Τα κορίτσια του χθες, οι γυναίκες του σήμερα: Oι 4 «Ψυχοκόρες» μιλούν για τα κοινωνικά πρότυπα
Η δραματική σειρά «Ψυχοκόρες» που θα μεταδοθεί εκτός του ΑΝΤ1 + και από τον ΑΝΤ1 σε δύο ειδικές προβολές, έχει λάβει ήδη διθυραμβικές κριτικές και οι 4 νεαρές πρωταγωνίστριες μιλούν για πρώτη φορά στο Queen.gr για τα κορίτσια που υποδύονται και τις γυναίκες του εποχής μας.
Οι «Ψυχοκόρες», η δραματική σειρά του ΑΝΤ1 + έκανε την έκπληξη από την πρώτη προβολή. Το σενάριο είναι βασισμένο σε πραγματικά γεγονότα και προσωπικές μαρτυρίες και θίγει για πρώτη φορά στην ελληνική τηλεόραση, μία μεγάλη κοινωνική πληγή της δεκαετίας του '50 και του '60.
Η Μαριάννα Κιμούλη, η Άννα Λουιζίδη, η Ασημένια Βουλιώτη και η Μαργαρίτα Αλεξιάδη, μιλούν για πρώτη φορά στο Queen.gr για τους ιδιαίτερους ρόλους τους και μοιράζονται μαζί μας τις ανησυχίες της δικής τους γενιάς. Της τόσο διαφορετικής σε σχέση με αυτή στην οποία ζουν υποκριτικά, αλλά και της τόσο όμοιας σε ορισμένα κοινωνικά πρότυπα.
Οι 4 ηθοποιοί μοιράζονται επίσης μαζί μας τα όνειρα τους και μιλούν για την ιδιαιτερότητα της συνεργασίας τους με ένα κορυφαίο καστ.
«Η γενιά μας είναι η γενιά του scroll»
Για πρώτη φορά στην ελληνική τηλεόραση μία δραματική σειρά ασχολείται με τον θεσμό των ψυχοκόρων. Τα κορίτσια της επαρχίας που για οικονομικούς λόγους βρέθηκαν στα πλούσια σπίτια του αστικού κέντρου ως υπηρετικό προσωπικό, με μία άτυπη μορφή υιοθεσίας. Με την υπόσχεση αποκατάστασης και μίας καλύτερης ζωής. Τις δεκαετίες του '50 και του '60 πολλά από αυτά τα κορίτσια βίωσαν εκμετάλλευση, σωματική και ψυχολογική. Λίγες έφτασαν σε ένα ευτυχισμένο τέλος με τη βοήθεια των ευεργετών τους.
Η Βασιλική (Μαργαρίτα Αλεξιάδη), η Μαρίκα (Μαριάννα Κιμούλη), η Δεσποινιώ (Ασημένια Βουλιώτη) και η Φρόσω (Άννα Λουιζίδη) Πολύζου της τηλεοπτικής μας ιστορίας, κατάγονται από μία σχετικά καλή οικονομικά, οικογένεια της επαρχίας. Η φυλάκιση του πατέρα τους και ο θάνατος της μητέρας τους, τις οδηγούν σε αδιέξοδο και μετακομίζουν σε 3 διαφορετικές οικογένειες της Αθήνας, θύματα παραπλάνησης μίας κυρίας που τους υποσχέθηκε μία καλύτερη ζωή. Ζουν με το όνειρο να ενωθούν ξανά. Και παλεύουν να επιβιώσουν. «Το αίμα τις ενώνει, η μοίρα τις χωρίζει» όπως λέει και ο υπότιτλος της σειράς.
Οι τέσσερις νέες ηθοποιοί υποκριτικά στηρίζουν με τον καλύτερο τρόπο την δραματική πλοκή και τα απρόοπτα, με τον Οδυσσέα Παπασπηλιώπουλο, τον Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη, τη Γιούλικα Σκαφιδά, τον Αλέξανδρο Αντωνόπουλο, την Μαρίνα Ασλάνογλου, τη Δήμητρα Ματσούκα και τον Χρήστο Μαλλάκη να συμπληρώνουν το καστ. Η σειρά εκτός από τον ΑΝΤ1 + θα μεταδοθεί και στον ΑΝΤ1. Mόνο τα δύο πρώτα επεισόδια σε δύο ειδικές προβολές στις 24/9 και την 1/10 στις 21.00.
