Costantino Roselli: «Η ψηφιακή μόδα μπορεί να δώσει λύσεις στο business sustainability »

Ναταλία Κατσακιώρη
Costantino Roselli: «Η ψηφιακή μόδα μπορεί να δώσει λύσεις στο business sustainability »
Photo Credit: NTZNS

Ο Ελληνοιταλός Founder και CEO της NTZNS, μίας από τις μεγαλύτερες εταιρίες metaverse παγκοσμίως, μιλάει στο Queen.gr για τη δυνατότητα ενός ψηφιακού σύμπαντος να δώσει απάντηση στην κλιματική κρίση. 

Metaverse και μόδα, μόδα και Metaverse. Μία συζήτηση που για τους περισσότερους άνοιξε μέσα στα διαδοχικά lock downs του Covid-19, όταν ο ψηφιακός κόσμος έγινε η μόνη διέξοδος από το δωμάτιο του σπιτιού μας. Ήταν εκείνη η περίοδος που αναρωτηθήκαμε για πρώτη φορά πώς θα ήταν να μπορούσαμε να βρισκόμαστε με το δικό μας community σε έναν νέο, ψηφιακό κόσμο, στο περιβάλλον μιας boutique, έχοντας στη διάθεσή μας για παράδειγμα τη νέα συλλογή του οίκου Gucci. Πριν, όμως, φτάσουμε εμείς σε αυτή τη σκέψη, υπήρξαν άνθρωποι που οραματίστηκαν το Metaverse σύμπαν της μόδας και φρόντισαν να θέσουν τις βάσεις αυτού του εικονικού shopping world, που είναι ήδη out there, στοχεύοντας το κοινό των GenZ και GenA.

NTZNS_AvatarCollection_WaterLilly_DressInfluencer.pngPhoto Credit: NTZNS

Metaverse Fashion Week: Pros and cons- Ποιες ήταν οι εντυπώσεις του χώρου της μόδας;

Ο Costantino Roselli, founder και Ceo της NTZNS (NeTiZeNS), ενός δημιουργικού studio Metaverse που βραβεύτηκε μάλιστα για τη συμμετοχή του στον κατάλογο των 100 κορυφαίων εταιρειών τεχνολογικής καινοτομίας παγκοσμίως. Eίναι Ελληνοϊταλός, μεγάλωσε στην Ελλάδα, σπούδασε στο Ηνωμένο Βασίλειο, εργάστηκε στην Ελβετία και την Ιταλία και έζησε στις Βρυξέλλες. Αγαπά πολύ το διάβασμα, αλλά και το γράψιμο παράλληλα, και πιστεύει πως η ψηφιακή μόδα θα αναπτυχθεί ταχύτατα μέσα στα επόμενα χρόνια με το 2030 να είναι το δικό του milestone.

CostantinoRoselli.jpeg

Ποια θα είναι, όμως, η σχέση των μέχρι στιγμής ισχυρών αγοραστικά Milennials με ένα ψηφιακό Metaverse περιβάλλον, όπου στην ουσία θα ντύνεις το προσωπικό σου Avatar με όλα εκείνα τα designer items που πάντα ονειρευόσουν; O Costantino Roselli δείχνει να μην προβληματίζεται τόσο για την ψηφιακή εμπειρία του χρήστη, την οποία σκοέυει να απογειώσει μαζί με την ομάδα της NTZNS μέσα στα επόμενα χρόνια, αλλά βλέπει το digital fashion ως τη μόνη ίσως απάντηση στα ζητήματα της βιωσιμότητας και της συμπερίληψης, που τίθενται τόσο δυναμικά πλέον υπό συζήτηση. Και μας τα εξηγεί όλα παρακάτω.

Ένα πρωινό με τη Loukia στο πιο διάσημο bridal atelier της Αθήνας

Ο Costantino Roselli μιλάει στo Queen.gr για το metaverse fashion.

