Yiorgos Eleftheriades: Ο ανατρεπτικός σχεδιαστής μιλά στο Queen.gr!
Το Queen.gr συνεχίζει τα αφιερώματα στους Έλληνες σχεδιαστές και αυτή την εβδομάδα δίνουμε βάση στο brand Yiorgos Eleftheriades
Αγαπά τις κλασικές γραμμές, όμως όλες του οι δημιουργίες δίνουν την αίσθηση μιας σύγχρονης κομψότητας. Οι συλλογές του έχουν ταξιδέψει από την Αθήνα, ως το Παρίσι και τη Βαρκελώνη και πριν ιδρύσει το δικό του brand, συνεργαζόταν με τους μεγαλύτερους σκηνοθέτες και ηθοποιούς της Ελλάδας, δημιουργώντας θεατρικά κοστούμια. Το label Yiorgos Eleftheriades ξεχωρίζει εδώ και χρόνια, προωθώντας μια minimal αισθητική και εκπροσωπεί με τον καλύτερο τρόπο το νέο πρόσωπο της ελληνικής μόδας. Τι μας είπε, όμως, ο ίδιος ο σχεδιαστής για τις δημιουργίες του, για την ελληνική μόδα, αλλά και τι συμβουλή έδωσε σε εσάς, τις αναγνώστριες του Queen.gr;
Πώς αποφάσισες να ασχοληθείς με τη μόδα;
Έχοντας τη ζωγραφική σαν αγαπημένη μου ασχολία από πολύ μικρός, σε ηλικία περίπου 14-15 ετών, άρχισα να σχεδιάζω ρούχα. Πιστεύω πως η αγάπη και των δύο γονιών μου για τη μόδα και τα ρούχα, είναι σίγουρα η μεγαλύτερη επιρροή μου, σε κάτι που κατέληξε να γίνει το επάγγελμά μου.
Οι συλλογές σου έχουν «ταξιδέψει» σχεδόν σε ολόκληρο τον πλανήτη. Πού πιστεύεις ότι οφείλεται η επιτυχία του brand;
Πρώτα απ' όλα πιστεύω πως για να μπορέσεις να μπεις στη διεθνή αγορά, πρέπει να έχεις κάτι προσωπικό να φέρεις, γιατί ο ανταγωνισμός είναι τεράστιος. Πρέπει να είσαι εκεί με συνέπεια κάθε σεζόν, να έχεις πάντα υψηλό επίπεδο και να το εξελίσσεις διαρκώς. Η ποιότητα των προϊόντων και οι χρόνοι παράδοσης είναι επίσης πολύ σημαντικοί, ειδικά αν είσαι σε high-end καταστήματα και δίπλα στα ρούχα σου είναι κρεμασμένα ρούχα των μεγαλύτερων brands του κόσμου. Πιστεύω ότι χρειάζεται να έχεις όλα αυτά και εμείς τα έχουμε καταφέρει με μεγάλη προσπάθεια και συνθήκες που δε βοηθούν καθόλου.
Από πού αντλείς έμπνευση για τις δημιουργίες σου;
Η έμπνευση μπορεί να έρθει από το οτιδήποτε, αλλά για μένα η αρχιτεκτονική, η γραφιστική και η μουσική είναι αστείρευτες πηγές.
Τα ρούχα σου αποπνέουν έναν urban αέρα, όμως πάντα προσθέτεις στοιχεία που τα κάνουν να ξεφεύγουν από το συνηθισμένο και το παραδοσιακό. Πώς θα χαρακτήριζες το στυλ των ρούχων σου; Επίσης, θα δοκίμαζες ποτέ να σχεδιάσεις κάτι σε πιο κλασικό ύφος;
Τα ρούχα μου είναι φτιαγμένα για τους ανθρώπους των μεγαλουπόλεων, που δεν τους ενδιαφέρει η μαζικότητα και οι τάσεις της κάθε εποχής. Στις αρχές της δεκαετίας του '90, η δουλειά μου θεωρούταν avant garde, λόγω της διαφορετικής προσέγγισης και σχεδιασμού που είχα. Για μεγάλη μου τύχη, μέσα στην επόμενη δεκαπενταετία, μέχρι και σήμερα, το στυλ των ρούχων που πρότεινα έγινε η επικρατέστερη σχεδιαστική τάση, κάτι που για τη δουλειά μου ήταν η επιβεβαίωση και για μένα ότι έβλεπα τα πράγματα πολύ προτού συμβούν. Θα χαρακτήριζα τα ρούχα μου δημοκρατικά, διότι ενώ έχουν προσωπικότητα, την ίδια στιγμή επιτρέπουν στο άτομο που τα φορά να εκφράσει κάτι προσωπικό σε σχέση με κάποιον άλλο. Επίσης, λόγω της ισορροπίας του σχεδιασμού(εδώ μπαίνει η αρχιτεκτονική ως επιρροή), είναι δυναμικά και διαχρονικά, δηλαδή αντέχουν στο πέρασμα του χρόνου και οι εφήμερες τάσεις δεν τα επηρεάζουν, άρα έχουν αυτή την ποιότητα, που αποκαλούμε κλασική.
