10 τηλεοπτικές μαμάδες που αγαπήθηκαν και έγιναν πρότυπα για τη σχέση με τα παιδιά τους
O ρόλος της μάνας ήταν ανέκαθεν σημαντικός στη μυθοπλασία αλλά και στον κινηματογράφο. Η μάνα που φτάνει ακόμη και στα άκρα και κάνει τα πάντα για να προστατέψει τα παιδιά της.
Η μητέρα είναι αφετηρία ζωής, είναι το πιο σημαντικό πρόσωπο της οικόγενειας, ρυθμιστής της ισορροπίας και της γαλήνης, βασικός πυλώνας της ανατροφής ενός παιδιού, ανεξάντλητη πηγή αγάπης, ορατή και αόρατη δύναμη παντοτινής προστασίας. Είτε σε κωμωδίες, είτε σε δραματικές σειρές, μάνα είναι μόνο μία για την ελληνική τηλεόραση και τον κινηματογράφο.
Από τις κινηματογραφικές γλυκές μαμάδες στις δυναμικές της TV
Εμβληματική παρουσία στον ελληνικό κινηματογράφο, αποτελεί η Ελένη Ζαφειρίου, με τον ρόλο της μητέρας σε περισσότερες από 50 ταινίες (24 από αυτές στη Finos Films). Eίναι η καλοσυνάτη μάνα που θέλει το καλό του παιδιού της, η μάνα που το ανατρέφει με όλες τις στερήσεις, η μητέρα που χαίρεται αλλά και εκείνη που πρώτη θυσιάζεται, που πονά. Είναι φάρος αξιών για τα παιδιά της.
Με το ξεκίνημα της τηλεόρασης τη δεκαετία του '70 ο ρόλος της μητέρας ήταν αναπόσπαστο κομμάτι της μυθοπλασίας. Ο ρόλος με τον οποίο ταυτίζονταν όλοι οι τηλεθεατές. Γιατί συνειρμικά ο ρόλος αυτός συνειδητά ή ασυνείδητα μας αγγίζει συναισθηματικά, είναι όλη μας η ύπαρξη.
Πολλές οι μαμάδες εκείνης της εποχής, καθοριστική ωστόσο η Μπέτυ Βαλάση στον ρόλο της Λωξάντρας. Με τα ήθη, έθιμα και τις αξίες, μίας άλλης εποχής. Σε αυτόν τον ρόλο στην πιο σύγχρονη βερσιόν της ελληνίδας μάνας - χειραφετημένης γυναίκας των '90s, είδαμε αργότερα τόσο τη Μάρθα Καραγιάννη, όσο και τη Μαίρη Χρονοπούλου.
Στα επόμενα χρόνια είδαμε διαφορετικού τύπου, επίσης μοντέρνες μαμάδες, αλλά πανομοιότυπες στα βασικά. Ο τρόπος ανατροφής των παιδιών τους μπορεί να ήταν διαφορετικός, αλλά χωρίς να αλλάξει η ουσία. Έστω και αν κάποιες φορές ήταν παραπάνω επεμβατικές στις ζωές τους. Η Ντένη Μαρκορά στους «Δύο ξένους» όπως και η Άννα Παναγιωτοπούλου στο «Ντόλτσε Βίτα» ήταν άλλου τύπου μητέρες της εποχής. Ξέφευγαν από τον κανόνα και δεν μπορούν να λείψουν από την κατηγορία μας.
Τι θα ήταν το «Νησί» χωρίς την κρητικιά μαμά Κατερίνα Λέχου, η οποία στερήθηκε τα παιδιά της λόγω της αρρώστιας της, δεν έφυγε όμως στην ουσία ποτέ από κοντά τους, έγινε παράδειγμα συμπεριφοράς και μάνα όλων των άλλων στη Σπιναλόγκα; Υπήρξε ένας από τους ωραιότερους ρόλους στην ελληνική τηλεόραση και αποδόθηκε άψογα από την ηθοποιό.
Η μάνα που προσπαθεί να κρατήσει την ενότητα της οικογένειας, να ανταπεξέλθει σε όλα, ακόμη και στις κωμικές καταστάσεις που συμβαίνουν και να δώσει αξίες στα παιδιά της. Αυτή είναι η μαμά Ναταλία Τσαλίκη ως Μαργαρίτα Θεοτοκάτου, στη σειρά «Άκρως Οικογενειακόν». Μία από τις πιο ωραίες σειρές των '00s.
