Αποκαλύφθηκε το κλειδί της ευτυχίας (και μπορεί κάποιος να τη σπουδάσει ακόμα και στο πανεπιστήμιο)

Αποκαλύφθηκε το κλειδί της ευτυχίας (και μπορεί κάποιος να τη σπουδάσει ακόμα και στο πανεπιστήμιο)
Pexels

Έρευνα αποκαλύπτει πώς να εκπαιδεύσουμε τον εαυτό μας να αισθάνεται χαρούμενος και να παραμείνει έτσι. 

Πρόσφατη έρευνα του Πανεπιστημίου του Μπρίστολ αναφέρεται στο πώς μπορούμε να εκπαιδεύσουμε τον εαυτό μας να αισθάνεται χαρούμενος και να παραμείνει έτσι.

Όπως είναι λογικό (και άλλο τόσο ξένο), η εξάσκηση είναι το κλειδί για την εκμάθηση των περισσότερων δεξιοτήτων. Στη συνέχεια, όπως είναι επίσης αυτονόητο, περισσότερη εξάσκηση σημαίνει και διατήρηση των κεκτημένων. Θα μπορούσαμε, λοιπόν, να μάθουμε να είμαστε ευτυχισμένοι και να παραμένουμε έτσι με την εξάσκηση; Το Πανεπιστήμιο του Μπρίστολ, με το μοναδικό μάθημα «Η επιστήμη της ευτυχίας» δίνει την απάντηση.

Ο επικεφαλής συγγραφέας καθηγητής Bruce Hood λέει: «Είναι σαν να πηγαίνουμε στο γυμναστήριο -δεν μπορούμε να περιμένουμε να κάνουμε ένα μάθημα και να είμαστε για πάντα σε φόρμα. Όπως και με τη σωματική υγεία, πρέπει να δουλεύουμε συνεχώς για την ψυχική μας υγεία, αλλιώς οι βελτιώσεις είναι προσωρινές».

Η ομάδα που βρίσκεται πίσω από το μάθημα στο Μπρίστολ έχει ήδη παρατηρήσει βελτίωση της ευεξίας απλά και μόνο διδάσκοντας στους φοιτητές τις τελευταίες επιστημονικές μελέτες για την ευτυχία.

Αυτή η βελτίωση, ωστόσο, θα είναι βραχύβια, εκτός αν οι συνήθειες που μαθαίνει κάποιος κατά την εξάσκηση, όπως η ευγνωμοσύνη, η άσκηση, ο διαλογισμός ή η συγγραφή ημερολογίου, διατηρηθούν μακροπρόθεσμα.

3 βήματα που πρέπει να ακολουθήσεις όταν έχεις εμμονή με το μέλλον ή αναπολείς το παρελθόν

Το Πανεπιστήμιο του Μπρίστολ εγκαινίασε το μάθημα Science of Happiness (Η επιστήμη της ευτυχίας), το πρώτο του είδους του στο Ηνωμένο Βασίλειο, το 2018. Χωρίς εξετάσεις, διδάσκει στους φοιτητές τα τελευταία ευρήματα της ψυχολογίας και της νευροεπιστήμης σχετικά με το τι πραγματικά μας κάνει ευτυχισμένους. Οι φοιτητές που παρακολούθησαν το μάθημα ανέφεραν βελτίωση της ευημερίας κατά 10-15%. Αλλά δύο χρόνια μετά, μόνο όσοι συνέχισαν να εξασκούνται διατήρησαν αυτή τη βελτιωμένη ευημερία.

Ο καθηγητής Hood υπογράμμισε αναφορικά με τη μακροχρόνια διάρκεια: «Η μελέτη αυτή δείχνει ότι η απλή παρακολούθηση ενός μαθήματος -είτε αυτό γίνεται στο γυμναστήριο, είτε σε ένα καταφύγιο διαλογισμού είτε σε ένα τεκμηριωμένο μάθημα όπως το δικό μας- είναι μόνο η αρχή: πρέπει να δεσμευτείτε να χρησιμοποιείτε αυτά που μαθαίνετε σε τακτική βάση».

«Πολλά από αυτά που διδάσκουμε περιστρέφονται γύρω από τις παρεμβάσεις θετικής ψυχολογίας που αποσπούν την προσοχή σας από τον εαυτό σας, βοηθώντας τους άλλους, βρισκόμενοι με φίλους, ευγνωμοσύνη ή διαλογισμό».

Ο καθηγητής τονίζει επίσης πως το να σταματάνε να υπεραναλύουμε μάς βοηθάει να απομακρυνθούμε από τις αρνητικές σκέψεις που είναι η βασική αιτία πολλών προβλημάτων ψυχικής υγείας.

Επαναφορά συναισθηματικών ρυθμίσεων: Πώς να σταματήσεις να αγαπάς κάποιον

Οι άλλοι συγγραφείς είναι οι ακαδημαϊκοί του Μπρίστολ, Catherine Hobbs και Sarah Jelbert, καθώς και η ακαδημαϊκός του Γέιλ Laurie R Santos -η διδασκαλία της οποίας ενέπνευσε το μάθημα «Επιστήμη της ευτυχίας» του Μπρίστολ, καταλήγουν στο τί λειτουργεί καλύτερα όταν μιλάμε για εξάσκηση:

  • Το να μιλάμε με αγνώστους μας κάνει πιο ευτυχισμένους.
  • Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν είναι κακά για όλους, αλλά είναι αν απλά εστιάζουμε στη δική φήμη μας.
  • Η μοναξιά βλάπτει το ανοσοποιητικό μας σύστημα.
  • Η αισιοδοξία αυξάνει το προσδόκιμο ζωής μας.
  • Το να κάνουμε δώρα στους άλλους ενεργοποιεί τα κέντρα ανταμοιβής στον εγκέφαλό μας και ενισχύει την ευτυχία.
  • Η στέρηση ύπνου επηρεάζει το πόσο μας συμπαθούν οι άλλοι.
  • Το περπάτημα στη φύση σταματά τις αρνητικές σκέψεις που συνδέονται με την κατάθλιψη.
  • Το να είμαστε ευγενικοί συσχετίζεται με την ευτυχία.
pexels-olly-774866.jpg