Christian Dior: «Δεν υπάρχει άσχημη γυναίκα, μόνο εκείνες που δεν ξέρουν πώς να γίνουν ελκυστικές»
67 χρόνια από τον θάνατο του διασημότερου couturier του περασμένου αιώνα και είναι πάρα πολύ σαφές -μέχρι και σήμερα, το πόσο πολύ λάτρευε τις γυναίκες ο άνθρωπος που έφερε επανάσταση με το «New Look». «Βαθιά μέσα σε κάθε καρδιά κοιμάται ένα όνειρο και ο μόδιστρος το γνωρίζει: κάθε γυναίκα είναι μια πριγκίπισσα». «Η πραγματική γυναίκα πρέπει να είναι ιδιότροπη».
Γεννημένος στις 21 Ιανουαρίου του 1905 στη Νορμανδία θα μπορούσαμε χιουμοριστικά να πούμε πως ο Christian Dior ήταν καινοτόμος από την Day 1. Ο κορυφαίος σχεδιαστής, είχε πάντα την ικανότητα να αντιλαμβάνεται τις τάσεις και να προσαρμόζει τις συλλογές του στις διεθνείς αγορές -μια κίνηση που αποτέλεσε κεντρικό μέρος της fashion ιστορίας.
The Fashion Revolution
O διασημότερος couturier του περασμένου αιώνα κατάφερε να αναβιώσει την υψηλή ραπτική (haute couture) της Γαλλίας, αναδεικνύοντας την πολυτέλεια και την κομψότητα σε μια εποχή που υπέφερε από τις φρίκες του πολέμου. Το 1947, παρουσίασε την πρώτη του συλλογή, η οποία έμεινε στην ιστορία ως «New Look». Τα φορέματα με τη στενή μέση και τις φαρδιές φούστες, ανανέωσαν τη γυναικεία σιλουέτα και έδωσαν μια νέα πνοή στη μόδα, η οποία είχε επηρεαστεί από την οικονομική στενότητα και τη λιτότητα του πολέμου.
«Ο Christian Dior είναι ο κύριος λόγος που οι περισσότερες γυναίκες δείχνουν όπως δείχνουν σήμερα», ανέφερε το Collier's Weekly το 1955, περιγράφοντας την επιρροή του στη μόδα.
Σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα, κατάφερε να γίνει ο πιο σημαντικός player στη γαλλική μόδα. Εισήγαγε νέες ιδέες που άλλαξαν όλη τη βιομηχανία της μόδας, όπως το να δίνει άδεια σε άλλες εταιρείες να παράγουν προϊόντα με το όνομα Dior (π.χ. κάλτσες, αρώματα). Αυτές οι νέες ιδέες βοήθησαν τον Dior να γίνει μια τεράστια επιχείρηση που έβγαζε πολλά χρήματα και ήταν υπεύθυνη για πάνω από το μισό των εξαγωγών της παρισινής μόδας. Ο οίκος Dior δεν περιορίστηκε, όμως, στη Γαλλία.
Ο Christian Dior κατάφερε να επεκτείνει την αυτοκρατορία του διεθνώς, εισάγοντας αδειοδοτήσεις σε ξένες χώρες και δημιουργώντας δραστηριότητες σε μέρη όπως η Αυστραλία, ο Καναδάς και η Νέα Ζηλανδία.Αυτή η διεθνής επέκταση, σε συνδυασμό με την εμμονή του στην ποιότητα και την πολυτέλεια, έθεσε τα θεμέλια για τον σύγχρονο κόσμο της μόδας.
Ο οραματιστής που πίστευε πως η μόδα είναι συναίσθημα, δημιούργησε τόσο όμορφα και ποιοτικά ρούχα που οι γυναίκες σε όλο τον κόσμο τα λατρεύαν. Το χαρακτηριστικό «New Look» στυλ άλλαξε τον τρόπο που οι γυναίκες αντιλαμβάνονταν τη μόδα και τις έκανε να αισθάνονται πιο θηλυκές και σίγουρες του εαυτού τους. Με τον Dior, η μόδα έγινε κάτι περισσότερο από το να ντύνεσαι, έγινε ένας τρόπος έκφρασης και ένα σύμβολο status.
Παρά την επιτυχία του, ήταν ένας εσωστρεφής και προληπτικός άνθρωπος, ο οποίος έπαιρνε αποφάσεις βασισμένες στις συμβουλές μάντεων και μυστικιστών. Μια τέτοια προληπτική στιγμή συνέβη όταν, λίγο πριν δεχτεί την προσφορά να ιδρύσει τον οίκο του, βρήκε έναν μεταλλικό αστερίσκο στο δρόμο (για τον Dior, αυτό ήταν σημάδι επιτυχίας).
