Είδαμε τη «Μαρία που έγινε Κάλλας» και η Ελένη Ράντου μας «διέλυσε» τη φήμη για τη μητέρα της ντίβας
Η Avant premiere της σειράς με τη δημοσιογραφική προβολή του 2ου επεισοδίου της νέας σειράς της Όλγας Μαλέα, «Η Μαρία που έγινε Κάλλας» μας έδωσε μία άλλη διάσταση - πιο ρεαλιστική - σε αντίθεση με την αντίστοιχη αναφορά στην ταινία «Maria» με πρωταγωνίστρια Angelina Jolie.
Η φετινή συγκυρία σε ελληνικό και παγκόσμιο επίπεδο για τη Μαρία Κάλλας είναι ιδιαίτερη, γιατί εκτός από την ταινία Maria με πρωταγωνίστρια την Angelina Jolie, έχουμε σε λίγες μέρες και συγκεκριμένα την Παρασκευή 13/12 και την επίσημη πρεμιέρα της μίνι σειρά της Όλγας Μαλέα «Η Μαρία που έγινε Κάλλας».
Υπάρχει ένα κοινό στοιχείο που αφορά αυτές τις δύο φαινομενικά ανόμοιες παραγωγές. Μία χρονική περίοδος που θεωρείται αμφιλογόμενη στη ζωή της Κάλλας και η οποία ξεκαθαρίστηκε σε πολλά της σημεία, από όσα είδαμε στη χθεσινή πρώτη προβολή της σειράς της Όλγας Μαλέα την οποία παρακολουθήσαμε.
Η αδίστακτη Λυδία Κονιόρδου, η αφελής και φιλόδοξη Ελένη Ράντου
Παρόλο που η ταινία Μaria, λειτουργεί ως μία επιδερμική βιογραφία της Μαρίας Κάλλας, υπάρχει αναφορά στη χρονική περίοδο που θεωρήθηκε τραυματική για τη ζωή της νεαρής τότε ντίβας, κατά την Κατοχή στην Ελλάδα.
«Η Μαρία που έγινε Κάλλας»: Η πρεμιέρα στις 13/12, ο έρωτας της ντίβας και οι εκπλήξεις στο καστ
Στην κινηματογραφική εκδοχή, η Λυδία Κονιόρδου υποδύεται την Λίτσα Καλογεροπούλου και μητέρα της έφηβης τότε Μαρίας, η οποία χωρίς δισταγμό εκδίδει την κόρη της και την αδελφή της Τζάκι με χρηματικό αντάλλαγμα και όχι μόνο με την υπόσχεση μίας μελωδικής συντροφιάς από την ταλαντούχα στην όπερα, κόρη της.
Πουθενά δεν έχει καταγραφεί ιστορικά ή δημοσιογραφικά αυτή η εκδοχή, ούτε υπήρξε οποιαδήποτε αναφορά μεταγενέστερα, από την ίδια την Κάλλας.
Η οποία μετά τον χωρισμό της από τον Ωνάση, είχε δώσει αρκετές συνεντεύξεις, μιλώντας με λεπτομέρειες και με μία σπάνια ειλικρίνεια για τη ζωή της, σε μία περίοδο ιδιαίτερης εξωστρέφειας και εξιλέωσης. Αν είχε συνευρεθεί ερωτικά παρά τη θέληση της και ούσα ανήλικη, δεν θα είχε ενδοιασμό στο να το παραδεχτεί.
Παρόλο που η κινηματογραφική εκδοχή, έχει το στοιχείο της φαντασίας και όχι τον ρεαλισμό μίας βιογραφίας με στοιχεία documentary, είναι σε αρκετά σημεία της, έως και προσβλητική για την εικόνα της Κάλλας, στην προβολή ορισμένων αδυναμιών της ή σκοτεινών μυστικών της.