Πρόσφατα λανσάρισες τη “YESYMPHONY”, μια νέα, πιο οικονομική σειρά του brand σου; Τι σε ώθησε σε αυτό;
Ως εναλλακτικός δημιουργός, πάντα πίστευα ότι το στυλ δεν έχει να κάνει με τα χρήματα και ότι πρέπει να καταφέρεις να δώσεις σε μεγαλύτερο κοινό που αντιλαμβάνεται κάτι πιο προσιτό. Να μπορούν να αποκτούν κάτι αυθεντικό και όχι μια αντιγραφή, ή ένα ρούχο που μοιάζει σαν κάτι που έκανες ένα, δύο, τρία χρόνια πριν, ή που είναι σαν βιοτεχνίας, απλά με το όνομά σου. Αυτό άλλωστε είναι και η λογική της σειράς YESYMPHONY, να χρησιμοποιηθεί η ήδη υπάρχουσα δουλειά μου, σε πιο απλή μορφή και σε μια στιγμή που μπορεί περισσότερος κόσμος να την κατανοήσει και να την αποκτήσει με ευκολία.
Θα έλεγες ότι έχεις «αδυναμίες» σε συγκεκριμένους σχεδιαστές; Ποιοι είναι για σένα οι 5 πιο σημαντικοί σχεδιαστές μόδας του πλανήτη;
Η δουλειά της madame Vionnet, του Yves Saint Laurent στις αρχές του 1970, των Yohji Yamamoto, Comme des Garcons/Rei Kawakubo, Kansai Yamamoto, πάντα ήταν για μένα σημεία αναφοράς σε όλα τα επίπεδα. Στις μέρες μας, οι συλλογές των Alexander McQueen, Dries van Noten, Sacai/Chitose Abe, Junya Watanabe και Calvin Klein/Francisco Costa. Τις ξεχωρίζω για τη δημιουργικότητα, το προσωπικό προφίλ των ίδιων των δημιουργών και τη συνέπειά τους μέσα στο χρόνο.
Τι σε κρατάει, ως σχεδιαστή, στην Ελλάδα(δεδομένων των δύσκολων συνθηκών στη μόδα);
Την Ελλάδα την αγαπώ, παρ' ότι είναι μια πολύ εγωκεντρική κοινωνία ανθρώπων που δεν μπορούν να συνδυαστούν, να υποστηριχθούν και να εξελιχθούν. Το επέλεξα και χαίρομαι που έχω μείνει εδώ για να δίνω και έναν άλλο τόνο στα πράγματα από αυτόν που μας περιτριγυρίζει και ανακυκλώνεται από γενιά σε γενιά, με ελάχιστους να ξεφεύγουν και να κάνουν την εξαίρεση. Οι δυσκολίες, όπως έχουμε δείξει, δεν κατάφεραν να μας εμποδίσουν και αυτό είναι μια προσωπική νίκη.
Τέλος, αν μπορούσες να δώσεις μια style συμβουλή στις αναγνώστριές μας, ποια θα ήταν αυτή;
Το στυλ είναι προσωπικό θέμα του καθενός και το καλύτερο μέσο για να αποκαλυφθεί αυτό, είναι η αυτογνωσία. Όλα σε μια εμφάνιση εξαρτώνται από ακριβώς αυτό!
Ευχαριστούμε πολύ το Γιώργο Ελευθεριάδη για τη συνέντευξη που μας παραχώρησε.
Φωτογραφίες: Σπύρος Κανατάς