Νίκος Καλαϊτζίδης: Ο μοναδικός Έλληνας υποψήφιος στα Όσκαρ έφτιαξε έναν εντυπωσιακό fiction κόσμο

Νατάσσα Σχοινά
Νίκος Καλαϊτζίδης: Ο μοναδικός Έλληνας υποψήφιος στα Όσκαρ έφτιαξε έναν εντυπωσιακό fiction κόσμο

Μιλήσαμε με τον δημιουργό και πλέον η κατηγορία των οπτικών εφέ έχει όλη μας την προσοχή.

Το φανταστικό από το πραγματικό δεν απέχουν παρά μερικά «κλικ». Με τη βοήθεια της τεχνολογίας, τα πιο εξωπραγματικά σενάρια γίνονται καθημερινότητα. Διαγαλαξιακές μάχες, απόκοσμα όντα, εντυπωσιακές εκρήξεις φτάνουν στη μεγάλη οθόνη με τέτοιο ρεαλισμό σαν οι εικόνες να τραβήχτηκαν στον φυσικό κόσμο στα πλαίσια ενός ντοκιμαντέρ. Τα οπτικά εφέ είναι ένας από τους πιο ταχέως αναπτυσσόμενους τομείς του κινηματογράφου τόσο σε επαγγελματικό επίπεδο όσο και στη δημοφιλία του στους θεατές και οι καλλιτέχνες πίσω από αυτόν είναι επωμισμένοι με το «βαρύ» και παράλληλα υπέροχο φορτίο του να δίνουν ζωή σε κάθε όνειρο χωρίς περιορισμούς.

Ο Νίκος Καλαϊτζίδης γνωρίζει πολύ καλά όλα τα παραπάνω και φέτος είναι ο μοναδικός Έλληνας υποψήφιος για Όσκαρ για την εξαιρετική δουλειά που έκανε στην κατηγορία των οπτικών εφέ για την ταινία «Free Guy» με τον Ryan Gosling. Η διασκεδαστική ιστορία ενός ταμία που συνειδητοποιεί ότι είναι NPC (Non-Player Character) σε ένα video game ντύνεται με ρεαλιστικά εφέ και βάζει τον θεατή ακριβώς στην ατμόσφαιρα του σουρεαλιστικού της κόσμου κάνοντας τα πάντα να μοιάζουν πιθανά να συμβούν.


Ο Νίκος Καλαϊτζίδης είναι ένας αξιοσημείωτα πεπειραμένος επαγγελματίας του χώρου και φέρει την υπογραφή του σε μερικές από τις πιο διάσημες και εμπορικές ταινίες που έχουν κυκλοφορήσει τα τελευταία χρόνια, όπως «Spider-Man», «Avengers», «The Curious Case of Benjamin Button», «Titanic» και «Ant-Man and the Wasp». Ο ίδιος είναι πλέον επικεφαλής οπτικών εφέ στην εταιρεία Digital Domain (σ.σ. Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1993 από τον σκηνοθέτη James Cameron, τον δημιουργό προσθετικού μακιγιάζ Stan Winston και τον Digital Media executive Scott Ross), ενώ διαμένει μόνιμα στην Αμερική όπου και έχει γεννηθεί και μεγαλώσει.

Game Movie GIF by Wikitude

Ο υποψήφιος για χρυσό αγαλματίδιο δημιουργός μάς μίλησε τόσο για την Οσκαρική του διεκδίκηση όσο και για το πλούσιο βιογραφικό του.

Πώς νιώθετε που είστε υποψήφιος για Όσκαρ -για την ταινία «Free Guy»- για πρώτη φορά;

Το να λαμβάνεις υποψηφιότητα για βραβείο της Ακαδημίας είναι μία εξαιρετικά τιμητική εμπειρία. Η σύζυγός μου κι εγώ φρικάραμε όταν το ακούσαμε για πρώτη φορά! Ήταν τιμή μου να αναγνωριστώ από την Ακαδημία και είμαι εξαιρετικά υπερήφανος για την ξεχωριστή δουλειά όλων στο Digital Domain κατά τη δημιουργία του «Free Guy» - Ήταν μία καταπληκτική εμπειρία. Θα ήθελα να ευχαριστήσω τον Swen Gilberg και τον σκηνοθέτη Shawn Levy που με έφεραν στην ομάδα και να συγχαρώ τους συνυποψήφιούς μου στην Ακαδημία, συμπεριλαμβανομένων των Bryan Grill, Scott Edelstein, Kelly Port, Joe Farell, Brian Connors και Paul Lambert. Είναι μεγάλη μου ευχαρίστηση που τα τελευταία 25+ χρόνια έχω δουλέψει με τόσο απίστευτα ταλαντούχους ανθρώπους.

