Αιμίλιος Χειλάκης: «Έχουν συμβεί τα καλύτερα και τα χειρότερα στην ζωή μου αλλά δεν έζησα μέτρια»
Από το τέλος του Ακύλα στις Άγριες Μέλισσες, στην Μήδεια και στην περιοδεία σε όλη την Ελλάδα. Ο Αιμίλιος Χειλάκης μιλά για την τέχνη του και την ζωή του. Δύο έννοιες άμεσα αλληλένδετες μεταξύ τους για εκείνον.
Αν κάτι μπορείς να θαυμάσεις στον Αιμίλιο Χειλάκη, ξεπερνώντας την στερεότυπη αγάπη για την φωνή του και τον τρόπο που προσεγγίζει με πάθος έναν τηλεοπτικό ρόλο, όπως εκείνος του Ακύλα Μεγαρίτη στις Άγριες Μέλισσες, είναι ο ενθουσιασμός του.
Με οτιδήποτε καταπιαστεί στο θέατρο, θα φροντίσει να μελετήσει, να ψάξει, να σχεδιάσει μία παράσταση και να σου μεταφέρει την χαρά της δημιουργίας που εκείνος έχει ζήσει με τους συνεργάτες του. Φέτος, για την παράσταση της Μήδειας του Ευριπίδη - ένα εμβληματικό έργο της αρχαίας θεατρικής θεματολογίας - είναι και πάλι χαρούμενος. Μία μέρα πριν από την πρεμιέρα, στις 29 Ιουνίου στο θέατρο Πέτρας, μας μεταφέρει στην μοναδική ουσία αυτής της παράστασης. Ο ίδιος υποδύεται τον Ιάσων, τον Κρέοντα και τον παιδαγωγό.
«Η παράσταση μας δεν σκύβει πάνω στο θέμα του έρωτα, της ζήλιας ή της εκδίκησης. Σκύβει πάνω στο πως η πατριαρχική μας κοινωνία συμπεριφέρεται σε έναν ξένο και ειδικά σε μία γυναίκα. Η Μήδεια μένει μόνη της με τα παιδιά της, εξόριστη από την Κόρινθο, γιατί ο σύζυγός της θα παντρευτεί μία άλλη γυναίκα. Με τον Μανώλη Δούνια και την Αθηνά Μαξίμου, ουσιαστικά μελετάμε το τρίτο έργο τα τελευταία χρόνια, για το τι σημαίνει ο ξένος στην λογοτεχνία. Τι είναι αυτό που οδηγεί τον άνθρωπο σε ακραίες συμπεριφορές, όταν πιέζεται από την εξουσία.
Απαντήσεις πήρατε σε αυτά τα καλλιτεχνικά ερωτήματα που βάζετε;
Ποτέ μα ποτέ. Είναι κακή τέχνη να δίνεις απαντήσεις. Η ευχάριστη τέχνη είναι αυτή που προβάλλει την ερώτηση, για να μην σας πω, ότι την πολλαπλασιάζει. Εμείς μελετώντας το έργο βρήκαμε τα στοιχεία τα οποία μας αφορούν σήμερα. Και αυτά σας δείχνουμε.
«Αν πιστεύεις ότι είσαι ο καλύτερος του κόσμου, όλα θα σε ενοχλούν»
Κατά το παρελθόν, είδαμε σε παραστάσεις του αρχαίου δράματος, να χρησιμοποιούνται κάποιοι εκμοντερνισμοί που απώθησαν το κοινό. Θελήσατε να το αποφύγετε;
Εμείς πιστεύουμε στην λαϊκή και όχι στην ελιτίστικη τέχνη. Προσεγγίζω το έργο με τα δεδομένα που έχουμε ως εποχή. Δεν θα κάνουμε μία παράσταση όπως γίνονταν το 2000 για παράδειγμα. Κάνω την παράσταση βάσει των παραστάσεων που έχω δει, των εικόνων που έχω δει, βάσει των ειδήσεων που μας βομβαρδίζουν καθημερινά, είτε είναι αληθινές, είτε ψευδείς. Πρέπει δηλαδή να πάθουμε την...κρισάρα μας και να αφήσουμε σε εσάς το καθαρό απόσταγμα των σκέψεων μας.
Στις αρνητικές κριτικές αυτά τα 34 χρόνια της καριέρας σας, αντιδρούσατε με ηρεμία ή το αντίθετο;
Έχω δεχτεί και θετικές αλλά και αρνητικές κριτικές όλα αυτά τα χρόνια. Αυτή όμως η αρνητική κριτική, είναι μόνο μία ανάμεσα στις 40 χιλιάδες των ανθρώπων που θα δουν μία παράσταση. Δεν στηρίζομαι στην αρνητική κριτική, ανθρώπων στους οποίους δεν έχω εμπιστοσύνη.
Είστε λοιπόν ένας ευτυχισμένος άνθρωπος για όσα καταφέρατε επαγγελματικά;
Είμαι 34 χρόνια σε αυτή την δουλειά. Έχω ακούσει και τα καλά και τα κακά. Μαθαίνεις απλά να μην αντιδράς και να πηγαίνεις παρακάτω. Και να ξέρεις ότι ειδικά στις πολύ καλές κριτικές θα πρέπει να κωφεύεις! (γελάει).
Δεν είναι καθόλου εύκολο, ειδικά στην δική σας δουλειά που είναι τόσο πολύ ανταγωνιστική...
Αν πιστεύεις ότι είσαι ο καλύτερος του κόσμου, όλα θα σε ενοχλούν.
Σε τι πετύχατε και σε τι αποτύχατε όλα αυτά τα χρόνια; Έχετε κάνει απολογισμό;
Στα πάντα και σε τίποτα. Κατάφερα να κάνω τα όνειρά μου πραγματικότητα, να κάνω παραστάσεις που ήθελα, να είμαι συνεπής με τους συναδέλφους μου. Άλλες φορές το πέτυχα και άλλες όχι. Έχουν συμβεί και έχω ζήσει όλα αυτά τα χρόνια και τα χειρότερα, αλλά και τα καλύτερα. Ευτυχώς δεν έχω ζήσει μέτρια πράγματα.
«Έχω χάσει χρήματα γιατί ήμουν συνεπής με τους συνεργάτες μου»
Την επιθυμία να γίνετε ηθοποιός την είχατε από παιδί;
Το θέμα δεν είναι να αναρωτιέσαι γιατί έγινες ηθοποιός αλλά γιατί συνεχίζεις να είσαι. Γιατί είναι πολιτική πράξη για εμένα το θέατρο. Γιατί συνομιλούμε με τους συμπολίτες μας, με μεγαλύτερες σκέψεις από τις δικές μας. Όποιος ασχολείται με την τέχνη, έχει την τύχη να έχει στα χέρια του, σπουδαίες φράσεις, σπουδαίους τρόπους για να συνομιλείς με τους άλλους. Όσο μελίρρυτος και αν είσαι, δεν θα μπορέσεις ποτέ να μιλήσεις καλύτερα από τον Ευριπίδη, από τον Αισχύλο, τον Σοφοκλή ή τον Σαίξπηρ και τον Μολιέρο.
Έχετε χάσει χρήματα από το θέατρο ως παραγωγός;
Έχω κάνει παραγωγές για 17 χρόνια, μέχρι το 2017. Η κρίση πραγματικά μας εκμηδένισε, για αυτό και αποφάσισα να μην ξαναασχοληθώ με την παραγωγή. Έχω χάσει χρήματα, αλλά τα έχασα γιατί ουσιαστικά πλήρωνα τους συνεργάτες μου και ήμουν συνεπής απέναντί τους. Και όχι τόσο συνεπής στις υποχρεώσεις μου προς το κράτος!
Άγριες Μέλισσες: Το μεγάλο μυστικό του φινάλε με Θεοδοσία και Μιλτιάδη σε δύο συγκινητικές σκηνές
Από την Μήδεια στο τέλος του Ακύλα Μεγαρίτη
Πάμε λίγο στις Άγριες Μέλισσες. Ο ρόλος σας ως Ακύλας Μεγαρίτης είχε ένα εξαιρετικό ενδιαφέρον στην πλοκή και στις εναλλαγές του στην πλοκή. Είχε κάποια ευαισθησία τελικά ή αυτή ήταν άγνωστη λέξη για εκείνον;
Ο Ακύλας ένιωθε πως όλοι του ανήκουν, άρα αυτός καλός έπραττε. Ήταν κτητικός, ακόμη και στο νερό που έπινε! Κινήθηκε ιδεολογικά στρεβλά, μόνο για κερδίσει χρήμα. Αναδείξαμε όμως στην σειρά ένα μεγάλο θέμα όπως ήταν η 7ετία της δικτατορίας και όχι μόνο με τους πολιτικούς, αλλά και με εκείνους τους ανθρώπους όπως εκείνος, που περίμεναν να αδράξουν την στιγμή για να τα οικονομήσουν ως μεγαλοεργολάβοι.
Δώσατε κάποιες ιδέες στους σεναριογράφους για κάποιες αλλαγές στον ρόλο σας;
Δεν ήθελα να τους προσθέσω ένα ακόμη πρόβλημα στα τόσα που είχαν να διαχειριστούν. Είχα εμπιστοσύνη στην κρίση τους και μου έφτανε που είχα να δουλέψω με ένα σπουδαίο team ηθοποιών, ειδικά με εκείνους που είχαν τις περισσότερες σκηνές.
Ποια είναι η πιο χαρακτηριστική σκηνή που δεν θα φύγει από την μνήμη σας;
Νομίζω ότι ήταν όλες οι σκηνές με την Μαρκέλλα Γιαννάτου που υποδύθηκε την γυναίκα μου, την Ζωή. Ειδικά οι σκηνές που προσπαθούσε να ασκήσει δύναμη στο λαιμό μου, ήταν οι πιο χαρακτηριστικές, γιατί αντικατόπτριζαν ακριβώς τον ρόλο του Ακύλα.
Δεν μου αναφέρατε ούτε την σκηνή που η Ζωή σας αποκαλύπτει πως η Κορίνα δεν είναι η κόρη σας, αλλά ούτε και την σκηνή της δολοφονίας σας...
Ποια δολοφονία μου; (γελάει)
*Μετά την πρεμιέρα στο θέατρο Πέτρας, ακολουθεί περιοδεία της παράστασης σε όλη την Ελλάδα η οποία θα καταλήξει στο Ηρώδειο, σε ημερομηνία που θα ανακοινωθεί προσεχώς. Πρωταγωνιστούν: Aθηνά Μαξίμου (Μήδεια), Αιμίλιος Χειλάκης (Ιάσων - Κρέων - Παιδαγωγός), Αναστάσης Ροϊλός (Αιγέας - Τροφός - Άγγελος), Μυρτώ Αλικάκη & Γιώτα Νέγκα (Κορυφαίες του Χορού).
Μουσικός επί σκηνής: Δημήτρης Καμαρωτός - Σκηνοθεσία: Αιμίλιος Χειλάκης - Μανώλης Δούνιας.
Photo credits: Instagram @aimilios_chilakis_official