Μελέτης Ηλίας: «Η δικαιοσύνη στις μέρες μας έχει χάσει πια την αξιοπιστία και την ισχύ της»
«Αν αισθανθώ πως είμαι 'φτασμένος' θα χάσω την ταπεινότητα που είναι προαπαιτούμενο να έχω ως καλλιτέχνης». Ένας από τους πιο αγαπημένους ηθοποιούς της ελληνικής τηλεόρασης σήμερα, ο Μελέτης Ηλίας, μιλάει στο Queen.gr λίγο πριν τη μεγάλη πρεμιέρα της σειράς «Μάγισσας Φλεγόμενη Καρδιά» και προσυπογράφουμε πως δεν έχει χάσει την ταπεινότητά του. Το αντίθετο. Τον χαρακτηρίζει η σεμνότητα και η ευγένεια που «ακολουθεί» τους πραγματικά ταλαντούχους ανθρώπους.
Μπορεί εκείνος να αυτοχαρακτηρίζεται ως φυγόπονος, αλλά τα τελευταία 15 χρόνια, ο Μελέτης Ηλίας, δουλεύει ασταμάτητα στο θέατρο, στην τηλεόραση και στον κινηματογράφο, δημιουργώντας ένα ξεχωριστό αποτύπωμα και κάνοντας διαρκώς επιτυχία. Διαθέτει αυτό το σπάνιο χάρισμα - και μία σπάνια καλλιτεχνική οξυδέρκεια - να προσαρμόζεται σε κάθε δύσκολη συνθήκη. Από τη συνέντευξή μας στο Queen.gr καταλαβαίνουμε ότι ποτέ δεν του άρεσε να κυνηγά τα εύκολα, να επαναπαύεται στα σίγουρα.
Από τον Σάββα Τριανταφύλλου στο Σόι σου, που παίζει στο repeat εδώ και μία δεκαετία, στον Γιωργίκη Προβιό που έγινε τηλεοπτικό trend την περσινή χρονιά στο Προξενιό της Ιουλίας, σε λίγες μέρες, μεταμορφώνεται στον αδέκαστο και σκληρό Ενετό δικαστή Τζουζέπε Μοντιλιάνι και σύζυγο της Πανδώρας που υποδύεται η Μαρία Κίτσου, στη Μάγισσα Φλεγόμενη Καρδιά.
Το θέμα της δικαιοσύνης, το αίσθημα του δικαίου, οι κανόνες, η βία εκείνης της εποχής και η βία της τωρινής καθημερινότητας, τον απασχολούν όχι μόνο ως ηθοποιό, αλλά και ως πατέρα.
Είδαμε το 1ο επεισόδιο της Μάγισσας Φλεγόμενη Καρδιά και είναι ένα μικρό τηλεοπτικό αριστούργημα
«Είμαι υπέρ των απαγορεύσεων στους εφήβους για τα social media. Κάτι πρέπει να γίνει γρήγορα και δραστικά με αυτό το θέμα»
Έχεις κάνει την προσωπική σου ενδοσκόπηση από την εποχή που ήσουν στη δραματική σχολή του Θεάτρου Τέχνης, πριν από σχεδόν 20 χρόνια, μέχρι σήμερα; Πιστεύεις ότι σε ένα μεγάλο βαθμό, εκπληρώθηκαν τα όνειρά σου και οι προσδοκίες σου; Νιώθεις πλήρης, γιατί γεύτηκες την επιτυχία στον υπέρτατο βαθμό;
Είναι λίγο επικίνδυνο να θεωρήσεις ως ηθοποιός ότι έχεις φτάσει σε ένα σημείο κορύφωσης και επιτυχίας. Δεν πρέπει να επαναπαυτείς σε αυτό γιατί θα έχεις τα αντίθετα αποτελέσματα. Σαφώς και αισθάνομαι τυχερός γιατί με επιλέγουν για κάποιες πολύ καλές δουλειές και συνεργασίες, τόσο στο θέατρο όσο και στην τηλεόραση, αλλά προσπαθώ να κινούμαι πάντα σεμνά.
