Πώς ο «κανόνας του κουτιού του γάλακτος» μπορεί να σε βοηθήσει να εργάζεσαι και να ζεις καλύτερα

Πώς ο «κανόνας του κουτιού του γάλακτος» μπορεί να σε βοηθήσει να εργάζεσαι και να ζεις καλύτερα

Ο «κανόνας του κουτιού του γάλακτος» σε βοηθά να χρησιμοποιήσεις τις αρχές της ψυχολογίας για να κλείσεις το χάσμα μεταξύ των προσδοκιών σου και της πραγματικότητας, ζώντας καλύτερα!

Βρισκόμαστε συνεχώς αντιμέτωποι με προβλήματα όπου οι ενέργειες κάποιου άλλου μας επηρεάζουν αρνητικά. Η φυσική μας απάντηση σε αυτό είναι να απαιτήσουμε από τον άλλον ν' αλλάξει τη συμπεριφορά του. Αλλά η πραγματικότητα είναι ότι οι περισσότεροι άνθρωποι δεν θα αλλάξουν, τουλάχιστον, όχι όταν εμείς τους το πούμε ή όταν εμείς το θέλουμε.

Το να συνεχίσουμε να εστιάζουμε στο άλλο άτομο μας προκαλεί μόνο συνεχή απογοήτευση. Οι ψυχολόγοι το αναφέρουν ως «ασυμφωνία προσδοκίας-πραγματικότητας», ή ευρύτερα, ως μια παράλογη πεποίθηση που αναφέρεται ως «απαίτηση». Πώς όμως λύνεις αυτό το πρόβλημα; Πώς κάνεις τα πράγματα καλύτερα όταν οι άλλοι αρνούνται να αλλάξουν;

Το κοινό χαρακτηριστικό που έχουν οι ευφυείς άνθρωποι, σύμφωνα με έναν καθηγητή του Yale

Ο κανόνας του κουτιού του γάλακτος

Λύσε όλα τα προβλήματα εστιάζοντας σε αυτά που μπορείς να ελέγξεις. Ο κανόνας του κουτιού του γάλακτος βασίζεται σε ένα πραγματικό παράδειγμα που βρίσκεται σε ένα εγχειρίδιο ψυχολογίας (με τίτλο A Practitioner's Guide to Rational Emotive Behavior Therapy, της Windy Dryden), το οποίο αφηγείται την ιστορία δύο ανθρώπων που θα ονομάσουμε Βίκυ και Πέτρο. Κάθε πρωί, η Βίκυ σηκώνεται νωρίς για δουλειά, φτιάχνει καφέ και τρέχει στο γραφείο. Πολλά πρωινά, όμως, η Βίκυ ξεχνάει να ξαναβάλει το γάλα για τον καφέ της στο ψυγείο. Όταν ο σύζυγός της, ο Πέτρος, ξυπνά λίγες ώρες αργότερα, βρίσκει ένα κουτί με ζεστό γάλα στον πάγκο. Ξανά και ξανά. Έτσι ο Πέτρος απογοητεύεται και έρχεται αντιμέτωπος με τη Βίκυ όταν επιστρέφει εκείνη στο σπίτι. Η Βίκυ πάντα ζητάει συγγνώμη, αλλά συνεχίζει να κάνει το ίδιο λάθος. Ο Πέτρος φέρνει το πρόβλημα μια μέρα στον θεραπευτή του, για να δείξει το είδος της συμπεριφοράς που πρέπει να αντιμετωπίσει.

kanonas_koutiou_galaktos2.jpg

Διάβασε τη συνομιλία Πέτρου και ψυχαναλυτή:

ψ: Πόσο συχνά το κάνει αυτό;

Π: Έχω χάσει το μέτρημα.

Ψ: Για πόσα χρόνια;

Π: Τουλάχιστον 10 χρόνια, από τότε που πήρε αυτή τη δουλειά.

Ψ: Λοιπόν, βασίζετε την πρόβλεψή σας για το τι θα συμβεί κάθε πρωί με βάση αυτό που κάνει ή τι θέλετε να κάνει;

Π: Το βασίζω σε αυτό που είναι σωστό. Και τι θα έκανε αν με αγαπούσε αληθινά.

Ψ: Λοιπόν, επιτρέψτε μου να το ξεκαθαρίσω: Το έχει κάνει εκατοντάδες, πιθανώς χιλιάδες φορές.

Π: Ναι. Δείτε πόσο αδιάκριτη είναι!

Ψ: Αλλά μετά από εκατοντάδες ή χιλιάδες φορές, είσαι ακόμα σοκαρισμένος με τη συμπεριφορά της. Δεν πρέπει να περιμένεις να αφήσει έξω το γάλα; Βασίζεις τις προσδοκίες σου σε αυτό που θέλεις ή σε αυτό που έχει κάνει;

Π: Υποθέτω με το τι θέλω.

