Ήρα Κατσούδα: «Η πλειοψηφία των ανθρώπων κατανοούν το χιούμορ. Το θέμα είναι τι αισθητική έχεις»
«Το χιούμορ είναι τρόπος σκέψης οπότε δεν μπορείς να το βάλεις σε βάρδια και να πεις δουλεύω 5 με 10 αρά τότε θα έχω χιούμορ και μετά τίποτα», εξομολογείται η stan up comedian Ήρα Κατσούδα.
Τις ημέρες που είναι λίγο πιο dark και οι ώρες στο γραφείο δεν κυλούν γρήγορα, ακούω στο repeat την παράστασή της «Για Γυναίκα, Καλή Είναι» στο Youtube. Μία ώρα γεμάτη Ήρα Κατσούδα ευφραίνει καρδίαν, κάνει το χαμόγελο να σκάσει πλατύ πλατύ και στις επόμενες 1500 λέξεις, ευχαριστήθηκα το τρολάρισμά της, το καλό τρολάρισμα από Πατρινιά σε Πατρινιά.
Κάθε Πέμπτη στις 21:30 θα την βρεις στον Μικρό Κεραμεικό στην παράσταση Μίνιμαλ και κάπως έτσι ξεκινήσαμε την κουβέντα μας, αρκετά μίνιμαλ:
Μίνιμαλ: Τι σημαίνει για εσένα και πώς εμπνεύστηκες τον τίτλο τόσο της παράστασης που ανεβάζεις για 2η χρονιά αλλά και του Podcast σου;
Αρχικά έψαχνα έναν μινιμαλ τίτλο για την παράσταση και πιο μινιμαλ από το ίδιο το μινιμαλ δεν υπάρχει. Αλλά και πέρα από αυτό τον χαζό συλλογισμό, το stand up σαν είδος είναι μινιμαλ από μόνο του. Δεν έχει σκηνικά, δεν έχει κοστούμια, δεν έχει συντελεστές, δεν έχει τίποτε άλλο πέρα κωμικό πάνω στη σκηνή.
Επίσης επειδή επειδή στην κωμωδία πάντα κρύβεται και μια δόση αλήθειας, οι κωμικοί μιλάνε για θέματα που τους έχουν απασχολήσει ή κεντρίσει την περιέργεια ή μια κατάσταση που έχουν ζήσει και όλο αυτό από κάτω κρύβει και τον ίδιο τον χαρακτήρα του κωμικού, τα βιώματα και την οπτική του πάνω στην ζωή. Και αυτό το λέω επειδή, κάνοντας κωμωδία εν τέλει καταλαβαίνεις ότι τα περισσότερα από τα ζητήματα που σε έχουν κρατήσει ξύπνιο, είναι ελάσσονος σημασίας. Οπότε προσπαθώ πλέον να κρατάω τα προβλήματα μου στα απολύτως σοβαρά και απαραίτητα και τα άλλα θα λυθούν εν καιρώ. Για αυτό και μίνιμαλ.
Το podcast τώρα, είναι σίγουρα μινιμαλ σαν παραγωγή. Δηλαδή είναι ΤΗΛΕ-παιχνίδι χωρίς εικόνα. Πιο μινιμαλ πεθαίνεις.
Από τα Γιάννενα στην Πάτρα, από εκεί Θεσσαλονίκη και μετά Αθήνα. Νιώθεις Πατρινιά; Να σε αναζητήσουμε στη Σαλονίκη ξημερώματα; Είσαι πιο πολύ από τα Γιάννενα με δύο παπούτσια πάνινα; Ή μήπως βρήκες το λιμάνι στην Αθήνα σου;
Ωστόσο όσο εσύ έλεγες πόλεις, εγώ σκεφτόμουν διόδια. Στον Θεό έχουν φτάσει. Κάτσε όμως να τα πάρω από την αρχή. Γεννήθηκα Γιάννενα γιατί εκεί «έτυχα» όπως λένε οι γονείς μου. Δεν έχουμε κάποια καταγωγή από εκεί, απλά εκεί έμεναν και δούλευαν οι δικοί μου για κάποια χρόνια οπότε γεννήθηκα στα Γιάννενα. Μετά από λίγο καιρό επιστρέψαμε στην Πάτρα από όπου και κατάγομαι.