Ο θάνατος του στο Montecatini της Ιταλίας στις 24 Οκτωβρίου του 1957, αν και αναπάντεχος, περιβάλλεται από ένα πέπλο μυστηρίου. Οι ακριβείς αιτίες του θανάτου του δεν έχουν ποτέ διευκρινιστεί πλήρως, με διάφορες φήμες να κυκλοφορούν, από καρδιακή προσβολή μέχρι πνιγμό από ψαροκόκαλο. Όπως και να έχει, η απώλειά του σκόρπισε θλίψη στον κόσμο της μόδας και όχι μόνο.
Στην κηδεία παρέστη και ο διάδοχος του μόδιστρου (και ο νεότερος couturier στον κόσμο σε ηλικία 21 ετών), Yves Saint Laurent:
«Για μένα, το να εργάζομαι για τον Christian Dior ήταν σαν να είχε γίνει ένα θαύμα. Τον θαύμαζα απεριόριστα. Ήταν ο διασημότερος couturier της εποχής εκείνης και ήταν επίσης ικανός να δημιουργήσει έναν μοναδικό οίκο υψηλής ραπτικής και να περιβάλλεται από αναντικατάστατους ανθρώπους. ... Μου δίδαξε τις ρίζες της τέχνης μου. Του χρωστάω ένα σημαντικό μέρος της ζωής μου, και ό,τι κι αν μου συνέβη αργότερα, δεν ξέχασα ποτέ τα χρόνια που πέρασα στο πλευρό του», όπως αναγράφεται στον κατάλογο του Met το 1983.
Ο οίκος Dior, σήμερα, ανήκει στον Bernard Arnault, ιδρυτή της LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton, ο οποίος τον κατέχει από το 1984. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, ο Dior αποφέρει ετήσια έσοδα 15 δισεκατομμυρίων ευρώ από τη μόδα και τα καλλυντικά, καθιστώντας τον έναν από τους ισχυρότερους οίκους πολυτελείας παγκοσμίως. Μετά τον θάνατό του, το 1957, τη διεύθυνση του οίκου ανέλαβε ο Yves Saint Laurent, ενώ αργότερα ακολούθησαν διάσημοι σχεδιαστές, όπως ο John Galliano και η Maria Grazia Chiuri -η πρώτη γυναίκα καλλιτεχνική διευθύντρια στην ιστορία του οίκου.
Με αφορμή τα 67 χρόνια από τον θάνατό του, ακολουθούν κάποιες iconic ατάκες του κορυφαίου σχεδιαστή
Μετά τις γυναίκες, τα λουλούδια είναι το πιο όμορφο πράγμα που έδωσε ο Θεός στον κόσμο.
Βαθιά μέσα σε κάθε καρδιά κοιμάται ένα όνειρο και ο μόδιστρος το γνωρίζει: κάθε γυναίκα είναι μια πριγκίπισσα.
Δημιουργώ έτσι ώστε κάθε γυναίκα να είναι η πιο όμορφη.
Το όνειρό μου είναι να σώσω τις γυναίκες από τη φύση.
Το όνειρό μου; Να κάνω τις γυναίκες πιο ευτυχισμένες και πιο όμορφες.
Από τις γυναίκες των παιδικών μου χρόνων, διατηρώ πάνω απ' όλα την ανάμνηση των αρωμάτων τους, αρώματα που παρέμεναν -γεμίζοντας τον ανελκυστήρα με άρωμα πολύ καιρό αφότου είχαν φύγει.
Η πραγματική γυναίκα πρέπει να είναι ιδιότροπη.
Δεν υπάρχει άσχημη γυναίκα -υπάρχουν μόνο εκείνες που δεν ξέρουν πώς να κάνουν τον εαυτό τους ελκυστικό.
Πάντα θα υπάρχουν γυναίκες που προσκολλώνται σε ένα συγκεκριμένο στυλ ντυσίματος επειδή το φορούσαν την εποχή της μεγαλύτερης ευτυχίας τους, αλλά τα λευκά μαλλιά είναι η μόνη δικαιολογία για αυτού του είδους την εκκεντρικότητα.
Οι γυναίκες είναι πιο γοητευτικές μεταξύ των ηλικιών 35 και 40 ετών, αφού έχουν κερδίσει μερικούς αγώνες και ξέρουν πώς να κουμαντάρουν τον εαυτό τους. Δεδομένου ότι λίγες γυναίκες ξεπερνούν ποτέ τα 40, η μέγιστη γοητεία μπορεί να συνεχιστεί επ' αόριστον.