Πώς αντιμετωπίσατε την πρόταση που σας έγινε και κυρίως την πρωτοτυπία της ιστορίας;
ΑΝΝΑ ΛΟΥΙΖΙΔΗ: Ενθουσιάστηκα από τη πρώτη στιγμή με αυτή τη δουλειά. Χάρηκα καταρχάς, γιατί η συγγραφέας Πέννυ Φυλακτάκη είναι γυναίκα και έκανε ειδική ιστορική έρευνα γύρω από το θέμα. Υπάρχει ένα αφενές κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας, με τις ιδέες του οποίου εν αγνοία μας, έχει γαλουχηθεί το «σήμερα». Υπάρχει μία γυναικεία οπτική στον τρόπο που οι γυναίκες χειρίζονταν την ντροπή, την οργή και την αδικία της δεκαετίας του ’50 και αυτό είναι πολύ σημαντικό. Όλα αυτά όμως, δεν είναι καθόλου μακριά από τα «πρέπει» που υπάρχουν σήμερα.
ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΑΛΕΞΙΑΔΗ: Επειδή γνώριζα τη συγγραφέα, όταν έμαθα ότι θα γράψει και το σενάριο, ένιωσα αυτόματα εμπιστοσύνη. Επίσης όταν πας σε ένα κάστινγκ και κάνεις μία σκηνή, βγάζεις αμέσως συμπέρασμα για το πως θα είναι και αν θα σε ενδιαφέρει να μπεις στον κόσμο αυτής της ιστορίας. Έτσι και έγινε. Ήρθα ειδικά από τη Θεσσαλονίκη για το δοκιμαστικό. Στην αρχή προοριζόμουν για τον ρόλο της Δεσποινιώς, αλλά τελικά είδαμε ότι μου ταιριάζει περισσότερο, ο ρόλος της Βασιλικής.
ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΚΙΜΟΥΛΗ: Μου αρέσει που υπάρχει μία στροφή στην τηλεόραση σε σειρές εποχής. Θεωρώ ότι είμαι μέρος μίας γενιάς που δεν έχει επαφή με την ιστορία. Όταν μας δίνεται μία ευκαιρία, μας δίνει και τη δυνατότητα να γνωρίσουμε και να σεβαστούμε το παρελθόν μας. Έτσι διαμορφώνουμε και ένα καλύτερο μέλλον. Το αρχικό δοκιμαστικό όταν πλέον ήμασταν και οι τέσσερις αδελφές μαζί, ήταν από τις ωραιότερες εμπειρίες που έχω βιώσει. Και όταν πήρα το σενάριο στα χέρια μου, επιβεβαιώθηκε η αυθεντικότητα του συναισθήματος που έζησα με τα τρία αυτά κορίτσια.
ΑΣΗΜΕΝΙΑ ΒΟΥΛΙΩΤΗ: Μου έστειλαν από την παραγωγή τη σκηνή που θα έπαιζα στο κάστινγκ, μαζί με όλο το κοινωνικό-πολιτικό πλαίσιο της εποχής και αυτό δεν μου έχει ξανασυμβεί. Από την πρώτη στιγμή κατάλαβα πως είναι μία σημαντική δουλειά.
Η ιστορία των 4 κοριτσιών δεν αφορά μόνο τη δεκαετία του '50. Αφορά και στο σήμερα. Δεν έχουμε κερδίσει την ισοτιμία, ανάμεσα σε έναν άντρα και σε μία γυναίκα.
Ήταν μόνο δυσάρεστες οι ιστορίες ζωής αυτών των κοριτσιών ή υπήρξαν και ευχάριστες εξαιρέσεις;
ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΚΙΜΟΥΛΗ: Ακόμη και αυτά τα κορίτσια όμως που είχαν μία πιο ευχάριστη κατάληξη, βίωσαν ένα πολύ βίαιο συναίσθημα. Έζησαν ένα ιδιότυπο καθεστώς υιοθεσίας και με αυτό τον τρόπο ήταν σα να αρνήθηκαν την οικογένεια που ήδη είχαν. Εμείς ως ρόλοι από την αρχή έως το τέλος, κρατάμε την ελπίδα ότι θα ξανασυναντήσουμε τον πατέρα μας και κυρίως πως θα ενωθούμε ξανά όλες οι αδελφές.