Έζησα στην Πάτρα μέχρι τα 18 μου όπου και έφυγα για σπουδές στην Θεσσαλονίκη. Έζησα αρκετά και όμορφα χρόνια στην Θεσσαλονίκη και κάποια στιγμή αποφάσισα να έρθω Αθήνα. Αυτό είναι long story short. Τώρα από όλες τις πόλεις που έχω ζήσει, η Πάτρα και η Θεσσαλονίκη είναι αυτές που έχω στην καρδιά μου.
Την Πάτρα όπου με μεγάλωσε και την Θεσσαλονίκη που με ενηλικίωσε. Πόσο ποιητικά το είπα ε; Χαραμίζομαι ως κωμικός! Ποιήτρια έπρεπε να γίνω... Όχι!
Γιατί πρέπει κάποιος να καθίσει στην πρώτη σειρά -και όχι στη γαλαρία- του θεάτρου που εμφανίζεσαι χωρίς φόβο;
Γιατί το stand up δεν βασίζεται σε προσβολές κοινού και να τους «πειράξεις» ή να ψάχνεις τσάντες και να λες «πώς είσαι έτσι ρεεε» για να προκληθεί το γέλιο. Αυτά είναι κατάλοιπα πολύ παλαιότερης κωμωδίας και show που αρχικά έχεις περάσει η εποχή τους ευτυχώς και αφετέρου είναι μια αισθητική η οποία δεν με εκφράζει καθόλου. Δεν είμαστε σε σχολείο των 90’s για να κοροϊδεύουμε και να γελάμε. Οπότε κάθεστε άφοβα μπροστά, εσείς διασκεδάζετε και εγώ λέω αστεία. Είναι τίμιο.
Υπήρξε κάποια στιγμή που να ένιωσες πως έρχεσαι σε δύσκολη θέση ή να φέρεις κάποιον σε δύσκολη θέση στις παραστάσεις που ανεβάζεις και πώς το χειρίστηκες;
Γενικά δεν νομίζω. Θέλω να πω ποτέ δεν έχω σκοπό να προσβάλω άτομα ή να τα φέρω σε δύσκολη θέση. Δηλαδή οι άνθρωποι με επέλεξαν και ήρθαν για να περάσουμε καλά. Γιατί να τους προσβάλλω; Τώρα αν κάποι@ έχουν νιώσει να προσβάλλονται από το περιεχόμενο κειμένων, τι να πω. Δεν θεωρώ κανένα κείμενο μου προσβλητικό οπότε είμαι υπεύθυνη μόνο για αυτά που λέω και όχι για αυτά που μπορεί να καταλαβαίνουν κάποι@.
Για να φανταστείς, όταν ανέβασα την προηγούμενη μου παράσταση «Για γυναίκα καλή είναι» στο Youtube, είχα από κάτω ένα τεράστιο σχόλιο ενός τύπου που ένιωθε βαθιά προσβεβλημένος που έλεγα ότι η γυναίκα δεν έχει τα ίδια δικαιώματα με τους άντρες σε διάφορους τομείς, με το επιχείρημα του να κλείνει ότι «γιατί δεν έχει γίνει κάποια διαμαρτυρία ανά τα έτη για τα ίσα δικαιώματα στην υποχρεωτική θητεία και γιατί οι γυναίκες δεν επιδιώκουν να γίνονται οπλίτες». Κατάλαβες τώρα τι εννοώ; Γιατί αυτός σίγουρα δεν είχε καταλάβει.
6)Το παιχνίδι – μη παιχνίδι podcast που έχεις εγκαινιάσει είναι μια νέα επαγγελματική απόπειρα. Σε γοητεύει αυτή η δύναμη του ήχου;
Αρχικά να πούμε ότι είναι παιχνίδι. Βασικά έχει ΜΟΝΟ παιχνίδια. Είπαμε τηλεπαιχνίδι χωρίς εικόνα. Σε κάθε επεισόδιο έχω έναν καλεσμένο που συμπαθώ, δεν κάνουμε ΚΑΜΙΑ συνέντευξη και παίζουμε παιχνίδια ήχου και όχι μόνο. Από το «βρες τον ήχο» μέχρι κατηγορία Ιστορία «θυμήσου από που είναι το ηχητικό» μέχρι περιγραφική παντομίμα μιας και όλα πρέπει να είναι ηχητικά γιατί μην τα ξαναλέμε, δεν έχουμε εικόνα. Κάθε φορά κερδίζω εγώ γιατί είναι δικό μου το podcast και το βρίσκω δίκαιο.
Οι καλεσμένοι στο τέλος κερδίζουν μη πλούσια δώρα. Είναι ίσως το πιο αγαπημένο μου project. Είναι φουλ καμένο και είναι το safe place μου. Είναι άφιλτρο και δεν με ενδιαφέρουν καν τα κλικς αλλά με ενδιαφέρει να περάσουμε καλά με τους καλεσμένους και να περάσουν καλά και οι άνθρωποι που μας ακούνε. Και μάλλον συμβαίνει, γιατί πάει πάρα πολύ καλά από ακροάσεις και έχει αποκτήσει ήδη φανατικούς ακροατές που με μανουριάζουν κιόλας στα σχόλια αν αφήσω κάποιον καλεσμένο να κερδίσει. ΠΕΡΝΑΩ ΤΕΛΕΙΑ!
7)Έχεις σκεφτεί το πέρασμα στην τηλεόραση; Υπάρχει κάποιο επαγγελματικό όνειρο που θέλεις να πραγματοποιήσεις τα επόμενα χρόνια;
Μόνιμο πέρασμα στην τηλεόραση όχι. Είμαι junky των live παραστάσεων. Αλλά έχω κάνει πράγματα στην τηλεόραση όπως το «ΔΙκτυο» μια σειρά εκπομπών για το διαδίκτυο στην ΕΡΤ που παρουσίαζα με τον Σπύρο Μαργαρίτη και τώρα παρουσιάζω μια σειρά ντοκιμαντέρ το «45 μάστοροι, 60 μαθητάδες» σχετικά με επαγγέλματα που χάνονται. Θα βγει τον Ιανουάριο στην ΕΡΤ.
8)Τελικά έχουν χιούμορ οι Έλληνες; Μπορούν να διαχειριστούν το «τρολάρισμα» ενός stand up comedian;
Και οι Έλληνες έχουν χιούμορ, και οι Σουηδοί έχουν χιούμορ και οι γυναίκες έχουν χιούμορ. Θέλω να πω, το χιούμορ δεν είναι δημογραφικό χαρακτηριστικό.
Η πλειοψηφία των ανθρώπων μπορούν να κατανοήσουν το χιούμορ. Το θέμα είναι τι αισθητική έχεις πάνω σε αυτό.
Εννοώ και η γιαγιά μου έχει χιούμορ που μου λέει ανέκδοτα του ΄50 και γελάει μόνη της και ένας τύπος που θα γελάσει με το «Όλες οι γυναίκες είναι π…..ες» και αυτός χιούμορ έχει.
Κακοποιητικό μεν και άκομψο και παλιακό αλλά συγκαταλέγεται στο χιούμορ. Απλά εγώ δεν θα γελούσα ποτέ με κάτι τέτοιο. Αλλά φαντάζομαι και αυτός δεν θα γελούσε με κάτι που θα έλεγα εγώ. Το θέμα είναι ποια είναι η δική σου προσέγγιση πάνω στο τι θεωρείς αστείο.
