Μυρτώ Γκόνου, αία relate:Πρέπει να είναι δεδομένο ότι μία εταιρεία διοικείται άξια ανεξαρτήτως φύλου
αία relate, μια εταιρεία που είναι πλέον ενήλικη, καθώς έκλεισε τα 20 χρόνια στον κλάδο των εταιρικών σχέσεων και της στρατηγικής επικοινωνίας.
Ελευθερία του λόγου, αποδοχή της διαφορετικότητας και πάθος για το πώς εργάζονται είναι τρεις αρχές που καθορίζουν την αία, επισημαίνει η Μυρτώ Γκόνου, Brands Communications Director της αία relate, σε συνέντευξη που παραχώρησε στο Queen.gr.
Μετά από δύο δεκαετίες, κατά τις οποίες έγινε φανερό πως οι «κρίσεις είναι πλέον η νέα πραγματικότητα», η αία κατάφερε να βγει αλώβητη χάρη στη σταθερά σκληρή δουλειά, τη δυνατότητα να ελίσσεται στα δύσκολα, να προσαρμόζεται και να μην διστάζει να δημιουργεί νέες ευκαιρίες. «Να κάνουμε, δηλαδή, τα πράγματα με τον δικό μας τρόπο», όπως υπογραμμίζει η κ. Γκόνου.
Σε αυτά τα χρόνια, μπορεί να έχουμε κάνει βήματα εξέλιξης ως κοινωνία, όμως ακόμα μιλάμε για τη γυναικεία ηγεσία, κάτι το οποίο δείχνει ότι έχουμε ακόμη πολλά βήματα να κάνουμε μέχρι να μην αποτελεί σημείο συζήτησης. Όπως τονίζει η κ. Γκόνου, «Θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο ότι μία εταιρεία μπορεί να διοικείται άξια ανεξαρτήτως φύλου».
Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη με την κ. Μυρτώ Γκόνου, Brands Communications Director της αία relate στο Queen.gr:
Κυρία Γκόνου, ας ξεκινήσουμε με ένα ορόσημο, τα 20 χρόνια της αία relate. Ποιες είναι οι αρχές που καθορίζουν την εταιρεία;
Οι αρχές της αία* δεν είναι απλά λέξεις. Είναι κομμάτι της καθημερινότητάς μας. Από την ελευθερία του λόγου και την αποδοχή της διαφορετικότητας του καθενός και της καθεμίας μας μέχρι και το πάθος που μας χαρακτηρίζει στον τρόπο που κάνουμε την δουλειά μας. Δεν έχει σημασία σε ποια «βαθμίδα» βρίσκεται κάποιος στο οργανόγραμμα -άλλωστε, για πολλά χρόνια δεν είχαμε καν τίτλους στις κάρτες μας ή τις υπογραφές μας. Η ιδέα, η γνώμη, η πρόταση του/της θα εισακουστεί, θα συζητηθεί, θα εξελιχθεί σε ενέργεια.
Ο 20ος χρόνος δραστηριότητας βρίσκει την αία relate σε ηγετική θέση στον κλάδο των εταιρικών σχέσεων και της στρατηγικής επικοινωνίας. Σε αυτά τα χρόνια μεσολάβησαν μία οικονομική κρίση διαρκείας, μία πανδημία, αλλά και γεωπολιτικές εξελίξεις με μεγάλο οικονομικό, κοινωνικό, ακόμα και πολιτικό, αντίκτυπο. Πώς κατάφερε η εταιρεία να βγει αλώβητη σε ένα τέτοιο ρευστό περιβάλλον;
Αρχικά, θα πρέπει να αποδεχτούμε όλοι και όλες ότι οι κρίσεις είναι πλέον η νέα κανονικότητα. Η στρατηγική επικοινωνίας έχει ένα μοναδικό χάρισμα: Μεταβάλλεται. Δεν είναι γραμμένη στην πέτρα, όπως λέμε εσωτερικά. Αυτό σημαίνει ότι προσαρμόζεται, κρατώντας σταθερές τις αξίες της κάθε εταιρείας, του brand ή του προϊόντος. Κανένας στον κλάδο μας δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι αυτά τα 20 χρόνια ήταν μία εύκολη διαδρομή και ιδιαίτερα τα τελευταία 10 χρόνια που ως κοινωνία κληθήκαμε όλοι και όλες μας να αντιμετωπίσουμε καταστάσεις μη προβλέψιμες, οι οποίες είχαν ως αποτέλεσμα στη δική μας δουλειά να ακυρώνονται ενέργειες, να παγώνουν budget, να αλλάζουν οι προτεραιότητες. Είναι απόλυτα φυσικό. Αυτό που μας κράτησε και βγήκαμε αλώβητοι -και μάλιστα εξελιχθήκαμε και αναπτυχθήκαμε ακόμα περισσότερο- είναι η σταθερά σκληρή δουλειά, η δυνατότητά μας να ελισσόμαστε στα δύσκολα, να προσαρμοζόμαστε και να μην διστάζουμε να δημιουργούμε νέες ευκαιρίες. Να κάνουμε, δηλαδή, τα πράγματα με τον δικό μας τρόπο.