Αντίθετα στη σειρά «Η Μαρία που έγινε Κάλλας», έχουμε μία διαφορετική εκδοχή. Στη δημοσιογραφική προβολή του 2ου επεισοδίου (θεωρήθηκε το πιο αντιπροσωπευτικό) που έγινε χθες στο θέατρο «ΟΛΥΜΠΙΑ», τον χώρο της παλιάς Λυρικής Σκηνής, στην οποία έδωσε και τις πρώτες της συναυλίες η ντίβα, η μητέρα της Λίτσα που υποδύεται η Ελένη Ράντου, είναι μία πειθαρχημένη και φιλόδοξη μεν μητέρα, αλλά καθόλου αυταρχική ή αδίστακτη. Είναι στα όρια της χιουμοριστικής καπατσοσύνης. Είναι μία έξυπνη γυναίκα που προσπαθεί να επιβιώσει στην εξαθλιωμένη Αθήνα, μετά το διαζύγιο και την πλούσια ζωή στη Νέα Υόρκη, με τον πατέρα των κοριτσιών της, Γιώργο Καλογερόπουλο.
Για τα δεδομένα της εποχής, είναι μία γυναίκα που επιτυγχάνει το ακατόρθωτο. Και είναι διορατική, καθώς θα μπορούσε λόγω των συνθηκών να μην ενθαρρύνει το ταλέντο της κόρης της. Αντίθετα, εκείνη προβλέπει το θαύμα.
Δεν θέτει σε κίνδυνο την ηθική των κοριτσιών της και φλερτάρει η ίδια τον Ιταλό αξιωματικό Μάριο Μπονάλντι, που λατρεύει την όπερα και θαυμάζει τη φωνή της Μαρίας. Με αντάλλαγμα μόνο τα πολύτιμα, τρόφιμα. Ακόμη και όταν κρυφά φιλοξενούν δύο Βρετανούς αξιωματικούς, η Λίτσα, της αφήνει μεν να κάνουν παρέα μαζί τους, αλλά μόνο όταν εκείνη είναι παρούσα.
Η Τζάκι (την υποδύεται η Demy) που ερωτεύεται τον νεαρό γόνο Εμπειρίκο, αλλά την τελευταία στιγμή δεν φεύγει για την Αίγυπτο μαζί του, όσο και η αδελφή της Μαρία (Κλεοπάτρα Ελευθεριάδου) μας παρουσιάζονται σχεδόν ευτυχισμένες σε αυτή τη δύσκολη χρονικά περίοδο της κατοχής και με αντιστασιακή (κατά κάποιον τρόπο) δράση.
Η σκηνοθέτης Όλγα Μαλέα μιλώντας πριν την προβολή, μας είχε ξεκαθαρίσει πως η σειρά έχει ακολουθήσει την περιγραφή της βιογραφίας της Κάλλας «Η άγνωστη Κάλλας» του Θανάση Πετσάλη Διομήδη (το βιβλίο έχει εξαντληθεί) που στηρίζεται σε ντοκουμέντα, μαρτυρίες και γράμματα της σοπράνο.
Όσοι γνωρίζουν το βιβλίο, πουθενά δεν υπάρχει αναφορά σε κάτι σκοτεινό και ανήθικο. Υπάρχει μεν η δυναμική και ορισμένες φορές αυταρχική μάνα, αλλά χωρίς ακρότητες.
Στο συγκεκριμένο επεισόδιο είδαμε ελάχιστα την Ρένια Λουϊζίδου, την πολύτιμη Ισπανίδα δασκάλα της Μαρίας, Ελβίρα Ντε Ιντάλγκο, αλλά στη σειρά παίζει καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση του χαρακτήρα της Μαρίας και στην απελευθέρωσή της.
Η Κλεοπάτρα Ελευθεριάδου, η νεαρή σοπράνο που υποδύεται την Κάλλας μας μάγεψε με τη φωνή της και μετά την προβολή, αλλά στο επεισόδιο η φωνή της ντουμπλαρίστηκε σε αρκετά σημεία και χάσαμε τη μαγεία της φυσικής έκφρασης.
Η σκηνοθέτης και σεναριογράφος Όλγα Μαλέα, έχει καταφέρει να αποφύγει υπερβολές στον τρόπο της πλοκής, προτίμησε λιτότητα και αμεσότητα, εκμεταλλεύτηκε όσο μπορούσε locations που θυμίζουν την εποχή, ενδυματολογικά είχε μία πολύ ωραία προσέγγιση και αυτό που αναμένουμε είναι να δούμε το πώς θα κυλήσει η ροή όταν συμβούν πιο δραματικά γεγονότα και όταν η νεαρή Μαρία αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό που θα την αναγκάσει μετά από 3 χρόνια παραμονής στην Ελλάδα, να φύγει μόνιμα για το εξωτερικό.