-Θα προσπαθήσουμε να πάρουμε τα πράγματα από την αρχή και να σας ρωτήσουμε πώς ορίζεται σήμερα η ψηφιακή μόδα και γιατί κάποιος να θέλει να συμμετέχει σε αυτή ως επενδυτής ή ως καταναλωτής;

Η μόδα είχε να κάνει πάντα με τη δημιουργία ιδεών πάνω στο ανθρώπινο σώμα και με αυτό τον τρόπο γίνεται προσωπικό brand, εκφράζει ένα status, παίρνει πολιτική θέση, γίνεται σύμβολο ενός αγώνα, μιας marketing καμπάνιας ή μιας επανάστασης. Τις τελευταίες δεκαετίες έχασε αυτό το στόχο και οι περισσότεροι δημιουργοί έκαναν focus στα trends και στον fast fashion ανταγωνισμό εκπαιδεύοντας τους πελάτες να αγοράζουν κάθε μέρα, αναζητώντας τη φθηνότερη τιμή. Με αυτό τον τρόπο δημιούργησαν προβλήματα που σχετίζονται με την κλιματική αλλαγή (η βιομηχανία της μόδας είναι 2η στη λίστα με τις βιομηχανίες που συμβάλλουν στην κλιματική αλλαγή), ενίσχυσαν την ανήθικη εργασία (unethical social working) και χαμηλώσαν την ποιότητα των υφασμάτων, με αποτέλεσμα να βάζουν σε κίνδυνο τον καταναλωτή. Η ψηφιακή μόδα, ξεκίνησε ως λύση σε όλα τα παραπάνω προβλήματα ψηφιοποιώντας τη διαδικασία των πρωτοτύπων και την έκδοση συλλογών προς πώληση στη χονδρική αγορά.

Για τους επενδυτές σημαίνει μοναδική ευκαιρία η επένδυση σε εταιρείες που δημιουργούν μόδα με αυτό το τρόπο, καθώς πλέον οι ρήτρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και οι στόχοι των Ηνωμένων Εθνών συγκλίνουν στο να επιτευχθεί πλήρης βιωσιμότητα και συμπερίληψη σε κάθε τομέα. Για τον καταναλωτή σημαίνει μεγαλύτερη γκάμα προϊόντων, ευέλικτες τιμές και μεγέθη, καθώς και πρόσβαση στις διαδικασίες υλοποίησης ενος ρούχου.

Untitled design - 4



-H εταιρία σας η NTZNS δημιουργήθηκε πριν περίπου μία δεκαετία και είναι σήμερα μία από τις πιο επιτυχημένες startups του είδους της. Ποια ήταν τα δεδομένα της αγοράς όταν ξεκινούσατε και ποια σήμερα;

Η NTZNS (NeTiZeNS) το 2023 αναγνωρίστηκε παγκοσμίως ως μια από τις 100 πιο καινοτόμες εταιρείες στο κόσμο. Κοιτάζοντας πίσω στο ξεκίνημα μας, το 2019, η αγορά ήταν σχεδόν ανύπαρκτη ή τουλάχιστον όχι ορατή με την πρώτη ματιά. Θυμάμαι πως σε όλο τον κόσμο βρισκόντουσαν λιγότεροι από 100 δημιουργοί ψηφιακής μόδας και οι περισσότεροι εργαζόντουσαν σε εργοστάσια παραγωγής, ενώ σήμερα έχουμε ένα community 70.000 3D δημιουργών. Είναι σαν να πέρασαν 50 χρόνια σε σχέση με το πόσο γρήγορα ο κόσμος προσαρμόζεται στις αλλαγές. Κι αυτό είναι θαυμάσιο.

-Ποια καινοτομία πιστεύετε ότι εισάγει στον κόσμο της ψηφιακής μόδας η NTZNS και τι την κάνει να ξεχωρίζει από τους ανταγωνιστές της;

Αυτό που μας κάνει ξεχωριστούς είναι πως δεν βλέπουμε την τεχνολογία ως ένα μέσο που θα μας βοηθήσει να κάνουμε τη δουλειά μας καλύτερα, αλλά ως το μέσο που θα μας βοηθήσει να εξελιχθούμε ως είδος. Η ψηφιακή μόδα είναι για εμάς μόνο ένα μικρό κομμάτι, το case study, που μας βοηθάει να πάμε παρακάτω. Το όραμά μας είναι να χτίσουμε ένα Metaverse Space, όπου θα κάνει simulate future societies, δίνοντας τη δυνατότητα στους ανθρώπους να δημιουργήσουν τις επιχειρήσεις τους, αλλά και τον τρόπο ζωής τους. Αυτό που εμείς ονομάζουμε Avatar Economy και θεωρούμε πως είναι η λύση τόσο για τη βιωσιμότητα όσο και για την απαλλαγή από κοινωνικά στερεότυπα και δημογραφικά όρια. Φανταστείτε απλά έναν κόσμο χωρίς σύνορα, προσβάσιμο στον καθένα και ένα άπειρο marketplace με άπειρες δυνατότητες. Αυτός ο κόσμος ονομάζεται «Netizens World» και το κοινό του είναι GenZ και GenA. Έχουμε ήδη αρκετά επιτυχημένα case studies σε αυτή τη διαδρομή μας, καθώς συνεργαζόμαστε με διεθνή πανεπιστήμια, και σχολεία που έχουν αγκαλιάσει το όραμα μας.