Αν αισθανθώ πως πια είμαι «φτασμένος» θα χάσω την ταπεινότητα που είναι προαπαιτούμενο να έχω ως καλλιτέχνης. Γιατί δεν θα έχω την ίδια διάθεση να ψάξω, να τολμήσω, να δημιουργήσω. Δεν θέλω να πέσω στην παγίδα της εύκολης λύσης, στο «αυτό πουλάει».
Για αυτό και επέλεξα τα τελευταία δύο χρόνια να δοκιμαστώ σε κάτι διαφορετικό, σε πιο δραματικούς ρόλους. Ήταν ένα ρίσκο αυτό, αλλά δεν με ενδιέφερε το κόστος. Το τόλμησα και αντίστοιχα θα τολμήσω και στο μέλλον.
Υπήρξαν στιγμές που αυτό το ρίσκο, δεν σου βγήκε σε καλό;
Μέχρι στιγμής όχι, γιατί όταν μπαίνω σε μία τέτοια διαδικασία, μπαίνω με το 100% του εαυτού μου και προς το παρόν έχω δικαιωθεί από το αποτέλεσμα.
Πώς αντιλαμβάνεσαι την έννοια της δικαιοσύνης και ως απονομή τιμωρίας - απόδοσης ευθυνών, αλλά και το αίσθημα του δικαίου, που είναι ένας πιο προσωπικός ηθικός κανόνας;
Η δικαιοσύνη στις μέρες μας, δεν έχει τη θέση που θα έπρεπε και θα της άξιζε, ενώ ζούμε σε μία χώρα που την έχει δημιουργήσει από τα χρόνια της αρχαιότητας. Με όσα πια συμβαίνουν καθημερινά γύρω μας, νιώθω πως έχει χάσει την αξιοπιστία της και την ισχύ της. Όσο αφορά στο αίσθημα του δικαίου, αυτό διαφέρει από άνθρωπο σε άνθρωπο, είναι καθαρά θέμα παιδείας. Προσπαθώ να είμαι δίκαιος, ξεκινώντας από την οικογένειά μου και στη συνέχεια και με όλους τους άλλους γύρω μου.
Σε προβληματίζουν ή ακόμη και σε βάζουν σε σκέψεις για τα δικά σου παιδιά, τόσο η βία που ασκείται από ενήλικες προς τα παιδιά, όσο και τα περιστατικά βίας από έφηβους προς έφηβους; Είχαμε και πρόσφατα τέτοια θλιβερά περιστατικά στην επικαιρότητα με τον ξυλοδαρμό της 14χρονης μαθήτριας από συνομήλικες της.
Είναι σκληρό το θέμα της βίας σε αυτές τις ηλικίες, στους έφηβους, αλλά δεν νομίζω ότι σε αυτές τις περιπτώσεις η δικαιοσύνη μπορεί να δώσει τη λύση. Είναι βαθύτερο το πρόβλημα, ξεκινά από το οικογενειακό και το κοινωνικό περιβάλλον στο οποίο μεγαλώνουν τα παιδιά μας. Είναι νέα τα δεδομένα σε αυτή τη γενιά, δεν έχουν σχέση με τη δική μας γενιά, ακόμη και στον όγκο των πληροφοριών και ερεθισμάτων που λαμβάνουν στην καθημερινότητά τους. Πιστεύω πως και ο εγκλεισμός μας λόγω της πανδημίας, αγρίεψε κάποια ένστικτά μας και έχει επηρεάσει και αρκετά παιδιά που είναι στην εφηβεία.
Είσαι υπέρ της απαγόρευσης χρήσης των social media για αυτές τις ηλικίες, όσο δύσκολο και αν είναι πρακτικά στο να εφαρμοστεί;
Είμαι πολύ υπέρ αυτών των απαγορεύσεων στα παιδιά και στους εφήβους. Κάτι πρέπει να γίνει γρήγορα και δραστικά για αυτό.
