Charles Frederick Worth: Ο «πατέρας» της haute couture που έμαθε στον κόσμο τι θα πει υψηλή μόδα
Αυτή είναι η ιστορία του ανθρώπου που διαμόρφωσε τη μόδα όπως την ξέρουμε.
Η μόδα είναι ένας κόσμος αυτοαναφορικός, που του αρέσει συχνά να μιλάει για την ιστορία και τις «παραδόσεις» της, γιατί όσο και αν μας αρέσει η καινοτομία και οι αμφιλεγόμενες συλλογές, πάντα η επιστροφή στη βάση είναι αυτή που ξεχωρίζει. Τα τελευταία χρόνια, μάλιστα, τα media ασχολούνται και πάλι με την haute couture, aka την υψηλή ραπτική, μιας και οίκοι όπως ο Schiaparelli έχουν κάνει και πάλι την αριστουργηματική τεχνική των ατελιέ cool. Έχεις αναρωτηθεί, όμως, ποτέ πώς ξεκίνησαν όλα; Υπάρχει ένας σχεδιαστής που το όνομά του πολλοί ακόμα αγνοούν, ο οποίος θεωρείται ο «πατέρας» της υψηλής ραπτικής και το όνομά του είναι Charles Frederick Worth.
Back to reality: Τι θα φορέσουμε τον Ιανουάριο; 15 σύνολα επιστροφής στην καθημερινότητα
Γεννημένος το 1825 στην αγορά Lincolnshire, στην πόλη του Bourne της Αγγλίας έφυγε πολύ νωρίς από το σπίτι του λόγω οικονομικών δυσκολιών και το 1846 βρέθηκε στο Παρίσι, όπου εργάσθηκε στο γνωστό τότε κατάστημα υφασμάτων Gagelin-Opigez & Cie. Εκεί έμαθε τα πάντα γύρω από τη ραπτική, τις ποιότητες των υφασμάτων και το tailoring, ενώ στον ίδιο χώρο γνώρισε και παντρεύτηκε τη σύζυγό του Marie Vernet, η οποία από απλή συνάδελφός του και πωλήτρια εκείνη την εποχή έμελλε να γίνει ένα από τα πιο σημαντική πρόσωπα της ζωής και της καριέρας του.
Σύντομα ο ταλαντούχος Worth ξεκίνησε μέσα στο κατάστημα να δημιουργεί gowns εξαιρετικής κομψότητας, με άψογη ραφή, γεγονός που οδήγησε τους ιδιοκτήτες της επιχείρησης στην απόφαση να του προτείνουν να γίνει συνέταιρός τους. Εκείνος, βέβαια, αρνήθηκε, έχοντας καταλάβει ότι το ταλέντο και η φήμη του σύντομα θα κατακλύσουν τον κόσμο και έτσι άνοιξε το 1858 άνοιξε τον οίκο Worth στην οδό rue de la Paix 7. Εκείνο το οίκημα θα γινόταν μέσα σε λίγα χρόνια κέντρο του Παρισιού, όπου συναντιόντουσαν όλες οι κυρίες της αριστοκρατικής τάξης, για να λάβουν τις πολύτιμες συμβουλές του μεγάλου σχεδιαστή.
Charles Frederick Worth: Ο άνθρωπος που μας έμαθε τι θα πει haute couture.
O ίδιος υπήρξε ένας μεγάλος σχεδιαστής που είχε παγκόσμια φήμη με κυρίες ακόμα και από την άλλη άκρη του Ατλαντικού, aka τη Νέα Υόρκη, να επισκέπτονται το Παρίσι προκειμένου να ράψουν ένα φόρεμα στον οίκο Worth. Ολόκληρες γκαρνταρόμπες κατασκευαζόντουσαν και αποστέλλονταν στην Αμερική, ενώ πολλοί είναι βέβαιοι ότι κάποιες από τις δημιουργίες του βρέθηκαν στα σεντούκια του ναυαγίου του Τιτανικού. Η καλύτερή του πελάτισσα, ανάμεσα σε όλες τις άλλες υψηλές προσωπικότητες της εποχής, ήταν η αυτοκράτειρα Eugénie, η οποία τον έχρησε τον επίσημο ράφτη της και ο ίδιος σχεδίαζε για αυτή μέχρι και 250 φορέματα ανά σεζόν για τις δημόσιες εμφανίσεις της.
Δεν είναι, όμως, αυτά τα κατορθώματα για τα οποία αξίζει να τον θυμόμαστε ως έναν σχεδιαστή πολυτελείας δηλαδή, μιας και ο Charles Frederick Worth ήταν στην πραγματικότητα ένας καινοτόμος καλλιτέχνης που απελυεθέρωσε το γυναικείο σώμα, πλάθοντας νέες σιλουέτες. Μέχρι και την εποχή του τα τεράστια κρινολίνα είχαν φτάσει σε σημείο να μην επιτρέπουν στις γυναίκες να περπατήσουν, να περάσουν από πόρτες, να καθίσουν ή να πάρουν αγκαλιά τα παιδιά τους. Ο ίδιος, λοιπόν, αφαίρεσε αυτές τις τεράστιες κατασκευές και τις αντικατέστησε με τις hoop skirts, μετατοπίζοντας τον όγκο στο πίσω μέρος του φορέματος με το λεγόμενο έως σήμερα bustle, ένα νέο στήριγμα φούστας. Στη συνέχεια, ακόμα και αυτό αφαιρέθηκε και κάπως έτσι φτάσαμε στο Princess line της δεκαετία του 1870, το οποίο ονομάστηκε έτσι προς τιμήν της πριγκίπισσας Αλεξάνδρας. Θεωρείται το πρώτο bodycon dress, το οποίο εφάρμοζε απευθείας στο γυναικείο σώμα, χωρίς κρινολίνο ή bustle. Επίσης, υπήρξε ο πρώτος σχεδιαστής που έγραφε το όνομά του στα γνωστά μας σήμερα labels και το τοποθέτησε μέσα στα φορέματά του.
5 tips των ειδικών για να δημιουργήσεις το 2025 τη smart γκαρνταρόμπα των ονείρων σου
Το marketing φαίνεται ότι ήταν στο αίμα του, αφού ο Charles Frederick Worth προκειμένου να διαφημίσει τα ρούχα του έκανε και το πρώτο «fashion show», αντικαθιστώντας τις κούκλες με πραγματικά μοντέλα που φόραγαν και παρουσίαζαν μια έτοιμη collection στις πελάτισσές του. Ο ίδιος μάλιστα δειγμάτιζε έτοιμες collection, λαμβάνοντας παραγγελίες από όλο τον κόσμο, οι οποίες στη συνέχεια αντιγράφονταν από το ατελιέ του στο Παρίσι. Μία πρώτη μορφή του ready to wear με άλλα λόγια.
Σήμερα σε διάφορα μουσεία του κόσμου σώζονται gowns της εκπληκτικής συλλογής του, που ακόμα και σήμερα, κάποιους αιώνες μετά διατηρούν την αψεγάδιαστη ραφή τους, τα ζωηρά χρώματα των υφασμάτων τους και τη μοναδικότητα του σχεδιασμού τους. Το έργο του Charles Frederick Worth παραμένει επικαιρο και μας εμπνέει, μαθαίνοντάς μας τι θα πει υψηλή ραπτική.