«Φοβάμαι να πάω σχολείο»: Όταν τα παιδιά υψώνουν τη φωνή τους απέναντι στον σχολικό εκφοβισμό
Πόσο πρόβλημα είναι πραγματικά το bullying στο σχολείο; Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα κατά της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού, η UNESCO θίγει για ακόμα μία χρονιά το φαινόμενο που μαστίζει την κοινωνία.
Κάθε μέρα ξυπνάει - πολλές φορές με δυσκολία, πλένεται, ντύνεται, τρώει πρωινό, βάζει την τσάντα στην πλάτη και πηγαίνει στο σχολείο. Πολλές φορές κατά τη διάρκεια αυτής της καθημερινής ρουτίνας θα το ακούσεις να γκρινιάζει. Θα σκεφτείς είναι λογικό, το κάνει από αγγαρεία, αλλά το έχεις ρωτήσει πραγματικά γιατί δε θέλει να πάει σχολείο;
1 στα 3 παιδιά δέχεται σχολικό εκφοβισμό, αλλά τελικά πόσο μεγάλο πρόβλημα δημιουργεί το bullying στο σχολείο;
Ξυλοδαρμός 14χρονης στη Γλυφάδα: Αρκεί ένα ποστ στο Instagram για να αλλάξει η κοινωνία;
Η μάστιγα του εκφοβισμού από μικρή ηλικία
Για πρώτη φορά το 2015, το πρόγραμμα PISA συνέλεξε δεδομένα σχετικά με την έκθεση των μαθητών στον εκφοβισμό. Τα δεδομένα αυτά δείχνουν ότι ο εκφοβισμός είναι ευρέως διαδεδομένος. Κατά μέσο όρο στις χώρες του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), περίπου το 11% των μαθητών ανέφεραν ότι συχνά (τουλάχιστον μερικές φορές το μήνα) χλευάζονται, το 8% ανέφερε ότι συχνά γίνονται αντικείμενο δυσάρεστων φημών στο σχολείο και το 7% δήλωσε ότι συχνά μένουν στο περιθώριο.
Ο εκφοβισμός μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις στις ακαδημαϊκές επιδόσεις, επειδή επηρεάζει την ικανότητα των μαθητών να επικεντρώνονται σε ακαδημαϊκά καθήκοντα.
Τα σχολεία στα οποία η συχνότητα του εκφοβισμού είναι υψηλή με βάση τα διεθνή πρότυπα (πάνω από το 10% των μαθητών εκφοβίζονται συχνά) σημειώνουν κατά μέσο όρο 47 μονάδες χαμηλότερη βαθμολογία στις φυσικές επιστήμες από τα σχολεία στα οποία ο εκφοβισμός είναι λιγότερο συχνός (σχολεία στα οποία λιγότερο από το 5% των μαθητών εκφοβίζονται συχνά).
Οι σχέσεις αυτές υποδηλώνουν ότι ο εκφοβισμός μπορεί να πηγάζει και να επιδεινώνει την απομάκρυνση των μαθητών από το σχολείο και τις χαμηλές επιδόσεις, σύμφωνα με τον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης.
Προστασία, εκπαίδευση, ενδυνάμωση
Η UNESCO, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα κατά της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού, θίγει για ακόμα μία φορά αυτό το ζήτημα, βάζοντας στο επίκεντρο την προστασία, την εκπαίδευση και την ενδυνάμωση.
Το 2019, 193 κράτη μέλη της UNESCO ενέκριναν ομόφωνα τη δημιουργία της Διεθνούς Ημέρας κατά της βίας και του εκφοβισμού στο σχολείο, συμπεριλαμβανομένου του διαδικτυακού εκφοβισμού, αναγνωρίζοντας ότι η βία που σχετίζεται με το σχολείο σε όλες τις μορφές της αποτελεί παραβίαση των δικαιωμάτων των παιδιών και των εφήβων στην υγεία και στην εκπαίδευση.
«Προστατεύουμε, εκπαιδεύουμε, ενδυναμώνουμε: Οι μαθητές ζητούν ασφαλή και χωρίς αποκλεισμούς σχολεία.»
Η UNESCO θέτει και φέτος στο προσκήνιο του θέμα του εκφοβισμού.
«Σήμερα γιορτάζεται η Διεθνής Ημέρα κατά της Βίας και του Εκφοβισμού στο Σχολείο, συμπεριλαμβανομένου του Εκφοβισμού στον Κυβερνοχώρο.
Η ημέρα αυτή χρησιμεύει ως μια ισχυρή υπενθύμιση ότι η βία σε οποιαδήποτε μορφή, συμπεριλαμβανομένου του εκφοβισμού και του διαδικτυακού εκφοβισμού, παραβιάζει τα δικαιώματα των παιδιών στην υγεία, την εκπαίδευση και την ασφάλεια.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, ένα στα τρία παιδιά βιώνει κάθε μήνα κάποια μορφή εκφοβισμού, επηρεάζοντας όχι μόνο την ψυχική τους υγεία αλλά και την ικανότητά τους να μαθαίνουν και να προοδεύουν.
Όλοι μοιραζόμαστε την ευθύνη να διασφαλίσουμε ότι τα σχολεία αποτελούν ασφαλή περιβάλλοντα όπου τα παιδιά αισθάνονται προστατευμένα, ενδυναμωμένα και υποστηριζόμενα. Μαζί, μπορούμε να οικοδομήσουμε μια κουλτούρα χωρίς αποκλεισμούς που δίνει προτεραιότητα στην ευημερία κάθε μαθητή, δίνοντάς του τη δυνατότητα να ευδοκιμήσει.»
Πώς θα καταπολεμηθεί το φαινόμενο του bullying στο σχολείο, αλλά και το διαδίκτυο; Προστασία, εκπαίδευση και ενδυνάμωση. Η UNICEF τονίζει:
- Εκπαίδευσε το παιδί σου σχετικά με τον εκφοβισμό, για να μπορούν να τον εντοπίσουν πιο εύκολα.
- Μη φοβάσαι να μιλήσεις ανοιχτά στο παιδί σου.
- Βοήθησέ το να αποτελέσει θετικό πρότυπο.
- Βοήθησέ το να αναπτύξει την αυτοπεποίθησή του.
- Γίνε το πρότυπο που θέλει να έχει.
- Γίνε μέρος της διαδικτυακής του εμπειρίας και εξοικειώσου με τις πλατφόρμες που χρησιμοποιεί.