραγματεύσεις με τη Μίρκα Παπακωνσταντίνου στο «Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο». «Εμείς στο Μπισμπικέικο το κούτελό μας το έχουμε καθαρό. Δεν πουλιόμαστε. Πόσα δίνεις; Δε βγαίνω, είμαστε πολύ μακριά».

Οι δηλώσεις που προκάλεσαν απορία για τον Θανάση Ευθυμιάδη και τη Βίκυ Σταυροπούλου

Η Άννα Παναγιωτοπούλου υπήρξε ιδιαίτερα αγαπητή από τους συναδέλφους της και όλοι μιλούν για το πόσο γενναιόδωρη υπήρξε μαζί τους και πως ήταν πάντα, άψογη συνεργάτης.

200806301353550.4039_MPALANIKA_DANDOYLAKI_MARINELA_PANAGIOTOPOYLOY_27062008.jpg

Αυτό που ίσως θα έχεις παρατηρήσει με το πέρασμα των χρόνων, είναι πως ποτέ δεν εξαργύρωσε την τηλεοπτική της επιτυχία, δε μας τη διαφήμισε, δεν αναλώθηκε σε προβολή. Οι συνεντεύξεις της γίνονταν μόνο εξ αφορμής κάποιας παράστασης.

Και σε πολλές από αυτές υπήρξε καυστική. Για τα πολιτικά δρώμενα και για τα του σιναφιού της. Δε χαρίστηκε, ακόμη και αν παρεξηγήθηκε.

Είχε δηλώσει για παράδειγμα πως δεν θεωρεί τον Μάρκο Σεφερλή συνάδελφό της και φυσικά όταν ρωτήθηκε για τη στροφή του Γιώργου Αγγελόπουλου στην υποκριτική, ήταν άκρως αντίθετη: «Το θέατρο δεν είναι Survivor».

Έκπληξη είχε προκαλέσει η δήλωσή της για τον συμπρωταγωνιστή της στο Dolce Vita, Θανάση Ευθυμιάδη. Μιλώντας πριν από 4 χρόνια στην εκπομπή του Γιώργου Λιάγκα στον ΣΚΑΙ, είχε δηλώσει χαρακτηριστικά: «Μεταξύ μας, δεν ήταν και πάρα πολύ καλή η σχέση με τον Θανάση Ευθυμιάδη. Ήταν λίγο καβαλημένος ο Θανάσης. Ήταν και είναι ωραιοπαθής. Είχε ένα μέσο που μπήκε, δε χρειάζεται να το πω τώρα. Είχε έπαρση».

Υπήρξε ένα διάστημα μία παρεξήγηση με την Ελένη Καστάνη, περί αμοιβών ανά επεισόδιο στην τηλεόραση, αλλά λύθηκε εκ των υστέρων. Εκείνο που είχε προκαλέσει εντύπωση, ήταν η δήλωσή της για τη Βίκυ Σταυροπούλου όταν ανέλαβε ως κριτής στο J2US. Εκεί, ήταν καταπέλτης: «Βίκυ Σταυροπούλου; Παναγία μου. Δε θέλω να τη σχολιάσω. Θα κρίνει ανθρώπους η Σταυροπούλου; Είναι ηθοποιός και δεν το έχω καταλάβει; Είναι πάρα πολύ έξυπνη γυναίκα. Όχι, δεν είναι ηθοποιός».

Εκείνο που μας έκανε πάντως εντύπωση, είναι πως οι ηθοποιοί που κρίθηκαν κάπως αυστηρά από εκείνη, όταν τους ζητήθηκε να απαντήσουν, δεν σχολίασαν και δήλωσαν τον θαυμασμό τους χωρίς να δώσουν συνέχεια. Και πιστεύουμε πως το εννοούσαν.

Θα κλείσω με ένα τραγούδι τόσο σημαντικό, τον «Έλληνα», που περιγράφει τα της ιδιοσυγκρασίας μας με τον καλύτερο τρόπο. Και η ηθοποιός με τον τονισμό της κάθε λέξης, του δίνει μία άλλη υπόσταση:

«Και αυτό θα μας φάει τον Έλληνα, ο Έλληνας τον Έλληνα. Στη χώρα που φυτρώσαμε οικόπεδα κληρώσαμε, στο παρελθόν πληρώσαμε μεγάλο ποσοστό».

Ευχαριστούμε για τις αναμνήσεις Άννα Παναγιωτοπούλου.

panagiotopoulou2.jpg