Κινηματογραφικός τουρισμός: Πώς μια ταινία μπορεί να επηρεάσει ριζικά το επόμενό μας ταξίδι;

Γίνεται οι ταινίες ή σειρές να καθορίσουν τα ταξίδια που κάνουμε; Γνωστός και ως jet setting, ο κινηματογραφικός τουρισμός έχει γίνει μια μεγάλη τάση για το 2025 - και όχι μόνο - και ναι, ο τρόπος που ταξιδεύουμε έχει αλλάξει.
Από το «Gotthard» στις ελβετικές Άλπεις, μέχρι τα εκπληκτικά τοπία που στο «White Lotus», συμπεριλαμβανομένων της Χαβάης και των ακτογραμμών της Σικελίας, ορισμένες ταινίες και τηλεοπτικές σειρές μας κάνουν δικαίως να ζηλεύουμε και να θέλουμε να ταξιδεύουμε όλη την ώρα. Ο κινηματογραφικός τουρισμός γίνεται δημοφιλής και δε μπορούμε παρά να κλείσουμε τα επόμενά μας ταξίδια, βλέποντας ταινίες ή σειρές.
Το μεγαλύτερο travel trend για το 2025; Να ταξιδεύεις όσο περισσότερο μπορείς
Τι είναι ο κινηματογραφικός τουρισμός;
Ο κινηματογραφικός τουρισμός, γνωστός και ως set jetting, υπερβαίνει την απλή επίσκεψη σε μια διάσημη κινηματογραφική τοποθεσία ή την προσθήκη μιας κινηματογραφικής ξενάγησης σε ένα ταξιδιωτικό πρόγραμμα. Πρόκειται για τον τρόπο με τον οποίο οι ταινίες και οι σειρές εμπνέουν τους θεατές να ετοιμάσουν τις βαλίτσες τους και να εξερευνήσουν κινηματογραφικούς προορισμούς στην πραγματική ζωή.
Οι ταξιδιωτικές εταιρείες έχουν παρατηρήσει την απότομη αύξηση των ταξιδιών κινηματογραφικού τουρισμού τα τελευταία χρόνια: Το 2022, η Expedia εντόπισε τον κινηματογραφικό τουρισμό ως μια αυξανόμενη ταξιδιωτική τάση και, η έρευνα της ταξιδιωτικής ιστοσελίδας για τις τάσεις του 2025 διαπίστωσε ότι τα δύο τρίτα των ταξιδιωτών λένε πως οι ταινίες και οι τηλεοπτικές εκπομπές έχουν επηρεάσει τα ταξίδια τους.
Ο κινηματογραφικός τουρισμός είναι ένα από τα πιο αποτελεσματικά εργαλεία για την προώθηση ενός προορισμού, δήλωσε στο Forbes η Marta Soligo, διευθύντρια Τουριστικής Έρευνας & καθηγήτρια Τουρισμού και Κοινωνιολογίας του Ελεύθερου Χρόνου στο Πανεπιστήμιο της Νεβάδα Λας Βέγκας (UNLV).
Σε αντίθεση με μια διαφημιστική πινακίδα που διαφημίζει ένα μέρος διακοπών, η οποία περιορίζεται σε μια συγκεκριμένη γεωγραφική τοποθεσία και θα προβάλλεται για περιορισμένο χρονικό διάστημα, οι ταινίες και οι τηλεοπτικές εκπομπές προσφέρουν μια πολύ ευρύτερη εμβέλεια, καθώς μπορούν να είναι διαθέσιμες σε όλο τον κόσμο και να διαρκέσουν για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Από το Κολοσσαίο στη Fontana di Trevi, ανακαλύψαμε όλα τα μέρη που επισκέφθηκε η Emily στη Ρώμη
Πότε έγινε δημοφιλής ο κινηματογραφικός τουρισμός;
Ο κινηματογραφικός τουρισμός έχει λάβει μεγάλη δημοσιότητα τα τελευταία χρόνια, κάτι που οι ειδικοί του τουρισμού αποκαλούν «φαινόμενο του White Lotus». Η πανδημία και η αυξημένη παρακολούθηση σειρών που διαδραματίζονται σε εξωτικές τοποθεσίες είναι σίγουρα κάτι που έπαιξε ρόλο, αφού αυτό αύξησε την επιθυμία των ανθρώπων να επισκεφτούν τα μέρη που βλέπουν στις οθόνες.
«Το set jetting, όπως ονομάζεται, έχει γίνει ένας τεράστιος παράγοντας για τον τουρισμό», λέει η Debra Loew από την Kensington Tours, μια πολυτελής ταξιδιωτική εταιρεία που ειδικεύεται σε εξατομικευμένες, ιδιωτικές περιηγήσεις.
