Balenciaga Fall '22: O Demna Gvasalia χώρεσε όλη τη δυστοπία του 21ου αιώνα σε ένα show

Balenciaga Fall '22: O Demna Gvasalia χώρεσε όλη τη δυστοπία του 21ου αιώνα σε ένα show

Το προσφυγικό, ο πόλεμος στην Ουκρανία, η κλιματική αλλαγή, η αποξένωση και τα χειρότερα σενάρια της ανθρωπότητας υπό το προίσμα του πιο εμβληματικού, Γαλλικού Fashion House, αποδεικνύουν ότι «η μόδα μπορεί να μιλήσει σε αυτούς που θέλουν να ακούσουν».

«Μια στωική κομψότητα»: αυτός θα μπορούσε να είναι ο εναλλακτικός τίτλος του πιο πολιτικοποιημένου fashion show που έχουμε δει ποτέ σε εβδομάδα μόδας. Από την περίοδο του Ψυχρού Πολέμου και τα φουτουριστικά καθρεφτάκια του Paco Rabanne, μέχρι τα αντιπολεμικά ντεφιλέ του Jean Paul Gaultier το 2009 στον απόηχο του πολέμου στο Αφγανιστάν, οι σχεδιαστές δεν καθόντουσαν ποτέ απαθείς μπροστά στις μεγάλες γεωπολιτικές τομές της ιστορίας. Τις προσέγγιζαν με μία ματιά καλλιτεχνική, πιο τρυφερή, με μία ματιά που στόχο είχε να «πλησιάσει στο πρόβλημα», όχι να το «δείξει με το δάχτυλο». Το χθεσινό catwalk του Γεωργιανού Creative Director του Οίκου Balenciaga, Demna Gvasalia, ήρθε να «ανατρέψει» αυτήν την άτυπη σύμβαση ανάμεσα στη μόδα και στην ιστορία.

Μέσα σε έναν θόλο που χιόνιζε και φυσούσε καθόλη τη διάρκεια του show τα μοντέλα προχωρούσαν στωικά απέναντι σε αντίξοες συνθήκες. Βάδιζαν αργά μέσα στα ασύμμετρα, volumed φορέματά τους προς στον αρκτικό άνεμο. Υπερμεγέθη παλτό με κουκούλα και oversized trench coats, tote bags, overalls από σκληρό denim και δερμάτινες φαρδιές μπότες έντυναν τους «πολεμιστές» στη «μάχη του Demna». Η χρωματική παλέτα που χρησιμοποίησε ο σχεδιαστής ήταν ολόκληρη μαύρη εκτός από μικρές εξάρσεις λευκού και μπλε και κίτρινου χρώματος. Δεν είναι τυχαίο που έκλεισε το show ένα φόρεμα στα χρώματα της Ουκρανίας με μία μακριά ουρά σαν τρένο που θα τους έπαιρνε όλους μακριά από το πεδίο της μάχης.




«Προσωπικά, έχω θυσιάσει πάρα πολλά στον πόλεμο. Αυτή η εβδομάδα που πέρασε έφερε πίσω όλες τις αναμνήσεις που η μητέρα μου και εγώ βάλαμε σε ένα κουτί και δεν τις κοιτάξαμε ποτέ. Δεν το ξεπεράσαμε ποτέ», είπε ο Gvasalia στη Βρετανική Vogue περιγράφοντας ουσιαστικά τη δική του εμπειρία, όταν σε ηλικία 10 ετών το 1993 εγκατέλειψε με τη μητέρα του τη Γεωργία για να φυγαδευτούν από τον πόλεμο στην Αμπχαζία. Ο σχεδιαστής μεταφέρει το προσωπικό του βίωμα, την εμπειρία του ως πρόσφυγας, τον πόλεμο και την καθήλωση που μπορεί να νιώθει κάποιος που χάνει τα πάντα μέσα σε ένα catwalk, σε μία Εβδομάδα Μόδας που μόνο ανέφελη δεν μπορεί να είναι. «Σκέφτηκα να ακυρώσω το show αλλά μετά είπα όχι, αποφάσισα ότι πρέπει να αντισταθούμε», εξήγησε ο designer.

Πριν αρχίσει η επίδειξη είχαν τοποθετηθεί στις θέσεις των θεατών μπλε και κίτρινα μπλουζάκια με τη σημαία της Ουκρανίας μαζί με ένα σημείωμα του Demna που κατέληγε στο ότι «η αγάπη πρέπει να νικήσει». Μετά σκοτάδι. Από το ηχεία ακουγόταν μόνο ένα Ουκρανικό ποίημα του Oleksandr Oles, ενός από τους πιο σημαντικούς Ουκρανούς καλλιτέχνες. Το ποίημα δεν μεταφράστηκε ποτέ στα αγγλικά γιατί όπως είπε ο σχεδιαστής του Οίκου Balenciaga «θα γίνει κατανοητό από αυτούς που πρέπει να το ακούσουν».


https://www.instagram.com/p/CaxgHWSLKpH

It's the end of the world as we know it...

Μόλις τελείωσε η απαγγελία τα μοντέλα άρχισαν να περπατούν με δυσκολία απέναντι στο χιόνι και τους ισχυρούς ανέμους που είχε «δημιουργήσει» ο Creative Director. Δεν είναι μόνο ο πόλεμος ο εχθρός της ανθρωπότητας, είναι και η κλιματική αλλαγή και η αποξένωση. Τα μοντέλα κουβαλούσαν υπερμεγέθεις τσάντες μέσα στον χιονιά σαν να ήθελαν να ξεφύγουν από κάπου, σύγχρονοι πρόσφυγες, μόνοι τους απέναντι στον κόσμο. Ο αγώνας για επιβίωσης ήταν διάχυτος σε όλα τα σχέδια του Οίκου για τη σεζόν FW 22. Άνδρες τυλιγμένοι μόνο με πετσέτες και εσώρουχα μέσα στην παγωνιά, γυναίκες με κάπες που έκρυβαν το πρόσωπό τους και όλες οι ανησυχίες του Demna -περιβαλλοντικές, γεωπολιτικές, ο φόβος των ‘σκοτεινών δυνάμεων’ που κυβερνούν- έγιναν πραγματικότητα μέσα από ένα show.


https://www.instagram.com/p/CaxhQGHL5xj

Toν Μάρτιο του 2020, λίγο μετά την «έναρξη» της Πανδημίας ο Οίκος είχε δείξει ένα show με φλεγόμενους ουρανούς, μία ελαιώδη λίμνη και μερικά μαυροφορεμένα power avatars να διασχίζουν τη σκηνή. Ο κόσμος από τότε άρχισε «να μην πηγαίνει καλά» για τον σχεδιαστή και αυτό το απεικόνισε στα ρούχα του. Όπως τότε, έτσι και τώρα, «η μόδα πρέπει να αντιστέκεται» και αυτό είναι μία μάχη που ο Οίκος Balenciaga θα δώσει μέσα στα powerful stilettos boots του και στα εμβληματικά, oversized πανωφόρια του. Ελπίζουμε -για το καλό όλων μας- να την κερδίσει.
Δες επίσης: Το layering είναι τάση και στα σκουλαρίκια! Πώς θα το πετύχεις και τα πιο cool σχέδια να διαλέξεις