nikos kalaitzidis upopsifios oscar optika efe

Πότε συνειδητοποιήσατε ότι έχετε έφεση στα οπτικά εφέ;

Μπορεί να μου έχει πάρει αρκετές δεκαετίες (γέλια)! Από τότε που άρχισα να ζωντανεύω logos σε έναν υπολογιστή Silicon Graphics στις αρχές της δεκαετίας των 1990s, είχα μία έντονη περιέργεια σχετικά με το τι μπορεί να γίνει με αυτήν την τεχνολογία για το visual animation. Όταν άρχισα να δουλεύω στην Digital Domain το 1995 -ήταν το σπίτι των οπτικών εφέ (VFX) του James Cameron εκείνη την εποχή-, στην εταιρεία δούλευαν προγραμματιστές, διαχειριστές συστήματος, τεχνικοί, μαθηματικοί, σχεδιαστές κινουμένων σχεδίων, καλλιτέχνες -για να πω μερικούς- από όλον τον κόσμο. Προσπαθούσαμε όλοι να βρούμε πώς να χρησιμοποιήσουμε καλύτερα τις ειδικότητές μας για να δημιουργήσουμε οπτικά εφέ για ταινίες μεγάλου μήκους, κάνοντάς το παράλληλα να δείχνει καλό. Ενθαρρύναμε ο ένας τον άλλον να μαθαίνουμε και να δημιουργούμε πράγματα για πρώτη φορά Χρόνια μετά, μπήκα στη λογική του να φτιάχνω οπτικά εφέ με αυτοπεποίθηση. Τότε συνειδητοποίησα ότι είχα έναν βαθμό ταλέντου. Για να είμαι ειλικρινής, με κάθε τι που δουλεύω, μαθαίνω πάντα κάτι καινούργιο, ειδικά με το εύρος της σημερινής τεχνολογίας.

Έχετε δουλέψει σε πολλές διάσημες ταινίες («Spider-Man», «Avengers», «X-Men», «Fast & Furious», κ.α.). Ποιο πρότζεκτ ήταν το αγαπημένο σας;

Τις περισσότερες φορές, έχει να κάνει με τις σχέσεις που δημιουργείς στην πορεία και είμαι τυχερός που έχω δουλέψει με πολλούς σπουδαίους καλλιτέχνες, υπεύθυνους και δημιουργούς ταινιών. Πάντα σημαίνει περισσότερα όταν μπορούμε να περάσουμε καλά με τους ανθρώπους με τους οποίους δουλεύουμε και να αναγνωριστούμε δίπλα από τους συναδέλφους μας και από το κοινό για τη δουλειά που καταφέρνουμε να κάνουμε.

oscars nomination nikos kalaitzidis special effects

Πολλά από τα πρότζεκτ σας περιλαμβάνουν ήρωες των κόμικς. Είστε φαν του υπερηρωικού σύμπαντος;

Όταν έμενα στη Νέα Υόρκη ως παιδί, ο μεγαλύτερος αδερφός μου, Βασίλειος, συνέλεγε βιβλία κόμικς και μας άρεσε να τα διαβάζουμε μαζί. Ποιος δε θέλει υπερδυνάμεις; Όταν μεγάλωσα, συνειδητοποίησα ότι μπορώ να τα φτιάξω με οπτικά εφέ και αυτό είναι το αμέσως επόμενο καλύτερο πράγμα από το να τα έχεις! Ωστόσο, μου αρέσουν πολύ και οι μη-σουπερηρωικές ταινίες και είναι πολύ ωραίο να δουλεύεις σε μία ποικιλία ειδών.

Ποια παλιά ταινία που δεν είχε εφέ ή είχε «κακά» εφέ θα θέλατε να φτιάξετε χρησιμοποιώντας τη σημερινή τεχνολογία;

Θα ήθελα να φτιάξω πολλές παλαιότερες ταινίες που υπέφεραν από CG (σ.σ. Computer Generated) χαρακτήρες που κατέληγαν να φαίνονται περίεργοι. Αυτοί οι χαρακτήρες υποτίθεται πως είναι φωτορεαλιστικοί, αλλά δεν είναι καθόλου. Αυτήν τη στιγμή έχουμε καλύτερα εργαλεία, συμπεριλαμβανομένης της μηχανικής μάθησης, για να μας βοηθήσουν με αυτές τις «κακές» σκηνές που μπορούν να φτιάξουν ή να χαλάσουν πιστευτούς CG χαρακτήρες σε μία ταινία μεγάλου μήκους.

Στις αρχές της καριέρας σας, συμμετείχατε σε παραγωγές, όπως ο «Τιτανικός». Είχατε άγχος δεδομένων των προσδοκιών τόσο από την παραγωγή όσο και από το κοινό;

Όχι απαραίτητα. Η φωτογραφία των μινιατουρών συνδυασμένη με τη σχεδιασμένη δουλειά χρησιμοποιώντας ψηφιακά εφέ ήταν τρομακτική, ωστόσο, συγκεντρώσαμε μία απίστευτη ομάδα από τους πιο ταλαντούχους ανθρώπους από όλον τον κόσμο να δουλέψουν σε αυτήν την ταινία. Δουλέψαμε πολύ για να παραδώσουμε τα οπτικά εφέ για τον Τιτανικό και δέχτηκε αρκετή κακή δημοσιότητα πριν καν κυκλοφορήσει. Κατέληξε να είναι μία από τις πιο επιτυχημένες και αξιομνημόνευτες ταινίες που έχουν βγει ποτέ και παραμένει μία επιδραστική ταινία, ακόμη και 25 χρόνια μετά!


Τα οπτικά εφέ μπορούν να κάνουν τα πάντα εφικτά. Αυτός είναι ο λόγος που ο κόσμος τα αγαπάει; Το ότι μπορούν να κάνουν και τα πιο «τρελά» όνειρα πραγματικότητα;

Τα VFX σίγουρα μπορούν να κάνουν τα πιο τρελά και φανταστικά πράγματα αληθινά και τα αγαπάμε για αυτό, αλλά είναι και οι δημιουργικές ιστορίες και οι ιδέες. Οι δημιουργοί ταινιών πρέπει να επινοήσουν κόσμους που οι άνθρωποι απολαμβάνουν να βλέπουν. Είναι απολύτως απαραίτητο η ιστορία να είναι καλή. Δεν μπορείς να βασιστείς μόνο στα καλά οπτικά εφέ για να φτιάξεις μία καλή ταινία. Δε θα λειτουργήσει.

oscars nomination nikos kalaitzidis special effects4

Η τεχνολογία εξελίσσεται με τρομακτικούς ρυθμούς σήμερα. Κατά τη γνώμη σας, ποιο είναι το μέλλον των οπτικών εφέ;

Το μέλλον των οπτικών εφέ είναι η Τεχνητή Νοημοσύνη (AI). Η τεχνητή νοημοσύνη συνεχίζει να μπαίνει στη δουλειά των οπτικών εφέ, ακόμα και την αντικαθιστά. Η έρευνα σε αυτόν τον τομέα προχωράει γρήγορα και στην Digital Domain έχουμε επενδύσει στο μέλλον της. Σε έναν βαθμό, το κάνουμε ήδη με το λογισμικό μηχανικής μάθησης Charlatan για την αντικατάσταση προσώπων, με τα ιδιόκτητά μας εργαλεία Masquerade (σ.σ. Ένα από τα συστήματα της Digital Domain για την καταγραφή του προσώπου), το real-time LiveDrive σύστημα καταγραφής προσώπου και το real-time υφασμάτινο εργαλείο προσομοίωσης Elbor. Το Paint/Roto μέσω του Nuke13 το κάνει ήδη και έχει απίστευτες δυνατότητες.

Στο μέλλον, βλέπω την Τεχνητή Νοημοσύνη να χρησιμοποιείται σε μεγάλης κλίμακας περιβαλλοντικές γενιές, όπου μπορεί να είναι πιο εύκολο να δημιουργήσουμε με μηχανική μάθηση πόλεις και τοπία. Δε θα αντικαταστήσει τους καλλιτέχνες, απλώς θα τους δώσει περισσότερα εργαλεία για να κάνουν περισσότερα σε μεγαλύτερη κλίμακα. Παρ’όλο που η ζήτηση στη βιομηχανία μας συνεχίζει να μεγαλώνει, έχουμε μία άπειρη πισίνα εργασίας. Η βοήθεια της τεχνολογίας της Τεχνητής Νοημοσύνης είναι σίγουρα ευπρόσδεκτη στα οπτικά εφέ!

Η ταινία «Free Guy» κυκλοφόρησε στην Ελλάδα από τη FeelGood.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Oscars 2022: Η Χριστίνα Μπίθα αναπολεί το Los Angeles και προβλέπει τους φετινούς νικητές

Regina Hall, Amy Schumer, Wanda Sykes - Ποιες είναι οι 3 γυναίκες στην παρουσίαση των Oscars 2022

Η πρώτη τελετή για τα βραβεία Όσκαρ το 1929 δεν είχε καμία σχέση με τις σημερινές