Ψ: Τώρα, πώς θα αισθανόσασταν διαφορετικά αν βασίζατε τις προσδοκίες σας σε αυτό που έκανε στην πραγματικότητα, αντί σε αυτό που θέλατε να κάνει;

Π: Υποθέτω ότι δεν θα ήμουν τόσο θυμωμένος. Θα έπαιρνα περισσότερα μπουκάλια γάλακτος.

Όπως δείχνει αυτό το πρόβλημα, προκαλούμε στους εαυτούς μας περιττή απογοήτευση όταν συνεχίζουμε να απαιτούμε την πραγματικότητα να είναι διαφορετική από αυτό που θέλουμε. «Έχουμε παρατηρήσει συχνά ότι οι άνθρωποι δεν προσπαθούν να λύσουν ένα πρόβλημα που πιστεύουν ότι δεν πρέπει να υπάρχει», αναφέρει η συγγραφείς του βιβλίου. «Ο Πέτρος δεν θα σκεφτεί έναν νέο τρόπο για να πάρει κρύο γάλα για το πρωινό του όσο πιστεύει ότι η γυναίκα του πρέπει να συμπεριφέρεται διαφορετικά. Μόλις συνειδητοποιήσει και αποδεχτεί την πραγματικότητα, ελευθερώνεται για να λύσει το πρόβλημα». Με άλλα λόγια, αναγνωρίζοντας ότι η πραγματικότητα δεν είναι πάντα όπως τη θέλουμε, μπορούμε να επικεντρωθούμε στην επίλυση του προβλήματος, αντί να επαναλάβουμε έναν κύκλο απογοήτευσης και θυμού. Και αυτό μας φέρνει στον κανόνα του κουτιού γάλακτος, ο οποίος απλώς δηλώνει: «Αντί να μένεις σε ό,τι δεν μπορείς να αλλάξεις, επικεντρώσου σε ό,τι μπορείς».

Ο κανόνας του κουτιού γάλακτος στην εργασία

Φυσικά, όταν πρόκειται για το χώρο εργασίας, ο κανόνας του κουτιού γάλακτος λειτουργεί μόνο με ορισμένες καταστάσεις , όταν για παράδειγμα έχεις να κάνεις με κάποιον που έχει ίση ή μεγαλύτερη δύναμη από εσένα. Για παράδειγμα, ας δούμε ένα σενάριο: Ως ιδιοκτήτης μιας επιχείρησης, μπορείς να θυμώνεις και να απογοητεύεσαι κάθε φορά που ένας πελάτης σε πληρώνει καθυστερημένα. Αλλά πού σε οδηγεί αυτό;

Αντίθετα, μπορείς να εστιάσεις σε αυτό που μπορείς να ελέγξεις. Είναι ο πελάτης σημαντικός; Αποφέρουν περισσότερα έσοδα από άλλα; Στη συνέχεια, απλώς επαναπροσδιόρισε τις προσδοκίες σου. Εάν αυτό σε βλάπτει οικονομικά, μπορείς να κάνεις κάτι που ν΄αυξήσει το κέρδος σου. Σχεδόν σε κάθε περίπτωση που βρίσκεσαι απογοητευμένος από τους άλλους, έχεις μια επιλογή. Μπορείς να απολαύσεις τα αρνητικά συναισθήματα και να λυπηθείς τον εαυτό σου ή να χρησιμοποιήσεις τα συναισθήματά σου ως καταλύτη για να ακολουθήσεις μια διαφορετική προσέγγιση για την επίλυση του προβλήματος.

Και τι γίνεται με τα προβλήματα που απλά δεν μπορείς να διορθώσεις;

kanonas_koutiou1.jpg

Σε αυτές τις περιπτώσεις, ίσως χρειαστεί απλώς να το αποδεχτείς την πραγματικότητα. Αυτό δεν σημαίνει ότι εγκρίνεις αυτό που κάνει ο άλλος, απλώς ότι αναγνωρίζεις ότι δεν έχεις τη δύναμη να αλλάξεις την κατάσταση. Κάνοντας αυτό μπορεί να σε βοηθήσει να εστιάσεις σε άλλα προβλήματα που μπορείς να λύσεις, κάτι που οδηγεί σε καλύτερη δουλειά και καλύτερη ζωή. Έτσι, την επόμενη φορά που θα αντιμετωπίσεις ένα πρόβλημα που προκαλείται από άλλους, μην θυμώσεις. Αντίθετα, ακολούθησε τον κανόνα του κουτιού του γάλακτος και χρησιμοποίησε τις αρχές της ψυχολογίας για να κλείσεις το χάσμα μεταξύ των προσδοκιών σου και της πραγματικότητας.