Με τη σύζυγό σου λαμβάνετε ως γονείς κάποια μέτρα προστασίας, τουλάχιστον για την κόρη σου Κοραλένια, που είναι σε αυτή την ευαίσθητη ηλικία των 14 ετών;
Προσπαθούμε με τα κατάλληλα προγράμματα που υπάρχουν να ελέγχουμε τη χρήση του διαδικτύου από τα παιδιά, αλλά νομίζω ότι το πιο αποτελεσματικό, είναι το να μάθεις το παιδί σου να μην περιμένει τις απαγορεύσεις από τους γονείς ή τους δασκάλους του, αλλά το ίδιο να μάθει να αυτοπεριορίζεται. Για να μπορέσει να επιβιώσει στη συνέχεια με τις δικές του δυνάμεις, χωρίς να χρειάζεται την επιβολή κάποιων κανόνων. Η απαγόρευση της χρήσης των κινητών από τους μαθητές στα σχολεία, είναι ένα μικρό λιθαράκι προς τη σωστή κατεύθυνση, είμαι πολύ υπέρ, για να αλλάξουν τα πράγματα.
Η δικαιοσύνη είναι πιο ελαστική στις μέρες μας, αλλά στη Μάγισσα Φλεγόμενη Καρδιά, περνάμε στο άλλο άκρο, στην πιο σκληρή εκδοχή της. Τι χαρακτηριστικά έχει ο Τζουζέπε Μοντιλιάνι, ο αδέκαστος και σκληρός δικαστής των Ενετών που φτάνει στη Μάνη, με σκοπό να επιβάλλει τους νόμους και να τιμωρήσει;
Η δικαιοσύνη την εποχή του Τζουζέπε, γίνεται με άλλους όρους. Ήταν πολύ σύνηθες ο δικαστής που κυριαρχούσε στην εκάστοτε περιοχή των Ενετών να έχει μία απεριόριστη εξουσία, την οποία κάποιες φορές την ασκούσε αλόγιστα. Έδινε μεν λόγο στους ανωτέρους του, αλλά είχε και τη δυνατότητα να κάνει πράγματα που εκείνος ήθελε, χωρίς να είναι αρεστά. Και σε μία δύσκολη περιοχή όπως είναι η Μάνη, γιατί εξαρχής ο Τζουζέπε θεωρεί πως είναι προσωπική του ήττα που μετατέθηκε εκεί. Πιστεύει πως άξιζε πολλά περισσότερα, να είναι δηλαδή στη Βενετία στο πλευρό του Δόγη. Δεν ξέρει πως να το διαχειριστεί όλο αυτό και η αυστηρότητα που δείχνει, του βγαίνει ως φυσική αντίδραση. Πολύ περισσότερο όταν συμβούν και άλλα γεγονότα αργότερα, πιο προσωπικά. Ο Τζουζέπε πέρα από θιγμένος ως δικαστής, θα νιώσει αργότερα και θιγμένος ως άνθρωπος.
Έχει μόνο αρνητικό πρόσημο ο ρόλος σου;
Υπάρχει και ένα θετικό σημείο στον ήρωα που υποδύομαι. Τον βλέπουμε σε μία δύσκολη κοινωνική συνθήκη να εξαντλεί την αυστηρότητά του με ό,τι συνεπάγεται αυτό, αλλά στη σύζυγό του Πανδώρα (Μαρία Κίτσου) με την οποία είναι δέκα χρόνια παντρεμένοι, έχει ένα τελείως διαφορετικό πρόσωπο. Την αγαπά πραγματικά, τη φροντίζει, προσπαθεί να της παρέχει τα πάντα γιατί αισθάνεται ενοχές που βρίσκεται μαζί του σε αυτή τη δυσμενή μετάθεση. Αυτό ολοκληρώνει τον χαρακτήρα του. Και θέλω να σου πω, ότι όταν διάβασα για πρώτη φορά τα σενάρια της Μελίνας Τσαμπάνη και του Πέτρου Καλκόβαλη για τη Μάγισσα, μου έκανε εντύπωση ακριβώς αυτό. Το πόσο ολοκληρωμένοι είναι όλοι οι χαρακτήρες της σειράς και το πόσο ιδιαίτερη είναι αυτή η διαδρομή που κάνουν μέχρι το τέλος.
