Haute Couture FW: O Ίκαρος του Schiaparelli «άγγιξε» τον ήλιο ενώ ο Dior ταξίδεψε στην παιδικότητα

Ναταλία Κατσακιώρη
Haute Couture FW: O Ίκαρος του Schiaparelli «άγγιξε» τον ήλιο ενώ ο Dior ταξίδεψε στην παιδικότητα

Πρεμιέρα του μήνα της μόδας με τις haute couture συλλογές των Schiaparelli και Dior.

«Πόσο ψηλά μπορούν να φτάσουν οι couturiers;» αναρωτήθηκε ο Daniel Roseberry μέσα από την τελευταία του haute couture collection για την Άνοιξη/Καλοκαίρι του 2025. Η παράδοση θέλει πλέον να ξεκινάμε πάντα την εβδομάδα υψηλής ραπτικής με τον οίκο Schiaparelli και το «περίεργο» είναι ότι μέχρι και το τέλος της καταφέρνει πάντα να είναι θέμα συζήτησης. Ο collection SS25 ήταν αφιερωμένη στον Ίκαρο, τον ήρωα της ελληνικής μυθολογίας, που αψήφησε τους κινδύνους της φύσης, έλιωσε τα κέρινα φτερά του και κατέληξε στο πέλαγος. Μήπως συμβεί κάτι παρόμοιο και με τους φιλόδοξους couturiers, που συνεχώς προσπαθούν να ανεβάσουν την τέχνη τους; Και πού υπάρχει το τέρμα;

La Croisière: O Simon Porte Jacquemus άνοιξε πανιά για την Αμερική με μία άκρως προσωπική συλλογή

Schiaparelli-HC-PO-S25-001.jpg

O Daniel Roseberry μοιάζει να κάνει αυτή την ερώτηση στον εαυτό του, αν και η απάντηση που μας έδωσε και πάλι είναι ότι μπορεί να φτάσει πολύ ψηλά. Ο ίδιος ανέφερε ότι θέλησε να εξερευνήσει τα όρια της υψηλής ραπτικής και το πώς μπορεί να κάνει το μοντέρνο να δείχνει baroque και extravagant. «Μήπως η εμμονή μας για το τι μοιάζει ή έχει την αίσθηση του μοντέρνου έχει γίνει περιορισμός;» αναρωτήθηκε, αν και στην περίπτωσή του το καταπληκτικό του ταλέντο δεν μπορεί σίγουρα να περιοριστεί με κανέναν τρόπο. Άλλη μια μεγαλειώδης συλλογή του creative director του Schiaparelli, του Αμερικανού σχεδιαστή που κατάφερε μα ηγηθεί τόσο επιτυχημένα ενός θρυλικό haute couture γαλλικού maison, πετυχαίνοντας το στοίχημα. Για αυτό και ο κόσμος της μόδας θέλει εδώ και τώρα μία μεγαλύτερη ready to wear collection και οι φήμες λένε ότι η ομάδα προσπαθεί να δημιουργήσει νέα τμήμα merch.

Schiaparelli-HC-PO-S25-006.jpg
Schiaparelli-HC-PO-S25-015.jpg

Πριν από το show ο ίδιος ανέφερε ότι μελέτησε για μήνες τη δουλειά των Yves Saint Laurent, Jean Paul Gaultier, Madame Gres, Paul Poiret και άλλων κορυφαίων couturiers όπως ο Azzedine Alaïa, όχι φυσικά για να αντιγράψει το έργο τους αλλά για να μάθει από εκείνους. Στα όσα είδαμε τελικά στο catwalk; Τα γλυπτά gowns του Roseberry ήταν εκεί, τα εκπληκτικά κεντημένα κοστούμια, τα corsets συνδυασμένα με τεράστια παντελόνια, ενώ οι μαγικές σχεδόν τεχνικές του ατελιέ δημιουργούσαν σχεδόν οφθαλμαπάτες μέσα από τα layers και τα βολάν τους. Αυτό είναι haute couture και ο Daniel Roseberry ξέρει πώς να μας ανεβάζει ψηλά στον ήλιο ίσα-ίσα για να κάψει λίγο τα φτερά της μόδας.

https://www.instagram.com/reel/DFVtinBNZEy/

Catwalk looks:

H Maria Grazia Chiuri επιστρέφει στην παιδικότητα με ένα tribute στον Yves Saint Laurent.

Είναι αλήθεια ότι οι φήμες θέλουν τη Maria Grazia Chiuri να ολοκληρώνει τον κύκλο της στον Crhistian Dior και τη θέση της να παίρνει στο εξής ο ταλαντούχος Jonathan Anderson. Ήταν αυτή η τελευταία της haute couture συλλογή για τον οίκο; Κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα. Αυτό, όμως, που μπορούμε να πούμε με σιγουριά είναι ότι ήταν η καλύτερη συλλογή της ανάμεσα στις πρόσφατες σεζόν, που ομολογουμένως το αποτέλεσμα αν και σίγουρα υψηλού επιπέδου και με ένα υπέροχο story telling πάντα φεμινιστικά προσανατολισμένο, ήταν αρκετά μακριά από το εντυπωσιακό αποτέλεσμα άλλων εποχών. Η SS25 Haute Couture collection του Dior όμως μας έκανε ένα μικρό reminder στις δυνατότητές της.

Christian-Dior-HC-atm-S25-008.jpg

Βασική πηγή έμπνευσης της Chiuri υπήρξε η Trapèze collection του Yves Saint Laurent που δημιουργήθηκε το 1958, μία συλλογή τομή στη σύγχρονη μόδα, γιατί ο Yves κατάφερε να αναδιαμορφώσει τη σιλουέτα Dior, προτείνοντας ένα δικό του πατρόν που απελευθέρωσε τη μέση σε πολλές περιπτώσεις και έντυσε τις γυναίκες με ελαφριά υφάσματα. Ο όγκος στο κάτω μέρος της φούστας είναι το στοιχείο που διατήρησε και η Chiuri στη συλλογή της, πηγαίνοντάς το ένα βήμα παραπέρα και εντάσσοντας κρινολίνα στα looks της. Η παιδικότητας είναι το ζητούμενο, σύμφωνα με την ίδια, και η παιχνιδιάρικη διάθεση σίγουρα μεταδώθηκε μέσα και από τα beauty looks του catwalk αλλά και από το styling.

https://www.instagram.com/reel/DFT1DsNNwaY/

To δεύτερο σημείο αναφοράς της ήταν ο πίνακας της Dorothea Tanning «Εine Kleine Nachtmusik» από το 1943, όπου τα δύο κορίτσια της απεικόνισης μοιάζουν να βγαίνουν έξω από τα ρούχα τους, ενώ τα μαλλιά τους πετάνε στον αέρα, καθώς στέκονται στο διάδρομο ενός ξενοδοχείου. Η συνοχή της συλλογής και των ρούχων που επέλεξε η Tanning για τις ηρωίδες της είναι μεγάλη ακόμη και οπτικά.

Christian-Dior-HC-S25-015.jpg
Christian-Dior-HC-S25-029.jpg

Το show συμπληρώθηκε όπως πάντα από το κατάλληλο soundtrack και τα μεγάλα έργα τέχνης της Ινδής καλλιτέχνιδας Rithika Merchant, τεράστια κεντήματα τα οποία φιλοτεχνήθηκαν από τα Chanakya ateliers και την Σχολή Χειροτεχνίας.

Catwalk looks:

Christian-Dior-HC-atm-S25-018.jpg