Ποιο από τα άβουλα αυτά κορίτσια, που κάποιος άλλος κατεύθυνε την τύχη τους, θα περάσει δυσκολότερα στην οικογένεια που έχει βρεθεί;
ΑΝΝΑ ΛΟΥΙΖΙΔΗ: Και οι τέσσερις πάσχουμε, κάθε μία με διαφορετικό τρόπο. Δεν είναι άβουλες ακριβώς. Τα κορίτσια αυτά δεν είχαν κανένα δικαίωμα βούλησης και για αυτό τον λόγο αντιδρούν.
ΜΑΡΙΑΝΝΑ: Ένα άλλο στοιχείο που έχει αυτή η σειρά, είναι οι ανατροπές. Οτιδήποτε στα αρχικά επεισόδια μοιάζει ως δεδομένο, στα επόμενα αλλάζει.
Ηλικιακά είστε πολύ κοντά και τα τέσσερα κορίτσια. Ποια είναι τα ζητήματα που απασχολούν τη δική σας γενιά;
ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ: Είναι η γενιά των γρήγορων ρυθμών, ζούμε στην εποχή της ΔΕΠΥ (Διαταραχή ελλειμματικής προσοχής/Υπερικινητικότητα), από την συνεχόμενη παροχή πληροφοριών. Δοκιμάζεται διαρκώς η υπομονή. Από το πώς παρακολουθείς για παράδειγμα έναν διάλογο ανάμεσα στους φίλους σου, από το πόσο διατεθειμένος είσαι να ακούσεις τον άλλον δίπλα σου, από την υπομονή που έχεις ακόμη και στο να παρακολουθήσεις μία ταινία. Η ταχύτητα είναι το πρόβλημα στη δική μας γενιά.
ΑΣΗΜΕΝΙΑ: Να συμπληρώσω πως και τα social media έχουν επηρεάσει πολύ τη δική μας γενιά. Στα λανθασμένα πρότυπα που προβάλλουν, ακόμη και στη δική μας δουλειά. Στο πώς πρέπει να είναι ένας ηθοποιός.
Μαριάννα επειδή έχεις ζήσει στο Λονδίνο, πόσο διαφορετικές είναι οι συνθήκες και οι ευκαιρίες για μία νέα ή για έναν νέο σε σχέση με τη χώρα μας;
Σαφέστατα υπάρχουν πολύ περισσότερες ευκαιρίες. Εκεί μιλάμε για μία βιομηχανία του θεάματος, με μεγαλύτερο ωστόσο ανταγωνισμό. Στο Λονδίνο υπάρχει ο απόλυτος σεβασμός για όλες τις μορφές της τέχνης. Ήταν πολύ σημαντικό να ζήσω για 5 χρόνια σε μία πόλη που σέβεται τόσο πολύ τον πολιτισμό. Και με μία ακόμη διαφορά: Εκεί παίρνουν περισσότερο σοβαρά αυτό που κάνουν, παρά τους εαυτούς τους. Αυτό σπανίζει στη χώρα μας.
Στην Ευρώπη αλλά και στην Αμερική όπου συνεχίζεται η μεγάλη απεργία των ηθοποιών, τίθεται ακόμη το θέμα των ίσων απολαβών στους καλλιτέχνες και η ισοτιμία αντρών και γυναικών. Στην χώρα μας έχουμε κάνει κάποια βήματα προόδου σε αυτό το θέμα;
ΑΝΝΑ: Έχουμε ακόμη πολύ δρόμο για να πούμε πως είμαστε καλά. Υπάρχουν πολλά πράγματα που πρέπει να λυθούν, όπως οι συλλογικές συμβάσεις για παράδειγμα. Και το πώς συνολικά αντιμετωπίζουμε την τέχνη.
Η δική σας γενιά, είναι μία διαφορετική γενιά και ως θεατές; Ποια είναι τα ποιοτικά της χαρακτηριστικά;
ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ: Είμαστε συνηθισμένοι σε σύντομα θεάματα. Στο scroll.
Από την εμπειρία μου στο θέατρο, έβλεπα πως οι θεατές ήταν σα να κρατούσαν ένα τηλεκοντρόλ στο χέρι τους και όχι σαν να παρακολουθούσαν μία παράσταση στην οποία έπρεπε να συμμετέχουν. Έχουν τη φιλοσοφία του τηλεθεατή.