Οπότε, για να γυρίσω και στην απάντηση ναι φυσικά και έχουν χιούμορ και δέχονται καλοπροαίρετα και τρολάρισμα και όλα. Εξάλλου έχουν έρθει να δουν stand up και αυτό ήταν μια συνειδητή επιλογή που κάνανε.
Έχεις πει πως το να κάνεις stand up comedy είναι η δουλειά σου. Εκτός δουλειάς πόσο χιούμορ έχεις; Τι λένε οι παρέες σου;
Το χιούμορ είναι τρόπος σκέψης οπότε δεν μπορείς να το βάλεις σε βάρδια και να πεις δουλεύω 5 με 10 αρά τότε θα έχω χιούμορ και μετά τίποτα. Η διαφορά με το να είσαι στην παράσταση και στην παρέα σου είναι ότι στην παράσταση πρέπει να είσαι αστεία γιατί αυτό περιμένει το κοινό από σένα. Στην παρέα σου όχι, εκτός και αν σε κάνουν παρέα για να λες αστεία οπότε δεν τους λες και πολύ φίλους. Οι φίλοι μου είναι οι άνθρωποι που τους δοκιμάζω αστεία πριν τα παίξω και είναι μάλιστα αρκετά σκληροί κριτές.
Οι κωμικοί και δη οι κωμικοί συνάδελφοί σου χρησιμοποιούν πιο πολύ από ποτέ τις social media πλατφόρμες. Tik Tok, Youtube, Instagram. Ποια είναι η δική σου σχέση με τα κοινωνικά δίκτυα;
Με άγχωσες τώρα γιατί ξέρω ότι δεν είμαι πολύ συνεπής με τα social media μου. Μια χαρά ενεργά είναι και ανεβαίνουν διαρκώς και τα δουλεύω, αλλά μην κοροιδευόμαστε ξέρω ότι θα μπορούσα να τα δουλεύω και καλύτερα.
Αλλά ξέρεις τι; Μερικές φορές βαριέμαι τόσο πολύ. Ή δεν προλαβαίνω. Ναι το ξέρω ότι είναι ενεργό μέρος της δουλειάς μας και απαραίτητο πλέον αλλά εκεί με την συνέπεια κάπου το χάνω.
Μπορεί να ανεβάζω για μια εβδομάδα κάθε μέρα και μετά να κάνω να ανεβάσω κάτι άλλη μια εβδομάδα.
Λάθος ,το ξέρω αλλά αλήθεια δεν μπορώ με τίποτα να μπω στην λογική ας ανεβάσω ότι να ναι απλά για να ανεβάσω κάτι. Το οποίο δεν το κρίνω απλά δυστυχώς δεν μου βγαίνει να το κάνω.
ΜΙΝΙΜΑΛ: Η νέα stand up comedy παράσταση της Ήρας που αγαπήθηκε από κοινό, κριτικούς αλλά κυρίως από την ίδια και αφού μετράει ήδη μια sold out σεζόν, συνεχίζει ακάθεκτη για 2η χρονιά!
Σε αντίθεση με το σαλόνι στο πατρικό της, η Ήρα προσπαθεί να ξεφορτωθεί όλα τα περιττά από τη ζωή της και να την κρατήσει με τα απολύτως απαραίτητα, σε minimal επίπεδα. Όμως η διάσπαση προσοχής που έχει, μια ομηρία που λαμβάνει χώρα στον νιπτήρα της, τα κριτήρια με τα οποία επιλέγονται τα Ιερά Ζώα, οι τοξικές σχέσεις, οι θεωρίες συνομωσίας, ο Νομός Ηλείας και πολλά ακόμα, δεν την αφήνουν να τα καταφέρει.
Από την Πέμπτη 19 Οκτωβρίου και κάθε Πέμπτη στις 21:30 έως 25 Ιανουαρίου 2024 στον Μικρό Κεραμεικό.