Οι Μανιάτες έχουν κάποιους άγραφους δικούς τους κανόνες, είναι πιο ανεξάρτητοι. Αυτό σημαίνει ότι θα κάνεις πολλούς εχθρούς;
Έτσι νομίζω (γελάει). Οι Μανιάτες ήταν λίγο ξεροκέφαλοι εκείνη την εποχή και καλά κάνουν. Ακόμη και σήμερα έχουν κάποιες ιδιαιτερότητες. Είναι περήφανοι άνθρωποι.
«Θα έρθω αντιμέτωπος με τη Λεώνη. Ο Τζουζέπε θα πάρει δραστικά μέτρα»
Το κοινό ωστόσο θα γνωρίσει και μία εποχή που ούτε την διδασκόμαστε στο σχολείο, αλλά οι περισσότεροι την αγνοούν και ως γενικότερη εγκυκλοπαιδική γνώση.
Και ως διδακτέα ύλη είναι άγνωστη, αλλά και ως ιστορία στη μυθοπλασία. Είμαστε 100 χρόνια πριν την επανάσταση σε αχαρτογράφητα από ιστορικής άποψης, νερά.
Ο σκηνοθέτης της σειράς Λευτέρης Χαρίτος ήταν και ο πρώτος άνθρωπος που επικοινώνησε μαζί σου για να σου προτείνει τον ρόλο;
Δεν μου τον πρότεινε, αλλά επικοινώνησε μαζί μου για να μου ζητήσει να περάσω από ένα δοκιμαστικό για τον ρόλο του Τζουζέπε. Δεν μου ανατέθηκε, αλλά δοκιμάστηκα για αυτό και το θεώρησα μία μεγάλη πρόκληση. Ένιωσα ευτυχισμένος, που τελικά κατάφερα και πήρα τον ρόλο.
Σε άλλη περίπτωση, ένας ηθοποιός της δικής σου εμβέλειας και επιτυχίας, ίσως το θεωρούσε και λίγο προσβλητικό το να περάσει από δοκιμαστικό, με το ρίσκο να μην επιλεχθεί.
Οι ηθοποιοί του θεάτρου είμαστε δοκιμασμένοι όμως σε αυτή τη διαδικασία, περνάμε διαρκώς από δοκιμαστικά και κάστινγκ. Ακόμη και ξένοι σκηνοθέτες που κάνουν δουλειές στην Ελλάδα, ζητούν δοκιμαστικά, είτε είσαι τελειόφοιτος δραματικής σχολής, είτε έχεις εμπειρία 30 χρόνων στο θέατρο.
Φοβήθηκες την τυποποίηση στον ρόλο του σκληρού, γιατί και ο προηγούμενος ρόλος σου είχε αυτά τα χαρακτηριστικά;
Μετά από 5 χρόνια στο Σόι σου, 5 χρόνια επαναλήψεων της σειράς και 2 χρόνια στα Καλύτερα μας χρόνια, η τυποποίηση είναι στο DNA μου. Έχω περάσει ως στο κοινό με την εικόνα του καλού μπαμπά. Το να κάνω μία σεζόν τον ρόλο του σκληρού και βίαιου Γιωργίκη στο Προξενιό της Ιουλίας, ήταν μία πολύ μεγάλη ευκαιρία στο να δοκιμαστώ σε κάτι διαφορετικό.
Και τώρα με τον Τζουζέπε που είναι μεν σκληρός, αλλά δεν θα «λερώσει» ποτέ τα χέρια του με αίμα, έχω μία νέα πρόκληση. Τα τελευταία χρόνια που δουλεύω στην τηλεόραση, πέρα από το άγχος της επιβίωσης, το μεγαλύτερο μου άγχος είναι στο να είμαι αντάξιος σε αυτού του είδους τις δύσκολες προκλήσεις.