Η μεγαλύτερη ανασφάλεια των νέων;
ΜΑΡΙΑΝΝΑ: Κάτι που ανακάλυψα πρόσφατα είναι η αδυναμία που έχει η δική μου η γενιά στο να ονειρεύεται σε βάθος χρόνου. Δεν ξέρω αν φταίει σε αυτό το πόσο ακραία και σοβαρά γεγονότα έχουμε ζήσει τα τελευταία χρόνια και συνεχίζουμε να τα ζούμε. Η οικονομική κρίση και ο covid σίγουρα έχουν παίξει τον ρόλο τους.
ΑΝΝΑ: Όμως έχουμε πλέον και περισσότερες επιλογές, όχι και πάλι αρκετές. Οι ανασφάλειες είναι σαν τη ρουλέτα. Αλλάζουν μέρα με τη μέρα. Δεν υπάρχει σταθερότητα σε πολλούς τομείς της ζωής μας. Επαγγελματικά, ερωτικά, ακόμη και οικογενειακά.
Ποια γυναίκα υπήρξε πρότυπο στη ζωή σας;
ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ: Η μητέρα μου και η γιαγιά μου.
ΜΕΝΙΑ: Γιαγιά και μαμά θα πως και εγώ. Τις βλέπω σαν ένα, γιατί η γιαγιά μου με μεγάλωσε όταν η μητέρα μου δούλευε.
ΜΑΡΙΑΝΝΑ: Θα πω και εγώ τη μαμά και τη γιαγιά, τη μητέρα του πατέρα μου. Είχα την τύχη να μεγαλώσω σε ένα περιβάλλον με αρκετές δυναμικές γυναίκες. Οι οποίες μου είχαν απεριόριστη εμπιστοσύνη.
ΑΝΝΑ: Και εγώ τη μητέρα μου θα πω.
Μαριάννα, με μαμά τη Μαρία Δαμανάκη και με γιαγιά μία εξίσου δυναμική προσωπικότητα, ένιωθες πως πρέπει να τους μοιάσεις;
Δεν χρειάστηκε, δεν ένιωσα ποτέ αυτό το βάρος. Ήμουν από μικρή και εγώ αρκετά δυναμική.
Ποια στιγμή σας με κάποιον από τους υπόλοιπους σπουδαίους ηθοποιούς που σας πλαισιώνουν, είναι και η πιο χαρακτηριστική;
ΜΕΝΙΑ: Έχω πολλές σκηνές με τον Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη και κάθε φορά που έπαιζα μαζί του, με εξέπληττε. Με έκανε καλύτερη ως ηθοποιό.
ΜΑΡΙΑΝΝΑ: Από όλους έχουμε πάρει το μεγαλύτερο μάθημα: Το πώς να υπάρχουμε συνολικά μέσα σε μία δουλειά. Από τη στιγμή της προετοιμασίας στο σπίτι, μετά στο γύρισμα και μετά όταν φεύγουμε. Το επίπεδο του επαγγελματισμού που πρέπει να έχεις ως νέα ηθοποιός.
ΑΝΝΑ: Νιώθω πολύ τυχερή με όλους για τη συνεργασία μας και ειδικά με τον Χρήστο Μαλλάκη και την Μαρίνα Ασλάνογλου. Με έχουν διδάξει και επί τούτου πώς να χειρίζομαι την κάθε σκηνή και το πώς ένας ηθοποιός γίνεται γενναιόδωρος εντός και εκτός σκηνής. Έχω λάβει πολλή αγάπη και στήριξη.
ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ: Η Γιούλικα Σκαφιδά, ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος και ο Αλέξανδρος Αντωνόπουλος με τους οποίους συνεργάζομαι πιο στενά, είναι 3 ηθοποιοί τους οποίους θαύμαζα πριν καν σπουδάσω στη δραματική σχολή. Είναι από τα μεγαλύτερα σχολεία για εμένα, τόσο οι γνώσεις που έχουν, όσο και η απίθανη αίσθηση που είχαν για όλα. Είχαν πρόθεση να με βοηθήσουν για να τα καταφέρω. Με έμαθαν επίσης ότι είναι πολύ σημαντικό να σέβεσαι, από τον άνθρωπο που είναι πίσω από την κάμερα, μέχρι τον άνθρωπο που κουβαλάει τα καλώδια.
ΜΕΝΙΑ: Έχουμε την τύχη να συνεργαζόμαστε όχι μόνο με άριστους επαγγελματίες, αλλά και με πολύ ωραίους ανθρώπους ως προσωπικότητες. Και έχουν επίσης πολύ χιούμορ!