Το «White Lotus» είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα αυτού, προβάλλοντας τους προορισμούς στους οποίους γυρίζεται ως ουσιαστική πτυχή της ιστορίας και της συνολικής σειράς. Το ενδιαφέρον για τη Σικελία αυξήθηκε κατακόρυφα μετά τη 2η σεζόν και ήδη βλέπουμε ενδιαφέρον για την Ταϊλάνδη πριν καν κάνει πρεμιέρα η νέα σεζόν.
Βέβαια, ο κινηματογραφικός τουρισμός δεν είναι κάτι καινούργιο. Στην πραγματικότητα, αυξήθηκε μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, καθώς οι βιομηχανίες κινηματογράφου και τηλεόρασης έγιναν όλο και πιο δημοφιλείς και οι άνθρωποι άρχισαν σταδιακά να ταξιδεύουν για να δουν τις αγαπημένες τους κινηματογραφικές τοποθεσίες.

Πόσο μπορεί μια δημοφιλής τηλεοπτική σειρά ή ταινία να επηρεάσει τον τουρισμό μιας περιοχής;
Η αλήθεια είναι πως οι σειρές και ταινίες έχουν πραγματικά πολύ μεγάλη επίδραση στον τουρισμό μιας περιοχής, αφού ενισχύουν τόσο την επισκεψιμότητα όσο και την οικονομία. Μάλιστα, υπάρχουν χώρες, όπως η Georgia, που έχουν επενδύσει σε αυτή τη στρατηγική, προσελκύοντας κινηματογραφικά συνεργεία. Για παράδειγμα, σειρές όπως «The Walking Dead» και ταινίες όπως «Forrest Gump» και «The Hunger Games» έχουν φέρει τουρίστες σε περιοχές της Georgia.
«Ο αντίκτυπος του κινηματογραφικού τουρισμού επεκτείνεται πολύ καιρό μετά το τέλος των γυρισμάτων των καμερών», λέει στο Forbes ο Jay Markwalter, Διευθυντής Τουρισμού σε όλη την Πολιτεία για το Τμήμα Οικονομικής Ανάπτυξης της Georgia.
Αυτό το είδος τουρισμού μπορεί να έχει τόσο θετικές όσο και αρνητικές συνέπειες στον πολιτισμό κάποιου προορισμού.
Από την Ιταλία μέχρι την Καραϊβική, αυτά τα resorts θα σου «κλέψουν» την καρδιά
Το θετικό είναι ότι μπορεί να δημιουργήσει έσοδα για τους προορισμούς ακόμη και μετά το τέλος των γυρισμάτων. Για παράδειγμα, η ToursbyLocals διοργανώνει μια δημοφιλή ξενάγηση για το «Game of Thrones» στο Ντουμπρόβνικ, η οποία καθοδηγείται από ξεναγούς που συχνά εργάζονταν ως κομπάρσοι στη σειρά, προσθέτοντας ένα μοναδικό επίπεδο εσωτερικής πληροφόρησης στην εμπειρία και παρέχοντας εναλλακτικές λύσεις για μικρότερες ομαδικές ξεναγήσεις αντί για τις μεγαλύτερες που κατακλύζουν τους μικρούς δρόμους στην εντός των τειχών πόλη.
Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια έχουν παρατηρηθεί αρνητικές τάσεις όσον αφορά τον υπερτουρισμό. Στην Ταϊλάνδη, για παράδειγμα, οι αρμόδιοι έκλεισαν τον κόλπο Maya Bay για τρία χρόνια, ξεκινώντας από το 2018, ώστε το οικοσύστημα να μπορέσει να ανακάμψει. Η ταινία «The Beach», του 2000 με πρωταγωνιστή τον Leonardo DiCaprio, έκανε την τοποθεσία διάσημη και η συνεχής συρροή τουριστών κατέστρεψε την περιοχή της παραλίας και τους κοραλλιογενείς υφάλους.
Άλλα χαρακτηριστικά παραδείγματα που αποδεικνύουν πώς οι ταινίες και σειρές μπορούν να κάνουν διάσημη μια περιοχή είναι «ο Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» στη Νέα Ζηλανδία και ο «Harry Potter» στο Ηνωμένο Βασίλειο. Ο τελευταίος προορισμός παραμένει επίσης δημοφιλής για set jetting χάρη στις εκατοντάδες εκδρομές με θέμα το «Bridgerton», το «Game of Thrones» και το «Outlander», ενώ ο «Μονομάχος ΙΙ» προκάλεσε το ενδιαφέρον του κοινού για τη Μάλτα.