Ο χώρος της επικοινωνίας μπορεί να είναι γυναικοκρατούμενος, λίγες όμως εταιρείες έχουν γυναίκες ως επικεφαλής. Η αία ξεχωρίζει καθώς ιδρύθηκε από δύο γυναίκες, πριν από δύο δεκαετίες, κάτι καθόλου αυτονόητο. Πώς είναι να δουλεύεις σε μια εταιρεία που τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο τον έχουν γυναίκες;
Είναι πραγματικά case study ότι, ενώ ο χώρος είναι γυναικοκρατούμενος, βρίσκονται ελάχιστες γυναίκες σε θέση CEO. Όταν η Αλεξία Μπακογιάννη και η Νάνση Σουρμπάτη ίδρυσαν την αία πριν από 20 χρόνια, σίγουρα δεν είχαν στο μυαλό τους ότι το 2024 θα μιλάμε ακόμα για το ίδιο θέμα. Δεν πρέπει να αποτελεί σημείο συζήτησης. Θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο ότι μία εταιρεία μπορεί να διοικείται άξια ανεξαρτήτως φύλου. Στην αία, τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο τον έχει το δίκαιο, το διαφορετικό, το ομαδικό.
Ποια συμβουλή θα δίνατε σε όλες τις γυναίκες που αισθάνονται ανασφάλεια για το εάν θα καταφέρουν να αντεπεξέλθουν σε μία επαγγελματική σταδιοδρομία γεμάτη απαιτήσεις;
Να μην αφήσουν τους άλλους να τους δημιουργήσουν τύψεις, αν αυτή είναι πραγματικά η επιλογή τους. Να βρουν τη δική τους ισορροπία με βάση τα θέλω τους, να είναι συνεπείς απέναντι στον εαυτό τους, να μην φοβούνται να λένε την γνώμη τους. Απαιτήσεις υπάρχουν σε κάθε επάγγελμα, δεν έχει σημασία αν είσαι πωλήτρια σε ένα κατάστημα ή διευθύντρια σε μία πολυεθνική. Η μορφή και ο όγκος των απαιτήσεων αλλάζει, όχι η δομή και, φυσικά, ο μισθός.
Κατά τη δημιουργία στρατηγικών και communication plans (και όχι μόνο) για έναν πελάτη, οι εταιρείες επικοινωνίας συνηθίζεται να ρωτάνε ποιο είναι το USP της. Στην περίπτωση της αία, ποιο είναι το στοιχείο που την κάνει να ξεχωρίζει;
Το πάθος μας -μπορείτε να ρωτήσετε και τους πελάτες μας!
Βιωσιμότητα-ESG, συμπερίληψη-DEI: Δύο έννοιες που έχουν έρθει για τα καλά στο προσκήνιο και τον δημόσιο διάλογο. Πώς τοποθετείται η αία απέναντι σε αυτές, τόσο σε σχέση με τους πελάτες-brands όσο και την ίδια την εταιρεία;
Σχετικά με τα κριτήρια ESG, είμαστε ίσως η πρώτη εταιρεία που, πριν από 4 χρόνια περίπου, δημιουργήσαμε εξειδικευμένο τμήμα ESG για να εξηγήσουμε στους πελάτες μας κατ’ αρχάς τι σημαίνει αυτή η νέα εποχή και, φυσικά, να βοηθήσουμε να «τρέξουν» τα πλάνα τους με τα νέα δεδομένα. Επίσης, είναι στο DNA μας να κάνουμε στρατηγική και υλοποίηση ολοκληρωμένων προγραμμάτων brand επικοινωνίας που απαντούν και στα κριτήρια ESG, έχοντας στο portfolio μας αρκετά case studies όπως το εκπαιδευτικό πρόγραμμα υγιεινής του Dettol «Προστασία Πρώτης Τάξης» και την πρωτοβουλία «Act Pawsitive» του Pet City που έχουν βρει Forever Home πάνω από 150 αδέσποτα σκυλιά. Θέλουμε πάντα να είμαστε μέρος της λύσης του προβλήματος με απτά, όσο και μετρήσιμα, αποτελέσματα, δυνατότητα που δίνουν τα ESG κριτήρια, και αυτό προτείνουμε πάντα στους πελάτες και τους συνεργάτες μας.
Σε ό,τι αφορά στη συμπερίληψη, σκεφτείτε το αντίθετό της. Αποκλεισμός. Για εμάς -και ελπίζω για όλους και όλες- δεν μπαίνει σε συζήτηση το αυτονόητο.
Τέλος, μια ερώτηση που θα μας δώσει την ευκαιρία να μπούμε λίγο στα day to day της αία. Κυρία Γκόνου, είστε ένα στέλεχος με μεγάλη εμπειρία και είμαστε σίγουρες ότι θα έχουν περάσει άπειρα πλάνα επικοινωνίας από τα χέρια σας. Ποια θα λέγατε ότι είναι τα κομβικά σημεία για τη δημιουργία (και εκτέλεση) μιας επιτυχημένης στρατηγικής για ένα brand;
Πάρα πολύ βασικό στοιχείο για την επιτυχία ενός πλάνου επικοινωνίας είναι να ξέρεις πολύ καλά το ίδιο το brand, είτε είναι εταιρικό είτε είναι προϊοντικό. Να έχεις κατανοήσει αυτό που είναι, πού απευθύνεται, τον ανταγωνισμό του, τους στόχους του. Αυτό είναι η βάση ώστε πάνω σε αυτή να εκπονηθεί η στρατηγική επικοινωνίας, το περιεχόμενο, το story και οι ενέργειες που θα κερδίσουν το «κοινό» του. Η επικοινωνία δεν είναι θέμα budget. Η επικοινωνία είναι στρατηγική και τοποθέτηση που πηγάζουν από την γνώση αλλά και την κοινή λογική. Όλα τα υπόλοιπα είναι διαδικαστικά.