Αλλαγές στα Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας: Θα βοηθήσουν ή θα χαντακώσουν οι αλλαγές της Ακαδημίας;

Στελίνα Θεοδοσοπούλου
Αλλαγές στα Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας: Θα βοηθήσουν ή θα χαντακώσουν οι αλλαγές της Ακαδημίας;

Η Ακαδημία αλλάζει τους κανόνες για την κατηγορία Καλύτερης Ταινίας στα επόμενα Όσκαρ. Ποιες οι αλλαγές και τι σημαίνουν για τον κλάδο.

Τα Όσκαρ συνεχίζουν και αλλάζουν. Η Ακαδημία κάνει και άλλες αλλαγές, αυτήν τη φορά για την κατηγορία της Καλύτερης Ταινίας. Τι σημαίνει όμως αυτό για τα μεγάλα στούντιο, τις streaming πλατφόρμες και τις indie παραγωγές;

6 φορές που η απογοήτευση σχεδόν φάνηκε στον φακό των Όσκαρ

Τα Όσκαρ στις αλλαγές του κινηματογραφικού τοπίου

Η Ακαδημία Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών (AMPAS), η Ακαδημία που είναι υπεύθυνη για την Τελετή και την απονομή των βραβείων Όσκαρ, παρουσίασε τα τελευταία της μέτρα που έθεσε σε μια προσπάθεια να ευθυγραμμιστεί περισσότερο με το εξελισσόμενο κινηματογραφικό τοπίο.

Σε πρόσφατη ανακοίνωσή της, η Ακαδημία περιέγραψε νέους κανόνες που διευρύνουν τις απαιτήσεις προβολής των ταινιών σε κινηματογραφικές αίθουσες για να μπορέσουν οι ταινίες να είναι κατάλληλες για την κατηγορία Καλύτερης Ταινίας στα ερχόμενα 97α Βραβεία Όσκαρ.

Όσκαρ 2023 Νικητές: Χωρίς πολλές εκπλήξεις αλλά με πολλή συγκίνηση η μεγαλύτερη βραδιά του Χόλιγουντ

Η πιο ξεκάθαρη αλλαγή είναι αυτή που αφορά στον πόσο καιρό πρέπει μία ταινία “να τρέχει” στους κινηματογράφους για να θεωρηθεί κατάλληλη να επιλεγεί υποψήγφα για Όσκαρ στην κατηγορία Καλύτερης Ταινίας. Πιο συγκεκριμένα, η Ακαδημία θέλει:

  • Διευρυμένη κινηματογραφική προβολή για επιπλέον επτά ημέρες, με προβολή συνεχόμενη ή μη, σε 10 από τις 50 μεγαλύτερες αγορές των ΗΠΑ, το αργότερο 45 ημέρες μετά την αρχική κυκλοφορία το 2024.
  • Για ταινίες που προβάλλονται αργά μέσα στη χρονιά με επεκτάσεις μετά τις 10 Ιανουαρίου 2025, οι διανομείς πρέπει να υποβάλουν σχέδια κυκλοφορίας στην Ακαδημία για έλεγχο.
  • Τα σχέδια κυκλοφορίας για τις ταινίες που θα κυκλοφορήσουν αργά μέσα στη χρονιά πρέπει να περιλαμβάνουν μια προγραμματισμένη διευρυμένη κινηματογραφική προβολή, όπως περιγράφεται παραπάνω, η οποία θα ολοκληρωθεί το αργότερο στις 24 Ιανουαρίου 2025.
  • Οι κυκλοφορίες σε περιοχές εκτός των ΗΠΑ μπορούν να προσμετρηθούν σε δύο από τις 10 αγορές
  • Οι επιλέξιμες μη αμερικανικές αγορές περιλαμβάνουν τις 15 κορυφαίες διεθνείς κινηματογραφικές αγορές συν την περιοχή προέλευσης της ταινίας.
92nd Academy Awards - Red Carpet Roll Out

Να σημειώσουμε ότι μέχρι τώρα για την Ακαδημία αρκούσε η προβολή μιας εβδομάδας σε μία από τις έξι πόλεις των Ηνωμένων Πολιτειών που πληρούν τις προϋποθέσεις. Ωστόσο, οι επικαιροποιημένοι κανονισμοί επιβάλλουν πρόσθετη κινηματογραφική προβολή επτά ημερών, (συνεχόμενα ή μη) και αφορούν μόνο στη συγκεκριμένη κατηγορία και όχι στις υπόλοιπες.

"Όπως κάνουμε κάθε χρόνο, έχουμε επανεξετάσει και αξιολογήσει τις προϋποθέσεις επιλεξιμότητας των κινηματογραφικών ταινιών για τα Όσκαρ", ανέφεραν σε κοινή δήλωσή τους ο διευθύνων σύμβουλος της Ακαδημίας, Bill Kramer, και η πρόεδρος της Ακαδημίας Janet Yang. "Υποστηρίζοντας την αποστολή μας να γιορτάζουμε και να τιμούμε τις τέχνες και τις επιστήμες του κινηματογράφου, ελπίζουμε ότι αυτή η διευρυμένη θεατρική παρουσία θα αυξήσει την προβολή των ταινιών παγκοσμίως και θα ενθαρρύνει το κοινό να βιώσει την τέχνη μας σε θεατρικό περιβάλλον. Με βάση πολλές συζητήσεις με τους εταίρους του κλάδου, πιστεύουμε ότι αυτή η εξέλιξη ωφελεί τόσο τους κινηματογραφικούς καλλιτέχνες όσο και τους κινηματογραφόφιλους".

Γιατί αυτές οι αλλαγές στα Όσκαρ και τι σημαίνουν

Η απόφαση της Ακαδημίας αντανακλά τις συνεχείς προσπάθειές της να αντιμετωπίσει το μεταβαλλόμενο τοπίο των προτιμήσεων του κοινού, ιδίως την αυξανόμενη προβολή των πλατφορμών streaming, όπως το Netflix, το Prime Video της Amazon και το AppleTV+, στις καμπάνιες απονομής βραβείων.

Βέβαια, αυτοί οι κολοσσοί του streaming έρχονται από εταιρείες που έχουν τη δυνατότητα να βάλουν το χέρι στην τσέπη τους και να κρατήσουν τις ταινίες τους για μία ακόμη εβδομάδα στους κινηματογράφους.

Αυτοί που ίσως μπορεί να πληγούν είναι οι μικρές ανεξάρτητες εταιρείες και οι ταινίες που έρχονται εκτός ΗΠΑ, οι οποίες θα πρέπει να παλέψουν για μια θέση στα σινεμά σε ένα συρρικνωμένο τοπίο αιθουσών που δίνουν χώρο όχι μόνο σε αμερικανικά τεράστια blockbuster.

Σωστό ή λάθος: Πόσο καλά ξέρεις την Meryl Streep;

Η εξέλιξη αυτή φέρνει τους ανεξάρτητους κινηματογραφιστές στη διευρυμένη κινηματογραφική επιχείρηση, ένα δύσκολο εγχείρημα, ιδίως αν ληφθεί υπόψη η χρονική στιγμή του Ιανουαρίου. Ενώ οι μεγάλες υπηρεσίες streaming έχουν την οικονομική δυνατότητα να εξασφαλίσουν προβολές στον απαιτούμενο αριθμό πρόσθετων αγορών, οι παραδοσιακοί ανεξάρτητοι διανομείς ενδέχεται να αντιμετωπίσουν μεγαλύτερες προκλήσεις και πιθανές αναποδιές.

https://www.instagram.com/p/CtwmVPguFy6/

Η υπεύθυνη δημοσιότητας Melody Korenbrot (μέσω L.A. Times) σχολίασε: "Η καρδιά μου σκέφτεται τους νέους κινηματογραφιστές που ίσως δυσκολεύονται να φτάσουν σε 10 αγορές. Θα χρειαστούν κάποιον να τους βοηθήσει να πλοηγηθούν σε αυτούς τους νέους κανόνες - ή αλλιώς θα χρειαστούν πολλές πιστωτικές κάρτες".

Η Korenbrot, η εταιρεία της οποίας χειρίζεται τις καμπάνιες κυκλοφορίας και απονομής βραβείων για πολλούς ανεξάρτητους διανομείς, συμπεριλαμβανομένης της Sony Pictures Classics, βλέπει επίσης μια πιθανή δυσκολία στο να μπορέσει να κλείσει μια αίθουσα σε μια από τις 50 μεγαλύτερες αγορές σε μια εποχή του έτους που καταφθάνουν τόσοι πολλοί τίτλοι υψηλού προφίλ από τα στούντιο. "Αυτή η μάχη για τον χώρο θα είναι δύσκολη", λέει.

Άλλοι βέβαια υποστηρίζουν αυτές τις αλλαγές, όπως ένα υψηλόβαθμο στέλεχος διανομής λέγοντας πως "είναι μια χειρονομία, αλλά είναι σημαντική", σημειώνοντας ότι υπηρεσίες streaming όπως το Netflix και το Amazon δεν θα είχαν πρόβλημα να χρηματοδοτήσουν μια κυκλοφορία σε 10 πόλεις. "Επισφραγίζει την εγκυρότητα και την αξία της κινηματογραφικής προβολής", προθέτοντας ότι πιστεύει πως οι νέοι κανόνες είναι "αρκετά ευέλικτοι ώστε να μπορούν να ικανοποιηθούν από ανεξάρτητους διανομείς".

https://www.instagram.com/p/CtAJU58uKmK/

Η αλήθεια είναι πως οι αλλαγές αυτές που απαιτούν περισσότερο “σινεμά” δεν είναι κακές και δυστυχώς οι ανεξάρτητες παραγωγές πάντα θα αντιμετωπίζουν δυσκολίες σε ένα απόλυτα καπιταλιστικό σύστημα όπως αυτό του Χόλιγουντ. Το πώς θα επηρεάσει εν τέλει τη δημιουργία, μένει να το δούμε και να ευελπιστούμε πως αν βρεθούμε σε έναν μονόδρομο όπου να μπαίνουν μόνο τεράστια blockbuster σε αυτήν την κατηγορία και να μην ξαναδούμε τίτλους όπως τα Παράσιτα, τότε ίσως να πρέπει να αναθεωρήσουν ξανά.