-Πριν δημιουργήσετε την NTZNS έχετε εργαστεί στο παρελθόν για μεγάλους οίκους μόδας όπως οι Dior και Moschino. Ήταν τότε που εντοπίσατε κάποιο κενό στην αγορά του luxury fashion και αποφασίσατε να ασχοληθείτε με την ψηφιακή μόδα;

Σπούδασα Computer Science πολύ πριν μπω στο χώρο της μόδας, γιατί πίστευα ότι η τεχνολογία είναι ο δρόμος για την ανθρώπινη εξέλιξη. Κι όταν ασχολήθηκα με τη μόδα ως brand strategist, μελέτησα από κοντά σχεδιαστές και δημιουργούς για μήνες, κάνοντας ερωτήσεις και συζητήσεις ως ένας απλός μαθητής πριν καν τους δώσω ένα πλάνο. Κι αυτό με έκανε να δω, πως η τεχνολογία από μόνη της δεν μπορεί να σε πάει κάπου. Χρειάζεται ένας σκοπός, ένα όραμα, κι αυτό το έχει ένας δημιουργός. Για εμένα luxury δεν σημαίνει κάτι ακριβό ή θορυβώδες. Σημαίνει δημιουργώ κάτι με έναν τρόπο που δείχνει στον αγοραστή του ότι νοιάζομαι για εκείνον. Κι αυτό είναι που με έκανε να εκτιμήσω σχεδιαστές που δε συμβιβάζονται. Η ψηφιακή μόδα μπορεί να δώσει λύσεις στο business sustainability (environmental, financial, social) δίνοντας τη δυνατότητα στους δημιουργούς να βγουν έξω από τη ρουτίνα της καθημερινότητάς τους και να δημιουργήσουν απίστευτα concepts.

NTZNS_ParisFashionWeek22.jpgPhoto Credit: NTZNS

-Ποια είναι μέχρι στιγμής η ανταπόκριση του κοινού στην ψηφιακή μόδα και τον κόσμο του metaverse; Ποια πιστεύετε ότι θα είναι η εξέλιξη μέσα στα επόμενα χρόνια;

Κάτι που πρέπει να γίνει κατανοητό από όλους μας είναι πως δεν υπάρχει πλέον ένα κοινό. Μια μάζα στην οποία αποκρινόμαστε. Υπάρχουν κοινότητες (communities) που ξεκλειδώνουν ή δημιουργούνται και εξυπηρετούνται με τελείως διαφορετικό τρόπο από ότι μέχρι σήμερα. Το διαδίκτυο μας επιτρέπει να μιλάμε παντού, να έχουμε πελάτες και συνεργάτες παντού. Στα επόμενα χρόνια δεν θα υπάρχει άνθρωπος που δεν θα έχει τουλάχιστον ένα avatar μέσα σε κάποιο Metaverse. Και φυσικά δεν θα υπάρχει Metaverse χωρίς την παρουσία της NTZNS. Σας δίνω μερικά στατιστικά που μας επιτρέπουν να δούμε ξεκάθαρα τόσο το χώρο του Metaverse όσο και τις συμπεριφορές του κοινού. Το 2023 έκλεισε με 3.1 δις gamers όπου ξόδεψαν περίπου $300 δις. Από αυτά τα $50 δις ξοδεύτηκαν σε ψηφιακή μόδα. Το αξιοσημείωτο είναι ότι η ψηφιακή μόδα που αγοράστηκε δεν είχε καμία σχέση με την πλοκή της ιστορίας του κάθε παιχνιδιού. Με λίγα λόγια ο καταναλωτής αγόρασε επειδή ήθελε απλά να δημιουργήσει αισθητικά το avatar του και το περιβάλλον του. Το παραπάνω συνάδει με το επόμενο στατιστικό που λέει ότι για την GenZ η δημιουργία των avatars είναι προσωπική έκφραση, το ίδιο σημαντική όπως το fashion για τη GenX και τους Millenials.