Με τη Μαρία Κίτσου έχετε κοινές αντιλήψεις στο τρόπο που αντιλαμβάνεστε την υποκριτική και τον τρόπο προετοιμασίας για έναν ρόλο;
Χωρίς να έχουμε συνεργαστεί μαζί με τη Μαρία κατά το παρελθόν, έχουμε κάτι κοινό. Έχουμε δουλέψει στην ίδια παράσταση, τον Ηλίθιο του Ντοστογιέφσκι σε σκηνοθεσία του Στάθη Λιβαθηνού, αλλά σε διαφορετικές χρονικές περιόδους. Θητεύσαμε και οι δύο στο πλευρό αυτού του σπουδαίου δασκάλου. Έχουμε έναν κοινό κώδικα στην υποκριτική, αλλά αυτό που βλέπω και θαυμάζω στη Μαρία και με κάνει να νιώθω τυχερός που επιτέλους συνεργάζομαι μαζί της, είναι το πόσο συγκεντρωμένη, πόσο διαβασμένη είναι κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων, κάτι το οποίο δεν είναι σύνηθες. Από τη φύση μου είμαι φυγόπονος, είμαι λίγο τεμπέλης, αλλά όταν έχω την ευθύνη μίας δουλειάς και με τέτοια παρτενέρ δίπλα μου, είναι σα να παίρνω μία ώθηση, στο να εξελίσσομαι, να πηγαίνω μπροστά.
Οι τηλεθεατές στο πρώτο επεισόδιο, θα σε δουν να μιλάς με άνεση την ιταλική γλώσσα. Έκανες ειδικά μαθήματα, υπήρξαν και άλλες πρακτικές απαιτήσεις για τον ρόλο σου;
Είχα κάνει μαθήματα ιταλικών για έναν ρόλο μου στο θέατρο πριν από λίγα χρόνια και αυτό με βοήθησε στο θέμα της προφοράς και της κατανόησης. Αλλά επειδή δεν έχουμε άμεση επαφή με τη γλώσσα, ούτε εγώ, αλλά ούτε και η Μαρία, χρειαζόμαστε τον διπλάσιο χρόνο προετοιμασίας για τις πρόβες πριν τα γυρίσματα. Σε κάθε σειρά κάτι κερδίζω. Φέτος έμαθα ιταλικά, ενώ πέρυσι, έμαθα ιππασία. Έκανα για 3 μήνες μαθήματα για τον ρόλο του Προβιού.
Θα βρεθείς κάποια στιγμή αντιμέτωπος με τη Λεώνη την ηθοποιό με τις μαγικές ιδιότητες του περιπλανώμενου θιάσου που θα βρεθεί στη Μάνη, και υποδύεται η Γιούλικα Σκαφιδά;
Ως δικαστής ο Τζουζέπε έχει ως αντικείμενο δουλειάς, εκτός από την πρόθεση του, να πατάξει αυτά τα φαινόμενα της μαγείας. Θα έρθει λοιπόν αντιμέτωπος μαζί της, ειδικά όταν αντιληφθεί πως υπάρχει θέμα επιρροής και επαφής της Λεώνης με τη σύζυγό του. Και αναγκάζεται να πάρει δραστικά μέτρα. Την εποχή εκείνη που διαδραματίζεται η σειρά κατά τον 17ο αιώνα, σε τέτοια ζητήματα, δεν υπήρχε μόνο η φυλάκιση αλλά και η λαιμητόμος, δηλαδή η θανατική ποινή.
* Ο Μελέτης Ηλίας θα πρωταγωνιστήσει και στη θεατρική παράσταση «Λαπωνία» που κάνει πρεμιέρα σε λίγες εβδομάδες στη Θεσσαλονίκη, με τη Βάσω Λασκαράκη, τον Σπύρο Τσεκούρα και τη Βίβιαν Κοντομάρη να συμπρωταγωνιστούν μαζί του στο θίασο.