Η Ρένια Λουιζίδου έχει παίξει 3 φορές τον ρόλο της μαμάς, μία στο «Καφέ της χαράς» μία δεύτερη στην «Μοντέρνα οικογένεια» και τρίτη αλλά καθοριστική, στη σειρά του Alpha «Στο Σόι σου» ως Χαρούλα Χαμπέα. Είναι εκείνη που όλα τα προλαβαίνει, όλα τα αντιλαμβάνεται και πάντα έχει μία σωστή συμβουλή για τα τέκνα της. Θέλει επίσης να τα ξέρει όλα και είναι στο μοτίβο του: «Ζακέτα να πάρεις».
Όσο περνούν τα χρόνια και αλλάζουν οι τηλεοπτικές συνθήκες, ο ρόλος είναι πάντα εξίσου σημαντικός, αλλά από διαφορετική σκοπιά, ανάλογα με το σενάριο. Η Μυρσίνη - Κατερίνα Διδασκάλου στις Άγριες Μέλισσες, μπορεί να ήταν χειριστική, υπερόπτης, αλλά η ενότητα της οικογένειας ήταν το ζητούμενο για εκείνη όπως και η ευτυχία των παιδιών της. Ο τρόπος της ακραίος και άδικος πολλές φορές, αλλά αυτό ήταν και το ενδιαφέρον στην πλοκή. «Τράβηξαν» πολλά τα παιδιά της εξαιτίας της, αλλά της αναγνώρισαν την έστω και λανθασμένη αδυναμία που είχε σε εκείνα. Εξιλεώθηκε ως μάνα, καλόγρια στο «Μαύρο Ρόδο» γιατί της στέρησαν το παιδί της. Και όταν το βρήκε συγχώρησε και τις δικές του αμαρτίες. Φέτος επίσης κάνει τη μητέρα στη σειρά «Ηλέκτρα» στην ΕΡΤ.
Η Μαρία Τζομπανάκη είναι καπετάνισσα με τα όλα της στον Σασμό. Μάνα και εκείνη με συγκεκριμένη οπτική, αλλά μετά τον θάνατο του συζύγου της, μεγάλωσε τα παιδιά της με μεγάλη αγάπη και φροντίδα, με το μόνο λάθος την εμμονή στη βεντέτα. Αναγνωρίζει όμως τα λάθη της και είναι πάντα μάνα - κουκουβάγια για τους γιους της.
«Η οικογένεια πάνω από όλα» έλεγε ο Μελέτης Ηλίας στα «Καλύτερα μας χρόνια» και η Κατερίνα Παπουτσάκη ήταν μαμά 4 διαφορετικών σε ηλικία και ιδιοσυγκρασία παιδιών, δραστήρια, ενωτική, με κατανόηση και μαεστρία στο να κατευνάζει τις εντάσεις.
Δύο ιδιαίτερες μαμάδες έχουμε τη φετινή τηλεοπτική σεζόν σε δύο σειρές εποχής. Η Μπέτυ Λιβανού ως Νικολίνα Αρχοντάκη, στη σειρά «Η Παραλία», μπορεί να έχει πολλά σκοτεινά μυστικά από το παρελθόν - καλά κρυμμένα προς το παρόν - αλλά μεγάλωσε η ίδια τον γιο της Δημητρό (ο οποίος πάσχει από νοητική στέρηση και δεν ήθελε να τον στείλει σε ίδρυμα) και συνεχίζει να προστατεύει τον δεύτερο γιο της Διονύση, όπως και τα εγγόνια της. Παρεπιπτόντως, σήμερα κλείνει τα 73 της χρόνια και η Finos Films κάνει ένα flashback και στην κινηματογραφική της παρουσία.
Η Γιώτα Φέστα έκανε τηλεοπτική επιστροφή μετά από πολλά χρόνια πέρισυ με τον ρόλο της ως εισαγγελέας στον Σασμό, αλλά ως μαμά Λαμπρινή Κωνσταντάκη στο «Ναυάγιο» κάνει έναν από τους πιο σημαντικούς ρόλους της καριέρας της. Μεγάλωσε ένα καλοσυνάτο παιδί με αρχές, η μοίρα τον οδήγησε σε περίεργα μονοπάτια και τώρα ενώ ξέρει ενστικτωδώς πως δεν είναι νεκρός μετά τη βύθιση του πλοίου, κάνει τα πάντα για να τον βρει.
Για να τον προστατέψει, να τον γαληνέψει, να μη του λείψει η αγάπη. Γιατί χωρίς την αγάπη της μάνας, ποιος μπορεί να ζήσει; Η ηθοποιός έχει λατρευτεί για τον τρόπο απόδοσης του ρόλου της από το κοινό.