-Ποιοι είναι οι στόχοι της NTZNS;

Αρχικός μας στόχος είναι να χτίσουμε το δικό μας community, που μαζί τους θα χτίσουμε το «Netizens World». Και ήδη έχουμε ξεκινήσει, όπως είπα πιο πάνω, να συνεργαζόμαστε με πανεπιστήμια και σχολεία, γιατί πιστεύουμε πως το μέλλον χτίζεται από τα νέα παιδιά με τη σωστή καθοδήγηση και τα απαραίτητα εργαλεία. Παράλληλα, χτίζουμε το πρωτότυπό μας όπου είμαστε σε fundraising τροχιά, καθώς ό,τι έχουμε καταφέρει μέχρι τώρα το έχουμε κάνει με ίδια κεφάλαια.

And in the end of the day my dear, In the Metaverse heels cause no pain - 2Photo Credit: NTZNS
And in the end of the day my dear, In the Metaverse heels cause no pain - 1Photo Credit: NTZNS

-Θα καταφέρει ποτέ κατά τη γνώμη σας ένα ψηφιακό περιβάλλον να αντικαταστήσει μία τεράστια βιομηχανία όπως η μόδα και η πώληση ειδών πολυτελείας;

Εννοείται. Είναι μέρος της εξέλιξης μας. Το λογικό είναι να ζούμε περιμένοντας κάτι νέο να εξελίσσει το τρόπο που εργαζόμαστε, κινούμαστε, φλερτάρουμε ή ζούμε. Η ίδια ερώτηση υπήρχε όταν φτιάχτηκε το πρώτο αυτοκίνητο, «θα καταφέρει ποτέ η άμαξα που κινείται μόνη της (Horseless Carriage) να αντικαταστήσει την βιομηχανία μετακίνησης στις πόλεις;». Όσο αδύνατον φαινόταν τότε τόσο αδύνατο φαίνεται και τώρα η ψηφιακή μόδα να είναι το μέλλον. Δεν είναι κακό να είσαι σκεπτικός. Κακό είναι να φοβάσαι τις εξελίξεις.

-Ποια θέση πιστεύετε ότι έχει η καινοτομία στον ελληνικό χώρο, επιστημονικό και επιχειρηματικό;

Η καινοτομία είναι ή προσωπική τρέλα ή μέρος της κουλτούρας ενός λαού. Κάτι που εμείς δεν έχουμε, καθώς εκπαιδευόμαστε στο να ακολουθούμε παραδοσιακούς κανόνες και να βλέπουμε μόνο εμπόδια, και το «κακό» σε ό,τι έρχεται να ταράξει τα νερά της ήσυχης λιμνούλας μας. Προσωπικά με θλίβει όταν ακούω να λένε «μα έχουμε κάνει βήματα». Δεν καταλαβαίνω τι σημαίνει αυτό. Δεν με ικανοποιεί. Για κάποιο λόγο οι οργανισμοί, οι θεσμοί, νομίζουν ότι μαθαίνουμε τι γίνεται στον κόσμο από τις δικές τους πηγές ή ότι περιμένουμε τη βοήθεια τους για να κάνουμε πράγματα στη ζωή μας. Φοβόμαστε να πούμε στα παιδιά μας «sorry kids we just f@@@ed ‘em all up», γιατί αυτό κάναμε. Ελπίζω οι νέοι σήμερα να καταλαβαίνουν ότι δεν ζουν στην Ελλάδα, αλλά σε ένα παγκόσμιο δίκτυο αξιών μαζί με δισεκατομμύρια ανθρώπους που νοιάζονται πραγματικά για το περιβάλλον, τη δικαιοσύνη, την εξέλιξη και τη δημιουργία.

17554026_1900646966838234_2174840171760112127_n.jpg

-Τέλος, ποια είναι η εμπειρία που θα ζήσει ένα νέος χρήστης μπαίνοντας για πρώτη φορά στον κόσμο του metaverse fashion;

Φανταστείτε ότι μπορείτε να επισκεφτείτε το Gucci Garden μαζί με φίλους σας από διαφορετικά μέρη του κόσμου, να αγοράσετε όλη τη συλλογή με μόλις 67 ευρώ στο primary market σε 3 λεπτά, να έχετε τον προσωπικό σας στυλίστα και να μιλήσετε με τους αγαπημένους σας influencers\celebrities από όλες τις χώρες, ποζάροντας για μεγάλα περιοδικά, παίρνοντας μέρος σε διαγωνισμούς runway, κερδίζοντας νέους φίλους και χρήματα ενώ ταυτόχρονα δημιουργείται 97% βιωσιμότητα. Κι όλα αυτά χωρίς να φύγετε από το δωμάτιό σας. Κι αυτό είναι μόνο η αρχή.

Δες όλο το αφιέρωμα εδώ