Οι γυναίκες, με το σίγουρο ένστικτό τους, κατάλαβαν ότι η πρόθεσή μου ήταν να τις κάνω όχι μόνο πιο όμορφες αλλά και πιο ευτυχισμένες.
Ένα φόρεμα είναι ένα κομμάτι φευγαλέας αρχιτεκτονικής, σχεδιασμένο για να ενισχύει τις αναλογίες του γυναικείου σώματος.
Η υψηλή ραπτική είναι σαν μια ορχήστρα, για την οποία μόνο ο Balenciaga είναι ο διευθυντής. Οι υπόλοιποι είμαστε απλώς μουσικοί, ακολουθώντας τις οδηγίες που μας δίνει.
Τα ψηλά τακούνια; Πονεμένη ευχαρίστηση.
Καμία κομψή γυναίκα δεν ακολουθεί τυφλά τη μόδα.
Καμία μόδα δεν είναι ποτέ επιτυχημένη αν δεν προκαλεί έλξη.
Η καλύτερη συμφωνία στον κόσμο είναι ένα επιτυχημένο φόρεμα.
Τα φορέματα αυτής της συλλογής μπορεί να τα φορέσουν μόνο λίγες από τις χιλιάδες γυναίκες που τα διαβάζουν και ονειρεύονται.
Όσο λιγότερα μπορείτε να αντέξετε για τα φορέματα σας, τόσο περισσότερη προσοχή πρέπει να δώσετε στα αξεσουάρ σας.
Η ανάγκη για αναγνώριση, που κρύβεται μέσα σε όλους μας, μπορεί να εκφραστεί σήμερα μέσω της μόδας.
Η κύρια ανάγκη της μόδας είναι να ευχαριστεί και να προσελκύει. Συνεπώς, αυτή η έλξη δεν μπορεί να γεννηθεί από την ομοιομορφία, τη μητέρα της πλήξης.
Χωρίς σωστά θεμέλια, δεν μπορεί να υπάρξει μόδα.
Η ευτυχία είναι το μυστικό κάθε ομορφιάς. Δεν υπάρχει ομορφιά χωρίς ευτυχία.
Το μόνο που χρειαζόμουν για να είμαι ευτυχισμένος ήταν η φιλία και οι άνθρωποι που θα μπορούσα να θαυμάζω.
Δεν μπορείτε ποτέ να δώσετε πάρα πολλή προσοχή στην επιλογή των παπουτσιών σας. Πολλές γυναίκες νομίζουν ότι δεν είναι σημαντικά, αλλά η πραγματική απόδειξη μιας κομψής γυναίκας είναι τι είναι στα πόδια της.
Μην αγοράζετε πολλά, αλλά βεβαιωθείτε ότι αυτά που αγοράζετε είναι καλά.
Δεδομένου ότι δεν υπάρχει υπομονή όταν πρόκειται για ματαιοδοξία, κάθε πελάτης που αφήνεται να περιμένει το θεωρεί προσωπική προσβολή.
Αυτό που με ανησύχησε περισσότερο κατά τη διάρκεια της παραμονής μου στις Ηνωμένες Πολιτείες ήταν η συνήθεια να ξοδεύονται τεράστια χρηματικά ποσά για να επιτυγχάνεται τόσο λίγη πραγματική πολυτέλεια.
Η Αμερική αντιπροσωπεύει τον θρίαμβο της ποσότητας έναντι της ποιότητας. Η μαζική παραγωγή θριαμβεύει- τόσο οι άνδρες όσο και οι γυναίκες προτιμούν να αγοράζουν ένα πλήθος από μέτρια πράγματα παρά έναν μικρότερο αριθμό, προσεκτικά επιλεγμένων.
Η Αμερικανίδα, πιστή στο ιδανικό της αισιοδοξίας που οι Ηνωμένες Πολιτείες φαίνεται να έχουν κάνει κανόνα ζωής, ξοδεύει χρήματα αποκλειστικά για να ικανοποιήσει τη συλλογική ανάγκη για αγορά. Προτιμά τρία καινούργια φορέματα από ένα όμορφο και δεν χρονοτριβεί με μια επιλογή, γνωρίζοντας πολύ καλά ότι η φαντασία της θα είναι σύντομης διάρκειας και το φόρεμα που βρίσκεται στη διαδικασία αγοράς θα απορριφθεί πολύ σύντομα.