Malala Yousafzai: «Η απαγόρευση της εκπαίδευσης στα κορίτσια του Αφγανιστάν δεν θα διαρκέσει»
Οι Ταλιμπάν έκλεισαν για δεύτερη φορά τα σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θηλέων λίγες ώρες αφότου άνοιξαν την Τετάρτη (23/3) και η Malala Yousafzai έστειλε ένα μήνυμα ενδυνάμωσης σε όλες τις Αφγανές.
«Η απαγόρευση της εκπαίδευσης στα κορίτσια του Αφγανιστάν από τους Ταλιμπάν δεν θα διαρκέσει για πάντα», δήλωσε η βραβευμένη με Νόμπελ, Malala Yousafzai, τονίζοντας ότι οι Αφγανές γυναίκες πλέον γνωρίζουν τι σημαίνει να «ενδυναμώνεσαι».
Η ένοπλη ομάδα των Ταλιμπάν, που από το καλοκαίρι του 2021 κυβερνά το Αφγανιστάν, έκλεισε τα σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θηλέων λίγες ώρες μετά την επαναλειτουργία τους την Τετάρτη 23 Μαρτίου, προκαλώντας τη διαμαρτυρία γυναικών και κοριτσιών στην πρωτεύουσα Καμπούλ.
Αφγανιστάν: Ο συγκινητικός τρόπος που τα αγόρια στέκονται δίπλα στα κορίτσια που δεν πάνε σχολείο
Η Malala δίνει δύναμη στα κορίτσια του Αφγανιστάν
«Νομίζω ότι ήταν πολύ πιο εύκολο για τους Ταλιμπάν να επιβάλουν την απαγόρευση της εκπαίδευσης των κοριτσιών το 1996», δήλωσε το Σάββατο (26/3) στο Forum της Ντόχα στο Κατάρ η Malala Yousafzai, η οποία επέζησε σε ηλικία 15 ετών έπειτα από επίθεση των Ταλιμπάν το 2012 και κέρδισε το Νόμπελ Ειρήνης το 2014 για τον αγώνα της για το δικαίωμα όλων των παιδιών στην εκπαίδευση.
Και πρόσθεσε: «Είναι πολύ πιο δύσκολο αυτήν τη φορά – αυτό συμβαίνει γιατί οι γυναίκες έχουν δει τι σημαίνει να είσαι μορφωμένη, τι σημαίνει να είσαι ενδυναμωμένη. Αυτήν τη φορά θα είναι πολύ πιο δύσκολο για τους Ταλιμπάν να διατηρήσουν την απαγόρευση της εκπαίδευσης των κοριτσιών. Αυτή η απαγόρευση δεν θα διαρκέσει για πάντα».
«Ανοίξτε τα σχολεία» - Διαμαρτυρίες κοριτσιών στην Καμπούλ
Το Σάββατο (26/3) και μετά την απόφαση των Ταλιμπάν να κλείσουν ξανά τα σχολεία θηλέων, δεκάδες κορίτσια και γυναίκες πραγματοποίησαν διαμαρτυρία μπροστά από το Υπουργείο Παιδείας του Αφγανιστάν στην Καμπούλ. «Ανοίξτε τα σχολεία! Δικαιοσύνη, δικαιοσύνη!», φώναζαν τα κορίτσια κρατώντας πανό που έγραφαν «η εκπαίδευση είναι θεμελιώδες δικαίωμά μας, όχι ένα πολιτικό σχέδιο» και έχοντας ανά χείρας σχολικά βιβλία.
Οι γυναίκες και τα κορίτσια περπάτησαν μικρή απόσταση διαδηλώνοντας για τα δικαιώματά τους μέχρι που κατέφθασαν οι Ταλιμπάν και διέλυσαν τη συγκέντρωση διαμαρτυρίας. Η Fawzia Koofi, πρώην πρόεδρος της Επιτροπής Γυναικών, Κοινωνίας των Πολιτών και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Αφγανιστάν, είπε στο Forum της Ντόχα: «Είναι βασικά μια γενοκτονία μιας ολόκληρης γενιάς».
Να σημειωθεί ότι η απόφαση των Ταλιμπάν είναι τα κορίτσια πάνω από την Στ’ Δημοτικού να μην μπορούν να φοιτήσουν στο σχολείο.
Το χρονικό της κατάληψης της Καμπούλ από τους Ταλιμπάν
Τον Αύγουστο του 2021 το Αφγανιστάν ήρθε αντιμέτωπο με συνθήκες που είχε ζήσει ξανά στα τέλη της δεκαετίας του 1990. Οι Ταλιμπάν ανακατέλαβαν την Καμπούλ δυσχεραίνοντας τις συνθήκες ζωής των πολιτών μα κυρίως των γυναικών. Οι γυναίκες από τότε έχουν το δικαίωμα να κυκλοφορούν μόνο με τη συνοδεία του νόμιμου συζύγου ή αδελφού τους, πολλές απαγορεύτηκε να εργάζονται, ενώ τα κορίτσια ήρθαν αντιμέτωπα με περιορισμούς στην εκπαίδευση. Για την ακρίβεια, οι Ταλιμπάν απέκλεισαν τα κορίτσια από κάθε εκπαιδευτική διαδικασία.
Τον Σεπτέμβριο του 2021, ωστόσο, οι Ταλιμπάν διαβεβαίωσαν ότι οι μαθήτριες Λυκείου και οι φοιτήτριες θα επέστρεφαν «το συντομότερο δυνατόν» στα μαθήματά τους, ενώ στις 26/2 η νέα εκτελεστική διευθύντρια της UNICEF, Κάθριν Ράσελ, δήλωσε χαρακτηριστικά: «Οι Ταλιμπάν έχουν δείξει ότι ίσως να επιτρέψουν στα κορίτσια του Αφγανιστάν να πάνε σχολείο από τον επόμενο μήνα. Μένει να δούμε αν η επιστροφή των κοριτσιών στο σχολείο θα πραγματοποιηθεί στις 21 Μαρτίου».
Τελικά, τα σχολεία στο Αφγανιστάν άνοιξαν τις πόρτες τους για τα κορίτσια την Τετάρτη 23 Μαρτίου, όμως την ίδια μέρα έκλεισαν και πάλι. Το Σάββατο (26/3) ο ειδικός απεσταλμένος των ΗΠΑ στο Αφγανιστάν, Τόμας Γουέστ, είπε ότι αναμένει οι Ταλιμπάν να ανακαλέσουν την απόφασή τους τις επόμενες μέρες.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Αφγανιστάν: Οι Αφγανές Ονειροπόλες της ρομποτικής αναζητούν τη σωτηρία τους
H Malala Yousafzai επιτέλους πήρε το πτυχίο της από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης